Rozwiązania Digital Signage firmy Acer Rozmowa z Tomaszem Gutem

Aby zapoznać się z bogatą ofertą firmy Acer wystarczy udać się do najbliższego marketu z elektroniką lub wejść do sklepu online ze sprzętem komputerowym. Okazuje się jednak, że wszystko, co tam zobaczymy, to tylko część oferty firmy. Oprócz doskonale znanej elektroniki użytkowej z logo Acer, na polu której producent już od wielu lat jest jednym z liderów rynku, w portfolio marki znajdziemy także rozwiązania profesjonalne dostarczane do odbiorców w sposób projektowy.Jest to tym bardziej ważne, że branże AV i IT jeszcze kilka lat temu stanowiące dwa zupełnie różne obszary rynku, to dzisiaj to po prostu jedna wielka gałąź technologiczna.  Zapraszamy do rozmowy z Tomaszem Gutem, odpowiedzialnym za sprzedaż rozwiązań Digital Signage firmy Acer, z którym rozmawialiśmy o rozwoju oferty producenta w tym obszarze, unikatowych produktach i filozofii działalności na rynku profesjonalnych rozwiązań do wyświetlania obrazu w systemach DS.

Firma Acer została założona w 1976 roku i, podobnie jak większość największych firm technologicznych, pochodzi z  Tajwanu. Przez wiele lat producent specjalizował się przede wszystkim w produkcji i dostarczaniu sprzętu komputerowego i rozwiązań IT, wypracowując sobie pozycję piątego co do wielkości producenta komputerów osobistych na świecie. Kilka lat temu firma została poddana restrukturyzacji, po której wyodrębnione zostały dwie główne gałęzie biznesu. Pierwszą z nich jest New Core Business, a więc obszar działalności zajmujący się badaniami, projektowaniem, marketingiem, sprzedażą i wsparciem technicznym produktów z obszaru IT, natomiast drugi filar działalności to New Value Creation Business, którego zadaniem jest wdrażanie na rynek rozwiązań zgodnie z filozofią Build Your Own Cloud (BYOC) oraz rozwiązań e-biznesowych. Obie gałęzie są rozwijane i zarządzane tak, aby wpisywały się we wspólną misję przełamywania barier między ludźmi a technologią. Dzisiaj firma Acer jest obecna w ponad 160 krajach, zatrudnia ponad siedem tysięcy pracowników, dostarczając zarówno sprzęt, jak i oprogramowanie, na wiele różnych rynków. Producent w odróżnieniu od wielu konkurentów działających na tym samym rynku i lansujących filozofię Internetu Rzeczy (IoT) działa na rzecz stworzenia Internetu Istot (IoB). Jego założenia są podobne, ale bardziej zorientowane na użytkownika. Jedną z  najważniejszych grup produktów, wpisujących się właśnie w  ten obszar działalności biznesowej, są rozwiązania Digital Signage firmy Acer. Producent skupia się jednak nie tylko na projektowaniu i wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań z tego obszaru. Przede wszystkim poszukuje nisz rynkowych i wypełniaje nowatorskimi, często zupełnie unikatowymi produktami. Obecnie na rynku, w systemach Digital Signage całego świata, działa ponad szesnaście tysięcy ekranów marki Acer, zainstalo-wanych w  jedenastu tysiącach lokalizacji. Jak wynika z  analiz przeprowadzanych przez producenta, na każdy z nich codziennie patrzy ponad tysiąc odbiorców. Co ważne, wszystkie narzędzia Digital Signage, znajdujące się w ofercie firmy współpracują również z autorskim narzędziem biznesowym „Acer Cloud Technology”. Jest to spółka Tajwańskiego producenta, której zadaniem jest zapewnianie konsumentom i firmom prywatnych chmur oraz inteligentnych produktów i rozwiązań czerpiących z funkcjonalności Internetu rzeczy. O tym, jak poważnie producent traktuje ten rynek oraz o ciągłym, konsekwentnym rozwoju, może świadczyć fakt, że w 2017 roku Acer przejął większość udziałów w tajwańskiej firmie Aopen specjalizującej się w produkcji odtwarzaczy i oprogramowania dla systemów Digital Signage. Zapewniło to producentowi jeszcze większy udział w  rynku, możliwość dostarczania kompleksowych rozwiązań, a w efekcie uniezależnienie się od zmiennej koniunktury na rynków komputerów PC. W tamtym roku również polski oddział firmy Acer postanowił wzmocnić pozycję produkowanych przez nich rozwiązań Digital Signage na rodzimym rynku. Aby tego dokonać została stworzona grupa specjalistów zajmujących się sprzedażą i wsparciem projektów z obszaru Digital Signage. W rozmowie z magazynem AVIntegracje, Tomasz Gut, Peripheral Sales Manager w Acer Poland Sp. z o.o., opowiada o produktach i filozofii przyświecającej wdrażaniu rozwiązań producenta z obszaru Digital Signage.  

