Działająca od 1945 roku Politechnika Wrocławska to nie tylko jedna z trzech najlepszych uczelni technicznych w Polsce, ale także ośrodek akademicki mogący pochwalić się niezwykle bogatym życiem kulturalnym. To tutaj na początku lat siedemdziesiątych spotkali się studenci elektrycy Tadeusz Drozda, Jerzy Skoczylas i elektronik Jan Kaczmarek i tak powstał Kabaret Elita. Sercem wszystkich wydarzeń odbywających się na Politechnice zawsze była reprezentacyjna Aula główna. To miejsce, gdzie organizowane były nie tylko uczelniane uroczystości, ale także wydarzenia kulturalne, artystyczne, czy polityczne, a dzięki znajdującym się w Auli przez ponad 40 lat doskonałym organom odbywały się również koncerty organowe i tutaj studenci uczyli się muzyki. Aby w dalszym ciągu w Auli Politechniki można było realizować bardzo wiele różnych aktywności, włodarze uczelni zdecydowali o modernizacji pracującego tam systemu AV. To zadanie zostało powierzone firmie Magia Dźwięku, która wymieniła projektor, przebudowała system transmisji sygnałów wideo, a także zaprojektowała, skonstruowała i zainstalowała wyjątkowy stół prezydialny z wbudowanymi monitorami i mikrofonami na windach chowanych w blacie od firmy Arthur Holm. Jakie możliwości daje to rozwiązanie?

Śledzenie wyświetlanych treści i podążanie za prezentacją przez osoby zasiadające za stołem prezydialnym jest możliwe dzięki trzem automatycznie wysuwanym monitorom Arthur Holm Dynamic 3 o przekątnej 17” cali, które mogą pracować zarówno w trybie uniesionym, jak i płaskim.

Modernizacją rozwiązań AV w najbardziej reprezentacyjnej przestrzeni Politechniki Wrocławskiej, a więc jej Auli głównej, zajęła się firma Magia Dźwięku, natomiast za koordynację całego projektu z ramienia Politechniki Wrocławskiej był odpowiedzialny Rafał Radawiec. W zakres projektu pod nazwą „System konferencyjny w Auli PWR” wchodziły takie elementy jak: wymiana ekranu projekcyjnego na większy, o podstawie wyświetlanego obrazu wynoszącej 7 m, wymiana projektora XGA na urządzenie z laserowym źródłem światła i rozdzielczości WUXGA, dostawa modułowego stołu konferencyjnego z automatycznie chowanymi ekranami o rozdzielczości obrazu 1080p i mikrofonami na gęsiej szyi, podłączonymi do procesora DSP Tesira firmy Biamp, wymiana analogowego systemu dystrybucji obrazu na system dystrybucji bazujący na sieci IP oraz dostarczenie i instalacja systemu sterowania umożliwiającego zarządzanie urządzeniami, oświetleniem, zasłonami, projektorem i ekranem oraz wybór źródeł audio-wideo, zarówno z poziomu laptopa, jak i tabletu czy smartfonu.

Głównym wymaganiem zamawiającego było to, aby system konferencyjny był łatwy w obsłudze, umożliwiał podłączenie wielu źródeł obrazu i dźwięku w różnych punktach obiektu, pozwalał na wyświetlenie obrazu dla widowni na ekranie projekcyjnym oraz dawał możliwość podglądu prezentowanych treści na monitorach znajdujących się przed osobami zasiadającymi przy stole prezydialnym. Kontrola nad prezentacją odbywa się z reżyserki głównej, ale ponadto prezentacjami można zarządzać również z mównicy oraz stołu prezydialnego. Zamawiający chciał również, aby w łatwy i szybki sposób można było przełączać pomiędzy źródłami obrazu i dźwięku, uatrakcyjniając przekaz podczas konferencji oraz odbywających się w Auli wykładów. Realizacja całego projektu trwała zaledwie osiem tygodni i była zadaniem szczególnie trudnym, ze względu na rozpoczynającą się pandemię.Aby móc zrealizować wszystkie postawione przez zamawiającego wymagania i w pełni zrealizować funkcjonalność nowego systemu, integrator zdecydował się zastosować projektor Barco F90-W13 WUXGA z laserowym źródłem światła, zapewniający moc 13 000 lumenów. Obraz z projektora jest rzutowany na elektrycznie rozwijany ekran PROJECTA Da-Lite Gi-EL-MW o wymiarach 500 x 700 cm.

Na podstawie analizy specyfikacji technicznych i wymagań przestrzeni oraz rozmów z dystrybutorem rozwiązań marki Sennheiser w Polsce, firmą Aplauz, ostatecznie wybór padł na mikrofony na gęsiej szyi MZH 3042 o długości 40 cm z kapsułą ME 36. Głównymi czynnikami, które zdecydowały o wyborze tych konkretnych modeli, były wysokie kierunkowość i czułość.

