Jeśli zastanawiasz się na wyborem odpowiedniego dla Ciebie ekranu LED, firma iMedia ma dla Ciebie garść przydatnych informacji, które zdecydowanie ułatwią ten proces. Na pytania czym jest pixel pitch, jaki będzie dla Ciebie odpowiedni, a jaką częstotliwość odświeżania wybrać odpowie poniższy materiał.

Dla zobrazowania i ułatwienia podjęcia decyzji o dobrze najodpowiedniejszego rozmiaru piksela należy na początku przybliżyć nieco pojęć teoretycznych. Ekrany zbudowane są ze świecących diod LED, czyli Light Emitting Diode. W jednym pikselu zestawiono trzy różnokolorowe diody, tj. czerwoną, zieloną i niebieską. Kombinacja tych trzech standardowych barw pozwala na uzyskanie nieograniczonych wręcz kolorów w palecie barw. Pixel pitch, czyli tak zwany rozstaw pikseli, to jeden z najważniejszych parametrów charakteryzujących ekran LED, determinujący również jego cenę. Parametr ten określa rozstaw między pojedynczymi pikselami, mierzoną w milimetrach. Odległość tę mierzy się pomiędzy środkami diod.

Pixel pitch

Jednym z pierwszych pytań, jakie powinniśmy sobie zadać, aby ułatwić sobie dobór odpowiedniego pixel pitch, jest określenie, z jakiej odległości będzie oglądany wyświetlany obraz. Parametr pixel pitch jest z nim nierozerwalnie związany. Należy kierować się tutaj zasadą, która mówi o tym, że należy oszacować taką odległość, aby wolne przestrzenie między pikselami nie były widoczne. Dla zobrazowania zagadnienia, wyświetlany do oglądania obraz musi być tak komfortowy w odbiorze, jak ten wyświetlany na telewizorze.

Szacowanie wartości

Co jednak zrobić, gdy oszacowanie minimalnej odległości dalej sprawia nam trudność? Powołajmy się tutaj na prostą matematyczną zależność. Załóżmy standardowy rozstaw pikseli na wartość 5 mm. Należy tę wartość przemnożyć przez 1000, co da nam szacunkową wartość, przy której emitowany obraz będzie czytelny dla odbiorców. Po szybkim rachunku widzimy, że najlepszą odległością będzie 5 m. Można też jeszcze prościej – pixel pitch modułu to wartość w metrach, z jakiej komfortowo możemy oglądać obraz na ekranie LED.

Szczegółowe wyznaczniki

Powyższe szacunki są orientacyjne, gdyż na rozmiar piksela ma przełożenie również to, co na danym ekranie będzie wyświetlane i w jakich warunkach ekran będzie pracować. Znaczenie ma więc, czy będzie to zastosowanie zewnętrzne, czy wewnętrzne. Czy na ekranie będzie wyświetlana typowa reklama, czy bardziej wymagający przekaz. Najmniejszym dostępnym rozmiarem pojedynczego piksela jest 1 mm. Są to jednak rozwiązania wysoce rozwinięte technologiczne i drogie, dlatego czasem lepiej zdecydować się na większy rozmiar, co jest bardziej opłacalne.

P2, P3, P4, czy wyższe?

Popularne określenia P2, P3, P4 i wyższe określają rozmiar piksela. A więc ekran LED P2 określa ekran, który składa się z pikseli-diod o rozstawie 2 mm. Analogicznie ma się to przy innych ekranach. Należy zauważyć tu proporcję, w której wraz ze wzrostem odstępu pomiędzy diodami rośnie odległość, w jakiej możemy komfortowo spoglądać na wyświetlany kontent. Ekran P3 i wyższe stosowane są przy średnich i dużych ekranach, a więc do tych z przeznaczeniem jako telebimy na wszelkiego typu imprezach, jak koncerty, mecze, konferencje czy gale. Z kolei ekrany P2 i mniejsze są polecane zawsze wtedy, gdy zależy nam na dużej rozdzielczości przy małym ekranie. Świetnie sprawdzą się w salach kinowych oraz małych, zaaranżowanych projekcjach. Również jako wyposażenie stoiska podczas targów branżowych.

Rozmiar ekranu LED

Nasuwa się tutaj pytanie, w jakim rozmiarach możemy zamówić ekran LED? Możliwości są wręcz nieskończone. Ogranicza nas jedynie wielkość przestrzeni, jaką dysponujemy i, oczywiście, nasz budżet. Należy jednak pamiętać, aby przy szacowaniu potrzebnego ekranu kierować się proporcjami. Najlepsze zastosowanie mają proporcje 16:9, 21:9 oraz 4:3. Ekrany LED są zawsze projektowane i produkowane pod konkretne wytyczne i pod określone zamówienie klienta. Ekran, niezależnie od rozmiaru piksela, zawsze musi być integralną częścią pomieszczenia i odzwierciedlać naszą wizję.

Czym jest częstotliwość odświeżania?

Bardzo ważnym, choć niejednokrotnie całkowicie pomijanym, parametrem jest częstotliwość odświeżania ekranu. Parametr ten określa jak często odświeżany jest obraz wyświetlany na ekranie. Im wyższa wartość, tym obraz mniej męczy wzrok osoby oglądającej przekaz. Parametrem gwarantującym optymalny odbiór treści jest częstotliwość nie mniejsza niż 1920 Hz. Zatem należy pamiętać, aby dokonując wyboru rozwiązania, mieć na uwadze także ten parametr.

Jeśli powyższy materiał nie rozwiał Twoich wątpliwości, polecamy kontakt ze specjalistami firmy inexLED. Z całą pewnością pomogą w dobraniu idealnego rozwiązania do Twoich potrzeb.