ATEN Poland

Już od wielu lat Azja jest prawdziwym zagłębiem, jeżeli chodzi o produkcję elektroniki. Takie państwa jak Japonia, Korea Południowa czy Tajwan wiodą prym w projektowaniu i produkowaniu nowoczesnych urządzeń związanych z dźwiękiem i obrazem, swoją ofertą prześcigając wielu producentów z USA czy Europy. Na niewielkiej wyspie Tajwan swoje siedziby ma szereg firm produkujących półprzewodniki, laptopy, telefony czy akcesoria sieciowe. Wśród tych producentów można wskazać także marki blisko związane z branżą AV, wytwarzające rozwiązania nagłośnieniowe, ekrany LED czy systemy do transmisji i zarządzania obrazem. Jednym z takich producentów, już od wielu lat cieszących się uznaniem i notującym świetnie wyniki sprzedaży m.in. na Starym Kontynencie, jest firma ATEN. Chociaż dla przeciętnego Tajwańczyka Warszawa jest tak samo odległa jak dla nas Tajpej, to jednak producent bardzo poważnie traktuje nasz rynek, czego dowodem może być zainaugurowana w sierpniu 2017 roku spółka ATEN Poland.

Firma ATEN International została założona w 1979 roku. Pod marką kryje się pięć linii produktowych odpowiadających wymaganiom różnych rynków i klientów. Pierwsza grupa to produkty SOHO / SMB, przeznaczone do domowego biura oraz małych i średnich firm. W rodzinie tych rozwiązań znajdują się przede wszystkim przełączniki KVM, konsole KVM, urządzenia biurkowe i rackowe oraz extendery. Drugą grupą produktów są systemy kryjące się pod nazwą Altusen. To głównie rozwiązania Over IP dla dużych klientów korporacyjnych i najbardziej wymagających centrów zarządzania danymi, umożliwiające wydajne zarządzanie infrastrukturą IT z dowolnego miejsca na świecie. Trzeci zestaw o nazwie VanCryst stanowią profesjonalne produkty AV. Mowa tutaj o takich urządzeniach, jak modułowe matryce audio-wideo, matryce i przełączniki wideo, rozdzielacze wideo, extendery wideo, konwertery czy systemy sterowania. Wprowadzona kilka lat temu do oferty linia NRGence obejmuje rozwiązania związane z zarządzaniem energią i ochroną środowiska. Mowa tutaj o energooszczędnych centrach danych, wewnętrznych systemach monitorowania czy inteligentnych modułach PDU ze wskaźnikami do lokalnego i zdalnego zarządzania energią i wydajnością. Ostatnią grupę produktów stanowią rozwiązania kryjące się w USA pod nazwą IOGEAR, a w Europie po prostu z logo ATEN, urządzenia dla użytkowników domowych, akcesoria komputerowe czy przełączniki i systemy sterowania dla inteligentnego domu.

Aby móc produkować tak szeroką gamę tak różnych rozwiązań, tajwański producent stworzył bardzo nowoczesne fabryki. W niezwykle zaawansowanym technologicznie magazynie komponentów ATEN zostały zainstalowane w pełni zautomatyzowane systemy umożliwiające wydawanie ponad 2500 pudełek z podzespołami, a każde zlecenie na produkt jest bardzo precyzyjnie obsługiwane, co pozwala wyeliminować ewentualne wady na etapie produkcji. Na linii produkcyjnej pracują maszyny montażu powierzchniowego zwiększające wydajność firmy i minimalizujące czas przestojów. Elementem jednoznacznie wykluczającym możliwość powstania wad produkcyjnych jest zautomatyzowany system kontroli optycznej, który w locie i pod różnymi kątami sprawdza wady powierzchni płytek drukowanych, lutowanych połączeń czy podzespołów. Jednym z elementów stanowiących o przewadze konkurencyjnej producenta jest również fakt, że firma ATEN opracowuje własne wyspecjalizowane układy scalone, dzięki czemu oferowane przez nią urządzenia mogą być wyposażone w szereg unikatowych funkcji przy zachowaniu osiągalnych dla klientów poziomów cenowych.