Przed ekranem, w centralnej części Auli został zainstalowany stół prezydialny wykonany na podstawie indywidualnego projektu. Cała konstrukcja jest wykonana z aluminium, z blatem z Corianu z wyciętymi otworami na moduły Arthur Holm. Stół został wyposażony w koryta kablowe oraz miejsca na stały montaż niezbędnych urządzeń systemu AV. Taka konstrukcja zapewnia odpowiednią stabilność, a równocześnie do jego montażu i demontażu wystarczą tylko dwie osoby, które również mogą przenosić go bez większego wysiłku. Mebel jest podzielony na trzy moduły. Część centralna to element główny, tzw. master. W nim zostały zainstalowane urządzenia i przyłącza umożliwiające podłączenie się do całego systemu audio-video i sterowania. Moduły boczne są dostawiane i przyłączane zgodnie z konkretnymi potrzebami. Przyłącza uproszczono do rozwiązań wtyk-gniazdo firmy Neutrik, tak aby zapewnić odpowiednią jakość połączeń i trwałość mechaniczną na lata.

Śledzenie wyświetlanych treści i podążanie za prezentacją przez osoby zasiadające za stołem prezydialnym jest możliwe dzięki trzem automatycznie wysuwanym monitorom Arthur Holm Dynamic 3 o przekątnej 17” cali, które mogą pracować zarówno w trybie uniesionym, jak i płaskim. Każdy z monitorów ma dwie zintegrowane, pracujące niezależnie windy do mikrofonów typu gęsia szyja oraz system wysuwania i chowania przewodu HDMI do podłączenia lokalnego źródła sygnału AV. Głównymi cechami produktów Arthur Holm, które zdecydowały, że integrator zdecydował się zastosować te właśnie rozwiązania, są jakość wykonania i udowodniona niezawodność działania. Jak przyznaje szef firmy, Grzegorz Łotysz: – Urządzenia producenta są wykonane z najwyższej jakości materiałów, a precyzyjny system mechaniczny połączony z silnikami, zapewnia 100% powtarzalność wywoływanych przez użytkownika funkcji. Oprócz tych cech, urządzenia Arthur Holm mają unikatowy prestiżowy wygląd, który pasuje do tak znaczącego miejsca, jak Aula Główna Politechniki Wrocławskiej.

Przed ekranem, w centralnej części Auli został zainstalowany stół prezydialny wykonany na podstawie indywidualnego projektu. Cała konstrukcja jest wykonana z aluminium, z blatem z Corianu z wyciętymi otworami na moduły Arthur Holm. Stół został wyposażony w koryta kablowe oraz miejsca na stały montaż niezbędnych urządzeń systemu AV. Taka konstrukcja zapewnia odpowiednią stabilność, a równocześnie do jego montażu i demontażu wystarczą tylko dwie osoby, które również mogą przenosić go bez większego wysiłku.

Na monitorach można wyświetlić lokalne źródło za pomocą wysuwanego i chowanego przewodu HDMI z wbudowanej kasety w obudowie monitora. Po wybraniu odpowiedniej funkcji, za pomocą wbudowanych przycisków, podłączone źródło może być prywatne lub można się nim podzielić (share) z pozostałymi monitorami oraz wysłać do projektora i reżyserki. Jednocześnie osoba obsługująca system sterowania może przełączyć monitory w tryb zewnętrznego źródła i zdecydować, czy ma to być obraz aktualnie wyświetlany na ekranie projekcyjnym, czy może zupełnie coś innego. Dzięki połączeniu systemu IP oraz Dynamic Share od Arthur Holm, udało się uzyskać bardzo duże możliwości konfiguracji wyświetlania obrazu. Dzięki temu system jest bardzo elastyczny.
Trzy przyciski znajdujące się najbliżej monitora służą do ustawiania odpowiedniej pozycji pracy – otwarcie w pozycję normalną, w pozycję leżącą oraz chowanie całego modułu. W prawo od nich znajdują się przyciski wyboru źródła obrazu na monitorze. Odpowiednia kombinacja zapewnia wspomniany tryb prywatny oraz sharing lokalnego źródła. Nad nimi znajduje się mała klapka z przyciskiem wysuwania i chowania zintegrowanego przewodu HDMI do podłączenia lokalnego źródła. Przy mikrofonach przyciski służą do obsługi windy, włączenia i wyłączenia (mute/unmute) mikrofonu oraz jeden przycisk do indywidualnej konfiguracji. W naszym przypadku mikrofon uznany za „rektorski” umożliwia za każdym naciśnięciem wyciszenie i tryb prywatny pracy lub włączenie pozostałych mikrofonów znajdujących się na stole.

