W dobie mocno konkurencyjnego rynku producenci sprzętu niezależnie od sektora dokładają wszelkich starań, aby w jak najlepszy sposób zaprezentować swoje produkty potencjalnym klientom, zapoznać ich z funkcjonalnością i pokazać nowe rozwiązania w nich drzemiące. Zadanie to z całą pewnością ułatwia możliwość szybkiego dotarcia do klienta za pomocą internetu w postaci m.in. streamingu z prezentacji, webinariów czy szkoleń online. Wciąż jednak żadna, nawet najlepiej wydana broszura czy też zdalna forma, nie jest w stanie zastąpić osobistego spotkania producenta z klientem, a przede wszystkim potencjalnego użytkownika z samym sprzętem. Z takiego założenia wyszła firma Samsung Electronics Polska, która w październiku 2016 roku otworzyła w swojej warszawskiej siedzibie show-room biznesowy, który dzięki swoim możliwościom i prezentowanym w nim rozwiązaniom jest pierwszą i jak do tej pory jedyną w Polsce tego rodzaju przestrzenią.

Showroom technologiczny firmy Samsung Electronics Polska, zlokalizowany w siedzibie koreańskiego producenta w Warszawie przy ul. Postępu 14, oficjalnie zainaugurował swoją działalność 11 października 2016 roku. Na powierzchni ponad 250 m2 znalazły się najnowsze rozwiązania dla biznesu. Co ważne, nie są one prezentowane w formie indywidualnych urządzeń, lecz kompletnych rozwiązań technologicznych odpowiadających na wymagania i problemy inwestorów. Aby to umożliwić, cała przestrzeń została podzielona na strefy, będące zaaranżowanymi przestrzeniami przywodzącymi na myśl różne miejsca, w których mogą pracować rozwiązania producenta. Mamy tutaj salę konferencyjną wyposażoną w ekrany wielkoformatowe, jak i ścianę wideo LED. W bezpośrednim sąsiedztwie tej sali znajduje się przestrzeń zaaranżowana w formie portu lotniczego – znajdziemy tutaj ekran złożony z ekranów bezszwowych, a także różnej wielkości ekrany wielkoformatowe, w tym ekrany dotykowe. Oprócz tych wydzielonych pomieszczeń, w przestrzeniach wspólnych zainstalowano szeroką gamę różnorodnych produktów z dziedziny AV. Mamy tutaj miejsce zaaranżowane w formie holu hotelowego, gdzie znajdziemy ekrany wielkoformatowe w formie lustra, czy obszar będący biurem maklerskim – znów ze ścianą bezszwową, a także z ultraszerokimi monitorami do wygodnej pracy z wieloma oknami systemu operacyjnego. W showroomie znajdziemy także sekcję, w której prezentowane są rozwiązania do biur podróży – w tym systemy bazujące na goglach do rozszerzenej rzeczywistości czy ścianę złożoną z monitorów wielkoformatowych, która wraz z monitorem podglądowym i kamerą prezentuje możliwości sprzętu Samsung pracującego w telewizyjnym studiu pogodowym. Projektanci showroomu zwrócili dużą uwagę na prezentację rozwiązań dla sektora retail. Oprócz wielkoformatowych monitorów UHD o dużej przekątnej, które z łatwością mogą wyświetlić całą sylwetkę ludzką w proporcjach 1:1, dzięki czemu mogą być świetnym rozwiązaniem dla wszelkiego rodzaju witryn sklepowych, mamy tutaj miejsce, gdzie prezentowane są niekonwencjonalne monitory kwadratowe, które mogą być świetnym rozwiązaniem na potrzeby scenograficzne w przestrzeni sklepowej. Zwracam także uwagę na