Standardem stało się już, że każde budowane dzisiaj biuro, niezależnie od tego, czy jest to małe biuro handlowe, wielka korporacja czy przestrzeń dla jednostki sektora publicznego, zostaje uzbrojone w szereg rozwiązań AV. Jednak żadna z branż nie potrzebuje i nie korzysta z nich w takim stopniu jak przemysł kreatywny. Możliwość szybkiego podzielenia się pomysłami z członkami zespołu, wymiany myśli czy wspólnej pracy są trzonem codziennej działalności takich firm i siłą napędową realizowanych projektów. Dlatego nowa siedziba jednego z potentatów branży medialnej, firmy Havas Media Group, zlokalizowana w warszawskim kompleksie Moje Miejsce, została naszpikowana nowoczesnymi rozwiązaniami AV, których zaprojektowaniem, instalacją i uruchomieniem zajęła się firma Sonitum. Jaki sprzęt i technologie na co dzień wspierają twórców największych światowych kampanii marketingowych?

Havas Media Group to międzynarodowa marka zajmująca się szeroko pojętym marketingiem i komunikacją. W ofercie firmy znajdują się takie działania jak kampanie w mediach tradycyjnych, produkt placement, marketing sportowy, rozrywka czy zaawansowane kampanie online. Realizując swoją działalność, Havas Media Group czerpie z wiedzy i zasobów wyspecjalizowanych jednostek, wchodzących w skład grupy, takich jak: Mobext (sieci mobilne), Artemis (globalna sieć zarządzania danymi) czy Socialyse (media społecznościowe). W przeszłości domem wszystkich mediów należących do grupy Havas była ulica Marynarska. 13 maja 2019 roku firma oficjalnie zainaugurowała swoją działalność w nowej siedzibie. Jest nią nowoczesny biurowiec wchodzący w  skład kompleksu Moje Miejsce, zbudowanego w ramach projektu mixeduse. To ciesząca się coraz większą popularnością również w  Polsce formuła polegająca na budowie przestrzeni, która nie tylko będzie służyła pracownikom biura, ale także wszystkim mieszkańcom miasta, za sprawą otaczających biuro parków i terenów zielonych. Ponadto wokół biurowca będącego trzonem całego kompleksu, powstaje infrastruktura handlowa, rozrywkowa i  gastronomiczna. Pozwala to oszczędzić pracownikom biurowca dużo czasu, ponieważ mają oni dostęp do wszystkich aktywności w  jednym miejscu. Przynosi to również szereg zalet klientom firm mieszczących się w  takim kompleksie, którzy mogą w jednym miejscu odbyć spotkanie biznesowe, oddać rzeczy do pralni, pójść do kina czy spotkać się z przyjaciółmi, bez konieczności przemieszczania się między poszczególnymi lokalizacjami i stania w korkach. Kompleks Moje Miejsce zlokalizowany na Dolnym Mokotowie został wybudowany przez największego polskiego dewelopera, firmę Echo Investments. Ponad 300 pracowników firmy Havas Media Group może teraz realizować swoje działania w komfortowej przestrzeni o łącznej powierzchni 4600 metrów kwadratowych, zajmującej półtora piętra.

Panele Evoko Liso mają możliwość wykonania unikalnego montażu wpustowego – panel zlicowany jest ze słupkiem systemu ścianek szklanych, co znacząco podnosi walory estetyczne całego rozwiązania.

System plug and play
Zadanie dostarczenia nowoczesnego systemu AV dla nowego biura grupy HAVAS zostało powierzone firmie Sonitum. Integrator rozpoczął pracę przy tej inwestycji tuż po podpisaniu umowy pomiędzy HAVAS i Echo Investments i koordynował przebieg prac od samego początku. Począwszy od sporządzenia projektu koncepcyjnego dla Colliers, poprzez dokumentację wykonawczą dla firmy fit out zajmującej się zaplanowaniem całej przestrzeni i  pracami budowlanymi, aż po montaż i uruchomienie wszystkich systemów. Całość prac trwała pięć miesięcy, zaś sam montaż i uruchomienie – dwa tygodnie. Łącznie w ramach prac powstały dwadzieścia dwie, wyjątkowe pod względem architektury sale konferencyjne (w  tym jedna z  możliwością podziału na dwie i  automatycznym podziałem: przesunięcie ściany rozłącza systemy). Jak przyznał Michał Kłaczkow, szef firmy Sonitum: – Fakt, że firma HAVAS reprezentuje branżę kreatywną, przełożył się na sam projekt i wygenerował wiele potrzeb względem całej instalacji już na etapie projektowania systemu. Pierwszym podstawowym elementem była konieczność stworzenia systemu odpornego na czynnik ludzki, przystosowanego do obsługi przez osoby o nikłym pojęciu o technologii. Po drugie system musiał pogodzić użytkowników różnorodnych systemów, od laptopów, przez komputery z systemem Windows, macOS, aż po tablety, telefony i inne urządzenia mobilne.

