Od ostatnich 2-3 lat bardzo duży odsetek sprzedaży rozwiązań wideokonferencyjnych był napędzany przez Microsoft, a dokładniej rozwiązanie do komunikacji audio-wideo – Skype For Business. Terminale wideokonferencyjne produkowane zarówno przez potentatów, takich jak Cisco i Poly, jak i mniejszych graczy rynku wideo, jak Zoom, Logitech, Yealink, Lifesize, bazowały na głębokiej integracji z rozwiązaniami Microsoftu. Kilka miesięcy temu Microsoft zatrząsnął rynkiem systemów wideokonferencyjnych, wysyłając jasny przekaz: Skype For Business będzie działał tylko do 31 lipca 2021!

No i co teraz? W związku z bardzo mocnym udziałem w  rynku rozwiązania, jakim jest Skype, należy przeanalizować tę sytuację bardzo precyzyjnie. Obecnie na rynku funkcjonują dwa modele rozwiązania pod nazwą Skype For Business. Pierwszy z nich to klasyczny model wdrożenia z środowiskiem serwerowym posiadanym na zasobach klienta. Warto wiedzieć, że w tym przypadku nie zapadła jeszcze decyzja, do kiedy Microsoft będzie rozwijał i  utrzymywał ten produkt. Zważywszy na fakt, iż wielu klientów ma wdrożone potężne systemy komunikacyjne bazujące na Skype.
Drugim modelem rozwiązania Skype, jaki można spotkać u klientów, jest Skype For Business w ramach oferty Office 365, czyli tak zwany Skype online – rozwiązanie chmurowe. Precyzując komunikat wysłany przez Microsoft, to właśnie to rozwiązanie będzie niedostępne po 31 lipca 2021. Już w tym momencie wszyscy klienci Microsoft Office 365 mają dostęp do nowego rozwiązania propagującego nie tylko komunikację z wykorzystaniem wideokonferencji, lecz także pracę grupową, o nazwie Microsoft Teams. 
Nowe vs stare?
Microsoft Teams jest odpowiedzią na rozwiązanie, które kilka lat temu na rynek wypuściła firma Cisco, pod postacią Cisco Spark, które później ewoluowało w Webex Teams. Obydwa rozwiązania wpisują się w nurt przeniesienia ciężaru komunikacji pisanej i wymiany dokumentów z klasycznego modelu poczty do aplikacji, wokół której buduje się cały dzień pracy. Aplikacje Unified Collaboration pozwalają budować obszary zadaniowe dla poszczególnych zespołów, a w ich ramach można otwierać nowe wątki komunikacyjne. Przechowywanie plików, notatek ze spotkania czy po prostu rozdzielanie zadań pomiędzy poszczególne osoby, dzięki temu staje się prostsze i bardziej czytelne. Ponadto aplikacje, zarówno Microsoft, jak i Webex, pozwalają na integrację z innymi systemami, które często są podstawowym narzędziem pracowników – takimi jak Service Now, Jira, Asana, GitHub i wiele innych. Dzięki takiemu zabiegowi, to rozwiązanie Teams skupia pracę całego zespołu wokół jednego interfejsu i przenosi zespołową współpracę na nowy, wyższy poziom.
Zamień Skype na Teams! Tylko, który Teams?
Wprowadzanie zmian ma być, co do zasady, paliwem dla efektywności organizacji, jednak bez odpowiedniego przeanalizowania uwarunkowań, można postawić się w bardzo niewygodnej pozycji. W związku z tym, już teraz należy pomyśleć nad adaptowaniem rozwiązania, które w perspektywie końca roku 2020 wyprze wygaszanego Skype’a. Porównanie MS Teams i Webex Teams jest kluczem do podjęcia decyzji. Na co należy zwrócić uwagę przy wyborze platformy? Przede wszystkim trzeba określić, co jest czynnikiem wiodącym: wideo spotkania czy ogólnie pojęty przepływ informacji wokół projektu? W zakresie komunikacji wideo warto zwrócić uwagę na to, w jaki sposób chce się podejść do organizowania spotkań. Czy mają być one planowane z poziomu kalendarza czy głównie są to rozmowy ad hoc zogniskowane wokół pracy projektowej? Czy będą to spotkania wewnętrzne, czy wdrażamy system ma służyć przede wszystkim do komunikowania się z otoczeniem biznesowym.
