Gdy myślimy o wyposażeniu firmy zajmującej się profesjonalną realizacją wizji, rejestracją obrazu, produkcją sygnału TV czy streamingami do sieci, na myśl przychodzą nam od razu kamery, obiektywy, miksery wizyjne, procesory wideo, rozwiązania światłowodowe do transmisji sygnału wideo. Jest jednak jeden element związany z dźwiękiem, bez którego nie może odbyć się żadna realizacja wideo. Mowa tutaj o systemach komunikacji głosowej, bez których trudno wyobrazić sobie porozumiewanie się w trakcie produkcji realizatora z operatorami kamer, reżysera z obsługą sceny oraz komunikację między technikami poziomów, realizatorem światła i dźwięku. Rozumie to również firma 2Vision, która cały czas rozwija swoją ofertę i, co za tym idzie, posiadane rozwiązania techniczne. Zdecydowała się ona sięgnąć po zaawansowany i rozbudowany system interkomowy RTS. Jakie rozwiązania znalazły się w jej magazynie? Zapraszamy do lektury artykułu.

Firma 2Vision zrodziła się z pasji do obrazu, kamer i rejestracji wideo jej założyciela Grzegorza Jakubowskiego. Jak sam wspomina: „Już w czasach szkoły średniej dostałem pierwszą kamerę, z pomocą której zacząłem nagrywać pierwsze filmy w klubach i przygotowywać pierwsze nagrania. Dopiero po wielu latach zbierania doświadczeń i po ukończeniu szkoły filmowej na kierunku realizacja wizji zacząłem robić grubsze produkcje”. Początkowo działalność 2Vision skupiała się przede wszystkim na realizacji wizji w trakcie festiwali, koncertów i tras koncertowych czy dostarczaniu sygnału wideo dla potrzeb jego późniejszej obróbki live w serwerach typu Notch. Wkrótce ta realizacja została również rozszerzona o rejestrację. Taka zmiana oferty firmy 2Vision nie tylko wiązała się z koniecznością rozbudowy parku kamerowego czy wyposażenia jej w profesjonalne rozwiązania do nagrywania obrazu, ale także wymusiła wdrożenie profesjonalnego, wysokiej klasy systemu łączności umożliwiającego komunikację w trakcie produkcji.

Rozwiązania RTS w firmie 2Vision

Panel biurkowy RTS umożliwia łatwą obsługę m.in. realizatorowi wizji, który drugą ręką może cały czas operować na mikserze wizyjnym.

Jak to bywa w większości firm, nie tylko tych związanych z realizacją wideo, początkowo komunikacja była realizowana przede wszystkim w oparciu o radia Motorola CP040, a następnie analogowy system interkomowy. Jednak zarówno jedno, jak i drugie rozwiązanie okazało się bardzo szybko być niewystarczające. Jak przyznaje właściciel firmy 2Visions: „Niewątpliwymi zaletami dającymi przewagę systemu interkomowego nad komunikacją w oparciu o radia jest jakość transmitowanego głosu, możliwość tworzenia grup i kierowania komunikatów do konkretnych osób, co nie jest możliwe w porządku radia, gdzie po naciśnięciu przycisku komunikację słyszą wszyscy pracujący na danym kanale. Dodatkowo mamy tutaj możliwość podłączenia sygnałów Dante, co daje nam np. możliwość podłączenia komputera i wdzwonienia przez reportera mobilnego. Mamy również możliwość ‘pokolorowania’ poszczególnych osób dostępnych na panelu, co w ogniu realizacji naprawdę bardzo się przydaje. Niewątpliwą zaletą jest również prostota konfiguracji. Gdy dźwięk jest wysokiej jakości, ta komunikacja jest skuteczna. Rozglądając się na rynku, zależało nam na rozwiązaniu, które nie tylko będzie pozwalało na komunikację wewnątrz ekipy, ale umożliwi również integrację pionu oświetlenia, multimediów, stage managerów, reżyserów i zapewni nam wszystkim najwyższej jakości komunikację głosową. Zależało nam, aby ta cała machina działała bezproblemowo i bezpiecznie”. Na decyzję o wyborze właśnie systemu RTS ogromny wpływ miała współpraca 2Vision z firmą Strip Studio, również zajmującą się realizacją wizji, które już wcześniej korzystała z rozwiązań producenta. Dzięki temu krakowska ekipa mogła zobaczyć w boju jak w przypadku produkcji sygnału wideo sprawdzają się rozwiązania RTS. System został dostarczony przez dystrybutora, firmę Pawlaki Pro Audio pod koniec 2021 roku.