Dla osób, które korzystają z  urządzeń mobilnych czy laptopów i  chciałyby się podłączyć do systemu w  sposób bezprzewodowy, zostały przygotowane systemy Barco ClickShare CS-100 wraz z buttonami na USB. Jak przyznał integrator, o wyborze rozwiązania firmy Barco zdecydowała przede wszystkim wygoda korzystania z buttona.

To zadanie zostało zrealizowane na dwa sposoby. Po pierwsze, są tutaj przyłącza stołowe wyposażone w automatyczne konwertery sygnału HDBaseT z wejściami HDMI, VGA i  DisplayPort. Sygnał z  nich trafia do odbiorników HDBaseT Blustream HEX-70B zainstalowanych bezpośrednio za monitorami. Ponadto dla osób, które korzystają z urządzeń mobilnych czy laptopów i chciałyby się podłączyć do systemu w sposób bezprzewodowy, zostały przygotowane systemy Barco Click-Share CS-100 wraz z buttonami na USB. Co ważne, cały system w każdej z sal konferencyjnych został skonfigurowany w taki sposób, że monitory przełączają się w sposób automatyczny między autorskim mediaportem a systemem ClickShare.

System AV w każdej z sal został tak skonfigurowany, aby działał w trybie plug and play i aby do jego obsługi nie była potrzebna specjalistyczna wiedza. Wystarczy wejść do pomieszczenia, wpiąć kabel do media portu lub button Barco ClickShare do komputera i już można rozpocząć prezentację. System sam przełączy się na odpowiednie źródło, które pojawi się natychmiast na ekranie.

Jak przyznał integrator, o wyborze rozwiązania firmy Barco zdecydowała przede wszystkim wygoda korzystania z buttona USB. Co więcej, wszystkie urządzenia CS-100 są wpięte do sieci LAN. Dzięki temu, po zainstalowaniu aplikacji ClickShare App, pracownicy nie potrzebują do pracy fizycznych butonów – wystarczy tylko, że są podłączeni do sieci WiFi i wcisną „udostępnij”. Jak przyznają twórcy systemu, największym wyzwaniem tego projektu było stworzenie prostego w obsłudze systemu typu plug and play umożliwiającego realizację konferencji w  myśl BYOD (Bring Your Own Device). Kluczowa była także możliwość bezprzewodowej prezentacji treści oraz to, aby wszystkie urządzenia, które widać, były ładne i nie wpływały negatywnie na estetykę wnętrza. Dodatkowo był to projekt, w ramach którego współpracowały dwa działy firmy Sonitum: AV i akustyki, który zajął się dostarczeniem kurtyn akustycznych Acoustic Design.

Jak przyznają twórcy systemu, największym wyzwaniem tego projektu było stworzenie prostego w obsłudze systemu typu plug and play umożliwiającego realizację konferencji w myśl BYOD (Bring Your Own Device). Kluczowa była także możliwość bezprzewodowej prezentacji treści oraz to, aby wszystkie urządzenia, które widać, były ładne i nie wpływały negatywnie na estetykę wnętrza. Dodatkowo był to projekt, w ramach którego współpracowały dwa działy firmy Sonitum: AV i akustyki, który zajął się dostarczeniem kurtyn akustycznych Acoustic Design.

Rezerwacja sal na miarę XXI wieku
Do obiektu został również wdrożony system rezerwacji sal Evoko Liso w liczbie dwudziestu jeden paneli. O ich wyborze zdecydowała intuicyjność obsługi oraz możliwość wykonania unikalnego montażu wpustowego – panel zlicowany jest ze słupkiem systemu ścianek szklanych, co znacząco podnosi walory estetyczne całego rozwiązania. Nie bez znaczenia były tutaj zatem również zaawansowane możliwości, które daje Liso, a  więc możliwość wyprowadzenia przewodu w  pięciu kierunkach oraz zasilanie przez PoE eliminujące konieczność podłączenia dodatkowego przewodu zasilającego. System Evoko Liso został zintegrowany ze środowiskiem Office 365. Dzięki temu, zarówno rezerwacja, jak i zrzucanie spotkań, mogą się odbywać z poziomu panelu oraz z komputera czy telefonu.