przyszłość wielu sklepów, a więc elektroniczne etykiety cenowe zbudowane w oparciu o technologię papieru elektronicznego, które mogą być zarządzane zdalnie w bardzo szybki sposób – dzięki nim menedżerowie sklepu mogą dynamicznie zmieniać ceny produktów na półkach. W obiekcie znajdziemy cały szereg rozwiązań usprawniających pracę poza budynkiem. Są to m.in. ekrany wandaloodporne, które mogą pracować np. jako totemy reklamowe czy też punkty informacji pasażerskiej, ekrany wideo LED do zabudowy – podstawowe narzędzie większości nowych billboardów reklamowych, czy też nieco bardziej niekonwencjonalne rozwiązania, jak ekrany do instalacji nad bankomatami, ekrany na uchwytach sufitowych do portów lotniczych czy podłużne ekrany, jakie mogą być instalowane w środkach komunikacji miejskiej lub na dworcach, pełniąc funkcję nośnika rozkładów jazdy wraz z prezentacją mapy połączeń. Ciekawostką może być fakt, że ekrany producenta zostały zainstalowane nawet w toaletach, udowadniając po raz kolejny, że również ta przestrzeń może być świetnym miejscem reklamowym – jednak nie reklamy w formie billboardu czy plakatu, ale z nowoczesnym wykorzystaniem monitorów. Nowy showroom firmy Samsung to nie tylko przestrzeń dla inwestorów czy klientów końcowych, ale także partnerów współpracujących z firmą Samsung na polu projektowania, przygotowywania i wdrażania oprogramowania i contentu dla rozwiązań firmowych. Dzięki temu w showroomie są prezentowane kompletne rozwiązania łączące warstwę sprzętową z programową. Warto wspomnieć, że cała przestrzeń została zrealizowana we współpracy z firmą APA Group, jednym z liderów rynku inteligentnych budynków. Dzięki temu w pełni zautomatyzowane są nie tylko prezentowane tutaj rozwiązania z departamentu nowoczesnej automatyki budynkowej, ale także cała przestrzeń showroomu. W ramach jednego systemu pracują takie elementy jak oświetlenie, nagłośnienie, sprzęt wideo, czujniki ruchu, a także klimatyzatory. Dzięki temu obiekt w sposób w pełni automatyczny dopasowuje parametry względem pory dnia czy liczby odwiedzających go w danym momencie osób. Wszystkie te rozwiązania znajdujące się w showroomie biznesowym przy ul. Postępu 14 potwierdzają, że od dłuższego już czasu firma Samsung prowadzi bardzo mocną ekspansję na rynku produktów profesjonalnych. Dzięki temu koreański producent przestaje być kojarzony tylko z rozwiązaniami konsumenckimi i staje się równocześnie jednym z ważnych graczy rynku pro AV. Ta nowa przestrzeń, coraz liczniej pojawiające się na rynku AV produkty firmy Samsung oraz prezentowane zupełnie nowe, koncepcyjne produkty do instalacji sprawiły, że postanowiliśmy udać się do nowego showroomu firmy. Spotkaliśmy się w nim z Michałem Ptakiem – menedżerem działu wdrożeń biznesowych w Samsung Electronics Polska – z którym rozmawialiśmy o kulisach powstania showroomu, znajdujących się w nim rozwiązaniach technologicznych, a także o najnowszych urządzeniach i planach na przyszłość profesjonalnej gałęzi produktów koreańskiego producenta.
Łukasz Kornafel, AVIntegracje: Jak narodził się pomysł stworzenia showroomu Samsung? Jak wyglądały kulisy powstania tego miejsca?
