Projektory Epson w siedzibie Adidas Poland

Projektory Epson w siedzibie Adidas Poland

Tworząc siedzibę firmy, inwestorzy przykładają bardzo dużą wagę do tego, aby była ona nie tylko komfortowa i funkcjonalna, lecz także atrakcyjna wizualnie, co stanowić będzie o jej wyjątkowości. Coraz częściej bowiem biura są już nie tylko miejscem pracy firmowej załogi, ale także showroomem, przestrzenią konferencyjną oraz strefą spotkań i rozrywki. Takim właśnie wielofunkcyjnym miejscem jest siedziba firmy Adidas Poland, w której oprócz wydzielonej przestrzeni biurowej znajdują się sale pokazowe, gdzie kluczowi klienci mogą zobaczyć najnowsze kolekcje sportowego potentata. Aby zaciekawić i zaangażować gości biura już od progu, firma uzbroiła główny korytarz prowadzący do poszczególnych przestrzeni w zestaw projektorów, dzięki którym ściany ożyły, stając się powierzchnią marketingową XXI wieku. 

Firma Adidas Poland mieści się w niezwykle atrakcyjnym pod względem architektonicznym i funkcjonalnym kompleksie biurowym Business Garden zlokalizowanym w Warszawie przy ul. Żwirki i Wigury, gdzie firma zagościła w 2012 roku. Światowy potentat odzieży sportowej zajmuje tutaj całe piętro jednego z budynków o powierzchni 2800 m2. Dzięki tak dużej przestrzeni biurowej mieści się tutaj zarówno management odpowiedzialny za zarządzanie całą marką na terenie Polski i krajów bałtyckich, jak i działy odpowiedzialne za sprzedaż, marketing i promocję marki. Ze względu na fakt, że produkty marki Adidas są sprzedawane głównie za pośrednictwem dużych sieci sklepów oraz sklepów internetowych, znaczną część przestrzeni przy ul. Żwirku i Wigury zajmuje zestaw showroomów. Zostały one podzielone zgodnie z poszczególnymi liniami produktowymi. Ich gośćmi są cyklicznie zarówno przedstawiciele sklepów, właściciele i reprezentanci sieci handlowych, którzy tutaj przed każdym z sezonów zapoznają się z nowymi produktami i decydują o ich zakupie, jak również drużyny sportowe czy sponsorowane przez markę kluby piłkarskie. Znajdujące się tutaj przestrzenie prezentacyjne ułatwiają prezentację nowych produktów ambasadorom marki Adidas, endorserom, blogerom czy influencerom modowym, na co dzień zajmującym się bezpośrednią promocją produktów firmy. W związku z tym kluczowe było to, aby biuro już od wejścia kojarzyło się bardziej z ofertą producenta i oferowanym przez niego asortymentem niż typową przestrzenią korporacyjną. Zaprojektowaniem wnętrza zajęli się architekci z pracowni Kreativa. Postawiono przed nimi zadanie stworzenia przestrzeni wyzwalającej kreatywność oraz wspierającej pracę zespołową i wymianę myśli.

Już od wejścia biuro wita jasnymi kolorami i utrzymanym w bieli wyposażeniem, przełamanym kolorowymi dodatkami. Na ścianach znajdziemy wiele odniesień do oferowanych produktów. Sale pokazowe, w których odbywają się wspomniane wcześniej prezentacje, zostały wyposażone w szereg elementów jednoznacznie kojarzących się ze sportem, takich jak wykładziny imitujące murawę czy specjalnie zaprojektowane i wyprodukowane do tej przestrzeni krzesełka stadionowe.

Korytarz doznań
Komunikacja między tymi wszystkimi przestrzeniami i wydzieloną częścią biurową odbywa się poprzez ciąg korytarzy, które są jedną z pierwszych przestrzeni widzianych przez gości biura. Ze względu na dużą powierzchnię dostępnych ścian zdecydowano się, że będzie to świetne pole, na którym będą prezentowane grafiki przedstawiające kolekcję na każdą porę roku. Szybko okazało się, że ściana wykonana z płyty gipsowo-kartonowej nie sprosta temu zadaniu… Konieczność zmian grafik na ścianach, wynikająca z sezonowości produktów, nie dość, że wymuszała każdorazowy remont i przywracanie powierzchni do pierwotnego stanu, co znacząco komplikowało życie pracownikom biura, lecz dodatkowo wiązała się z wysokimi kosztami, wynikającymi zarówno z konieczności zaangażowania wykwalifikowanej ekipy, jak i ponownego drukowania wszystkich materiałów graficznych do wyklejenia ścian. W związku z tym firm postanowiła sięgnąć po bardziej nowoczesne rozwiązanie zamieniające staromodne grafiki na nowoczesne i znacznie bardziej angażujące medium.

