Analog Way Alta 4K Zenith

Ta francuska firma została stworzona w 1989 roku i właściwie od samego początku zajmowała się produkcją profesjonalnych przełączników i systemów wideo przeznaczonych dla projekcji wielkoformatowych oraz firm eventowych. Wraz z rozwojem marki z tym rozpoznawalnym logo pojawiały się na rynku coraz to bardziej złożone czy to switchery, czy też procesory wideo. W 2017 roku firma przejęła fińskiego producenta systemów media-serwerowych, Picturall i wprowadziła na rynek własną gamę produktów tego typu. Dziś, po pięciu latach chciałbym ocenić, jak wyglądają najnowsze produkty Analog Way. Zatem czas na analizę dwóch zaawansowanych procesorów AV należących do rodziny Alta 4K.

Jak wspomniałem, użytkownik może wybrać jedną z dwóch dostępnych opcji, czyli standardowy procesor Zenith 100 lub bardziej rozbudowany model – Zenith 200. Właściwie oba modele różni dodatkowa karta, która zwiększa liczbę torów wejściowych oraz wyjściowych. Zatem flagowy Zenith ma aż szesnaście złącz. Tu ważny będzie fakt, że aż 14 z nich obsługuje 4K60, dwa pozostałe wejścia zostały zaprojektowane w standardzie 1080p. Do obsługi 4K przewidziano osiem złącz HDMI2.0, cztery DisplayPort 1.2 i dwa 12G-SDI. W przypadku pozostałych dwóch to użytkownik decyduje, czy będzie używał złącz HDMI, czy też SDI. Co do wyjść, to i tu wszystko zależy od potrzeb, ponieważ można zamówić wersję nie z czterema wyjściami programowymi i jednym wyjściem Multiviewer (Zenith 100), a z sześcioma wyjściami programowymi obsługującymi 4K60 (Zenith 200), gdzie w standardzie znajdują się zdublowane zarówno złącza HDMI, jak i SDI. To nie wszystko, ponieważ cztery z wymienionych torów wyjściowych są wyposażone w system SFP+, oczywiście kompatybilny ze światłowodowymi urządzeniami Analog Way.

 

Analog Way Alta 4K Zenith

Analog Way Alta 4K Zenith to zaawansowane przełączniki prezentacyjne, umożliwiające zarządzanie wieloma sygnałami wejściowymi, również 4K, tworzenie ogromnych projekcji czy treści do wyświetlania na największych ekranach LED (także w najwyższej rozdzielczości 8K) oraz zarządzanie dźwiękiem towarzyszącym pokazom. Flagowy Zenith 200 ma aż szesnaście złącz. Tu ważny będzie fakt, że aż 14 z nich obsługuje 4K60, dwa pozostałe wejścia zostały zaprojektowane w standardzie 1080p. Do obsługi 4K przewidziano osiem złącz HDMI2.0, cztery DisplayPort 1.2 i dwa 12G-SDI.

 

Tu chciałbym wyjaśnić, po co właściwie zamontowano moduł SFP+. Jak wszyscy wiemy, technologia związana ze światłowodowym przesyłem danych, póki co jest najbardziej wydajna oraz może obsługiwać znacznie większe odległości niż jakiekolwiek przesyły elektryczne. Zatem SFP w wersji plus (Enhanced Small Form-Factor Pluggable) to moduły, które potrafią działać (w zależności od modelu) z prędkością aż do 32 Gbit/s. Rodzaj zamontowanego urządzenia SFP determinuje też odległość, na jaką możemy przesyłać sygnały. Idąc dalej: co stanowi serce systemów Alta 4K? Tu chyba nie było innego wyjścia. Zastosowano stabilną platformę typu FPGA. Choć w przeszłości platformy FPGA nie były przeznaczone dla zadań, gdzie potrzebna była duża wydajność systemu, dziś jest już zupełnie inaczej. Technologia ta staje się bardziej popularna niż układy oparte na ASIC. A dlaczego producent zdecydował się na użycie właśnie takiej technologii?

Analog Way Alta 4K Zenith

Do przełączników z serii Alta 4K można podłączyć również zaawansowany kontroler Analog Way RC400T, co będzie niezwykle wygodnym sposobem zarządzania wyświetlanymi treściami w trakcie eventowych realizacji live.