Wizją przyświecającą funkcjonowaniu firmy ATEN od początków jej istnienia jest hasło: „Po prostu lepsze połączenia”. Producent dba o to, aby oferowane przez niego produkty pomagały w tworzeniu rozwiązań zapewniających szybszą, bardziej wydajną i bezproblemową transmisję danych, zarówno jeżeli chodzi o sterowanie, dźwięk, jak i wideo.  W ofercie firmy ATEN znajduje się obecnie kilkaset rozwiązań, które na co dzień pracują w biurach, na lotniskach, na dworcach kolejowych, w restauracjach, muzeach i przestrzeniach handlowych. O produktach, historii firmy, polskiego oddziału, planach na przyszłość i właśnie inaugurującym swoją działalność programie szkoleń opowiedział nam Tomasz Kruszyński, dyrektor regionu ATEN Poland.
Łukasz Kornafel, AVIntegracje: Jak wyglądały twoje początki w branży?
Tomasz Kruszyński, dyrektor regionu ATEN Poland: Tak naprawdę moja kariera zawodowa rozpoczęła się od branży security, w której pracowałem bardzo długo, bo przez szesnaście lat. Przechodząc przez różne stanowiska, rozstawałem się z poprzednią firmą, będąc product managerem odpowiedzialnym za całą ofertę IP wideo. W tamtym okresie miałem przyjemność zrealizować wiele bardzo ciekawych projektów na tysiące punktów kamerowych. Przechodząc do firmy ATEN, znałem oczywiście rozwiązania tego producenta, ponieważ realizując projekty z zakresu systemów bezpieczeństwa czy telewizji przemysłowej, również korzystaliśmy z urządzeń tej marki. Nigdy jednak nie myślałem, że w portfolio produktowym będzie znajdowało się tak wiele interesujących urządzeń, przeznaczonych do tak różnych branży.
Przeglądając ofertę firmy ATEN, można odnieść wrażenie, że rozwiązania oferowane przez producenta mają bardzo silne korzenie w rynku IT. Czy w istocie historia firmy faktycznie wiąże się z produktami dla rynku informatycznego?
Rzeczywiście tak było. Firma ATEN jest na rynku trzydzieści dziewięć lat. Początkowa działalność firmy bazowała przede wszystkim na produkcji rozwiązań dla branży IT. Już po kilku latach ukształtował się w firmie jeden główny nurt, którym stały się produkty KVM. Od zarania dziejów nasza firma ma w swojej ofercie takie rozwiązania przeznaczone do bardzo dużych, rozbudowanych instalacji w centrach danych, ale także urządzenia znacznie prostsze, wręcz dla użytkowników domowych, umożliwiające przełączenie się między dwoma kom-puterami, oszczędzające miejsce na biurku dzięki możliwości korzystania z jednego monitora, klawiatury i myszki. Jednym z głównych odbiorców tego rodzaju urządzeń był rynek medyczny, gdzie wielokrotnie mamy na przykład cztery lub więcej monitorów i musimy przełączać się między dwoma urządzeniami źródłowymi, takimi jak rezonans czy rentgen.
Tak naprawdę początki działalności w obszarze AV miały miejsce już bardzo dawno temu, pierwsze extendery wideo znajdowały się w naszej ofercie już dwadzieścia lat temu. Jeżeli chodzi o rozwój palety produktów pro AV, miało to miejsce około dziesięciu lat temu. I ta działalność nabrała rozpędu właśnie w ostatnich latach. Ja bardzo często w trakcie prezentacji, gdy mówię o tym, jak narodziły się początki gałęzi AV w firmie ATEN, żartuję, że polegało to po prostu na odłączeniu od systemu KVM myszki i klawiatury i zostawieniu samego przełączania sygnałów wideo uzupełnionego o audio.
Biorąc pod uwagę doświadczenie i pozycję firmy ATEN na rynku IT w kolejne lata przyniosą stopniowy rozwój oferowanych produktów z tego sektora. Największych przeskoków technologicznych można się spodziewać prawdopodobnie właśnie w obszarze AV?