Po dokonaniu obliczeń szybko okazało się, że znacznie bardziej opłacalne jest poniesienie jednorazowego, większego wydatku niż powtarzanie cztery razy w roku całej procedury zmiany drukowanych materiałów graficznych na ścianach. W związku z tym przystąpiono do poszukiwań najlepszego do tego miejsca rozwiązania.

Jednym z wariantów branych pod uwagę była możliwość wyświetlania multimedialnych treści na zestawie monitorów. Koncepcja ta została odrzucona z kilku względów. Po pierwsze, dlatego że w korytarzu odbywa się cały czas ruch, co więcej – przewożone są tutaj również produkty na wózkach transportowych, co mogłoby spowodować uszkodzenie ekranów zainstalowanych na wysokości 50–60 cm od podłogi.

Zdecydowano się na projektory. Gdy zapadła ta decyzja, przeprowadzono wnikliwe testy produktów oferowanych przez trzech różnych dostawców, wraz z porównaniem różnych technologii oraz opcji montażu. Jak przyznają przedstawiciele firmy Adidas: „Chcieliśmy sprawdzić, co jest na rynku, ponieważ zmienia się on bardzo dynamicznie”.

Pod uwagę brano m.in. projektory instalowane w podłodze, pod specjalnymi, chroniącymi je szybami. Ostatecznie zdecydowano się wybrać projektory ultrakrótkiego rzutu marki Epson dostarczone i zainstalowane przez firmę Greenlite. Nie było to pierwsze spotkanie firmy Adidas z tym integratorem – w przeszłości Greenlite zajmował się już w siedzibie producenta odzieży i akcesoriów sportowych instalacją wszystkich rozwiązań związanych z AV. Jak mówi Marcin Wosik, odpowiedzialny z ramienia integratora za tę realizację: „O wyborze projektorów ultrakrótkiego rzutu marki Epson EB-685W zdecydował fakt, że miejscem instalacji jest korytarz, po którym cały czas ktoś się przemieszcza. Gdybyśmy zastosowali tutaj standardowe projektory, wyświetlany obraz byłby albo mniejszy, albo przechodzące osoby rzucałyby cień na ścianie. Dzięki zastosowaniu projektorów ultrakrótkiego rzutu korytarz cały czas zachowuje swoją funkcjonalność, ponieważ projektory w żaden sposób nie utrudniają komunikacji, natomiast przechodzące osoby nie zasłaniają projekcji. Co więcej, wybrane projektory zapewniały znacząco lepszy obraz niż produkty konkurencji – zarówno jeżeli chodzi o odwzorowanie kolorów, jak i kontrast czy płynność ruchu. Zastosowane rozwiązania marki Epson bazują na technologii 3LCD. O jej wyborze, jak przyznaje integrator, zdecydował fakt, że w porównaniu do rozwiązań DLP projektory te oferują znacznie lepszy kontrast i reprodukcję koloru czarnego i szarości, które stanowią znaczą część wyświetlanych treści. W korytarzu nie ma pełnego zaciemnienia i projekcji cały czas towarzyszy sztuczne światło, a w takich warunkach znacznie lepiej radzą sobie projektory LCD niż DLP.”

Projektory Epson EB-685W bazują na technologii 3LCD, odznaczają się jasnością na poziomie 3500 lumenów (2900 w trybie ekonomicznym), rozdzielczością 1280 × 800 pikseli, proporcjami obrazu o współczynniku 16:10 i kontrastem na poziomie 14.000:1.

Nie tylko laser
Ciekawostką jest również fakt, że niejako na przekór panującym trendom, do instalacji w siedzibie Adidas Poland zostały wybrane urządzenia bazujące na lampie a na nie modnym ostatnio laserze. Jak przyznaje inwestor, wynika to z faktu, że produkty bazujące na laserze są wciąż drogą inwestycją, w szczególności w zestawieniu z niedrogą i łatwo dostępną lampą. Wzięto pod uwagę fakt, że projektory nie będą pracowały przez całą dobę, siedem dni w tygodniu, lecz tylko kilka godzin dziennie, dzięki czemu zgodnie z obliczeniami źródła światła nie będą wymagały wymiany przez okres nawet dwóch do trzech lat.