Rozwiązania RTS w firmie 2Vision

Ekipa odpowiedzialna za realizację wideo w trakcie koncertów MATY.

Jego sercem jest matryca ODIN, początkowo w wersji z szesnastoma wyjściami, obecnie uaktualniona do możliwości obsługi trzydziestu dwóch portów. Współpracują z nią dostarczone również do firmy panele instalowane w racku RTS KP-3016, panele biurkowe DKP-4016, zestaw anten i beltpacki TR-1800. Co ciekawe, najnowsze systemy interkomowe RTS współpracują wciąż ze starszymi panelami RTS, które znajdują się również w magazynach 2Vision.
Chociaż firma 2Vision nie pracuje w oparciu o wóz OB-VAN, ale korzysta z budowanej każdorazowo reżyserki, cały system rejestracji obrazu wraz z łącznością jest gotowy w zaledwie 2-2,5 godziny! Tak znakomity wynik jest możliwy dzięki temu, że panele interkomowe są zabudowane wraz z monitorami podglądowymi. Zatem konfiguracja każdego ze stanowisk ogranicza się tylko do otwarcia skrzyni transportowej, podłączenia zasilania i jednego, hybrydowego, izolowanego galwanicznie kabla sygnałowego.

Rozwiązania RTS w firmie 2Vision

Firma 2Vision specjalizuje się w produkcji wideo, realizacji live, produkcji transmisji czy realizacji obrazu prezentowanego na ekranach w trakcie koncertów i produkcji dla kultury.

Pierwsze produkcje z zastosowaniem systemu RTS
Zakupiony przez firmę 2Vision system interkomowy RTS został premierowo wykorzystany już kilka miesięcy później w trakcie bardzo dużych produkcji koncertowych takich jak: koncert Stinga na Stadionie Narodowym czy trasa „MATA TOUR”, zorganizowana przez agencje Live i Sold Out i nominowana do nagród „Bestsellery Empiku 2022”. I to właśnie na przedostatnim jej przystanku mieliśmy okazję odwiedzić krakowską ekipę realizacyjną, aby przekonać się, jak w boju sprawuje się cały system.

Rozwiązania RTS w firmie 2Vision

Panele RTS KP-3016 są od razu zainstalowane w skrzyniach transportowych wraz z monitorami podglądowymi dla poszczególnych realizatorów, co znacząco przyspiesza i ułatwia instalację na miejscu produkcji. Cały system potrzebny do realizacji wideo jest gotowy do pracy w ciągu nieco ponad dwóch godzin od przyjazdu na miejsce!

Koncerty trasy zostały zorganizowane w dziewięciu miastach polski i towarzyszył im dokładnie taki sam, przemieszczający się od miasta do miasta zestaw sprzętu, włącznie ze sceną, oświetleniem, multimediami, światłem, pirotechniką, a nawet backlinem, co nie jest częste, a wręcz jest niezwykle rzadkie dla koncertów hip-hopowych. To, co było charakterystyczne dla tej trasy, to fakt, że w każdym z miast odbywała się jakaś akcja specjalna, która, co więcej, była tworzona zaledwie na kilka dni przed datą każdego koncertu. W Łodzi MATA wraz zespołem pojawił się na dachu jednego z budynków Ogrodów Geyera, we Wrocławiu wylądował na spadochronie, w Gdańsku artysta przypłynął łodzią portową, w Toruniu przyjechał Monster Truckiem, a na wielu koncertach artyści pojawiali się również na kilka ostatnich utworów na dachu swojego kampera. Nie trzeba zatem nikogo przekonywać, jak wymagająca jest to trasa i jak kluczowa w związku z tak dużą liczbą różnych elementów dziejących się na scenie i poza sceną.