W naszych urządzeniach już dzisiaj można znaleźć bardzo wiele różnorodnych rozwiązań technologicznych. Oczywiście cały czas pojawiają się kolejne unowocześnienia, nowsze standardy, natomiast jest to już nie rewolucja, a konsekwentna ewolucja. W kontekście rozwiązań KVM mówimy głównie o większych rozdzielczościach, większych odległościach przewodów, pozwalających zarządzać bardziej rozbudowanymi centrami danych, większymi serwerowniami i na przesyłanie wyższych rozdzielczości na większe odległości. W wielu urządzeniach podnosimy również prędkość transmisji danych. Natomiast na rynku AV staramy się wyznaczać nowe ścieżki rozwoju i nowe trendy. Przykładem tego mogą być chociażby nowe stacje dokujące z protokołami Thunderbolt, USB-C. Jako pierwsi na świecie pokazaliśmy właśnie tego rodzaju rozwiązania dla użytkowników domowych czy dla małych biur.
Obecnie firma ATEN dzieli swoją ofertę na cztery grupy produktów: proste przełączniki KVM, przełączniki zaawansowane, pro AV (obecnie największa grupa produktów) oraz rozwiązania związane z zarządzaniem energią, a więc wszelkiego rodzaju przełączniki PDU i oprogramowanie do zarządzania nimi.
Jak wyglądały początki firmy ATEN na rynku polskim?
ATEN jest na rynku polskim blisko dwadzieścia lat. Początkowo rozwiązania producenta znajdowały się w dystrybucji tylko jednej firmy. Niestety – jak to czasami bywa – firma, która sprzedawała wtedy nasze produkty, nie była po pewnym czasie w stanie zajmować się już rozwiązaniami marki ATEN z odpowiednio dużym zaangażowaniem, dlatego pojawiło się dwóch kolejnych dystrybutorów.
Ja jestem w firmie ATEN od dwóch lat i jestem pierwszą osobą, która została zatrudniona w naszym kraju bezpośrednio przez firmę ATEN. Jednym z moich głównych zadań było stworzenie polskiego oddziału firmy oraz biura wraz z show-roomem w Warszawie.
Gdy pojawiłem się w firmie ATEN, regionem, który mi podlegał, nie była tylko Polska, ale wszystkie kraje Europy Środkowej i Wschodniej, a więc Czechy, Słowacja, kraje nadbałtyckie, Węgry, Rumunia, Bałkany, aż po Albanię.
Spółka ATEN Poland powstała w sierpniu 2017 roku. Głównym celem jej założenia było to, aby pewne działa sterowane lokalnie, z Polski, były łatwiejsze, ale główną ideą biura i polskiego oddziału jest wsparcie projektantów i integratorów. Biuro polskie obejmuje dzisiaj nieco mniejszy region, do którego należą takie kraje jak Polska, Słowacja, Czechy i kraje nadbałtyckie. Jeżeli chodzi o sam system sprzedaży, pozostaje on bez zmian – będziemy wciąż sprzedawali nasze produkty przez dystrybutorów.
Jest to zatem jednoznaczny komunikat, że firma ATEN bardzo poważnie traktuje polski rynek i widzi w nim duży potencjał.
Zdecydowanie tak. Firmie bardzo zależało, aby na miejscu był zespół, który będzie zajmował się promocją marki, wsparciem dystrybutorów, ale przede wszystkim bezpośrednimi kontaktami z integratorami, będzie uczestniczył w projektach i będzie odpowiadał za wsparcie techniczne w trakcie ich przygotowywania i realizacji.
Oczywiście nie oznacza to, że wcześniej nie było lokalnego serwisu czy wsparcia technicznego. Realizacją tych zadań zajmowali się dystrybutorzy. Pracowali tam ludzie przeszkoleni z zakresu obsługi czy serwisowania naszych urządzeń. Co więcej, nawet jeżeli sprzedaż urządzenia została zrealizowana przez firmę, która już dzisiaj nie istnieje bądź nie zajmuje się już dystrybucją marki ATEN, wszystkie roszczenia gwarancyjne są wciąż przez nas respektowane.
