EPSON w Teatrze 6. piętro

Jak pokazuje praktyka wielu ostatnich lat, projektory są uniwersalnymi narzędziami, które doskonale sprawdzą się nie tylko w przestrzeni konferencyjnej czy biznesowej, ale także są niezastąpionym środkiem wyrazu artystycznego dla kreatywnych twórców, np. w teatrze. Jedną z instytucji, która w ostatnim czasie postanowiła zaopatrzyć się właśnie w takie nowoczesne narzędzie do wyświetlania obrazu, jest warszawski Teatr 6. piętro będący nie tylko klasyczną sceną teatralną, ale także przestrzenią eventową, bankietową i miejscem spotkań biznesowych czy uroczystych gal. Jaki projektor z oferty firmy Epson został zainstalowany w tej instytucji i co zdecydowało o takim wyborze? Zapraszamy do lektury!

Teatr 6. piętro został założony w 2009 przez Michała Żebrowskiego oraz Eugeniusza Korina. Oficjalnie swoją działalność rozpoczął 6 marca 2010 roku premierą legendarnej komedii Woody’ego Allena „Zagraj to jeszcze raz, Sam” z głośnym udziałem dziennikarza i publicysty Kuby Wojewódzkiego. Dzisiaj jest to jedna z najprężniej działających i wciąż rozwijających się prywatnych instytucji kultury w Polsce, a zarazem jedna z najbardziej nietuzinkowych scen teatralnych. Nie tylko ze względu na repertuar łączący wysokiej próby dramaturgię ze śmiałymi interpretacjami i wyśmienitą obsadą, ale także na miejsce, w którym znajduje się instytucja. Od początku teatr mieści się na szóstym piętrze Pałacu Kultury i Nauki przy Placu Defilad w Warszawie w zaadaptowanej do celów teatralnych sali koncertowej z  widownią z  476 fotelami. Poza spektaklami teatralnymi w siedzibie instytucji realizowanych jest bardzo wiele projektów specjalnych, w tym projektów muzycznych goszczących najwybitniejszych artystów polskiej sceny. Teatr 6. piętro jest jedną z tych instytucji, które przywiązują bardzo dużą wagę do nowych technologii. Pozwalają one na rozwijanie formuły tworzonych przez instytucję spektakli, tak aby mogły one jeszcze lepiej docierać do widzów i angażować ich. Jest bardzo wiele przedsięwzięć artystycznych, w których już na etapie zamysłu reżyserskiego pojawia się projekcja materiałów multimedialnych, grafik czy filmów. Są również takie, w których konwencjonalna scenografia jest zastępowana właśnie projekcją. Dlatego teatr postanowił zainwestować w odpowiednie narzędzie umożliwiające wyświetlenie projekcji na najwyższym poziomie, zaś sam wybór projektora miał ogromne znaczenie. Włodarze Teatru 6. piętro postanowili sięgnąć do oferty firmy Epson, która proponuje bardzo wiele rozwiązań stworzonych z myślą o rynku instalacyjnym czy biznesowym, a także modele zaprojektowane specjalnie na rynek estradowy. Chociaż poszczególne modele różnią się wielkością, wagą, a przede wszystkim mocą, to mają również wiele cech wspólnych, wśród których trzeba wskazać przede wszystkim najwyższą jakość wyświetlanego obrazu, liczne funkcje i długowieczność, a  także wysoką odporność na otaczające warunki, dzięki czemu świetnie sprawdzają się w wymagającym środowisku sceny teatralnej. 