rozmowa

„Firma Acer ma w swojej ofercie kompletne, zabudowane rozwiązania takie jak monitor DX550, odznaczający się normą IP56 oznaczającą możliwość pracy na zewnątrz. To, co jest naszą przewagą, to fakt, że nie jesteśmy kolejną firmą, która stara się konkurować z innymi producentami obecnymi na rynku, ale marką oferującą bardzo specjalistyczne, kompleksowe i spersonalizowane według wymagań i potrzeb klienta rozwiązania.”

 

Łukasz Kornafel, AVIntegracje: Firma Acer w Polsce kojarzy się klientom głównie z rynkiem rozwiązań konsumenckich i sprzętem IT. Z czego wynika fakt, że przez wiele lat to właśnie te grupy produktów były przede wszystkim pozycjonowane na rodzimym rynku, a na arenie międzynarodowej rozwiązania Digital Signage marki Acer są bardzo dobrze znane od wielu lat? 
Tomasz Gut, Acer: Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta. Wynikało to przede wszystkim z tego, że przez wiele lat sprzedaż produktów na rynku zachodnioeuropejskim różniła się od naszego rynku. Polityka sprzedaży w Polsce skupiała się przede wszystkim na rozwiązaniach konsumenckich, ponieważ takie od wielu lat są korzenie firmy. Co więcej, było to związane również z tym, że w polskim oddziale firmy Acer pracował zespół specjalizujący się głównie w rynku konsumenckim.

Widać to również po produktach znajdujących się w ofercie producenta, bo nie są to pierwsze, ale kolejne już generacje rozwiązań stworzonych z myślą o rynku AV. 
Tak, widać to chociażby po rewizji monitorów wielkoformatowych. Jest to już piąta czy szósta generacja, a więc mamy około dziesięciu lat obecności w tym sektorze. Oczywiście rozwój tej gałęzi oferty był możliwy również dzięki kupieniu kolejnych firm, dostarczających nowoczesne rozwiązania. Dzięki temu firma Acer mogła zacząć stopniowo dostarczać coraz bardziej kompleksowe rozwiązania do realizowanych produktów np. dla korporacji czy rynku QSR.
Cała oferta została zresztą stworzona w  taki sposób, aby dokładnie odpowiadała na zmiany dziejące się na rynku AV. Ten rynek cały czas się zmienia. Dzisiaj nie są to już czasy, w  których dla potrzeb komunikacji czy transmisji danych w instalacji AV była tworzona niezależna instalacja, stosowane extendery, przełączniki, procesory nie tylko wymagające bardzo specjalistycznej wiedzy, ale również kosztowne dla inwestora. Dzisiaj, dzięki komunikacji OverIP, ale także większej ilości dużo prostszych, często również software’owych rozwiązań, rynek AV połączył się z rynkiem IT. Uważam, że firmy, które wiele lat temu postawiły na rozszerzenie własnej oferty IT o rozwiązania AV, dzisiaj są najlepiej przygotowane do tych zmian i są w stanie w pełni odpowiedzieć na zapotrzebowania rynku, ponieważ aktualnie klient końcowy oczekuje przede wszystkim kompleksowego rozwiązania.

 

acer

„Jednym z bardzo interesujących rozwiązań Digital Signage znajdujących się w ofercie firmy Acer jest multimedialny potykacz z serii DP, który z łatwością może zastąpić tradycyjną, graficzną reklamę, znacznie poprawiając atrakcyjność komunikatu marketingowego.”