Niewątpliwą zaletą wybranych projektorów marki Epson jest również to, że są one wyposażone w zaawansowaną i rozbudowaną regulację umożliwiającą zarówno precyzyjne ustawienie geometrii wyświetlanego obrazu, jak i spasowanie wielu wyświetlanych obrazów w jedną dużą projekcję. Wszystkie zainstalowane projektory pracują w natywnej rozdzielczości, dzięki czemu można dopasować film bądź zdjęcie w taki sposób, aby było ono wyświetlane w jak najlepszej jakości.

Za pomocą zestawu projektorów Epson wyświetlane są specjalnie przygotowane dla tej przestrzeni treści multimedialne, łączące informacje, obrazy statyczne i dynamiczne, stworzone na podstawie teledysków wykorzystywanych do prezentacji produktów Adidasa.

Wyświetlanie treści za pomocą projektorów zamiast drukowanych grafik przyniosło szereg zalet. Po pierwsze, statyczne obrazy zostały zastąpione dynamicznymi animacjami i filmami, którym w dodatku towarzyszy dźwięk. Jest to rozwiązanie, które – w porównaniu do klasycznych plakatów – znacznie bardziej angażuje widza przyzwyczajonego już do tradycyjnych nośników. Po drugie, wyświetlane treści mogą być dopasowane do poszczególnych gości biura i zmieniać się nawet kilka razy dziennie.

Efekt zastosowanego systemu jest naprawdę świetny. Dzięki zastosowaniu wielu urządzeń tworzących jeden ogromny obraz projekcja towarzyszy przechadzającym się po korytarzu pracownikom i gościom na całej jego długości. Za sprawą bardzo dynamicznych i wielobarwnych materiałów multimedialnych trudno przejść obok wyświetlanych treści obojętnie. Cała instalacja została dobrze przemyślana i dzięki temu, że materiały są wyświetlane tylko na jednej ścianie, nie sprawiają wrażenia osaczających czy przytłaczających, ani nie przeszkadzają w swobodnej rozmowie lub odpoczynku spacerujących po korytarzu osób.

Całym systemem zarządza oprogramowanie Samsung MagicInfo. Jak powiedział nam Marcin Wosik z firmy Greenlite, jest to rozwiązanie, które daje wiele możliwości, zapewniając równocześnie bardzo łatwą pracę nawet osobom nieposiadającym specjalistycznej wiedzy z zakresu systemów digital signage. Za pomocą oprogramowania możemy wgrywać nowe treści, a także budować kolejki ich odtwarzania wraz z harmonogramami itp. System MagicInfo pracuje na wyznaczonym komputerze, wyposażonym w kartę wielomonitorową marki Matrox, która nie ogranicza systemu, umożliwiając w przyszłości jego rozbudowę. Ze względu na fakt, że odległości nie są tutaj duże, połączenia między komputerem a projektorami bazują na kablach HDMI.

Projekcji towarzyszy również dźwięk. Docelowo będzie on odtwarzany za pomocą sferycznych głośników marki Apart Audio, obecnie z powodzeniem zastępują je niewielkie głośniki przy projektorach. W obu przypadkach chodzi o to, aby w jak największym stopniu stanowiły one element architektury wnętrza, a nie przykuwały uwagę swoim wyglądem. 

Podsumowanie
Dostępne dzisiaj rozwiązania z departamentu AV mogą być doskonałym uzupełnieniem architektury, a często wręcz nowoczesne środki techniczne mogą tworzyć wystrój wnętrza. Przykładem tego jest właśnie instalacja w siedzibie Adidas Poland, wykorzystująca projektory ultrakrótkiego rzutu marki Epson. Ich zastosowanie pozwoliło zmienić białą ścianę w wielobarwny obraz, który w dodatku (co stanowi główną przewagę nad jakąkolwiek inną klasyczną formą wykończenia wnętrz) może być zmieniany i dopasowywany do potrzeb użytkownika z jednym tylko ograniczeniem – jego wyobraźnią!

TEKST i ZDJĘCIA: Łukasz Kornafel, AVIntegracje

Najchętniej czytane