Laser proszony na scenę
Z oferty firmy Epson dyrekcja teatru zdecydowała się wybrać laserowy projektor instalacyjny EB-L1505U stworzony z myślą o pracy w największych przestrzeniach. Jest to pierwszy na świecie projektor, który może pochwalić się obrazem WUXGA LCD i jasnością na poziomie 12 000 lumenów. Dzięki zastosowaniu technologii 3LCD producent uzyskał bardzo jasny obraz oraz nasycone kolory, a także udało się wyeliminować spadek jasności w przypadku wyświetlania obrazu barwnego, dzięki temu zarówno kolor biały, jak i projekcja w kolorze, odznaczają się taką samą jasnością. Parametrem, który również był bardzo istotny dla kupującego projektor Teatru 6. piętro, była żywotność źródła i niezawodna praca projektora. Dzięki zastosowaniu w modelu EB-L1505U laserowego źródła światła, urządzenie może pochwalić się czasem pracy na poziomie nawet 83 000 godzin, co jak łatwo obliczyć, przy codziennej pracy w trakcie ośmiogodzinnej dniówki daje spektakularne 28 lat! Nie bez znaczenia jest również fakt, że w projektorze zastosowano najnowsze koło fosforowe wykonane z nieorganicznego materiału, które jest wyjątkowo odporne na działanie światła i wysokiej temperatury. Wszystko to sprawia, że projektor powinien zagwarantować w przestrzeni teatru wieloletnią bezawaryjną pracę. Warto również podkreślić, że zastosowane laserowe źródło światła jest znacznie bardziej odporne na transport i  przenoszenie urządzenia. W takim miejscu jak teatr ma to kluczowe znacznie, ponieważ w zależności od miejsca i scenografii konkretnej inscenizacji, projektor będzie z  całą pewnością przenoszony. Dodatkowo może on oczywiście być obracany w osi 360 stopni i pracować w  trybie portretowym, co również w  znaczący sposób rozszerza możliwości jego instalacji, nie ograniczając niczym wyobraźni twórców. Jednak same właściwości toru świetlnego to nie wszystko. Aby projektor mógł sprostać wszystkim wymaganiom stawianym przed nim przez teatralną scenę, zastosowano w nim wiele dedykowanych funkcji. Wśród nich warto wskazać takie jak: możliwość optymalizacji wyświetlanych treści do rozdzielczości 4K, wbudowaną kamerę umożliwiającą zautomatyzowaną kalibrację obrazu czy funkcję pamięci obiektywu, która zapisuje położenie obrazu, ostrość i zoom, dzięki czemu można zacząć pracę szybciej bez konieczności żmudnego dostosowywania parametrów. Ciekawostką jest również tryb dzielenia ekranu, umożliwiający jednoczesne wyświetlenie obrazu z dwóch różnych źródeł, bez konieczności angażowana dodatkowego procesora prezentacyjnego czy miksera. Wraz z  projektorem został zakupiony uniwersalny obiektyw typu zoom ELPLW05 o współczynniku od 1 do 1,5:1. 

Dobra inwestycja
Przedstawiciele teatru zwracają uwagę, że dzięki zastosowanemu projektorowi w znaczący sposób udało się wzbogacić walory estetyczne prezentowanych tutaj spektakli. Teraz ich twórcy, mając do dyspozycji kolejny środek wyrazu i kreatywne, elastyczne narzędzie, mogą lepiej oddziaływać na siedzącą przed sceną publiczność i angażować ją w akcję sceniczną. Jednak ze względu na znacznie szerszy, niż tylko teatralny, charakter instytucji, projektor jest wykorzystywany także w  trakcie koncertów, pokazów, uroczystych gal, spotkań autorskich, imprez komercyjnych, a  także prezentacji filmów i treści multimedialnych. Mierzalnym efektem tej inwestycji jest również fakt, że projekcja w wielu wypadkach pozwoliła na zastąpienie kosztownej scenografii tradycyjnej, której przygotowanie pochłania dużą ilość czasu. Ponadto zespół techniczny chwali intuicyjną obsługę projektora, która poprawiła komfort pracy oraz możliwości umieszczenia projektora praktycznie w dowolnym miejscu i dowolnej orientacji bez wpływu na zniekształcenia obrazu czy utratę jasności. Jak przyznaje PR manager Teatru 6. piętro Magdalena Kasperowicz: „Wybraliśmy Epsona ze względu na to, że jest to sprawdzona marka, której urządzenia cechują się najwyższą jakością. Praca na nich znacznie poprawia efektywność i wielokrotnie zwiększa walory estetyczne naszych artystycznych przedsięwzięć. Cenimy produkty Epsona za jakość, cenę, a współpraca z przedstawicielami firmy jest na najwyższym poziomie. Projektor odegrał olbrzymią rolę m.in. w spektaklu „Osiecka. Tylko Brać” mającym premierę 7 marca 2019 roku, w którym udział biorą m.in. Natalia Przybysz, Paulina Przybysz, Monika Urlik czy Maciej Zakościelny. Dzięki zastosowaniu nowego projektora, spektakl wypełniły wyjątkowe wizualizacje przygotowane przez Huberta Solczyńskiego”. 

Podsumowanie
Długotrwałe poszukiwania optymalnego rozwiązania do wyświetlania obrazu zaowocowały wyborem projektora spełniającego wszystkie założone przez inwestora wymagania, przynosząc również wiele funkcji i możliwości ułatwiających codzienne życie pracującej w teatrze techniki i dając kreatywnym twórcom uniwersalne narzędzie wyrazu artystycznego, które nadaje produkowanym tutaj spektaklom, ale i wydarzeniom specjalnym, nowy wymiar. Jednoznacznie świadczy to o  tym,
że nie był to kolejny zakup, ale inwestycja w lepszy teatr!

TEKST: AVIntegracje
ZDJĘCIA: EPSON

Najchętniej czytane

BenQ na targach ISE 2019

BenQ podczas tegorocznej edycji ISE zaprezentuje projektory laserowe, wielkoformatowe ekrany interaktywne, ekrany bar-type („długie i wąskie”) oraz oprogramowanie do tworzenia...