Historyczne budynki nie muszą być tylko obiektami muzealnymi, pomnikami architektury i zabytkami świadczącymi o przeszłości. Po ich odpowiednim zaadaptowaniu, przeprowadzeniu szeregu prac modernizacyjnych i rewitalizacji, mogą mieć one zupełnie nowe, różne od pierwotnych funkcjonalności. Takim przykładem jest warszawska Elektrownia Powiśle. Zbudowana prawie 120 lat temu jako jedna z najnowocześniejszych wtedy elektrowni, dzisiaj jest centrum rozrywkowym i zakupowym dla warszawiaków oraz odwiedzających Warszawę turystów.
Trudno wyobrazić sobie taką, wielofunkcyjną przestrzeń bez odpowiedniego nagłośnienia. Dlatego firma Best-Audio zaprojektowała i wdrożyła tutaj bardzo rozbudowany i niezwykle elastyczny system nagłośnieniowy wykorzystujący wiele różnych rozwiązań i unikatowych pomysłów.

Elektrownia Powiśle, znana również jako Elektrownia Warszawska czy Elektrownia Miejska została uruchomiona na warszawskim Powiślu w 1904 roku. W kolejnych latach elektrownia była rozbudowywana stając się jednocześnie jedną z największych i najnowocześniejszych, jak na ówczesne czasy elektrowni w Polsce. Tym samym zaopatrywała w energię całą Warszawę. Co bardzo istotne, przedsiębiorstwo działało nawet w roku 1939 i w czasie powstania warszawskiego w trakcie którego dostarczało energię elektryczną szpitalom powstańczym, drukarniom i warsztatom. Przez ponad sto lat elektrownia dostarczała prąd dla mieszkańców warszawy oraz bezpośrednio do tak ważnych obiektów jak Pałac Kultury i Nauki czy Dworzec Gdański. Wytwórnia prądu zakończyła swoją działalność na początku lat dwutysięcznych. Jednak znów zrobiło się o niej głośno i zaczęła gościć na pierwszych stronach gazet piętnaście lat później, kiedy projekt został przejęty przez Tristan Capital Partners i White Star Real Estate. Od początku, głównym mottem projektu było to, aby przy zachowaniu historycznego charakteru tchnąć w obiekt nowe życie. Dzisiaj w budynku elektrowni mieszczą się trzy biurowce klasy A o łącznej powierzchni 22 000m2, przestrzeń handlowo-usługowa i gastronomiczna o powierzchni 18 000m2, a także pierwsza w Polsce, przestrzeń Beauty Hall o powierzchni 1 500m2, w której znajdziemy usługi i produkty beauty&wellness zarówno dla kobiet jak i mężczyzn.

Elektrownia Powiśle

Centrala Bar to dziesięciometrowy bar obsługujący południową sekcję food hall. Wyróżnia go znajdujący się w tylnej części panel, który został zbudowany z oryginalnych, podświetlanych od tyłu paneli elektrycznych z dawnej Elektrowni. W strefie Centrala Bar zostały zainstalowane dwie główne kolumny ArenaMatch i trzy linie opóźniające ArenaMatch Utility.

