AVIMEDIA Rozmowa z założycielem firmy Michałem Zelmanem

Jeszcze kilkanaście lat temu, gdy rodziła się w Polsce branża AV, na rynku działało zaledwie kilku integratorów i kilku projektantów freelancerów. Dzisiaj, gdy jest to jedna z największych branży technologicznych z niezwykle optymistycznymi prognozami na przyszłość, liczba specjalistów i wysoce wyspecjalizowanych firm jest znacznie większa. Część z integratorów zajmuje się tworzeniem całościowych projektów systemów i ich realizacją, łącząc wideo, multimedia, dźwięk, a często również światło czy niskie prądy. Są także tacy, którzy specjalizują się tylko w wąskiej gałęzi rynku lub tylko jednej grupie rozwiązań np. telekonferencjach czy nagłośnieniu, ale za to wiedzą o nich wszystko. Zaledwie miesiąc temu na polskim rynku pojawiła się nowa firma: AVIMEDIA. Choć twórca firmy posiada doświadczenie zwłaszcza w dziedzinie systemów dźwiękowych, działalność firmy nie będzie się ograniczała tylko do nagłośnienia.

Twórca i szef firmy AVIMEDIA, Michał Zelman zaczynał swoją przygodę w szeroko pojętej branży w latach dziewięćdziesiątych. Pod koniec szkoły podstawowej zaczął grywać w zespołach muzycznych i koncertować. Były to często występy w niewielkich pubach, ogródkach muzycznych, więc ktoś musiał zająć się obsługą nagłośnienia zespołu. Oczywiście wówczas nikogo nie było stać na zatrudnienie realizatora dźwięku i w ten sposób Michał znalazł się równocześnie po obu stronach sceny. Później, już w  szkole średniej, Michał zacząć pracować dla firm rentalowych, realizując obsługiwane przez nie imprezy. Z  racji zainteresowań i pozyskanych umiejętności Michał Zelman zawsze zajmował się dźwiękiem i tym głównie zajmuje się do dzisiaj. W 2002 roku nasz rozmówca rozpoczął pracę w  firmie StudioLights, która zajmowała się dystrybucją nagłośnienia i  oświetlenia scenicznego, a następnie w 2004 roku przeniósł się do firmy Konsbud-Audio, gdzie przez dziewięć lat budował swoje doświadczenie oraz poszerzał wiedzę w zakresie rozwiązań multimedialnych, ale przede wszystkim systemów dźwiękowych i akustyki. Przez ostanie trzy i pół roku Michał współpracował z firmą Dimension4.
Po prawie dwudziestu latach działalności w  branży w maju 2019 roku przyszedł czas na założenie własnej firmy – AVI Media.

Jak narodziła się decyzja o powstaniu firmy AVI Media? 
Zapewne tak samo, jak u wszystkich innych otwierających własne firmy. Doszedłem do punktu, w którym stwierdziłem, że najwyższy czas zacząć podpisywać swoje dokonania własną marką.

Jaka będzie działalność firmy AVI Media? Czy tylko integracja czy również dystrybucja? 
Przez wiele lat obecności na rynku współpracowałem z klientem końcowym, czego efektem było wiele instalacji, które projektowałem i wykonywałem, ale przede wszystkim zajmowałem się dystrybucją urządzeń audiowizualnych. Praca taka polega na budowaniu wieloletnich relacji, wzajemnego zaufania. Działalność AVIMEDIA będzie polegała zatem na współpracy z partnerami z branży AV i branż pokrewnych, poprzez utrzymanie dotychczasowych i budowę nowych relacji przy realizacji projektów.
Chcemy więc skupić z  jednej strony na usługach doradczych, projektach, konsultacjach międzybranżowych i integracji na rynku AV, a z drugiej strony, z czego wynika pierwsze założenie i  jest pokłosiem zaszłości historycznych, prowadzić dystrybucję kilku marek, których portfolio pomoże w spełnieniu przyjętych założeń jakościowych oferowanych usług i  pozwoli na budowaniu długofalowych relacji z  partnerami. Naszą działalność będziemy opierać na doradztwie i  projektowaniu w zakresie szeroko pojętych multimediów, a  więc adaptacji akustycznej, systemów elektroakustycznych, rozwiązań video, po systemy DS., sprzedaży tychże rozwiązań i programowaniu, uruchamianiu systemów AV i strojeniu systemów elektroakustycznych oraz obsłudze poinwestycyjnej systemów multimedialnych.

W realizacji jakich projektów brałeś udział w ostatnich latach?
Lista jest dość długa. Oczywiście w  poniższych brałem udział jako pracownik wyżej wymienionych podmiotów, a często też jako współpracownik wymienionych wcześniej podmiotów. Były to takie inwestycje jak: Europejskie Centrum Solidarności w  Gdańsku (projekt, dostawa, konfiguracja i  uruchomienie systemu nagłośnienia i zarządzania dźwiękiem wystawy stałej), Muzeum X Pawilonu Cytadeli Warszawskiej
(projekt, dostawa, konfiguracja i uruchomienie systemu nagłośnienia kinowego, konferencyjnego i zarządzania dźwiękiem), Muzeum Śląskie w Katowicach
(projekt, dostawa, konfiguracja i  uruchomienie systemu nagłośnienia i zarządzania dźwiękiem wystawy stałej), Planetarium w EC1 w Łodzi (projekt i dostawa systemu nagłośnienia), Muzeum Miasta Łodzi (projekt systemu multimedialnego AV dla wystawy stałej „Triada łódzka – Trzy Wielkie Społeczności – Polacy, Niemcy, Żydzi” w podziemiach pałacu Poznańskich), Aquasfera – basen olimpijski w Olsztynie (projekt, konfiguracja systemu nagłośnienia trybun oraz pomieszczenia basenu olimpijskiego na terenie pływalni Aquasfera), Fontanna Multimedialna przy Hali Stulecia we Wrocławiu
(projekt i  konfiguracja systemu zarządzania dźwiękiem dla fontanny multimedialnej), Mediateka w Grodzisku Mazowieckim (projekt, nadzór projektowy nad instalacją i uruchomieniem systemów AV i  interaktywnych wyposażenia multimedialnego), Senat RP (projekt, dostawa i konfiguracja systemu zarządzania dźwiękiem oraz mikrofonowania), Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie (projekt, dostawa i konfiguracja systemu elektroakustycznego w ramach modernizacji systemu nagłośnienia w  Sali Zgromadzeń NSA) i wiele innych. 

