Na co dzień monitory wielkoformatowe wykorzystywane są w różnego rodzaju salach konferencyjnych jako główne elementy systemu prezentacji treści. Widzimy je także w ciągach komunikacyjnych biurowców, gdy wyświetlają treść DS, czy przy korporacyjnych recepcjach, gdzie mogą prezentować stan zajętości pomieszczeń konferencyjnych. Czy takie monitory mogą też pełnić swą służbę „w outdoorze”?

Próba użycia takiego monitora w  zewnętrznym totemie czy nawet w  witrynie sklepu bardzo szybko zakończy się porażką. Typowe monitory do wnętrz mają jasność od 250 do 500 cd/m2, czasem do 700 cd/m2. Dla zastosowań na zewnątrz budynków to jednak zdecydowanie zbyt mało, ponieważ treść monitora musi być dobrze widoczna nawet w pełnym słońcu. To z kolei oznacza częstą pracę w  wysokiej temperaturze. Nawet jeżeli wyświetlacz pracuje w  witrynie klimatyzowanego sklepu, jego matryca, wystawiona na bezpośrednie oddziaływanie promieni słonecznych, może mocno się rozgrzewać. Dlatego monitor LCD opracowany jako window facing powinien wytrzymać co najmniej 40ºC. Do takich warunków pracy zaprojektowane zostały monitory LG High Brightness serii XS2E, której przyjrzę się w niniejszym teście. Stanowią ją trzy modele: 75”, 55” i 49” XS2E-B. 

Treść wyświetlana na monitorze będzie dobrze widoczna nawet dla osób noszących okulary słoneczne z polaryzacją.

Każdy z  monitorów tej serii ma jasność 2500 cd/m2. Oznacza to że matryca ma dużą sztywność i trwałość wynoszącą średnio 50 000 godzin. To znacząco powyżej pięciu lat ciągłego świecenia. Sama jasność to oczywiście nie wszystko. Sprawdźmy, jakie standardowe parametry mają te urządzenia. Monitor 75XS2E-B oferuje wyświetlanie treści w rozdzielczości UHD (3840 x 2160 pikseli) natomiast dwa mniejsze – 55XS2E-B i 49XS2E-B wyposażone zostały w matryce o rozdzielczości FHD (1920 x 1080 pikseli). Kontrast to 1200:1 dla monitorów o  przekątnej 75” i  1000:1 dla pozostałych. Wszystkie monitory mogą pracować zarówno w trybie portretowym, jak i pejzażowym, i to przez 24 godziny, 7 dni w  tygodniu. Powierzchnia każdego modelu ma 3% poziom zamglenia matrycy. LG ma w  swojej ofercie również monitory serii XS4F o przekątnych 55” i 49”. Te urządzenia oferują jeszcze większą jasność – 4000 cd/m2 przy rozdzielczości FullHD. A skoro mowa o matrycy – LG wyposażyło całą serię XS w płytę ćwierćfalową (QWP – Quarter Wave Plate) zapewniającą widzialność wyświetlanej treści również dla tych z przechodniów, którzy noszą okulary słoneczne z polaryzacją.

Monitory wyposażone są w chłodzenie bezwentylatorowe, dzięki czemu głośność ich pracy plasuje się poniżej 25 dB.

Monitory wyposażone są w chłodzenie bezwentylatorowe, dzięki czemu głośność ich pracy plasuje się poniżej 25 dB, można więc spokojnie rozmawiać tuż przy pracującym monitorze (poziom hałasu generowanego w  trakcie zwykłej rozmowy to 50 – 55 dB). Co istotne, brak wentylatora nie oznacza, że monitor rozgrzewa się bez kontroli. LG tak zaprojektowało swoje monitory, aby ciepło z matrycy było przesyłane do tyłu urządzenia. Służy do tego również filtr IR na matrycy, za sprawą którego podczerwień nie przedostaje się do wnętrza (i nie ogrzewa matrycy). Monitory przeznaczone są do komunikacji zewnętrznej digital signage, więc każdy wyposażony jest w  platformę WebOS 3.0 oraz ma czterordzeniowy układ SOC (System on Chip) zdolny do wykonywania kilku zadań jednocześnie. Do kompletu dodawane jest oprogramowanie SuperSign CMS do zarządzania treścią oraz SuperSign Control+ do sterowania urządzeniem oraz monitorowania jego parametrów pracy. Pisałem już o  wysokiej jasności monitorów, teraz tylko dodam, że monitory mają automatyczną jej regulację. Dzięki temu w słoneczny dzień ekran jest jaśniejszy dla lepszej widoczności, a w nocy ciemnieje i oszczędza energię.

Specjalna powłoka zabezpieczająca Conformal Coating znacznie wydłuża żywotność zarówno płyty głównej, jak i układu zasilającego, chroniąc je przed pyłem, wilgotnością czy szkodliwym wpływem metali ciężkich.

Przyjrzałem się też szczegółowym danym o zużyciu energii. Monitor przekątnej 55” i jasności 2500 nitów zużywa tyle energii co 65” OLED-owy wyświetlacz 65EJ5E o jasności 400 cd/m2! Zastosowanie tych urządzeń to głównie witryny sklepów w galeriach handlowych, zwłaszcza te, które wychodzą na zewnątrz budynku. Taka ekspozycja monitorów tworzy świetną platformę reklamową z możliwością zdalnego zarządzania i uploadowania treści. Po dodaniu do monitorów nakładki dotykowej dostaje się idealne narzędzie do składania zamówień w restauracjach. Duża wytrzymałość matrycy pozwoli na bezawaryjną i ciągłą pracę we wnętrzu każdej galerii handlowej. Sam monitor, już bez nakładki, służyć może jako efektywne narzędzie do komunikacji z klientem przy stanowiskach drive-through, stacjach benzynowych czy innych punktach usługowych, w których niezbędne jest wizualne potwierdzenie zamówienia klienta. Wyposażenie w wyświetlacze wysokiej jasności transportu publicznego, w szczególności stacji kolejowych, przystanków autobusowych oraz peronów metra ułatwi przekazywanie pasażerom informacji o  kursach pojazdów i  ewentualnych wyjątkowych sytuacjach, jak również może być dodatkową zachętą dla reklamodawców.

TEKST: Andrzej Pawluś, AVIntegracje