Michał Ptak, Samsung Electronics Polska: Uznaliśmy, że taka firma jak Samsung powinna mieć przestrzeń, do której może zaprosić partnerów i klientów końcowych, aby zaprezentować określone rozwiązania technologiczne. W mojej ocenie, co zresztą potwierdziło wiele spotkań z klientami, dopiero zobaczenie na własne oczy pewnych systemów czy produktów pozwala dostrzec nowe możliwości i rozwiązania odnośnie kluczowych potrzeb. W takiej sytuacji klienci zaczynają myśleć o tym, jakie mają problemy czy jakie wyzwania i w jaki sposób można by było rozwiązać za pomocą naszych rozwiązań. Uważam, że z klientami warto rozmawiać właśnie przez pryzmat ich zmagań i możliwości, w jakie można je rozwiązać. Jednak ta przestrzeń to również miejsce, gdzie zapraszamy naszych partnerów wraz z ich rozwiązaniami. Dopiero zastosowanie ich rozwiązania w oparciu o naszą technologię daje kompleksową ofertę dla klienta końcowego. Mniej więcej 80%naszych gości to klienci końcowi, a 20% to nasi partnerzy. Najlepiej jednak, gdy pojawiają się oni w naszym showroomie jednocześnie.
W zeszłym roku 250 m2 powierzchni zostało zamienione w przestrzeń naszpikowaną technologią. Co najważniejsze, jest to miejsce, w którym prezentowane są rozwiązania, a nie tylko świetne urządzenia. Jeżeli chodzi o sam rynek wyświetlaczy, dynamika wzrostu mieści się w przedziale między 5 a 7%. W Europie Zachodniej te wartości są nieco niższe, zaś sam rozwój napędza przede wszystkim wschód kontynentu.
W głównej mierze za sprawą tego, że zarówno kraje leżące we Wschodniej, jak i Centralnej Europie są wciąż niedozbrojone.
Tak, ale pozwolę sobie również na pewną analogię. Kiedyś Telekomunikacja Polska była najnowocześniejszą siecią w Europie. Właśnie dlatego, że w krótkim okresie zdecydowała się na wymianę central analogowych na nowoczesne centrale cyfrowe. Na naszym rynku wygląda to w sposób podobny. Jeżeli inwestor decyduje się na billboard, to niech będzie to już nowoczesny ekran ledowy.
Jak już pan wspomniał, znajdujące się w showroomie urządzenia są uniwersalnymi rozwiązaniami sprzętowymi, które nie mają racji bytu bez odpowiedniego oprogramowania i contentu.
Główną zaleta rozwiązań, które wraz z partnerami oferujemy klientom, jest synergia sprzętu i oprogramowania. Samsung dostarcza nie tylko ekrany, w różnych formach, ale także software digital signage, który służy do zarządzania wyświetlanymi treściami, czyli MagicInfo. Jednak jeżeli dany partner jest obecny w obszarze retail i zajmuje się przykładowo badaniem tzw. heat zone, a więc stref ciepła, w których klienci spędzają najwięcej czasu, najlepszy rozwiązaniem jest integracja tego rodzaju, gotowego systemu z naszymi produktami. Z drugiej strony, takie rozwiązanie daje bezcenną wiedzę, w którym miejscu powinien zostać zainstalowany wyświetlacz, gwarantujący możliwie największą zauważalność.
Kolejnym elementem, który został wzięty pod uwagę w trakcie tworzenia showroomu, było zamknięcie w nim bardzo różnych przestrzeni i tym samym prezentacja rozwiązań odpowiadających różnym miejscom.
Tak, z tego powodu powstały określone sekcje – mamy tutaj lotnisko, małą galerię handlową, hotel, restaurację, przestrzeń biurową czy biuro podróży. Chodziło nam przede wszystkim to, aby możliwie w najbardziej realny sposób osadzić podobne do siebie urządzenia, ale w zupełnie różnych kontekstach.
Trzeba powiedzieć, że to urządzenia w pewien sposób uniwersalne i dopiero ich odpowiednie zastosowanie daje określoną, wąską funkcjonalność. 
Można powiedzieć, że dopiero uzupełnione przez pewne określone rozwiązanie branżowe stają się specyficzne. Dlatego też absolutnie krytyczna jest praca z tzw. kanałem partnerskim. Według mnie nie jesteśmy w stanie wejść z samymi produktami do branży wertykalnej.