Rozwiązania RTS w firmie 2Vision

Firma 2Vision w ramach pierwszej dostawy zainwestowała w kilkanaście beltpacków RTS TR-1800, jednak w ramach rosnących potrzeb cyklicznie dokupowane są nowe.

System RTS został tutaj wykorzystany do komunikacji między członkami ekipy 2Vision, ale także reżyserem, realizatorami wizji i multimediów czy stage managerami.
Dla potrzeb tej produkcji została zastosowana matryca RTS ODIN z szesnastoma portami komunikacyjnymi, do której podpięte były trzy panele rack 1U i jeden panel stołowy. Dodatkowo na stanowisku FOH zostały zastosowane trzy panele stołowe i jeden beltpack ROAMEO TR-1800. Warta podkreślenia jest możliwość łączenia sygnałów do pulpitów interkomowych DKP-4016, szeregowo, z pomocą tylko kabla RJ-45, co znacząco ułatwia całą konfigurację, instalację i montaż. Aby odpowiedzieć na wymagania odległości między reżyserką i FOH, na stanowisku FOH został umieszczony dodatkowy przełącznik sieciowy, do którego wpięte są panele interkomowe RTS i który z kolei jest spięty z reżyserką przy pomocy światłowodu.  Aby pokryć cały obszar produkcji i zapewnić bezproblemową i stabilną łączność, ekipa zastosowała dwie anteny: jedną zainstalowaną w reżyserce i jedną na wieży FOH. Z antenami komunikowało się sześć bodypacków: z dwóch z nich korzystali technicy, z dwóch realizatorzy oświetlenia i multimediów, jeden miał przypięty przy pasku stage manager i z ostatniego korzystał operator z firmy Viva odpowiedzialnej za efekty pirotechniczne.

Rozwiązania RTS w firmie 2Vision

Beltpacki pracujące w ramach systemu RTS to znakomite rozwiązanie np. dla techników pracujących na scenie, operatorów steadycamów czy stage managerów i inspicjentów.

Jak przyznał Mikołaj Poppe, inżynier systemu interkomowego z 2Vision: „System sprawdził się doskonale. Pomimo tego, że zarówno w trakcie przygotowań, jak i samego koncertu komunikacja jest bardzo gęsta i wiele osób mówi równocześnie, dzięki poszczególnym relacjom mogliśmy cały czas mieć doskonałą czytelność wszystkim komunikatów, zrozumiałość mowy i mogliśmy adresować komunikaty w danym momencie tylko do tych osób, do których powinny one trafić”. Dodatkowo, większość paneli i beltpacków została skonfigurowana w taki sposób, że komunikat można przekazać dopiero o naciśnięciu odpowiedniej dźwigienki, co znacząco ogranicza ilość zbędnych rozmów w słuchawkach wszystkich członków ekipy.

Rozwiązania RTS w firmie 2Vision

Oprogramowanie AZEdit pozwala na pełną konfigurację całego systemu, w tym relacji czy opisów na każdym z paneli.

Wyjątkiem jest tylko beltpack stage managera, który bardzo często ma zajęte obie ręce i w takiej sytuacji może on wcisnąć odpowiedni przycisk i mówić, taką funkcję również dają beltpacki ROAMEO. W tym celu w interkomie zostali stworzeni konkretni uczestnicy komunikacji, co znacząco ułatwiło pracę. Na panelu widoczni byli: operatorzy kamer, technicy, reżyser, pirotechnika, oświetlenie, multimedia, technicy poziomów, realizator wizji.

Rozwiązania RTS w firmie 2Vision

Jedną z pierwszych produkcji, w trakcie których zastosowany został system interkomowy RTS, była trasa MATY w 2022 roku.