Jednak dla firmy ATEN kluczowe było to, aby na miejscu, lokalnie znajdował się ktoś, kto zawsze będzie pod telefonem. Współpraca z firmą, która ma swoją główną siedzibę na Tajwanie, jest utrudniona chociażby ze względu na różnice w strefach czasowych – to sześć godzin, kiedy mamy czas letni, siedem, gdy jest czas zimowy. Często jest tak, że wysłany z Polski mail – nawet przed południem – i tak ląduje w skrzynce odbiorczej w firmie ATEN już po godzinach pracy i jest procedowany następnego dnia. Wielokrotnie zdarzało się zatem tak, że odpowiedź przychodziła po jednym, czasem po dwóch dniach, a instalator, który siedzi na przysłowiowej drabinie, potrzebuje natychmiastowego wsparcia technicznego.
Skąd zatem obecnie dostarczane są produkty do klientów i gdzie są one magazynowane?
My, jako ATEN Poland, nie mamy własnego magazynu, ponieważ nie ma takiej potrzeby. Całe stany magazynowe dla re-gionu znajdują się u konkretnych dystrybutorów. Oczywiście nasz główny magazyn znajduje się przy fabryce na Tajwanie. Muszę zresztą przyznać, że sama fabryka jest kapitalna. Nawet na YouTubie można zobaczyć wycieczkę po tej fabryce, a gdy będziemy na Tajwanie, jej drzwi są zawsze otwarte i można się w niej z nami spotkać, by zobaczyć, jak wygląda produkcja naszych urządzeń. W Europie centralny magazyn ATEN jest zlokalizowany w Holandii.
Zauważalnym trendem na świecie jest łączenie i przenikanie się branż AV i IT. Jak wy postrzegacie to zjawisko? W waszej ofercie można znaleźć rozwiązania AV bardzo mocno nakierowane na rynek komputerowy. 
Wszystko zmierza w kierunku, o którym wspomniałeś. Najlepszym przykładem na to są chociażby extendery over IP, które umożliwiają transmisję nawet do rozdzielczości 4K. Z ich pomocą można budować zaawansowane struktury, które wymagają fizycznych rozwiązań hardware’owych tylko na końcówkach, a pomiędzy urządzeniami wystarczy znajdująca się w obiekcie sieć IP. Od wielu już lat bardzo dużą popularnością na rynku polskim cieszą się extendery KVM over IP. Tego rodzaju urządzenia sprzedajemy w dużej liczbie na przykład na wiele lotnisk. Dzięki nim komputery odpowiedzialne za kontrolę ruchu na lotnisku mogą być umieszczane w serwerowniach zamiast pod biurkami obsługi, gdzie generują ciepło, hałas i gdzie nie są bezpieczne, ponieważ można je po prostu przypadkowo wyłączyć. Sygnały do monitorów i do urządzeń peryferyjnych, znajdujących się na przykład w wieży kontroli lotów, są przesyłane właśnie za pomocą naszych extenderów, które wystarczy podłączyć do istniejącej struktury sieciowej i dane mogą być dostarczone praktycznie w dowolne miejsce, gdzie tylko dociera sieć.
Bardzo popularnym system, również wykorzystującym wspomniane urządzenia, są wszelkiego rodzaju instalacje na uczelniach, gdzie mamy jeden potężny komputer, na którym często pracuje wysoce specjalistyczne, bardzo kosztowne oprogramowanie. Sterowanie nim może odbywać się z wielu sal, z odpowiednimi priorytetami, nawet jednocześnie. Oczywiście można również odwrócić tę sytuację, a więc wiele komputerów z jednym tylko monitorem, klawiaturą i myszką. Świetnym przykładem takiej instalacji jest firma Electronic Arts, która w Rumunii ma swoją fabrykę i wykorzystuje właśnie wiele komputerów pracujących w oparciu o system extenderów KVM do testowania gier. Dzięki temu programista może, nie ruszając się zza biurka, tylko za pomocą odpowiedniego skrótu klawiszowego, w zależności od potrzeb przełączać się między konkretnymi komputerami. Co więcej – mamy firmware do tych extenderów, który umożliwia podłączenie nie tylko komputera, ale również konsoli do gier.
Czy odwracając sytuację, jest również możliwość podania sygnału za pomocą extenderów firmy ATEN do wielu ekranów?