 

To zakorzenienie firmy Acer w rynku IT i rynku konsumenckim dało również wam jako producentowi szereg korzyści związanych z tym, że jesteście w stanie stawić czoła nie tylko wymaganiom sprzętowym stawianym przez rynek AV, ale także oczekiwaniom względem oprogramowania. 
Cała idea firmy, jeżeli chodzi o rynek projektowy to: sprzęt, oprogramowanie i serwis. Powoli udaje nam się zaszczepić tę ideę wśród klientów. Chcemy, aby znali nas jako kompleksowego dostawcę rozwiązań AV z uwzględnieniem serwisu na odpowiednim poziomie. Tutaj każdy element jest znaczący.
Wracając do tematu samego oprogramowania, bazą jest nasze autorskie rozwiązanie Acer Cloud, ale także multisystemowość. Jesteśmy w stanie dostarczyć rozwiązania, które będą pracowały na rynku DS, zarówno na platformach Microsoft, a więc standardowo pod kontrolą systemu Windows, jak i Chrome OS, który w przeciwieństwie do platformy Android, jest pozbawiony wad i chorób tej platformy i konsumenckiej zawieruchy polegającej na konieczności ciągłych aktualizacji. Dodatkowo mamy również rozwiązania, pracujące na platformie Linux. Co ważne, nie mówię tutaj o rozwiązaniach zapiętych w monitorze jako System-on-Chip, ale o rozwiązaniach pracujących na dedykowanych komputerach, umożliwiających obsługę bardzo specjalistycznych stanowisk. Takim przykładem może być komputer, który jest w stanie obsłużyć siedem sygnałów jednocześnie, czyli pozwala na stworzenie małego ekosystemu do stanowisk kontroli ruchu i zabezpieczeń. Jest to przemyślane urządzenie o małych wymiarach, zdolne do rozbudowy i do pracy ciągłej.

Powiedziałem o  zaawansowanym rozwiązaniu spełniającym wymagania zaawansowanych i  rozbudowanych projektów. Czy w  ofercie Acer znajdują się również monitory z  wbudowanymi mikrokomputerami umożliwiającymi instalację systemu wprost na pokładzie monitora lub złącza OPS pozwalające na jego rozbudowę?
Pierwszym, najważniejszym elementem, który zauważymy, gdy zajrzymy „pod maskę” monitora jest to, że nie są to urządzenia bazujące na telewizorach czy monitorach konsumenckich, ale są to urządzenia przygotowane do pracy przemysłowej. Mam tutaj na myśli np. rozwiązania zapobiegające retencji obrazu (w postaci przeplotu), dziennik pracy urządzenia, możliwość tworzenia i budowania ścian wielomonitorowych. Ponadto urządzenia są wyposażone również w bardzo wydajny i układ chłodzenia, co w przypadku monitorów do ścian wideo jest kluczowe. W trakcie mojego pierwszego spotkania z monitorami do budowy ścian wideo marki Acer zwróciłem uwagę na element wystający po za obudowę urządzenia. Jest to bardzo przemyślany projekt, który sprawia, że całe ciepło generowane przez komputer jest wyizolowane poza przestrzeń panelu. Dzięki temu jesteśmy w stanie dostarczyć dobrą, jednorodną powierzchnię i sam wyświetlacz nie cierpi na nadmiernej ilości ciepła generowanego przez komputer. Same komputery są bardzo proste i bazują na układach ALM. Dzięki czemu jest możliwe wprowadzenie do komputera i zaprogramowanie bezpośredniego odtwarzania danych, zdjęć, wideo, ale również audio. Natomiast są to bardzo proste rozwiązania i nie ma na pokładzie monitora systemów do tworzenia contentu itp. Na rynku często spotyka się rozwiązania, gdzie monitor adresowany dla profesjonalnego odbiorcy, ma po prostu system Android przeniesiony z telewizora konsumenckiego. Tutaj mamy dużo prostsze rozwiązanie, ale całość jest w pełni zarządzana, dzięki bardzo przemyślanemu systemowi Acer Being Signage.
W naszych monitorach nie ma złącz OPS i wynika to z dwóch powodów. Po pierwsze mamy w naszej ofercie bardzo wiele różnych komputerów z rodziny Thin Client, które są bardzo dobrze znane na rynku i popularne wśród klientów. Są one przygotowane i wyposażone w standardzie w uchwyt Vesa, dzięki któremu komputer można przypiąć bezpośrednio do monitora. Osobiście nie jestem wielkim zwolennikiem komputerów OPS. Po pierwsze, ze względu na bardzo ograniczone możliwości ich rozbudowy w czasie, głównie za sprawą ich miniaturyzacji. Wskutek tego, takie komputery bardzo szybko się dezaktualizują. Po drugie, komputery OPS znów generują określoną ilość ciepła, skutkiem czego zasilacze i znajdujące się w nich wentylatory, nie mogą być w pełni wydajne, jeżeli chodzi o przemiał danych np. w systemach monitoringu wizyjnego, gdzie mamy dużą ilość danych przekazywanych przez system. Z jednej strony jest to dobre rozwiązanie np. ze względu na to, że producenci są w stanie zaoferować system bezkablowy, jednak OPS niesie jeszcze inne zagrożenie. Tak naprawdę nieprawidłowe włożenie OPS-a  i  wygięcie nawet pojedynczego pinu, powoduje, że często bardzo drogi monitor lub komputer muszą wrócić do serwisu, a sama naprawa jest bardzo kosztowna, ponieważ jest to uszkodzenie mechaniczne. 