Pod jednym dachem zabytkowej elektrowni znajdziemykoncepty kulinarne serwujące kuchnie z różnych zakątków świata, bary oraz  restauracje a’la carte ze stolikami i obsługą kelnerską. Mieści się tutaj również kilkanaście sklepów oraz 90 prestiżowych apartamentów urządzonych w różnym stylu.
Nie sposób nie wspomnieć również o wyjątkowym wystroju tej przestrzeni i architekturze wnętrza. Odpowiedzialne za projekt pracownie architektoniczne zachowały bardzo wiele oryginalnych elementów wnętrza. Pracownia APA Wojciechowski z ogromną starannością odświeżyła bryłę budynku, w której umiejętnie połączono nowoczesne elementy z historyczną cegłą i unikatowymi elementami architektonicznymi, a także w znakomity sposób odnowione i wkomponowane w wystrój wnętrza zostały stare elementy stanowiące w przeszłości wyposażenie elektrowni, takie jak tablice zegarowe, rozdzielnie, przełączniki, a nawet przewody. Za projektowanie wnętrz Elektrowni Powiśle odpowiedzialni byli również VSF Creative (Food Hall) oraz Bellotto Design i SUD Architekci, którzy byli zaangażowani w proces projektowania Beauty Hall.
Odpowiedzialna za zaprojektowanie i uruchomienie systemu nagłośnieniowego firma Bose Professional rozpoczęła swój udział w pracach nad inwestycją na bardzo wczesnym etapie projektu architektonicznego. Ze względu na fakt, że Elektrownia Powiśle pełni bardzo wiele funkcji, stworzenie systemu nagłośnieniowego, który będzie w stanie odpowiedzieć na nie wszystkie przyniosło bardzo wiele wyzwań. Mamy tutaj część barową, w której często goszczą DJ-e, mamy foodhall, część restauracyjną, a także tzw. strefę beauty, przestrzeń eventową czy bar zlokalizowany na drugim piętrze. Ponadto jest tutaj strefa zewnętrzna, taras na górze i dwa poziomy handlowe. Właśnie ta wielofunkcyjność podniosła najwyżej poprzeczkę przed projektantami systemu nagłośnieniowego.
W dużej mierze sam inwestor wyspecyfikował plan funkcjonalno-użytkowy obiektu, jednak twórcy systemu również starali się podpowiedzieć, jakie rozwiązania mogą się tutaj najlepiej sprawdzić i w jakie systemy warto zainwestować. Na przykład w części barowej został przygotowany jeden scenariusz, w ramach którego scena koncertowa jest zlokalizowana w jednym miejscu i dźwięk jest transmitowany tylko w jednym kierunku. Jednak po serii rozmów okazało się, że będzie potrzeba transmitowania tego, co dzieje się na scenie również w drugą stronę i takie zmiany zostały wprowadzone. Kolejnym wyzwaniem było również to, że obiekt już po uruchomieniu się rozrastał, za sprawą czego lawinowo przybyła liczba koniecznych do zainstalowania przyłączy, wejść i wyjść. Dzięki temu, że cały system bazuje na technologii sieciowej transmisji Dante, nawet w sytuacji, gdy ad hoc trzeba dodać w którymś miejscu dodatkowe wejście lub wyjście nie stanowi to żadnego problemu. Warunkiem jest tylko obecność skrętki.

Elektrownia Powiśle

Bardzo interesującym rozwiązaniem zainstalowanym w Elektrowni Powiśle jest transparentny ekran, który po naciśnięciu odpowiedniego przycisku zamienia się w mleczną powierzchnię projekcyjną, na którą rzutuje projektor UltraShortThrow marki Epson. Zestaw ten jest wykorzystywany m.in. do wyświetlania meczów.

W całym kompleksie znajduje się główna sieć budynkowa oraz wyspecjalizowana sieć audio zaprojektowana przez Bose Professional. Obie sieci mogą z sobą współpracować, dzięki czemu nawet gdy w danym miejscu nie ma portu RJ45 przypisanego do sieci audio, a jest sieć budynkowa, bez trudu można przesłać sygnały. Jeżeli wprost do przyłącza znajdującego się na ścianie chcemy wpiąć sygnał analogowy, wystarczy tylko moduł Audinate Dante AVIO i już dowolny sygnał może pojawić się w sieci i zostać przesłany we wskazane miejsce budynku. Samą konsoletę można tutaj podpiąć aż w pięciu miejscach, tak aby można było zagrać koncert lub zrealizować event w dowolnym układzie scena-FOH bez konieczności ciągnięcia żadnych kabli na podłodze. Ciekawostką jest przestrzeń eventowa, w której w zależności od tego, w którym miejscu zostanie wpięta konsoleta, głośniki same opóźniają się w taki sposób, aby grać w wybranym kierunku.
Drugim dużym wyzwaniem był zabytkowy charakter budynku i konieczność prowadzenia wszystkich prac instalacyjnych w ścisłej współpracy z konserwatorem zabytków. O ile w środku, biorąc pod uwagę postindustrialny charakter przestrzeni i znajdujące się tutaj korytka kablowe, zadanie było nieco łatwiejsze, to już na zewnątrz wywiercenie każdego otworu wiązało się z koniecznością uzyskania pozwolenia i przygotowania odpowiedniej dokumentacji.