Oczywiście. Zaletą wszystkich tych urządzeń jest to, że potrafią one w ramach odbiorników budować struktury ścian wideo. Oznacza to, że dany odbiornik nie musi wyświetlać sklonowanego obrazu 1:1, ale może wyświetlać tylko określoną część dużego obrazu.
Maksymalny rozmiar ściany, którą można stworzyć za pomocą naszych odbiorników, to 8 × 8. Ponadto najnowsze extendery 4K over IP umożliwiają ich łączenie w strukturę łańcucha. W naszej ofercie znajduje się również oprogramowanie umożliwiające scentralizowane zarządzanie taką ścianą.
W waszej ofercie znajdują się również typowe rozwiązania dla rynku AV, wśród których można wskazać na przykład systemy sterowania.
Produkty znajdujące się w ofercie firmy ATEN wzajemnie się przenikają i uzupełniają. Posiadamy na przykład systemy sterowania, za pomocą którego można stworzyć określoną strukturę sali konferencyjnej, można opracować określone schematy, sceny, makra itd. Równocześnie nic nie stoi na przeszkodzie, aby w taki system sterowania wpięty był KVM umożliwiający także zarządzanie komputerami. Niedawno stworzyliśmy taki właśnie projekt w Bukareszcie w Szpitalu im. Mari Curie-Skłodowskiej. W jednej z tamtejszych sal konferencyjnych znajduje się ściana wielomonitorowa złożona z dziewięciu urządzeń. Zarządza nią nasz kontroler VK2100, spięty z systemem KVM umożliwiającym sterowanie komputerami lekarzy i wrzucanie sygnału właśnie na te monitory.
Znajdujące się w naszej ofercie systemy sterowania to produkty, które cały czas są bardzo aktywnie rozwijane. Wciąż pojawiają się nowe aktualizacje i nowe funkcje. Oczywiście nie ma konieczności kupowania żadnych nowych urządzeń. Wystarczy wejść na stronę, pobrać najnowszą wersję oprogramowania i otrzymujemy wszystko to, co jest dzisiaj dostępne. W tej chwili uruchomiliśmy integrację naszych systemów sterowania z systemem KNX.
Na jakie rynki wertykalne przede wszystkim przeznaczacie wasze produkty?
Tak naprawdę na każdy z rynków. W ofercie firmy znajduje się kilkaset produktów. Oczywiście, żeby ułatwić klientowi wybór właściwego rozwiązania, są one podzielone na różne grupy. Mamy produkty dla użytkowników domowych, dla biur, dla instalacji digital signage, dla rynku retail, dla rynku muzealnego, dla centrów zarządzania danymi, centrów sterowania itd.
Bardzo istotnym parametrem nie tylko dla użytkowników końcowych, ale często przede wszystkim dla integratorów jest kwestia gwarancji. Jak wygląda to zagadnienie, jeżeli chodzi o firmę ATEN?
Standardowo firma ATEN udziela dwudziestoczteromiesięcznej gwarancji. Bardzo wiele urządzeń określanych mianem A+ jest objętych w standardzie trzydziestosześciomiesięczną gwarancją. Dodatkowo absolutnie na każde urządzenie można uzyskać pakiet pięcioletniej gwarancji.
Jakie są plany firmy ATEN Poland na przyszłość?
W najbliższej przyszłości chcemy skupić się na edukacji i szkoleniach dla klientów. Polskie biuro powstało również po to, abyśmy mogli rozpocząć tutaj bardzo intensywny program szkoleń dla integratorów systemów w Polsce i regionie. W tym celu rozszerzamy nasz zespół nie tylko o kolejne osoby na stanowiskach handlowych, ale również osoby techniczne zajmujące się zarówno wsparciem projektowym, jak i szkoleniami dla klientów, integratorów i dystrybutorów. Obecnie wprowadzamy program partnerski, który daje szereg korzyści nie tylko związanych z rabatami czy atrakcyjnymi ofertami, ale także bogatym programem wsparcia i szkoleń wraz z przyznawaniem certyfikatów dla integratorów systemów.
Dziękuję za rozmowę.

TEKST: Łukasz Kornafel, AVIntegracje
ZDJĘCIA: AVIntegracje, ATEN

Tagi:

ATEN