Jakie produkty znajdą się w ofercie firmy AVIMEDIA?
Firma rozpoczyna działalność i budujemy wszystko od podstaw. Obecnie szukam partnerów do współpracy. Mamy dystrybucję marek DAS AUDIO – hiszpańskiego producenta zestawów głośnikowych, który ma bardzo szerokie portfolio produktów i kilka unikatowych rozwiązań oraz GALLO ACOUSTICS – brytyjskiego producenta zestawów głośnikowych o  bardzo wysokiej jakości i niepowtarzalnym designie. Produkty obu producentów uzupełniają się wzajemnie w naszej ofercie i nie stanowią konkurencji dla siebie. Jak już wspomniałem, zajmujemy się kompleksowymi rozwiązaniami, dlatego też będziemy przedstawicielem Architected Sound – producenta ustrojów akustycznych. Oczywiście będziemy współpracować z wieloma producentami rozwiązań AV poza dystrybucją. 

Jak wygląda zespół firmy AVIMEDIA? Czy to będą tylko projektanci czy również instalatorzy? Jakie usługi będziecie świadczyć?
Zespół jest w trakcie tworzenia, dlatego serdecznie zapraszam wszystkich chętnych i otwartych ludzi z pasją.
Na chwilę obecną chcemy skupić się na działalności projektowo-sprzedażowej, dlatego obecnie poszukujemy projektantów i specjalistów ds. sprzedaży.

Czy będziecie działać tylko na rynku polskim czy również zagranicznym?
Nie lubię stawiać sobie ograniczeń.

Czy skupicie się tylko na dźwięku czy również na wideo?
Będziemy świadczyć usługi kompleksowe. Oczywiście moje osobiste doświadczenie skupia się głównie wokół dźwięku, ale po to właśnie budujemy zespół.

Bardzo ważnym elementem systemów dźwiękowych jest również akustyka, czy będziecie się także zajmować akustyką? Będziecie produkowali ustroje akustyczne? 
Jak najbardziej. Dlatego podjąłem współpracę z Architected Sound. Z moich długoletnich obserwacji wynika, że dźwięk generalnie jest traktowany troszkę jako takie zjawisko, które jest i jest potrzebne, ale już mało kto skupia się nad jego jakością i  prawami fizyki, które wpływają na jego odbiór. Wynika to po części z faktu, że mózg jest zbudowany w taki sposób, że obraz i zmiany w nim następujące jest odbierany od razu i różnice te są natychmiast wyłapywane, a percepcja dźwięku jest przetwarzana nieco inaczej. Od razu widzimy, jaka jest temperatura barwowa, rozdzielczość, jasność. Oko ludzkie bardzo szybko wyłapuje wszelkie różnice, a mózg w sposób jednoznaczny zapamiętuje obraz. Odbiór dźwięku jest natomiast zjawiskiem bardziej złożonym. Zapamiętujemy mniej niuansów i generalnie jesteśmy bardziej wzrokowcami. Ktoś na przykład powie, że było fajnie słychać lub gorzej, ale w większości przypadków nie będzie w stanie do pewnego stopnia określić dlaczego. Niewytrenowane ucho nie wyłapie niuansów, a to one mają wpływ na nasz odbiór i kwestię zmęczenia. Mało kto zda sobie sprawę z faktu, że prawidłowa adaptacja akustyczna i odpowiedni dobór systemu elektroakustycznego pozwala zapamiętać na przykład 30% więcej treści z prelekcji, w której uczestniczyliśmy. Przy pierwszym wrażeniu nie wyłapiemy różnicy w odbiorze dźwięku, uczestnicząc w prelekcji w dwóch podobnych salach, ale z pomieszczenia o prawidłowo zrobionej akustyce i prawidłowo dobranym systemie wyjdziemy bardziej wypoczęci, zrelaksowani i wyniesiemy więcej wiedzy. Chcemy projektować i wdrażać systemy multimedialne, ale też tworzyć środowiska, które pozwolą odbiorcy jednocześnie relaksować zmysły, a nie torpedować je treścią o niezbyt przyjemnej jakości odbioru. Dlatego akustyka będzie z pewnością zajmować ważne miejsce w naszej działalności.

Czy już pracujecie nad pierwszymi projektami?
Tak, ale na razie nie chciałbym zdradzać nad jakimi. Pochwalimy się wkrótce.

Jakie są plany na najbliższy czas i bardziej długofalowe, na dalszą przyszłość?
Najbliższe plany to praca u podstaw i zbudowanie marki, a także dotarcie do jak najszerszego grona potencjalnych klientów. Długofalowe to oczywiście rozwój firmy w zakresie prowadzonych usług i osiągnięcie założonych celów.

ROZMAWIAŁ: Łukasz Kornafel, AVIntegracje
ZDJĘCIA: AVIMEDIA