Greame Stevenson dyrektor techniczny grupy PVS

Już od wielu lat widać na rynku działalność firm zmierzającą w kierunku łączenia się w grupy, zapewniające nie tylko lepsze wyniki finansowe, ale i przewagę konkurencyjną oraz możliwość stworzenia oferty z rozwiązaniami komplementarnymi. Jedną z takich grup jest belgijska firma PVS, do której należą marki Audac, Procab i Caymon. Ich sprzedażą na terenie Polski zajmuje się wrocławska firma ProAUDIOAVT. Spotkaliśmy się niedawno z dyrektorem technicznym PVS, aby porozmawiać o tym, jak postrzega on dzisiejszy rynek AV i jakie są plany producenta na przyszłość.

Grupa PVS wytwarza swoje produkty pod trzema wzajemnie uzupełniającymi się markami. Pierwszą z nich jest Audac. Z takim logo są produkowane głośniki, wzmacniacze i matryce audio przeznaczone zarówno do prostych, jak i bardzo rozbudowanych i wymagających instalacji. Marka Procab zajmuje się produkcją wysokiej jakości kabli połączeniowych oraz zaawansowanej elektroniki do branży AV. Ostatnim filarem są rozwiązania Caymon, a więc wysokiej jakości uchwyty do przyłączy instalacyjnych, szafy rack, skrzynie i akcesoria montażowe. Producent przywiązuje bardzo dużą wagę do tego, aby być blisko odbiorców produkowanych przez niego rozwiązań, nie tylko za sprawą bieżącego wsparcia sieci dystrybucyjnej, ale także poprzez ciągły kontakt z jej klientami. Jedną z osób w firmie na co dzień zajmujących się kontaktem z klientami, słuchających ich potrzeb i rozwiązujących problemy jest Greame Stevenson, który niedawno objął funkcję dyrektora działu wsparcia technicznego. Spotkaliśmy się z nim w trakcie jego niedawnej wizyty w Polsce, aby porozmawiać o rynku i produktach znajdujących się w ofercie PVS Group dzisiaj i w przyszłości. 

Łukasz Kornafel, AVIntegracje: Realizacją jakich zadań zajmujesz się w grupie PVS?

Greame Stevenson: Moją pracę w firmie rozpocząłem w dziale technicznym, którego później stałem się szefem. Natomiast kilka miesięcy temu zostałem dyrektorem działu wsparcia technicznego.

To znaczy, że pracujesz dużo w terenie i masz kontakt z klientami.
Tak, jestem zazwyczaj pierwszym i ostatnim kontaktem. Wszystkie pytania dotyczące produktów trafiają bezpośrednio do mnie i albo odpowiadam na nie sam, albo robią to moi koledzy z działu. Ta informacja zwrotna od naszych klientów jest dla nas szalenie ważna. Dzięki temu wiemy, w którą stronę mamy podążać, jak powinien wyglądać rozwój naszych produktów bądź jakie nowe rozwiązanie powinno zadebiutować. Słuchamy naszych klientów i staramy się odpowiadać na ich potrzeby.
Nie staramy się kreować rynku, ale słuchamy go i jesteśmy napędzani przez rynek AV. Mamy bardzo mocne relacje z naszymi klientami, integratorami, projektantami, tworzymy rodzinę.

Bazując na tych doświadczeniach wyniesionych z pracy w terenie, jakie twoim zdaniem są obecnie najważniejsze potrzeby klientów i o co zazwyczaj pytają?
Na przestrzeni kilku ostatnich lat rynek zaczął zmierzać przede wszystkim w kierunku prostoty poszczególnych rozwiązań. Klienci wymagają produktów, które będą tak łatwe w obsłudze, jak to tylko możliwe. Wynika to również z faktu, że wielu inwestorom zależy na tym, aby z instalacją produktów z departamentu AV mogli zająć się ludzie nieposiadający specjalistycznej wiedzy. W związku z tym dostarczane przez nas produkty muszą być proste w konfiguracji, a najlepiej od razu, z pudełka przygotowane do instalacji.
Dotyczy to również działania produktów po instalacji. Klienci wymagają, aby były one na tyle intuicyjne i łatwe w obsłudze, by mogli ich używać wszyscy, od kilkulatka po osoby starsze.
Chciałbym zwrócić uwagę również na fakt, że te wymagania zmieniły rynek i produkty, które na niego trafiają. Klienci mają zbiór tych samych, kilkunastu wymagań i potrzeb, które kreują produkty mogące sprostać tym wymaganiom. Dziesięć czy piętnaście lat temu na rynku było sto różnych produktów z danego sektora. Każdy z nich był inny i miał różną funkcjonalność. Teraz na tym samym rynku jest sto produktów, z których każdy potrafi mniej więcej to samo i różni się tylko jednym lub kilkoma szczegółami. To z pewnością czyni rynek znacznie bardziej interesującym.

Czy to również lepiej dla was? 
Dzięki temu na rynku jest znacznie większa współpraca niż w przeszłości. Dawniej wszystko było utrzymywane w sekrecie. Dzisiaj, gdy pojawiasz się na targach, stoją obok ciebie inne firmy, które mają podobne produkty jak ty. Jednak wszyscy ze sobą rozmawiają, konsultują się, wymieniają poglądami i spostrzeżeniami nie tylko o tym, co jest w planach na teraz, ale również na przyszłość. Teraz pracujemy w zdecydowanie bardziej przyjaznym środowisku – to wielka różnica!