Wyobraźmy sobie firmę produkcyjną z branży automotive, w której pracuje system śledzenia ubytków na linii produkcyjnej, a więc rozwiązanie monitorujące jakość procesu produkcyjnego, bez którego nie może istnieć żadna fabryka. W pewnym momencie taki inwestor decyduje się uzupełnić ten system o wyświetlacze, które będą na bieżąco pokazywały pracownikom współczynnik błędów, a przy okazji prezentowały informacje BHP. Jednak nasze wejście z produktami musi odbyć się wraz z firmą integracyjną czy z partnerem z branży produkcyjnej, który doskonale zna jej wymagania i potrzeby. Prawie na pewno, gdy pojawię się sam w tego rodzaju przedsiębiorstwie produkcyjnym z komunikatem, że mamy świetne wyświetlacze, które chcielibyśmy zainstalować, spotkam się z pytaniem: po co nam takie wyświetlacze Zawsze trzeba zatem myśleć przez pryzmat konkretnego problemu, wymagań inwestora i kompletnego rozwiązania odpowiadającego na te wymagania. W tym aspekcie rola doświadczonego integratora jest kluczowa.
Jest to więc cały czas kwestia tworzenia kompletnych rozwiązań.
Zdecydowanie, tworzenia ekosystemów. Znów pozwolę sobie na pewną dygresję. Showroom jest kierowany przede wszystkim do odbiorców z rynku B2B, a więc rynku biznesowego. Trend dostarczania całościowych rozwiązań jest jednak widoczny i na rynku konsumenckim. Dla przykładu: gracz, który chce osiągać jak najlepsze wyniki w rozgrywkach, nie będzie myślał tylko o możliwie jak najlepszym monitorze, ale również o kościach pamięci, karcie graficznej czy szybkich dyskach. Danie graczowi świetnego monitora do przestarzałego komputera PC niczego nie zmienia. A więc nawet na rynku konsumenckim pojawiają się kompletne rozwiązania w miejsce pojedynczych urządzeń.
Gdy mówimy o najważniejszych rozwiązaniach znajdujących się w ofercie firmy Samsung, z pewnością będą to głównie monitory wielkoformatowe i ekrany wideo LED. Jak obecnie wygląda dywersyfikacja rynku na te dwie technologie? Czy faktycznie rynek będzie zmierzał w kierunku rozwiązań wideo LED?
Wierzę, że tak, chociaż jak na razie wciąż istnieje duża dysproporcja cen, więc moim zdaniem przez mniej więcej trzy lata będą jednak dominowały ściany składające się z ekranów Smart Signage. Jednak w przypadku billboardów, które w sposób naturalny skierują się w kierunku zewnętrznych ekranów wielkoformatowych, ufam, że klientów zaczną przekonywać raczej niezawodność i możliwości określonych rozwiązań niż tylko niski koszt zakupu. Zachęcam i zawsze przypominam, aby w momencie podejmowania decyzji o danej inwestycji liczyć TCO (Total Cost of Ownership), a więc wszystkie koszty składające się na użytkowanie danego produktu. W przypadku naszych rozwiązań kupujący w cenie urządzenia otrzymuje również elementy zamienne. Dzięki temu inwestor czy też użytkownik końcowy ma części zamienne na długotrwały okres działania danego sprzętu. Dodatkowo zwracamy także bardzo dużą uwagę na energooszczędność oferowanych przez nas urządzeń. Prąd staje się coraz droższy, a nasze rozwiązania potrzebują nawet do trzech razy mniejszej ilości prądu niż starsze modele.  Uważam, że rynek ekranów LED, ponieważ jest rynkiem młodym, nie jest wrównowadze do monitorów wielkoformatowych, jednak mniej więcej za trzy lata rynki te się zrównoważą – jeżeli nawet nie ilościowo to z pewnością wartościowo.