Elektrownia Powiśle

Programowalne panele sterowania ControlSpace CC-64

Zacznijmy od części zewnętrznej
Na zewnątrz na placu przed częścią frontową została zlokalizowana fontanna multimedialna. Pierwotnie miała być tutaj odtwarzana tylko muzyka tła, jednak okazało się, że również będzie to miejsce, gdzie będą odbywały się drobne eventy z udziałem DJ-ów.
Aby zrealizować te zadania zostały tutaj zastosowane potrafiące wygenerować wysoki poziom SPL kolumny głośnikowe ArenaMatch Utility. Łącznie jest to osiem głośników zainstalowanych w czterech liniach. Ze względu na sąsiedztwo budynku mieszkalnego, inwestor wymagał od projektantów aby dźwiękiem można było tutaj jak najdokładniej sterować i wyłączać poszczególne głośniki w zależności od potrzeb i charakteru organizowanej imprezy. Gdy system jest odpowiedzialny za odtwarzanie muzyki towarzyszącej pokazom fontann, jego praca jest w pełni zautomatyzowana i zsynchronizowana z timerem wyzwalającym pokazy. Jak powiedział nam reprezentujący firmę Bose Professional i biorący czynny udział w projektowaniu i realizacji całego systemu Dawid Roszczyk: „Stosunkowo łatwym do zrealizowania dla nas, ale niezwykle istotnym elementem znajdującego się tutaj systemu, na który musieliśmy dać bardzo dużą gwarancję, że tak jest, było to, że systemu nie da się uruchomić po godzinie 22:00. Nie da się go również włączyć przed 6:00. Systemowo jest odcięte jakiekolwiek sterowanie systemem, za sprawą czego po prostu ta strefa zewnętrzna w godzinach ciszy nocnej nie daje się włączyć.”

Elektrownia Powiśle

W drugiej części przestrzeni Food Hall został zlokalizowany Candela Bar. Jego nagłośnienie zrealizowano w oparciu o dwie linie 100V i kilkadziesiąt głośników Bose DesignMax DM5P.

Kolumny zlokalizowane na zewnątrz, przed wejściem frontowym mogą współpracować z czterema źródłami dźwięku. Są to cztery playery dostarczone i licencjonowane przez firmę odpowiedzialną za muzykę w obiekcie. Dwa z nich są przewidziane dla barów, a dwa kolejne dla części handlowej. Muzyka towarzysząca pokazom fontann ma najwyższy priorytet, dlatego gdy startuje fontanna startuje ona od razu z muzyką. Ponadto mamy tutaj również możliwość podania sygnału od DJ-a aż z trzech punktów. Nagłośnienie patio zlokalizowanego przy barze zostało zrealizowane w taki sposób, że znajdujące się tutaj kolumny odpowiadają za przekazywanie tego, co dzieje się w środku. Zatem, jeżeli mamy wewnątrz imprezę z DJ-em, koncert, transmitowany jest mecz lub po prostu w części odtwarzana z pomocą playera jest muzyka tła również będzie to słyszane na zewnątrz.

Elektrownia Powiśle

Na samym końcu, przy przeszklonej szybie zostały zainstalowane głośniki Bose DesignMax DM3SE. Wynika to z faktu, że jest to przestrzeń otwarta, sięgająca w górę trzech pięter. A nad nią znajduje się sklep, który również ma półotwartą szybę. Zatem aby nie grać w przestrzeń sklepu musiały zostać zainstalowane głośniki o innej konstrukcji i zawężonym kącie propagacji dźwięku. W tej roli właśnie doskonale sprawdził się model DesignMax DM3SE.