System rezerwacji po staremu… i w nowej odsłonie.

Multimedia od wejścia po kantynę
Gości biura HAVAS już od wejścia witają multimedia. Przy recepcji znajduje się ściana wizyjna 2 x 2 zrealizowana w oparciu o cztery monitory wielkoformatowe Toshiba TD-Y493. Za jej sterowanie odpowiadają cztery playery Brightsign LS424 pracujące w trybie BrightWall. W poszczególnych salach konferencyjnych zostały zainstalowane monitory wielkoformatowe Toshiba o przekątnych od 49” do 75”. Automatyczne włączenie i dzielenie sal jest zrealizowane w oparciu o system AMX NX-1200 wraz z czujnikami położenia sal. Dodatkową przestrzenią, do której również dostarczono system AV, jest kantyna. Zastosowano tutaj ekran projekcyjny Kauber, na który rzutuje projektor laserowy Optoma ZH406 o mocy 4500 lumenów i rozdzielczości Full HD.

Kompleks Moje Miejsce zlokalizowany na Dolnym Mokotowie został wybudowany przez największego polskiego dewelopera, firmę Echo Investments. Ponad 300 pracowników firmy Havas Media Group może teraz realizować swoje działania w komfortowej przestrzeni o łącznej powierzchni 4600 metrów kwadratowych, zajmującej półtora piętra.

O  jego wyborze zdecydował brak konieczności wymiany lampy, cicha praca oraz możliwość pracy przez osiemnaście godzin, siedem dni w tygodniu. Całość w godzinach pracy jest sprzężona z systemem prezentacji treści bazującym na playerach Brightsign, ale dodatkowo jest także wyposażona w mediaport, do którego można podłączyć komputer (za pomocą przyłączy DisplayPort, HDMI lub VGA) i wykorzystać projektor do wyświetlenia filmu, koncertu lub – po podłączeniu konsoli – jako ekranu do gier. Za nagłośnienie kantyny odpowiadają aktywne głośniki Ecler Audeo, do których trafiają sygnały audio deembedowane z monitorów, przede wszystkim w trakcie konferencji.

W poszczególnych salach konferencyjnych zostały zainstalowane monitory wielkoformatowe Toshiba o przekątnych od 49” do 75”.

Podsumowanie
Opisywany tutaj system AV miał przede wszystkim spełniać jedno najważniejsze kryterium, na co zwracają uwagę jego twórcy. Miał być prosty i intuicyjny w obsłudze – tak, aby mogły go obsługiwać głównie osoby nieposiadające specjalistycznej technologicznej wiedzy. To zadanie doskonale udało się zrealizować specjalistom z  firmy Sonitum, w  efekcie czego w  nowej siedzibie Havas Media Group pracują rozwiązania przyjazne użytkownikowi.

Gości biura HAVAS już od wejścia witają multimedia. Przy recepcji znajduje się ściana wizyjna 2 x 2 zrealizowana w oparciu o cztery monitory wielkoformatowe Toshiba TD-Y493. Za jej sterowanie odpowiadają cztery playery Brightsign LS424 pracujące w trybie BrightWall.

Dodatkowo udało się tutaj uzyskać pełną elastyczność systemu, dzięki której użytkownicy pracujący na wszystkich platformach i korzystający z dowolnego urządzenia w myśl filozofii BYOD mogą natychmiast podłączyć się do systemu i zaprezentować treści z własnego urządzenia. W istocie systemy AV powinny być zawsze projektowane właśnie w taki sposób, aby użytkownik nie zastanawiał się ani czy, ani jak, ale po prostu mógł działać – natychmiast i zawsze.

TEKST: Łukasz Kornafel, AVIntegracje
ZDJĘCIA: SONITUM

Zainteresowały cię opisane rozwiązania i wykorzystane urządzenia?
Skontaktuj się z nami - pomożemy, doradzimy, odpowiemy na Twoje pytania.
mail reklama@avintegracje.pl