K-array Capture-KMC

Mikrofony przeznaczone dla mówcy prezentującego przed dużą publicznością to zwykle kapsuły umieszczane na końcu pałąka typu gęsia szyja. Wystające z pulpitu mównicy konstrukcje przesłaniają mówiącego, przy okazji go unieruchamiając. Naturalnie istnieją rozwiązania alternatywne, na przykład kapsuły krawatowe czy nagłowne, te jednak potrafią nieco utrudniać ruchy lub krępować prezentera. Zupełnie inne, innowacyjne podejście do tego tematu przygotowali inżynierowie K-array w swoich rozwiązaniach mikrofonów kierunkowych Capture-KMC20 i KMC50.

K-array Capture-KMC

Mikrofony Capture-KMC20 o wyjątkowo jednorodnej, kierunkowej charakterystyce doskonale przekażą mowę, dając ogromną swobodę prezentującemu. Captyre-KMC20 ma wymiary 6 x 6 x 200 mm, pozwalające na dyskretne umieszczenie go w każdym blacie.

Lubię przyglądać się konstrukcjom opracowywanym przez tego włoskiego producenta. Widać bowiem, że – oprócz klasycznego zastosowania – każdy produkt dostaje „coś jeszcze”. W przypadku mikrofonów jest to możliwość zaoferowania mówiącemu pełnej swobody bez oglądania się na ograniczenia technologiczne zastane w miejscu prezentacji. Na mikrofony serii Capture składają się zasadniczo dwa rozwiązania. Są to Capture-KMC20 z dodatkowym oznaczeniem H lub V oraz Capture-KMC50. Wszystkie łączy zastosowana technologia Pure Array, którą najprościej porównać do liniowych głośników z wieloma przetwornikami. Gęsto ułożone mikrofony o średnicy 4 mm (w modelach KMC20) lub 6 mm w modelu KMC50 równomiernie zbierają dźwięk z precyzyjnie wyznaczonego obszaru, jednocześnie eliminując wpływ hałasów z tła na ostateczny przekaz. Przekrój aluminiowej obudowy, w której zamknięta jest matryca ośmiu mikrofonów w modelu KMC20, to zaledwie 6 x 6 mm. Przy długości nieco ponad 22 cm taki mikrofon zmieści się w każdym stole czy mównicy. Waga tak niewielkiego urządzenia to zaledwie 32 gramy. Każda kapsuła ma charakterystykę kardioidalną, dzięki temu K-array uzyskał szeroki kąt wzdłuż dłuższego wymiaru mikrofonu i niezwykle wąski w kierunku prostopadłym.

K-array Capture-KMC

Cztery mikrofony Capture-KMC50, o liniowej charakterystyce, można połączyć, uzyskując dwumetrową matrycę mikrofonów.

Oznacza to wprost, że obszar, z którego mikrofon „zbiera”, można bardzo precyzyjnie określić samym jego ułożeniem. Jeżeli jednak blat mównicy nie pozwala na wmontowanie mikrofonu, do dyspozycji jest Capture-KMC20H wyposażony w mosiężną podstawę, ściętą pod kątem 60 stopni i umożliwiającą idealnie poziome ułożenie mikrofonu. Daje to swobodę mówcy w wyborze pozycji – niezależnie, czy siedzi, czy stoi, KMC20H wzorcowo przekaże jego głos do systemu nagłośnienia. Wszędzie tam, gdzie oczekiwana jest większa mobilność prowadzącego, dająca mu możliwość poruszania się w osi mównicy, powinien być zastosowany mikrofon Capture-KMC20V.

K-array Capture-KMC

Kierunkowość i minimalna zależność wzmocnienia od odległości zapewniają ogromną swobodę mówcy.

Podstawa tego mikrofonu jest nachylona pod kątem 28 stopni. W rezultacie wraz z kierunkową charakterystyką matrycy mikrofonów uzyskuje się pełne pokrycie przestrzeni za prezentującym. Wspomniana wcześniej technologia Pure Array dodatkowo pomaga mówiącemu w zrozumianym przekazaniu komunikatu. Jego odległość od przetworników nie wpływa znacząco na głośność czy jakość sygnału audio. Mikrofony wymagają zasilania Phantom 36-52V, podłączane są przez złącze XLR-M do dostarczanego wraz z mikrofonem przedwzmacniacza.

K-array Capture-KMC

Capture-KMC20H wyposażony jest w mosiężną bazę, umożliwiającą montaż idealnie poziomo.

Wszystkie możliwości mikrofonów Capture-KMC20 K-array zawarł też w większym rozwiązaniu Capture-KMC50. Tym razem jednak dźwięk przetwarzany jest za pomocą szesnastu przetworników elektretowych, o charakterystyce kardioidalnej. Większe przetworniki to większa obudowa. Wykonana z piaskowanego aluminium rama ma przekrój 10 x 10 milimetrów i długość nieznacznie ponad 50 centymetrów. Mikrofony zasilane są z dołączonego przedwzmacniacza. Najciekawszy efekt można uzyskać jeżeli przy zastosowaniu dedykowanego przedwzmacniacza K-PREMC02 połączy się ze sobą nawet cztery mikrofony Capture-KMC50. Efektem jest 2-metrowy mikrofon, oferujący 64 kapsuł pojemnościowych, o liniowej charakterystyce wzdłuż dłuższego wymiaru. Taka matryca mikrofonów daje ogromne możliwości, jednocześnie eliminując konieczność zapewniania dużej liczby mikrofonów indywidualnie dla każdego prowadzącego. K-array Capture-KMC50 to wręcz wymarzone rozwiązanie dla większego studia do streamingu, do którego zapraszani są goście. Pozwolą na takie zaaranżowanie studia, by mikrofony były całkowicie niewidoczne zarówno dla widza, jak i dla prezentujących.

K-array Capture-KMC

Pionowe, lekko odchylone umieszczenie Capture-KMC20V możliwe jest dzięki podstawie ściętej pod kątem 28 stopni. Dzięki temu mówiący ma swobodę w poruszaniu się przed mikrofonem.

Mikrofony K-array Capture-KMC20 i Capture-KMC50 idealnie sprawdzą się w salach konferencyjnych. Ich unikalne parametry predestynują je do pracy w salach zarządu, studiach telewizyjnych czy do streamingu oraz świątyniach – wszystkich tych miejscach, gdzie najważniejsze jest mówiący, a nie otaczający go sprzęt. To kolejne rozwiązanie od K-array, które pozwoli architektom na dyskretne wkomponowanie technologii audiowizualnej w nawet najwymyślniejszy wystrój wnętrz. Idealnie wpisuje się też w koncepcję, że to technika powinna służyć i dostosować się do użytkownika. Mikrofon Capture-KMC20 znalazł się na liście ADI Design Index, na którą trafiają najlepsze włoskie projekty technologiczne.

TEKST: Andrzej Pawluś, AVIntegracje