Nagłośnienie Centrala Baru
Centrala Bar to dziesięciometrowy bar obsługujący południową sekcję food hall. Wyróżnia go znajdujący się w tylnej części panel, który został zbudowany z oryginalnych, podświetlanych od tyłu paneli elektrycznych z dawnej Elektrowni. Nad tym barem, na pierwszym piętrze jest zlokalizowana antresola, która pracuje jako scena.Na dwóch piętrach nad tą przestrzenią zostały zainstalowane kolumny ArenaMatch Utility AMU105. Głównym wymogiem tutaj było to, aby nie została tutaj zainstalowana duża liczba kolumn głośnikowych i aby nie były one dużych rozmiarów. Jak przyznają twórcy systemu, z ogromną pomocą przyszedł system Bose Professional ArenaMatch, który ma tą zaletę, że nie wymaga użycia kolumn niskotonowych. W każdej kolumnie pracuje czternastocalowy przetwornik zestawiony z falowodem odpowiadającym za wysokie częstotliwości i taki zestaw w pełni wystarcza dla potrzeb grających tutaj zespołów, DJ-a.

Elektrownia Powiśle

Regulatory ścienne Bose Professional, ułatwiające zmianę głośności i wybór źródła muzyki w danej strefie

W strefie Centrala Bar zostały zainstalowane dwie główne kolumny ArenaMatch i trzy linie opóźniające ArenaMatch Utility. Jak powiedział nam Dawid Roszczyk: „Te linie opóźniające nie są potrzebne dla samego systemu ArenaMatch, są one potrzebne dla znajdującego się tutaj systemu projekcyjnego. Wynika to z faktu, że ekran, na którym wyświetlane są projekcje filmowe czy mecze, znajduje się dokładnie po przeciwnej stronie niż scena. Głównym problemem było zatem to, aby widzowie nie mieli wrażenia, że dźwięk dociera do ich uszu zza głowy. Zastosowanie tych linii dodatkowych i opóźnienie ich w odpowiedni sposób, spowodowało, że odbiór prezentowanych na ekranie treści i towarzyszącego im dźwięku jest znacznie bardziej komfortowy.” Dodatkowo znajduje się tutaj narożna strefa, nazywana strefą VIP. Są to po prostu loże, które odtwarzają zawsze ten sam sygnał, który jest prezentowany w danej chwili w strefie głównej, ale mają one niezależną regulację głośności. Strefa ta została nagłośniona z pomocą głośników Bose DesignMax DM5P.

Elektrownia Powiśle

Jedna z wielu szaf teletechnicznych znajdujących się w obiekcie.

 

Candela Bar
W drugiej części przestrzeni Food Hall został zlokalizowany Candela Bar. Jego nagłośnienie zrealizowano w oparciu o dwie linie 100V i kilkadziesiąt głośników Bose DesignMax DM5P.
Na samym końcu, przy przeszklonej szybie zostały natomiast zainstalowane głośniki Bose DesignMax DM3SE. Wynika to z faktu, że jest to przestrzeń otwarta, sięgająca w górę trzech pięter. A nad nią znajduje się sklep, który również ma półotwartą szybę. Zatem, aby nie grać w przestrzeń sklepu musiały zostać zainstalowane głośniki o innej konstrukcji i zawężonym kącie propagacji dźwięku. W tej roli właśnie doskonale sprawdził się model DesignMax DM3SE.
Co ciekawe, chociaż nie ma tutaj dedykowanych kolumn niskotonowych, nawet gdy w Candela Bar odbywają się małe koncerty czy imprezy z muzyką odtwarzaną nie brakuje tutaj basu, co jest głównie zasługą pięciocalowych przetworników zainstalowanych w kolumnach DesignMax DM5P.
W tej przestrzeni znów zostały zainstalowane trzy przyłącza ścienne Dante, umożliwiające podpięcie się w różnym miejscu do systemu sufitowego lub odebranie dźwięku i dopięcie np. przenośnego subwoofera czy mobilnego systemu Bose F1, który również znajduje się na wyposażeniu obiektu. Po wpięciu i wybraniu odpowiedniego presetu będzie ona skrosowana i opóźniona tak aby najlepiej współpracowała z systemem sufitowym.