Jednak w pewnych konkretnych rozwiązaniach ekrany wielkoformatowe nigdy nie zostaną zastąpione. Oczywiście pod warunkiem, że będzie to profesjonalny ekran, a nie konsumencki „telewizor”. 
Każde urządzenie, które ma świecić dłużej niż 6 godzin na dobę, nie może być telewizorem, tego rodzaju zapisy znajdują się nawet w kartach gwarancyjnych naszych telewizorów. Co więcej, telewizor dokładnie „wie”, ile czasu działa, i serwisant może w bardzo łatwy sposób go o to „zapytać”. Ponadto zwracam również uwagę, że telewizor ma wbudowany tuner TV, a w myśl istniejących przepisów w takim wypadku istnieje obowiązek opłacania abonamentu RTV. W przypadku digital signage zbudowanego w oparciu o kilkanaście czy kilkadziesiąt telewizorów abonament może dać comiesięcznie poważną kwotę pieniędzy wydawanych zupełnie bez sensu. Wyświetlacze profesjonalne mają dużo wyższą trwałość, dzięki czemu mogą pracować 24/7, pozwalając osiągnąć znacznie wyższe jasności – wartości na poziomie 1500 nitów nie są żadnym wyzwaniem – co oznacza, że w słoneczny dzień na telewizorze nie będzie nic widać, a na profesjonalnym monitorze już tak. Dodatkowo, jeżeli mówimy o instalacji urządzeń w sieci sprzedaży, bardzo ważnym parametrem jest możliwość zdalnego zarządzania contentem, co obecnie jest naprawdę bardzo proste. Przykładowo, mamy w naszym zespole koleżankę, która nie jest informatykiem i z powodzeniem sama przygotowuje content dla wyświetlaczy znajdujących się w przestrzeni naszego biura, które informują m.in. o bieżących wynikach sprzedaży. Wystarczy około dwudziestu minut przeszkolenia i nawet osoba bez doświadczenia czy specjalistycznej wiedzy może z powodzeniem obsłużyć cały system wyświetlaczy. Nasz edytor treści jest rozwiązaniem, które przywołuje na myśl możliwie najprostszą aplikację do edycji zdjęć czy do tworzenia prezentacji multimedialnych. Po stworzeniu contentu dystrybucja gotowych materiałów odbywa się już za pomocą zaledwie jednego kliknięcia, natychmiast do wszystkich zadanych wyświetlaczy – jest to naprawdę proste.
A więc znów wracamy do kwestii kompleksowości rozwiązań. Oprócz sprzętu w ofercie firmy Samsung znajduje się także wspomniane oprogramowanie skrojone na potrzeby oferowanych przez państwa urządzeń. 
Tak, co więcej oprogramowanie MagicInfo jest bezpłatne w przypadku instalacji małych i średnich rozmiarów.
Wiele z monitorów wielkoformatowych znajdujących się w ofercie firmy Samsung jest rozwiązaniami, które mogą zastąpić klasyczne, konwencjonalne elementy wystroju wnętrza. Jednym z najciekawszych rozwiązań jest np. ekran w formie lustra. 