A jaka jest obecnie najważniejsza technologia, którą również widać w waszych produktach? 
Wszystkie urządzenia dzisiaj komunikują się za pomocą Ethernetu i produkowane dzisiaj urządzenia muszą pracować w sieci. Myślę, że właśnie tym, czego w największym stopniu oczekują klienci, jest możliwość pracy sieciowej.
Z drugiej strony widać, że porzucamy kabel na rzecz bezprzewodowej transmisji dźwięku w oparciu o Bluetooth. Wszyscy chcą dzisiaj z poziomu własnego telefonu, znajdującego się w kieszeni, nie tylko sterować systemem, ale także móc odtworzyć dźwięk.

Do grupy PVS należy kilka znanych marek oferujących interesujące rozwiązania. Pierwszą z nich i chyba najbardziej znaną jest Audac. Jakimi nowymi produktami z tym logo możecie się pochwalić? 
Tutaj przede wszystkim warto zwrócić uwagę na serie głośników sufitowych CENA i CIRA. Są to głośniki dwudrożne o średnicach od 5 do 8 cali, wyposażone w bardzo łatwe i szybkie systemy montażowe. Co bardzo ważne, to produkty odznaczające się bardzo wysoką jakością wykończenia, co docenią użytkownicy z najbardziej wymagających przestrzeni. Oczywiście warto wspomnieć również o naszych matrycach M2 oraz MTX48 i MTX88, które notują doskonałe wyniki, jeżeli chodzi o liczbę sprzedawanych egzemplarzy.
Wkrótce pojawi się zupełnie nowa platforma umożliwiająca podłączenie telefonów, tabletów i komputerów z systemem Windows i przesłanie dźwięku również z tych źródeł. Niedawno pokazaliśmy nowe miniwzmacniacze, do których tylko wystarczy podłączyć na wejściu mikrofon, a do wyjścia głośnik, aby móc cieszyć się prostym systemem nagłośnieniowym. Dzięki szerokiej ofercie akcesoriów montażowych do instalowania na i pod biurkiem oraz niewielkim rozmiarom wzmacniaczy, z których każdy ma wysokość 1U i szerokość połowy standardowej szafy rack 19 cali, można je łatwo zamaskować i wykorzystać nawet w miejscach, w których nie ma miejsca na standardowy wzmacniacz. 

W trakcie tegorocznych targów ISE firma Audac wkroczyła śmiałym krokiem na rynek rozwiązań rezydencyjnych. 
Tak, mowa tutaj o soundbarze IMEO1. Oferuje on nie tylko doskonały dźwięk, ale także niezwykle rozbudowane możliwości montażowe i jest w dodatku w świetnej cenie. Widać, że to produkt, który wywołuje wiele pozytywnych emocji u naszych klientów. Otrzymujemy mnóstwo pytań, czy możemy dodać kolejne funkcje, nowe możliwości, nowe sposoby kontroli.

Czy pojawiają się pytania o większą liczbę kanałów?
Tak, to kolejna rzecz, której chcieliby nasi klienci. Myślę, że nie wydarzy się zaraz, ale na pewno pojawią się soundbary z większą liczbą kanałów.

Kolejnym mocnym filarem grupy PVS jest marka Procab specjalizująca się w produkcji kabli. Trzeba przyznać, że trudno jest wynaleźć coś nowego, jeżeli chodzi o kable sygnałowe, jednak wam udało się wprowadzić pewne innowacje. 
Cały czas mamy w głowie zmieniające się standardy transmisji sygnału i nowe możliwości. Muszę przyznać, że nie jest łatwo podążać za wszystkimi nowościami, ale my zawsze staramy się dostarczyć naszym klientom odpowiednie dla danej instalacji kable. Widzę również, że dużo uwagi przywiązuje się teraz do wszelkiego rodzaju adapterów, zapewniających pełną wymienność pomiędzy standardami.
Chciałbym zwrócić uwagę na to, że mocno weszliśmy w standard Phoenix, dzięki czemu każdy z naszych kabli może zostać wyposażony w takie złącza, co użytkownicy postrzegają jako niewiarygodnie pomocne w ich instalacjach.

Ostatnią marką należącą do grupy PVS jest Caymon, w ofercie którego również można znaleźć wiele interesujących rozwiązań dla branży AV. 
Chociaż w katalogu firmy Caymon znajdują się rozwiązania dla sceny, to w głównej mierze skupiamy się obecnie właśnie na odbiorcach z branży AV. Mowa tutaj m.in. o szafach rack 19 cali, a także niezwykle popularnym systemie Casy. To system modułowy z ramami dostępnymi do racka, z możliwością instalacji na ścianie, na biurku czy pod biurkiem, umożliwiający skonfigurowanie przyłączy według własnych potrzeb – mogą być to zarówno złącza audio, wideo, jak i gniazda do przesyłania danych (RJ45, USB 2.0), a także gniazdka zasilające w różnych formatach.

TEKST i ZDJĘCIA: Łukasz Kornafel, AVIntegracje