Jakie złącza znajdują się w oferowanych przez was monitorach?
Najważniejsze jest to, że odeszliśmy od portów analogowych w formacie BNC czy złącz kompozytowych. Tego po prostu już nie znajdziemy w naszych monitorach. Wynika to z faktu, że rynek AV stał się już absolutnie rynkiem cyfrowym, co jest spowodowane przede wszystkim większą ilością danych, lepszą ich jakością, większymi rozdzielczościami itd. Zatem zestaw portów, które tutaj mamy, to miks złącz HDMI 1.2 i  1.4, DisplayPort czy DVI. W  niektórych monitorach, szczególnie tych mniejszych, mamy również złącza D-Sub. Dzięki temu nawet w starszych instalacjach, gdzie nie ma możliwości zmiany całej infrastruktury kablowej, np. ze względu na wykończenie wnętrza, również możemy zastosować nasze wyświetlacze.

Jak zatem wygląda dzisiaj oferta firmy Acer dla rynku Digital Signage?
Nasza oferta jest bardzo kompleksowa i składa się łącznie z 44 wyświetlaczy o różnych kształtach, parametrach odpowiadających wymaganiom stawianym przez rynek. Mamy m.in. monitory standalone od 32 do 98 cali pracujące z rozdzielczościami Full HD i UHD, a także rozwiązania interaktywne w rozmiarach od 49 do 75 cali, kierowane do rynku profesjonalnego, w  tym przemysłowego. Nie znajdziemy tutaj wbudowanych głośników, kamery czy platformy Android, są to monitory w pełni DS-owe.
Dużą grupę produktów stanowią produkty specjalizowane. Takim przykładem są potykacze, stanowiące idealne uzupełnienie oferty dla rynku QSR. To produkt stworzony w całości przez jednego producenta, odpowiadający dokładnie na potrzeby i strategię komunikacji marketingowej, ale i podstawowej działalności, takiej jak: stanowiska do szybkiego zamawiania w gastronomii czy w hotelach, ale także umożliwiając stworzenie nowoczesnej powierzchni reklamowej i informacyjnej np. dla hubów komunikacyjnych i lotnisk. Moim zdaniem są to urządzenia, które pokazują kierunek rozwoju rynku Digital Signage w  przyszłości. Wyobraźmy sobie, że restauracja promuje swoją ofertę za sprawą plakatu ze zdjęciem kawy czy hamburgera. Ten obraz jest bardzo płaski, mało atrakcyjny. Zastępując go cyfrowym potykaczem z serii DP możemy pokazać tę samą kawę z kolorami, animacją, która będzie atrakcyjna i przyciągająca uwagę. Doskonałym przykładem są również dwustronne totemy reklamowe. Wielu producentów zleca produkcję tego typu rozwiązań integratorom; firma Acer zdecydowała się na inny krok – na produkcję własnego, rewolucyjnego produktu, który pozwala nam wejść na rynek hotelowy czy rynek QSR i dostarczyć rozwiązanie odpowiadającej wymaganiom klienta.
Do tej grupy rozwiązań specjalizowanych należą również ekrany zewnętrzne o  wysokiej jakości. Mamy w  swojej ofercie kompletne, zabudowane rozwiązania takie jak monitor DX550, odznaczające się normą IP56 oznaczającą możliwość pracy na zewnątrz. To, co jest naszą przewagą, to fakt, że nie jesteśmy kolejną firmą, która stara się konkurować z innymi producentami obecnymi na rynku, ale marką oferującą bardzo specjalistyczne, kompleksowe i spersonalizowane według wymagań i potrzeb klienta rozwiązania.