Lustro, a właściwie monitor ze specjalną lustrzaną powłoką, jest rozwiązaniem, które znów otwiera zupełnie nowe przestrzenie. Wystarczy zadać sobie tylko pytanie, gdzie mamy dzisiaj zwykłe lustra? Są to m.in. windy, hole hotelowe, pokoje hotelowe, salony fryzjerskie itp. Pozostaje zatem pytanie, dlaczego takie lustro ma być „konwencjonalne” i ma mieć tylko jedną funkcję, a nie może być interaktywne i dające cały szereg możliwości wyświetlania treści. Dodatkowo, przy takim lustrze znajduje się kamera, która odpowiada za samoczynne uruchamianie bądź wyłączanie contentu. Tym sposobem przykładowo na lustrze znajdującym się u fryzjera możemy wyświetlić reklamę kosmetyków, a na tym znajdującym się w holu restauracji – menu lub bieżące informacje pogodowe i newsy. Może być to także znacznie bardziej rozbudowana i wyrafinowana funkcjonalność. Odczytując dane z kamery i rozwiązania dostarczane przez wielu z naszych partnerów, otrzymujemy kompletną informację na temat tego, kto i jak długo patrzył na dane lustro. Dysponując taką informacją, możemy w odpowiedni sposób zareagować danym komunikatem. Wyobraźmy sobie taką sytuację: mamy salon odzieżowy z naszymi rozwiązaniami. W danym czasie po raz kolejny pojawia się w nim klient, który za każdy razem kieruje się do sekcji z jeansami. Sprzedawca, nie znając imienia i nazwiska klienta, nie wiedząc, czy posiada on kartę lojalnościową, czy nie, może co najwyżej zwrócić się do klienta z pytaniem: jak mogę panu pomóc? Natomiast sprzedawca sklepu, który jest wyposażony w odpowiednie rozwiązania technologiczne, ma wiedzę, że dany kupujący cyklicznie odwiedza sklep, i będzie mógł podejść do klienta i zwrócić się z komunikatem „Wiem, że jest pan zainteresowany zakupem tych jeansów i oferuję w tym momencie 10% rabatu”. To dwa skrajnie różne komunikaty. Zadaniem nowoczesnych technologii jest zbudowanie kontekstu, w którym sprzedawcy łatwiej będzie skutecznie zaadresować potrzeby kupujących.
Zatem wszystkie oferowane przez firmę Samsung urządzenia są pełnoprawnymi narzędziami wspomagającymi sprzedaż.
Tak, i jest to z całą pewnością znacznie lepsze źródło informacji niż odpytywanie załogi w każdym salonie. W wielu przypadkach tak naprawdę nie potrzebujemy żadnych dodatkowych rozwiązań. Oprogramowanie tylko w oparciu o system kamer CCTV może z łatwością identyfikować klientów, określać, w jakich miejscach sklepu spędzali oni najwięcej czasu czy jak wyglądała ścieżka, którą poruszali się po sklepie. Proszę pamiętać, że zupełnie innym wyzwaniem jest spowodowanie, aby jak najwięcej klientów weszło do sklepu, a zupełnie innym spowodowanie, aby spędzili oni odpowiednio dużo czasu i sfinalizowali transakcję. Znów wyświetlacze mogą w tym pomóc. Gdy chcemy przyciągnąć klienta i zachęcić go do wejścia do sklepu, dobrym krokiem może być zamiana klasycznego manekina na dwa wyświetlacze 55 cali zainstalowane w pionie bądź jeden wyświetlacz UHD o przekątnej 80 cali, na którym zmieści się cała postać i wyświetli się na nim najnowsza kolekcja. Co więcej, jeżeli przed ekranem będzie znajdował się mężczyzna, oprogramowanie wyświetli garnitur, jeżeli będzie to pani, na ekranie pojawi się garsonka z najnowszej kolekcji. Znów mamy zbudowany kontekst, który może skonwertować na sprzedaż.
Potężną i coraz to bardziej zauważalną na rynku grupą rozwiązań zaczynają być wszelkiego rodzaju rozwiązania związane z tzw. e-papierem. Firma Samsung ma w swojej ofercie również rozwiązania odpowiadające na te wymagania.
Widzimy już te rozwiązania na rynku i duże sieci zaczynają skłaniać się ku tej technologii. Z pewnością tych implementacji w najbliższym czasie będzie coraz więcej. Elastyczne zarządzanie komunikatem już na poziomie samej półki, gdzie wisi produkt, ma znaczenie.
