Miałem przyjemność opisywać już na łamach AVI produkty marki Christie. Po raz kolejny muszę podkreślić, że producent zapewne znany jest wszystkim zawodowcom, ale… może niekoniecznie „zwykłemu” Kowalskiemu, który wpadł na pomysł, aby zastąpić pięćdziesięciocalowy telewizor, który widział u sąsiada – projektorem, z którego da się wycisnąć większą liczbę cali, generując obraz na ścianie w salonie.

Muszę się przyznać, że sam mam projektor sprzężony z tzw. kinem domowym i bardzo sobie takie rozwiązanie chwalę. Skąd taki wstęp? Ponieważ właśnie producent pod wdzięczną nazwą Christie oferuje nie tylko sprzęt z hi-endowej półki. Nie są to tylko projektory osiągające jasność powyżej 10 000 ANSI/lumenów. Dziś chciałbym pochylić się nad produktami, które mają dotyczyć zupełnie innego segmentu rynku, jednocześnie oferując rozwiązania z urządzeń profesjonalnych. Christie w materiałach reklamowych serię GS określa bardzo jasno: w serii GS nie musisz się martwić o koszt wymiany lampy i konieczność dbania o filtry. Jednocześnie – dzięki technologii laser phosphor – zyskujesz 20 000 godzin pracy. Do tego bezprzewodowa łączność, małe wymiary i niska waga, a także cicha praca oraz pełny zestaw soczewek. To idealne rozwiązanie do małych i średnich sal konferencyjnych i studyjnych. Do pubów, hoteli, restauracji, kościołów i domów handlowych… Prawda, że przekonujące?
Profesjonalna technologia w innym segmencie
Czym jest technologia laser phosphor? W przypadku opisywanych modeli to zastosowanie półprzewodnikowego niebieskiego lasera wraz z luminoforem. W pierwszej fazie wiązki przechodzą przez tarczę z luminoforem. Dzięki temu procesowi uzyskujemy barwę żółtą oraz zieloną. Kolor niebieski przechodzi dalej przez stworzony do tego celu otwór. Dalej, dzięki tzw. tarczy kolorów, uzyskujemy kolor czerwony, a finalnie także żółty, zielony i niebieski. Ten ostatni powstaje dzięki wiązce, która dociera do tarczy koloru i na tym etapie zostaje poddana dyfuzji. Finalnie uzyskujemy strumienie o kolorach: niebieski, zielony, żółty i czerwony. Reszta to proces wynikający z technologii DLP (Digital Light Processing), opisywałem już go na łamach AVI. Nadmienię tylko, że projektory z tej serii mają pojedynczy moduł DLP.
Różnice w serii GS
Zanim opiszę różnicę, należałoby wspomnieć o cechach wspólnych. Wszystkie siedem modeli z tej serii ma wymienną optykę. To bardzo ważna informacja dla osób, które chciałyby zastosować te projektory w różnych przestrzeniach. Do większości pasuje pięć różnych obiektywów Christie. Tylko modele z serii 555 mogą pracować z czteroma różnymi obiektywami, co i tak powinno zaspokoić większość wymagań montażowych. Wspólną cechą jest również wbudowany standard HDBaseT, który może przydać się przy konieczności doprowadzenia sygnału o dużej rozdzielczości z dość dużej odległości, a także możliwość opcjonalnego wyposażenia projektorów z serii GS o moduł WiFi. Współczynnik kontrastu we wszystkich modelach GS wynosi 2 000 000 : 1 i tu producent zaznacza, iż zastosowano w tych urządzeniach technologię real black. Producent zapewnia też o takiej samej żywotności dla całej serii: 20 000 godzin. Najwyższe modele serii, czyli oba projektory z oznaczeniem 850, mają w sobie kolejny patent Christie, rodem z wysokiej półki. Mowa tu o technologii Christie BoldColor. Zainteresowanych czytelników odsyłam do poprzednich numerów AVI. Miałem przyjemność opisywać obie technologie przy okazji innych produktów Christie wziętych pod lupę. Co zatem różni te modele? Kluczowe parametry to jasność świecenia oraz rozdzielczość. I tak – najmłodszy z braci 555 może pracować z rozdzielczością 1280 × 800, a jasność świecenia wynosi 5400 ANSI. Kolejna pięćsetka oferuje już rozdzielczość HD, czyli 1920 × 1080, jednak jasność w tym modelu będzie nieco niższa, wynosi ona 5000 ANSI. Ostatni model – 555 – ma oczywiście najwyższe parametry: rozdzielczość WUXGA, czyli 1920 × 1200, a jasność 5400 ANSI. Kolejne dwa modele to „siedemsetki”. Pierwsza – skromniejsza, pracując z rozdzielczością HD, osiąga jasność 5900 ASNI. Model DWU700-GS, nie dosyć, że pracuje w standardzie WUXGA, to jeszcze przekracza granicę 6000 ANSI – jego jasność świecenia wynosi dokładnie 6500 ASNI. Wisienkę na torcie stanowią oczywiście modele 850. Tu podobnie jak w przypadku modeli z oznaczeniem 700 skonstruowano dwa urządzenia: jeden z rozdzielczością HD, a drugi WUXGA. Ten skromniejszy osiąga wartość jasności świecenia 6900 ANSI, a najwyższy model uzyskuje imponujący wynik 7500 ANSI.
Dlaczego Christie?
Gdzieś między słowami starałem się uchwycić konkluzję wynikającą ze stosowania marek, które mają dużo do powiedzenia w profesjonalnym świecie, również w temacie mniej wymagających urządzeń. Taka korporacja jak Christie jest właścicielem wielu marek, o czym wnikliwi czytelnicy AVI mogli się już przekonać. Christie jako potentat jest właścicielem wielu technologii i może pozwolić sobie na zabiegi, które zastosowano w serii GS. Tak jak napisałem na początku: nawet w niższym przedziale cenowym Christie stosuje ten sam jakościowy rygor oraz technologie dostępne dotychczas tylko w najwyższej klasie. Czy coś można jeszcze dodać?

TEKST: Paweł Murlik, AVIntegracje