Ponadto mamy tutaj również monitory stretch 37 i 42 cale. Co ważne, wszystkie te rozwiązania można spiąć dzięki systemowi Acer Being Signage, który nie tylko pozwala na zarządzanie wyświetlanymi treściami, ale także umożliwia śledzenie analityki tego, kto i w jakim okresie, w jakim zakresie ogląda wyświetlany materiał.
Aby zrealizować taką funkcjonalność, producent przygotował dedykowany komputer, który daje dwie możliwości. Przede wszystkim jest to komputer, który jest w  stanie obsłużyć bardzo dużą ilość danych, ponieważ jest to kompletne urządzenie z  dodatkowymi wyjściami, kartami, portami, ale wciąż połączony w sieć za pomocą naszego oprogramowania Acer Being Signage. Analityka oglądalności wyświetlanych na monitorze treści odbywa się za pomocą dwóch sensorów, jednym z nich jest standardowa kamera, natomiast drugim czujnik ruchu.
Taki niewielki komputer, który może być tak naprawdę zainstalowany zaraz przy monitorze, bez zaburzenia wyglądu stanowiska czy schowany za obudową stanowiska, wraz z czujnikami pozwala na bardzo zaawansowaną analitykę. System jest w stanie nie tylko poinformować użytkownika, kto i ile czasu spędzał przed ekranem, ale jest nam również w stanie powiedzieć, w którą część monitora patrzył klient, oczywiście również z  podziałem na płeć czy wiek odbiorców wyświetlanej treści. Dzięki temu zarządzający instalacją DS może na przykład otrzymać informację, że wyświetlana na ekranie reklama, nie budzi takiego zainteresowania jak wyświetlana obok, na tym samym monitorze pogoda czy belka z informacjami ze świata. Wszystkie te informacje są eksportowane jako wygodny i  czytelny plik *.xls z danymi z dwudziestu minut. Daje to klientowi bezcenne informacje o tym, jak pracuje ich system, pozwalając na wprowadzanie natychmiastowych zmian. 

Na koniec chciałbym cię zapytać, jakie są plany firmy Acer na przyszłość?
Uważam, że dzisiaj nie stać żadnego z producentów obecnych na rynku, aby utrzymać się tylko z wyświetlaczy czy tylko z  rozwiązań hardware’owych. Dla nas, czyli firmy łączącej dwa rynki: IT oraz AV, naturalny jest rozwój projektowy i bardzo mocna orientacja na pracę z klientem końcowym przy budowaniu jego świadomości oferty produktowej Acer. Co więcej, nie jest to już tylko komputer i monitor wielkoformatowy, ale także rozwiązania wirtualnej rzeczywistości, które również firma Acer ma w  swojej ofercie. Jak widać zatem, przede wszystkim oferta firmy Acer jest na tyle bogata, że stać nas na to, aby zaoferować klientom kompleksowe rozwiązanie uszyte dokładnie według ich potrzeb. I to będzie droga, którą będziemy podążali w przyszłości.

ROZMAWIAŁ: Łukasz Kornafel, AVIntegracje
ZDJĘCIA: Acer

Najchętniej czytane

Datavideo TLM-170V

Firma Datavideo zaprezentowała nowy profesjonalny monitor. Datavideo TLM-170V pracuje w rozdzielczości 1920x1080. Nowy monitor oferuje szereg złączy, które można konwertować,...