Możliwość kompleksowego i szybkiego zarządzania cenami wyświetlanymi na półkach umożliwia natychmiastową reakcję względem zmian cen przez konkurencję czy wręcz na pogodę. Przykładowo, napoje chłodzące, gdy za oknem pada i jest zaledwie kilka stopni, mogą być odznaczać się niższą ceną niż w sytuacji, gdy jest upalny dzień. Jak wiadomo, z prognozowaniem pogody nawet na poziomie miasta bywa różnie. Lepiej jest więc mieć narzędzie umożliwiające szybką reakcję. Jeżeli mamy system elektronicznych etykietek, cenówek spiętych np. za pomocą oprogramowania MagicInfo, tak jak ma to miejsce w przykładowej instalacji w naszym showroomie, z perspektywy użytkownika zarządzamy takimi etykietami tak jak zwykłym wyświetlaczem. W efekcie dopasowanie cen do ruchów konkurencji czy do pogody, bez konieczności drukowania kilkuset etykiet, zajmie nam zaledwie kilka sekund.
Jeżeli mówimy o budowaniu kompletnych rozwiązań i systemów dających inteligentne rozwiązanie, z całą pewnością ważne jest również to, że firma Samsung ma w swojej ofercie bardzo różnorodne, komplementarne rozwiązania, takie jak telefony, tablety czy smartwatche. 
Zawsze staramy się myśleć o produktach firmy Samsung jako o kompletnym ekosystemie. Z pewnością to właśnie telefon jest takim centralnym hubem informacyjnym czy centrum sterowania. To ułatwia w znaczący sposób pracę, ponieważ nie musimy mieć komputera stacjonarnego i człowieka, który będzie z jego poziomu zarządzał systemem. Tak naprawdę, jeżeli mówimy na przykład o niewielkiej restauracji, zmiana menu może odbywać się z poziomu smartfonu, bez udziału komputera. Z całą pewnością jest to bardzo wygodne.
Jak wygląda polski rynek, jeżeli chodzi o sprzedaż produktów profesjonalnych? Należy powiedzieć, że ta działalność profesjonalna jest mocno wydzielona z rynku produktów konsumenckich.
Swego czasu firma Samsung zdecydowała się stworzyć osobną, niezależną organizację obsługującą rynek B2B. Odpowiadam za rynek IT i w tej grupie mam wyświetlacze profesjonalne oraz monitory LCD. Są tutaj również dyski SSD czy drukarki kierowane zarówno do klientów z pierwszego poziomu, a więc do konsumentów, jak i do wyższych poziomów, czyli B2B.
Wartość polskiego rynku, jeżeli chodzi o dziedzinę professional display, plasuje się między wartościami 10 a 12 milionami dolarów. Cała rzecz polega jednak na tym, że na rynku SMB wciąż dominują telewizory, których jest drugie tyle co profesjonalnych wyświetlaczy. Niestety, wciąż wiele osób zajmujących się konfiguracją digital signage decyduje się pójść do marketu i kupić telewizor. Takie rozwiązanie często będzie jednak związane z tym, że w słoneczny dzień obraz na takim wyświetlaczu nie będzie widoczny, a dostarczenie contentu będzie wymagało użycia pendrive’a. A to w przypadku wielu ekranów robi się bardzo kłopotliwe.
W ofercie firmy Samsung znajdują się rozwiązania, które mogą pracować w najbardziej wymagających przestrzeniach, jak centra monitorowania ruchem czy studia telewizyjne. Czy są to jednak produkty uniwersalne, czy każdy z nich został zaprojektowany z myślą o systemie pracującym w określonej instalacji? 
Mamy różne linie produktowe, co znajduje również odzwierciedlenie w cenie. Tutaj do głosu mogą dochodzić na przykład parametry jasności, które w wielu miejscach mają kluczowe znaczenie i za które po prostu trzeba zapłacić. Z perspektywy digital signage i MagicInfo każdy produkt może zostać wykorzystany w takiej instalacji. Jednak w przypadku bardziej zaawansowanych instalacji mamy określone produkty.
Czy monitory wielkoformatowe z waszej oferty mają możliwości rozbudowy i sloty na komputery OPS?