Jak już wspomniano, monitorom towarzyszą również windy do mikrofonów, jednak wybór konkretnych modeli należał do samego integratora, czyli firmy Magia Dźwięku. Na podstawie analizy specyfikacji technicznych i wymagań przestrzeni oraz rozmów z dystrybutorem rozwiązań marki Sennheiser w Polsce, firmą Aplauz, ostatecznie wybór padł na mikrofony na gęsiej szyi MZH 3042 o długości 40 cm z kapsułą ME 36. Głównymi czynnikami, które zdecydowały o wyborze tych konkretnych modeli, były wysokie kierunkowość i czułość. Długość została dobrana w taki sposób, by zapewnić jak najlepszą ergonomię pracy osobom siedzącym za stołem, a ultra kierunkowa kapsuła jest w stanie doskonale zebrać głos osoby, nawet gdy przemawia ona, stojąc przed stołem.
Zainstalowane mikrofony Sennheiser współpracują z istniejącym w Auli systemem nagłośnieniowym. Sygnały z nich trafiają do procesora Biamp Tesira, gdzie są obrabiane pod kątem dynamiki oraz eliminacji sprzężeń. Ze względu na konieczność zaadaptowania istniejącego okablowania audio, sygnał jest miksowany i wysyłany jednym torem do konsolety audio, znajdującej się w reżyserce.

Mebel jest podzielony na trzy moduły. Część centralna to element główny, tzw. master. W nim zostały zainstalowane urządzenia i przyłącza umożliwiające podłączenie się do całego systemu audio-video i sterowania. Moduły boczne są dostawiane i przyłączane zgodnie z konkretnymi potrzebami. Przyłącza uproszczono do rozwiązań wtyk-gniazdo firmy Neutrik, tak aby zapewnić odpowiednią jakość połączeń i trwałość mechaniczną na lata.

Cały system transmisji sygnałów AV bazuje na rozwiązaniu Video Over IP i urządzeniach 4K firmy Gefen. Dzięki temu, że rozwiązania producenta pozwalają na niezależny routing sygnałów audio oraz wideo, matryca została stworzona w oparciu o sieć IP i przełączniki sieciowe. Dystrybucja sygnałów w Auli PWR może odbywać się na dwa sposoby: w trybie podążaj za źródłem (follow) lub w trybie niezależnym, który umożliwia przesłanie obrazu z jednego źródła, a dźwięku z innego, podłączonego do wybranego extendera Gefen. Takie rozwiązanie daje niemal nieograniczone możliwości wyboru i zarządzania sygnałami, które mogą wchodzić do systemu, ale także z niego wychodzić np. dla potrzeb rejestracji, transmisji, czy dystrybucji w dodatkowe miejsca. Dodatkową, bardzo przydatną funkcją jest również możliwość przekazywania sygnałów USB, co może być wykorzystywane przez użytkownika do wsparcia przed prezentacją bez konieczności biegania między reżyserką a stołem prezydialnym czy mównicą. Warto wspomnieć również, że system Gefen jest wyposażony nie tylko w złącza HDMI, ale także VGA, co daje szeroką kompatybilność ze starszymi urządzeniami.

Jak przyznają przedstawiciele firmy Magia Dźwięku, najbardziej skomplikowaną częścią całego projektu było przygotowanie systemu sterowania łączącego w sobie blisko 40 obwodów oświetlenia, 6 sekcji zasłon i systemu AV zintegrowanego za pomocą jednej aplikacji obsługującej wszystkie części. W tym celu został zastosowany system firmy RTI z procesorem XP-8v, której Magia Dźwięku jest oficjalnym integratorem. System zapewnia ogromną wszechstronność możliwości komunikacji z urządzeniami zewnętrznymi oraz jedyny w swoim rodzaju system tworzenia GUI. Interfejs użytkownika jest indywidualny i dzięki zunifikowanemu wyglądowi na wszystkich możliwych platformach, iOS, iPadOS, PC, zapewnia łatwą obsługę i podgląd stanu systemu. Dodatkowo do sterowania oświetleniem oraz roletami wykorzystano rozwiązanie polskiej firmy Koher.

Na monitorach można wyświetlić lokalne źródło za pomocą wysuwanego i chowanego przewodu HDMI z wbudowanej kasety w obudowie monitora. Po wybraniu odpowiedniej funkcji, za pomocą wbudowanych przycisków, podłączone źródło może być prywatne lub można się nim podzielić (share) z pozostałymi monitorami oraz wysłać do projektora i reżyserki.

Podsumowanie
Zainstalowany w Auli Politechniki Wrocławskiej nowy system AV nie tylko ułatwia organizację w tej przestrzeni najważniejszych wydarzeń wpisanych w życie uczelni, ale także daje tej przestrzeni zupełnie nowe możliwości. Zaprojektowane i wdrożone przez Magię Dźwięku rozwiązania pozwalają na tworzenie nawet najbardziej wymyślnych projektów przez zewnętrznych organizatorów, co znacząco podnosi atrakcyjność tego jednego z najbardziej zasłużonych dla edukacji i życia kulturalnego miejsca w stolicy Dolnego Śląska.

 

tekst: Łukasz Kornafel, AVIntegracje
zdjęcia: Błażej Perdek