Optoma nie raz i nie dwa gościła na naszych łamach. Dzięki wyjątkowo szerokiemu portfolio produktów, które obejmuje wszystkie segmenty rynku, a także wychodzi poza obszar projektorów, rozwiązania z tym logo można spotkać praktycznie wszędzie. Sam często przyglądam się urządzeniom projekcyjnym, kiedy mam okazję poprowadzić seminarium. Tu z ręką na sercu podkreślę, że produkty Optoma spotykam rzeczywiście nader często. Z tym większą przyjemnością przybliżę dzisiaj serię oznaczoną jako 515. To dość obszerna grupa urządzeń, ale i też szczególna. Szczególna dlatego, że nie zawsze urządzenia umożliwiające zmianę obiektywu są jedynym rozwiązaniem, kiedy to chcemy ten sam projektor stosować do różnych celów. I właśnie ten fakt oraz szereg innych informacji postaram się Wam przybliżyć.

[fusion_dropcap boxed=”no” boxed_radius=”” class=”” id=”” color=”#0a0304″]N[/fusion_dropcap]a wstępie trzeba powiedzieć sobie jasno, że słowo seria nie odnosi się np. tylko do czterech urządzeń. Gdybyśmy rzetelnie policzyli modele z grupy oznaczonej jako 515, okaże się, że producent w tym sektorze oferuje aż dwanaście różnych urządzeń. Przy czym modele sklasyfikowane nieco wyżej i oznaczone jako 615 mają również sporo cech, które zostały wykorzystane w serii 515. Ale po kolei. Opisywaną tu grupę można dość łatwo usystematyzować. Modele 515 podzielono na dwie kategorie. Przeznaczone do bliższych projekcji – short trow, oraz te opisane jako standard. W obu podgrupach znajdziemy projektory do różnych zastosowań, gdzie kluczowa będzie ich uniwersalność. Seria oferuje praktycznie całą gamę możliwości. Możemy tutaj znaleźć urządzenia, poczynając od rozdzielczości XGA, WXGA, a na WU-XGA kończąc. Z całej grupy można wyselekcjonować prawie połowę (pięć projektorów), gdzie wdrożono już nieraz opisywany system transmisji HDBaseT. Zatem duże odległości od źródła sygnału, przy jednoczesnym zachowaniu dużej rozdzielczości, nie będą stanowić problemu.

Skoro to seria, to będą też cechy wspólne. Wszystkie te urządzenia oparto na lampie o mocy 365 W oraz na przetworniku typu DLP. Ze względu na tor optyczny, pomimo dokładnie tego samego źródła światła, pojawiają się różnice w jasności poszczególnych urządzeń. Są one nieznaczne, ale są. Rozpiętość w zależności od urządzenia klasyfikuje się między 5500 a 6500 lumenów.
Elastyczność instalacji i łatwość obsługi
Myślą przewodnią przy projektowaniu tej serii było zapewne to, aby stworzyć dość uniwersalne produkty. Tak, aby większość użytkowników mogła dostosować projekcje do swoich potrzeb. Takim przykładem będą możliwości optyczne. Praktycznie każdy model ma zakres zoom × 1.8. Zakres pracy obiektywów nieco się różni, ale w serii standard przeważa opcja 1,24 – 2,24 oraz 1,2 – 2,16. Tu pojawia się dobra informacja w kontekście instalacji. Bez wyjątku w serii zastosowano mechaniczny lens shift w obu płaszczyznach. Pionowy zakres wynosi 25% a poziomy 10%. Oczywiście nie brakuje opcji keystone, również regulowanej w obu płaszczyznach z odchyleniem do 30 stopni, ale nie to jest najważniejsze. Rzadko się zdarza, aby w takim segmencie pojawiła się możliwość regulacji typu cornerstone. Urządzenia spod dzisiejszej lupy mają tę funkcję na pokładzie. Co jeszcze będzie istotne pod kątem instalacyjnym? Rygor pracy 24/7. Często nie zwraca się uwagi na ten jakże istotny parametr, instalując w sposób stały urządzenie, które to jest eksploatowane non stop. Szybko można się przekonać, że utrata lampy czy uszkodzenie innych elementów poprzez przegrzanie są dość kosztowne. Dlatego sprawdzając specyfikację techniczną serii 515, można upewnić się, iż urządzenia mogą być w użyciu bez przerwy siedem dni w tygodniu.
Wszystko na pokładzie
Nie sposób opisać wszystkich subtelnych różnic w tej serii, ale postaram się dodać kilka szczegółów, bazując na modelu EH515. Ten model pracuje z rozdzielczością full HD 1080p i z jasnością 5500 lumenów. Został oczywiście wykonany w dwóch wersjach – zarówno z opcją HDBaseT, jak i bez tego złącza. Na pokładzie, prócz złącz HDMI, znajdziemy ostatnio coraz bardziej popularny DisplayPort.
Sama instalacją przebiega dość prosto, ponieważ konstruktorzy wyszli z założenia, że filozofia włącz i używaj będzie tu najlepszym wyjściem. Znana technologia MHL znacznie ułatwiająca strumieniowanie np. z smartfonów? Proszę bardzo – dostępna na pokładzie. Ale to nie są jedyne rozwiązania dotyczące unifikacji współpracy z innymi urządzeniami. Przy różnych instalacjach często pojawia się pytanie: w jakim celu nadal stosuje się dość wysłużone złącze typu RS232? Optoma nie jest wyjątkiem – to złącze pojawia się praktycznie w każdym projektorze. W tym modelu za pomocą RS 232 udostępniono naprawdę bogatą listę poleceń, a wciąż zdarza się tak, iż nawet nowoczesny projektor zostaje zainstalowany w miejscu zarządzanym przez nieco starszą infrastrukturę. Poza tym uniwersalność RS 232 powoduje, iż nadal jest on chętnie adaptowany w różnych przestrzeniach. Nie jest to jednak jedyny system zarządzania projektorem. W modelach serii 515 zaimplementowano również zgodność z systemami sterowania opartymi na AMX. A co z większą ilością projektorów? Powiedzmy… z kilkudziesięcioma? Proszę bardzo! Kontrola naszego urządzenia może odbywać się również za pomocą RoomView, to również popularne i chętnie wybierane przez producentów rozwiązanie.
Produkty uniwersalne
Choć większość producentów sugeruje do jakich celów i przestrzeni powinny być wykorzystywane dane urządzenia, ja raczej nie podejmę próby klasyfikacji tej grupy. Myślę, że ich uniwersalność mogłaby spowodować, iż zapisałbym całą stronę propozycji miejsc, w których Optoma seria 515 mogłaby pracować. Zamiast tego, na sam koniec chciałbym opisać dość unikatową i ciekawą opcję, którą oferuje producent. Załóżmy, że mamy do wykonania stałą instalację w dość ekskluzywnym otoczeniu, gdzie kwestie koloru i elegancji są istotne. Ponieważ nie sposób jest zakamuflować wszystkich urządzeń technicznych Optoma udostępnia opcję, gdzie użytkownik przy zakupie może wybrać sobie kolor obudowy projektora wg palety RAL. Być może takie podejście producenta będzie kluczowe dla wielu odbiorców.

TEKST: Paweł Murlik, AVIntegracje