Tak, mogą to być zarówno zewnętrzne komputery typu SBB (Set Back Box), jak i instalowane wprost na tylnej ścianie urządzenia rozwiązania PIM (Plug-In-Module komputer modułowy podłączany za pomocą magistrali w standardzie OPS). Dołączenie takiego komputera daje olbrzymie możliwości. Mamy tutaj system Windows, a więc tak naprawdę dostęp do wszystkiego, co tylko będzie nam potrzebne. Warto również wspomnieć, że w ostatnim czasie weszliśmy w oprogramowanie Tizen, które pracuje teraz we wszystkich naszych urządzeniach. Przejście z Androida na ten właśnie system operacyjny zapewnia teraz zdecydowanie lepszą wydajność naszych rozwiązań.
Elementem, który zaczyna być mocno widoczny na rynku retail i był zauważalną nowością także na stoisku firmy Samsung na targach ISE w Amsterdamie, jest coraz większa grupa rozwiązań umożliwiających interakcję klienta, wyświetlanego contentu i fizycznych produktów. Mowa tutaj przede wszystkim rozwiązaniach bazujących na beaconach.
Ufam, że będzie to kierunek równie mocno rozwijany także przez nas. Zastosowanie beacona umożliwiającego dowiedzenie się, w jaki sposób klient porusza się po sklepie, w jakim miejscu się znajduje czy jaki produkt ogląda, ma sens. Pragnę jednak zwrócić uwagę na to, że kamery również mają te możliwości. Często dla polskiego klienta czy w ogóle biznesu w Polsce okres zwrotu jest kluczowy. W związku z tym, gdy w danej przestrzeni znajduje się system CCTV, takie funkcje można zaimplementować za pomocą oprogramowania do istniejącej instalacji kamer. Beacon jest pewnym komplementarny rozwiązaniem, jednym z rozwiązań, które warto mieć, aby zbudować odpowiedni kontekst.
Jak firma Samsung postrzega rozwój rynku i perspektywy na przyszłość? W jaki sposób państwa zdaniem będzie rozwijał się polski rynek?
Największa dynamika jest na rynku retail. My również z dużym zaciekawieniem patrzymy na przemysł. Jest to jednak rynek bardzo hermetyczny, z rozwiązaniami dla jego poszczególnych gałęzi. Dla firmy, która ma dużą fabrykę, koszt zakupu wyświetlacza jest absolutnie marginalny – w związku z tym również z tym rynkiem wiążemy duże nadzieje. Mogą to być zarówno ściany wyświetlaczy we wszelkiego rodzaju centrach monitoringu procesów produkcji bądź też same linie produkcyjne z wyświetlaczami informującymi bieżącej sytuacji cyklu produkcyjnego. Jednak wejście na ten rynek umożliwia tylko i wyłącznie współpraca z odpowiednimi partnerami. Innym rynkiem, na którym również zauważamy dynamikę, są wszystkie obszary związane z deweloperami i branżą budowlaną. Nie są to jednak tylko klimatyzatory, ale także np. telewizja hotelowa. Jesteśmy mocno obecni w hotelach cztero- i pięciogwiazdkowych z naszymi telewizorami hotelowymi oraz wyświetlaczami pracującymi w lobby czy w ciągach komunikacyjnych. Z drugiej strony, bardzo zależy nam, aby znaleźć się również w małych hotelach i pensjonatach, ponieważ takich obiektów jest w naszym kraju bardzo wiele. W tym wypadku telewizor hotelowy powinien pełnić funkcję centrum rozrywki i mieć wiele funkcji. Wyobraźmy sobie sytuację, że jesteśmy na urlopie w takim pensjonacie, ale za oknem pada deszcz. Dobrze, gdy monitor będzie umożliwiał odtworzenie własnych materiałów, miał opcję screen mirroringu czy możliwość przeglądania newsów itp.
Dziękuję za rozmowę. 

TEKST i ZDJĘCIA: Łukasz Kornafel, AVintegracje