Elektrownia Powiśle

Dzięki temu, że cały system bazuje na technologii sieciowej transmisji Dante, nawet w sytuacji, gdy ad hoc trzeba dodać w którymś miejscu dodatkowe wejście lub wyjście nie stanowi to żadnego problemu. Warunkiem jest tylko obecność skrętki.

Juices&Bubbles Bar
Z punktu widzenia nagłośnienia, przestrzeń Juices &Bubbles Bar to dwa korytarze podzielone na cztery strefy, a także osobna strefa baru z przygotowanym dla potrzeb odbywających się w niej różnych wydarzeń przyłączem. Do nagłośnienia tej strefy zostały wykorzystane zwieszane głośniki DesignMax DM5C w obudowie typu pendant, które również zostały zastosowane w boksach. W każdym z boksów został zainstalowany kontroler umożliwiający niezależną regulację dźwięku w każdej przestrzeni oraz jeden główny, nadrzędny kontroler, a także tablet, który może zarządzać całością. Nagłośnienie Bose Professional zostało również zainstalowane w toaletach i bazuje na głośnikach sufitowych. Dodatkowo w miejscach, gdzie była możliwa instalacja na ścianie, zostały zastosowane głośniki naścienne DesignMax DM5SE.

Elektrownia Powiśle

Z punktu widzenia nagłośnienia, przestrzeń Juices&Bubbles Bar to dwa korytarze podzielone na cztery strefy, a także osobna strefa baru z przygotowanym dla potrzeb odbywających się w niej różnych wydarzeń przyłączem. Do nagłośnienia tej strefy zostały wykorzystane zwieszane głośniki DesignMax DM5C w obudowie typu pendant, które również zostały zastosowane w boksach.

Przestrzeń dla potrzeb eventów
Największym problemem i wyzwaniem dla specjalistów z Bose Professional w tej przestrzeni był brak planu, jak ma wyglądać to pomieszczenie i co będzie się w nim odbywało. Wiadomo było, że ma to być przestrzeń eventowa działająca we wszystkich możliwych kierunkach z możliwością organizacji każdego wydarzenia. Dodatkowo przestrzeń ta jest oddzielona z pomocą ścianki przesuwnej, a więc jest również możliwość rozszerzeni tej przestrzeni o przylegający do niej korytarz i organizację wydarzenia w rozmiarze XXL. Ze względu na wykorzystanie tego miejsca w roli konferencyjnej, nie było możliwości instalacji żadnych głośników na ścianie. Wszystkie źródła dźwięku musiały zostać zainstalowane w suficie. Rozwiązaniem, które bardzo chcieli tutaj zastosować projektanci i na które ostatecznie się zdecydowali, są głośniki sufitowe EdgeMax z możliwością lekkiego kierunkowania wiązki. Okazało się jednak, że w przestrzeni eventowej nie ma sufitu podwieszanego… Dlatego twórcy instalacji zdecydowali się wykorzystać specjalnie zaprojektowaną obudowę metalową, podobnie jak miało to miejsce w przypadku zwieszanych głośników sufitowych w innych strefach.

Elektrownia Powiśle

Do nagłośnienia obszaru znajdującego się na zewnątrz, m.in. ogródka, zostały zastosowane kolumny głośnikowe Bose Professional ArenaMatch Utility.