Z założenia Field Programmable Gate Arrays (FPGA) to system oparty na macierzy konfigurowalnych bloków logicznych (CLB). Mówiąc prościej, wszelkie połączenia są programowalne. Zatem należy pokusić się o stwierdzenie, że macierz FPGA można absolutnie dowolnie przeprogramować i tym samym dostosować do każdego zadania. Dlatego właśnie dość specyficzna architektura platformy ALTA 4K jest zaprojektowana w stu procentach po prostu wydajnie. Tu warto też wspomnieć, że Alta ma rygor pracy 24/7. Może to być istotne przy np. obsłudze dużych imprez, koncertów czy też wielodniowych konferencji. To już piąta generacja urządzeń Analog Way i nie mogło tu zabraknąć standardów obowiązujących obecnie na świecie. Mam tu na myśli ultra niską latencję przy obsłudze standardu 4K60 i przy jednoczesnym 10-bitowym przetwarzaniu 4:4:4. Urządzenia mają zgodność z HDCP 2.2. Alta zapewnia dowolną konfigurację dotyczącą zarówno skalowania, jak i możliwości łączenia ze sobą obrazów wraz z wygładzaniem krawędzi. System potrafi przetworzyć sygnały z natywną rozdzielczością z 8 warstwami w czasie rzeczywistym. Alta zapewnia też płynną konwersję pomiędzy standardami SDR oraz HDR.

Analog Way Alta 4K Zenith

System obsługuje również protokół Dante, co znacznie ułatwia przesyłanie kanałów audio.

System i łatwość pracy
Z pewnością ważny będzie fakt, że wszelkie efektowe modyfikacje obrazów osadzonych na warstwach, wraz z obsługą kanału alfa oraz kluczowaniem, odbywają się płynnie – i to rzeczywiście na wszystkich warstwach. Przewidziano też możliwość routingu dźwiękowego i to w dowolnej formie. Sam dźwięk można wyekstrahować z dowolnego toru wejściowego, a następnie przypisać do dowolnego wyjściowa. W przypadku bardziej zaawansowanych potrzeb, do systemu można dodać obsługę standardu Dante (nawet 32 kanały). Dziś (po erze pandemii) wszyscy wiemy, jak ważne będą też wszelkie opcje związane z streamingiem. Tu producent zapewnia również pełną dowolność w konfiguracji, czyli użytkownik w pełni decyduje o tym, co ma zostać wysłane do danej usługi internetowej czy oprogramowania typu OBS. Sam interfejs użytkownika został oparty na HTML5 (Web RCS).

Analog Way Alta 4K Zenith

Sam interfejs użytkownika został oparty na HTML5 (Web RCS). Zatem postawiono na jego prostotę i intuicyjność oraz przejrzystość. Prócz obsługi warstw użytkownik może śledzić miniaturowe obrazy z różnych źródeł w czasie realnym.

Zatem postawiono na prostotę i intuicyjność oraz przejrzystość samego interfejsu. Prócz obsługi warstw użytkownik może śledzić miniaturowe obrazy z różnych źródeł w czasie realnym. Alta pozwala na współpracę z innymi urządzeniami peryferyjnymi. Mam tu na myśli produkty w pełni kompatybilne Analog Way, takie jak kontroler RC400T, ale też rozwiązania oferowane przez innych producentów. Nie zapomniano też o obsłudze sieciowej TCP/IP oraz o pełnej kompatybilności z systemami sterowania Crestron czy AMX. Jak szybko i skutecznie przygotować kontent w oparciu o systemy Alta? Producent oferuje oprogramowanie w postaci symulatora offline. Zatem wstępną konfigurację sztuki audiowizualnej technik-realizator możne przeprowadzić nawet w zaciszu biura, za pomocą własnego komputera i symulatora.

Analog Way Alta 4K Zenith

W urządzeniach Zenith 100 i Zenith 200 producent umieścił wszystko to, czego może potrzebować dzisiejsza produkcja wideo.

Co ważne
Na sam koniec myślę, że jeszcze raz warto podkreślić fakt, że Alta jest niezwykle prostym i intuicyjnym urządzeniem. Tu oczywiście mam na myśli tylko i wyłącznie jego obsługę, ponieważ pod względem funkcjonalności to urządzenie spełnia wszystkie dziś przyjęte, profesjonalne wymogi. Może służyć jako skaler, jako urządzenie sterujące kilkoma projektorami z pełną konfiguracją soft- oraz hard-edge-blending, a także jako macierz dystrybuująca określone tory wideo do różnych odbiorników, a dzięki SFP+ – na znaczne odległości. Całość, oczywiście, może być zarządzana zdalnie poprzez sieć. Czy coś jeszcze należałoby dodać?

TEKST: Paweł Murlik, AVIntegracje