Bazując na doświadczeniu wyniesionym z poprzednich realizacji, zostały stworzone relacje, które następnie w trakcie pierwszych koncertów trasy były doszlifowywane, tak aby każdy, kto potrzebuje mógł odezwać się w ramach systemu do konkretnej osoby, a równocześnie ograniczyć szum komunikacyjny i niepotrzebne angażowanie w rozmowę osób, do których nie jest adresowany dany komunikat.
Ekipa korzystała również z integracji interkomu RTS z transmisją 4Wire. Sygnał z matrycy trafiał do splittera wizyjnego i dalej wraz z zasilaniem kamer i sterowaniem kamerami przesyłana jest również komunikacja. Dzięki temu wszystko, co musi zrobić operator to wpiąć słuchawki do kamery i już wszystkie zlecenia od realizatora wizji będą doskonale słyszane. Wielu dobrych słów pod adresem systemu RTS nie szczędzi również Maciek Wronowski, realizator wizji pracujący w trakcie trasy: „Z systemu RTS pracującego w firmie 2Vision korzystam bardzo często, w trakcie realizacji mówię do operatorów i jestem się w stanie skomunikować z każdą osobą, z którą potrzebuję. Z poziomu pulpitu mogę porozumiewać się nie tylko z operatorami, technikami na poziomach czy operatorami kamer PTZ, ale także realizatorem oświetlenia czy multimediów.

Rozwiązania RTS w firmie 2Vision

Sercem systemu jest matryca ODIN, obecnie z licencją na obsługę 32 połączeń.

System jest bardzo intuicyjny w obsłudze i zapewnia doskonałą jakość dźwięku, co jest szalenie ważne w takim miejscu jak koncert, gdzie jest bardzo głośno. Trasa MATY nie jest jedynym miejscem, gdzie używam systemu RTS. W bardzo wielu miejscach, gdzie pracuję, mam do dyspozycji rozwiązania do komunikacji właśnie tej marki i nigdy mnie nie zawiodły! Co jest niezwykle ważne z punktu widzenia plenerowych produkcji, często odbywających się pod gołym niebem, zarówno beltpacki, jak i przede wszystkim anteny systemu RTS są bardzo wytrzymałe i odporne nawet na najcięższe warunki atmosferyczne”. Na co zwraca również uwagę Grzegorz Jakubowski: „Niezależnie od tego, jak dobry jest sprzęt, zawsze stoją za nim ludzie. I chciałbym bardzo podziękować firmie Pawlaki Pro Audio Sebastianowi Pawlakowi i Łukaszowi Starakiewiczowi. Nie ma w Polsce osób mających większą wiedzę na temat systemów RTS niż oni i nie ma drugiego takiego wsparcia technicznego, które odbierze od Ciebie telefon o każdej godzinie i pomoże gdy masz jakikolwiek problem. Muszę przyznać, że nie zdarzyło mi się jeszcze ich niczym zagiąć!”.

Rozwiązania RTS w firmie 2Vision

Z paneli RTS znajdujących się w ofercie 2Vision korzystają nie tylko członkowie jej ekipy, ale także inne departamenty zaangażowane w produkcję: światło, dźwięk czy multimedia. Takie całościowe podejście ułatwia szybką, bezbłędną i natychmiastową komunikację nawet w głośnym otoczeniu.

Podsumowanie
Mieliśmy okazję osobiście przekonać się w trakcie jednego z koncertów „MATA TOUR”, że zakupiony przez 2Vision system komunikacji RTS to bardzo zaawansowane, a równocześnie łatwe w instalacji i intuicyjne pod względem obsługi rozwiązanie o olbrzymich możliwościach. Opisywany system to gwarancja znakomitej komunikacji, tylko między tymi członkami ekipy między którymi w danym momencie jest ona potrzebna, bez konieczności krzyczenia, natychmiast i bez pudła. I ekipa szczęśliwa, a jak wiadomo zadowolona ekipa to już połowa sukcesu w drodze do udanej produkcji.

Tekst i zdjęcia: Łukasz Kornafel, „AVIntegracje”

Zainteresowały cię opisane rozwiązania i wykorzystane urządzenia?
Skontaktuj się z nami - pomożemy, doradzimy, odpowiemy na Twoje pytania.
mail reklama@avintegracje.pl