Łącznie w tej strefie jest 10 głośników, z których każdy pracuje na osobnej linii, a dodatkowo mamy jeszcze dogłośnienie korytarzy bocznych zrealizowane w oparciu o głośniki DesignMax DM5SE, również każdy na osobnej linii. Mamy tutaj trzy przyłącza umożliwiające wpięcie konsolety czy odbiornika mikrofonów bezprzewodowych. Wpięcie w wybranym miejscu zmienia opóźnienia i kierunkuje cały system w stronę, w którą będziemy grali. Dodatkowo, jeżeli w miejscu wpięcia się do systemu znajduje się głośnik jest on również wyłączany tak, aby uniknąć sprzężeń i niekomfortowego opóźnienia. Jest również ekran LED, który także może być źródłem sygnału i w przypadku prezentacji na nim treści również w sieci Dante pojawi się odpowiedni sygnał audio. Co ciekawe, nawet w przypadku wpięcia w innej części sali konsolety, gdy na ekranie zostaną wyświetlone treści system ukierunkuje się w taki sposób, aby dźwięk czy muzyka docierały właśnie z kierunku ekranu, a nie z innego miejsca niż obraz, co mogłoby rozpraszać.

Elektrownia Powiśle

Ze względu na wykorzystanie sali eventowej w roli przestrzeni konferencyjnej, nie było możliwości zainstalowania tam żadnych głośników na ścianie. Wszystkie źródła dźwięku musiały zostać zainstalowane w suficie. Rozwiązaniem, które bardzo chcieli tutaj zastosować projektanci i na które ostatecznie się zdecydowali, są głośniki sufitowe EdgeMax z możliwością lekkiego kierunkowania wiązki. Okazało się jednak, że w przestrzeni eventowej nie ma sufitu podwieszanego… Dlatego twórcy instalacji zdecydowali się wykorzystać specjalnie zaprojektowaną obudowę metalową, podobnie jak miało to miejsce w przypadku zwieszanych głośników sufitowych w innych strefach. Łącznie w tej strefie jest 10 głośników, z których każdy pracuje na osobnej linii, a dodatkowo mamy jeszcze dogłośnienie korytarzy bocznych zrealizowane w oparciu o głośniki DesignMax DM5SE, również każdy na osobnej linii.

Sterowanie systemu
Cały system może być sterowany w dwojaki sposób. Znajduje się tutaj wiele kontrolerów ściennych zlokalizowanych głównie na ścianach i słupach przy barach, a także możliwość sterowania całym systemem z poziomu tabletu. To jednak ten drugi sposób jest nadrzędy. Dzisiaj w instalacji pracuje już kilka tabletów, które mogą sterować całym systemem włącznie z blokowaniem kontrolerów. Zatem, gdy wybierzemy sobie tryb koncert, żaden z kontrolerów znajdujących się w przestrzeni baru czy przestrzeni foodhall nie będzie dostępny, dzięki czemu nikt przypadkowo nie przejmie kontroli nad dźwiękiem, utrudniając tym samym życie realizatorowi. Tabletami na co dzień posługują się osoby zajmujące się utrzymaniem i administrowaniem systemem. Cały system jest obsługiwany przy pomocy tylko jednego procesora, wykorzystującego mniej więcej 70% swoich zasobów. Do procesora wchodzi 61 kanałów Dante i są oddawane 63 kanały.

Elektrownia Powiśle

Nie sposób nie wspomnieć również o wyjątkowym wystroju tej przestrzeni i architekturze wnętrza. Odpowiedzialna za projekt pracownia APA Wojciechowski zachowała bardzo wiele oryginalnych elementów wnętrza, z ogromną starannością odświeżyła bryłę budynku, w której umiejętnie połączono nowoczesne elementy z historyczną cegłą i unikatowymi elementami architektonicznymi, a także w znakomity sposób odnowione i wkomponowane w wystrój wnętrza zostały stare elementy stanowiące w przeszłości wyposażenie elektrowni, takie jak tablice zegarowe, rozdzielnie, przełączniki, a nawet przewody.