Od strony pracy zespołowej bardzo ważnym aspektem jest dogłębna analiza aplikacji, które działają w danym środowisku. MS Teams charakteryzuje się niesamowicie głęboką współpracą z pakietem Microsoft 365, dzięki czemu firmy, które bardzo mocno utylizują usługi tego dostawcy, będą naturalnie kierować się w stronę MS Teams. Z kolei rozwiązanie firmy Cisco bardzo dobrze współpracuje z aplikacjami firm trzecich. Porównanie w zakresie tych aplikacji to klucz do podjęcia dobrej decyzji produktowej.
Cloud czy może rozwiązanie hybrydowe?
W zakresie wdrożenia systemu trzeba zdecydować, czy interesuje firmę rozwiązanie czysto chmurowe, czy w zakresie komunikacji wideo pragnie się zostawić część ruchu wideokonferencyjnego we własnej sieci. W przypadku rozwiązania Cisco jest możliwość postawienia serwera wideo i serwera kluczy szyfrowania w formie lokalnej, dzięki czemu nie zaistnieje konieczność wyrzucania całej komunikacji wideo do chmury. Można zbudować system, w którym z chmurą komunikuje się wyłącznie do celów weryfikacji licencji oraz gromadzenia danych na temat statystyki połączeń. Można powiedzieć, że jest to rozwiązanie idealne dla wszystkich klientów, którzy chcą zbudować system bardziej „on-premise’owy” niż „cloud’owy”.
Terminale wideokonferencyjne – natywna rejestracja w usłudze czy konektory?
Systemy do sal konferencyjnych to kolejny aspekt, który należy brać pod uwagę przy wyborze platformy Unified Collaboration. Z  punktu widzenia sposobów działania, są dwie możliwości w tym zakresie. Jedną z nich jest natywna rejestracja. Polega ona na zarejestrowaniu urządzenia bezpośrednio w usłudze (np. Webex bądź Skype), gdzie terminal będzie kolejnym użytkownikiem danego systemu. Wybierając taki scenariusz, terminal będzie w bardzo łatwy sposób dołączał do spotkań planowanych z poziomu danej usługi – tak zwane „click to connect”. Minusem takiego rozwiązania jest brak interoperacyjności z innymi systemami. Terminale, które natywnie zarejestruje się do Skype, nie będą dawały możliwości realizowania połączeń z innym środowiskiem niż Skype, chyba że zaopatrzy się w specjalny konektor. Interoperacyjność terminala zdeterminowana jest na poziomie systemu, do którego jest rejestrowany, wyjątkiem od reguły są systemy jednocześnie zarejestrowane w  kilku systemach (np. Poly Trio 8800).
Idea konektorów jest trochę inna i mogą one występować samodzielnie jako rozwiązanie do łączenia świata Open SIP ze światem MS Teams lub jako dodatek dla innych środowisk, w  których występuje rejestracja natywna. W  przypadku MS Teams nie ma jeszcze rozwiązań, które wspierają natywną rejestrację dla Teams (taką potrzebę mają w przyszłości zaadresować rozwiązania Poly Studio X-series), dlatego konieczne jest używanie konektora o nazwie RealConnect dla Office365. Konektor umożliwia dołączenie do spotkania MS Teams (bądź Skype For Business), dzięki infrastrukturze, która postawiona jest w chmurze Microsoft. Z punktu widzenia użytkownika, który chce dołączyć do spotkania, widoczne będą adresy SIP i H323, które należy wpisać na terminalu, celem realizacji połączenia.

TEKST: Zygmunt Łodziński, VisionCube