Cały system jest zasilany z pomocą wzmacniaczy PowerMatch i PowerShare znajdujących się w kilku różnych miejscach. Mamy główną serwerownię na najwyższym piętrze, gdzie jest Beauty Bar, niewielką szafkę w jednym z boksów, w której również pracuje zestaw wzmacniaczy. Na pierwszym piętrze jest zlokalizowana główna szafa teletechniczna z kolejną grupą wzmacniaczy. Łącznie w obiekcie jest siedem szaf teletechnicznych! Ciekawostką jest jedna niewielka szafa, w której pracuje tylko jeden wzmacniacz odpowiedzialny za zasilanie kolumn znajdujących się dookoła fontanny. Jednak konieczność jej instalacji wynikała z faktu, że w przeciwnym wypadku konieczne byłoby położenie między kolumnami a wzmacniaczem 270 metrów kabla głośnikowego! Co oczywiście generowałoby ogromne straty i potencjalne zakłócenia. O takich odległościach mówimy w tym obiekcie…
Co ciekawe, w ramach systemu nagłośnieniowego w obiekcie jest jedna szafa z procesorami zlokalizowana przy szafie DSO, dlatego, że chociaż system DSO w przypadku zadziałania wyłącza prąd we wszystkich szafach, to dodatkowo gdyby ten system zawiódł, jako drugie zabezpieczenie wycisza on wszystkie wyjścia i odbywa się to również z poziomu procesora Bose Professional. Dodatkowo system AV podaje muzykę do systemu DSO, która jest odtwarzana np. na parkingach, tak żeby był to w danym momencie dokładnie ten sam content co w przestrzeni głównej. Również w drugą stronę system DSO w przypadku zadziałania przekazuje komunikaty za pomocą systemu nagłośnieniowego.

Elektrownia Powiśle

Dla potrzeb tej instalacji głośniki ścienne DesignMax DM5C musiały zostać zainstalowane w specjalnych, zwieszanych obudowach.

Podsumowanie
Realizacja systemu nagłośnieniowego w tak wyjątkowej przestrzeni jak Elektrownia Powiśle musiała wiązać się z wieloma wyzwaniami. Pierwszym z nich, przed którym stanęła ekipa Bose Professional, był zabytkowy charakter obiektu. O ile wewnątrz pozostało wciąż wiele dróg kablowych i industrialnych elementów wystroju wnętrz ułatwiających montaż kolumn głośnikowych czy prowadzenie dróg kablowych, to już instalacja jakiegokolwiek sprzętu na zewnątrz czy konieczność przewiercenia ścian wiązała się z bardzo szczegółowymi i precyzyjnymi konsultacjami z konserwatorem zabytków.
Kolejnym wyzwaniem był wielofunkcyjny charakter kompleksu. Elektrownia Powiśle to zarówno butikowe centrum handlowe, miejsce spotkań, konferencji, eventów, wydarzeń specjalnych czy koncertów. Zlokalizowanych jest tutaj kilkanaście konceptów gastronomicznych, a także strefa beauty&wellness. Dlatego twórcy systemu musieli zastosować bardzo wiele różnych rozwiązań odpowiadających najlepiej charakterowi każdego z miejsc, a także skorzystać z możliwości, jakie dają obecne na rynku rozwiązania jak technologia Dante czy możliwość programowania logiki w procesorach audio, automatyzującej wiele procesów.
Trzeci problem to odległości, odległości i jeszcze raz odległości. Gdyby zlokalizować wszystkie wzmacniacze i procesory dźwięku tylko w jednym miejscu, najdłuższa linia głośnikowa mogłaby mieć nawet 250 metrów! Dlatego już na etapie projektowym lokalizacja poszczególnych wzmacniaczy musiała zostać bardzo precyzyjnie przemyślana, a trudno również byłoby sobie wyobrazić realizację takiego przedsięwzięcia bez wykorzystania sieciowej transmisji audio. Jednak wszystkie podjęte starania sprawiły, że jest to dzisiaj z całą pewnością najlepiej nagłośniona elektrownia na świecie, która w dodatku już elektrownią nie jest!

 

Tekst i zdjęcia: Łukasz Kornafel, „AVIntegracje”

 

Zainteresowały cię opisane rozwiązania i wykorzystane urządzenia?
Skontaktuj się z nami - pomożemy, doradzimy, odpowiemy na Twoje pytania.
mail reklama@avintegracje.pl