Serwisy internetowe, w których można dokonywać zakupów online, przeżywają w ostatnim czasie swój złoty czas. W obliczu tego klasyczne sklepy stacjonarne muszą sięgać po coraz nowsze środki przyciągające do nich klientów. Najlepszym magnesem zawsze będzie cena, jednak wygoda robienia zakupów czy dodatkowe atrakcje w sklepie mogą być kolejnym czynnikiem generującym większy ruch odwiedzających. Coraz więcej przestrzeni handlowych sięga po nowoczesne narzędzia AV, które zmieniają nie tylko wygląd sklepu, ale także sposób robienia zakupów. Dlaczego zmiany nie miałyby objąć również sposobu prezentacji cen na półkach? Firma Samsung postanowiła odpowiedzieć na to wyzwanie i kilka tygodni temu do sprzedaży trafiły elektroniczne etykiety bazujące na technologii e-ink. O technologii, dostępnych rozwiązaniach i perspektywach na przyszłość rozmawialiśmy z Pawłem Zaworskim – Technical Team Leaderem z firmy Samsung Electronics Polska.

Już od kilku lat można zauważyć na naszym rynku niezwykłą dynamikę rynku retail. Powstają nie tylko coraz nowsze galerie handlowe, a te już istniejące poddawane są rebrandingowi i modernizacjom technologicznym. Nie dotyczy to jednak tylko największych, ekskluzywnych centrów handlowych, ale coraz częściej również nieco mniejszych sklepów spożywczych, salonów ze sprzętem RTV i AGD czy marketów budowlanych. Większość sklepów rozpoczęła swoją przygodę z uzbrajaniem się w multimedia i systemy AV od zewnątrz. Początkowo były to głównie ekrany wideo LED, monitory wielkoformatowe wyświetlające treści 24/7 czy w sporadycznych przypadkach projekcja zachęcająca do odwiedzin sklepu. To, że reklamy są wyświetlane na ekranach znajdujących się nad kasami czy na ścianie telewizorów w salonie RTV dzisiaj nikogo już nie dziwi. Rewolucja poszła jednak kilka kroków dalej i dzisiaj coraz liczniej wewnątrz sklepów możemy spotkać rozwiązania wyświetlające materiały multimedialne czy zintegrowane systemy AV wchodzące w reakcje z klientami. Teraz technologia wkracza już bezpośrednio w otoczenie samych sprzedawanych towarów, zamieniając klasyczne półki sklepowe w nośniki reklamowe i inteligentne narzędzia sprzedażowe. Jakie zatem możliwości daje inwestycja w elektroniczne etykiety ESL?

Łukasz Kornafel, AVIntegracje: Jakie zalety niesie stosowanie rozwiązania Samsung ESL w porównaniu do klasycznych, pisanych etykiet?
Paweł Zaworski, Samsung Electronics Polska:
To szereg różnych zalet, takich jak: aktualizacja cen w czasie rzeczywistym, centralne zarzadzanie cenami z jednego miejsca, dodatkowa informacja o produkcie przekazana na smartfon klienta dzięki wbudowanej technologii NFC (w przypadku wybranych modeli), a także brak kosztów eksploatacyjnych (cena raz włączona będzie działać około pięciu lat na baterii).
Jak narodził się pomysł stworzenia tego rodzaju rozwiązania?
Jak w większości przypadków: potrzeba rynku i wnikliwe obserwacje. Tzw. VOC – voice of customers, czyli nasze rozmowy z klientami na temat potencjalnych potrzeb. Naszą rolą w dużej części jest edukacja rynku i budowanie rozwiązań zarówno na produktach własnych, jak i w oparciu o integrację rozwiązań firm trzecich. W przypadku drugiego elementu przekazujemy takie informacje w formie VOC do centrali, która decyduje o tym, czy wdrożenie jest istotne i może być wykorzystane w większej skali jako gotowy produkt. Jeśli decyzja jest pozytywna, rozpoczynamy szerszą współpracę z partnerem lub budujemy własne komplementarne rozwiązanie, które uzupełni nasze portfolio i zaadresuje lepiej rynek potrzeb klienta.
Jakie rozwiązania znajdują się w rodzinie produktów ESL?
ESL (Electronic Shelf Label) to tak naprawdę dwie grupy wyświetlaczy opartych o technologie E-ink: czarno-białe i czarno-czerwono-białe w rozmiarach 1,6, 2,2, 2,9, 4,2, 6,0, 7,4 cala. Do dystrybucji informacji na etykietach używane są Gatewaye, które podłączone do sieci zbierają informacje z bazy, a dalej bezprzewodowo, wykorzystując standard ZigBee, przesyłają informacje na odpowiednie etykiety.
W jaki sposób etykiety ESL są instalowane na półkach?
Etykiety mają specjalny system montażowy oparty o plastikowe zapadki.
Czy etykiety ESL są odporne na warunki atmosferyczne i czy mogą być również instalowane na zewnątrz? Na przykład w galeriach, gdzie na zewnątrz znajduje się skład budowlany czy też rośliny? 
Etykiety mogą działać w zakresie temperatur: 0 do 40°C w przypadku czarno-białych oraz od 10 do 40°C w przypadku czarno-czerwono-białych. Obecnie oferowane modele nie są odporne na warunki pogodowe.
Jak wygląda proces konfiguracji całego systemu?
Serwer ESL jest aplikacją opartą o bazę danych i webowy interfejs; działa w środowisku Windows. W procesie instalacji można wyróżnić trzy etapy: instalacja i konfiguracja bazy, instalacja interfejsu graficznego, integracja z bazą cen produktów.
W jaki sposób przesyłane są komunikaty do etykiet znajdujących się w sklepie? 
Bezprzewodowo, przy wykorzystaniu popularnego standardu ZigBee. Komunikacja pomiędzy etykietami z Gateway odbywa się bez naszej ingerencji, kolejne etykiety automatycznie wyszukują najbliższy Gateway i łączą się do niego po wcześniejszym przypisaniu ich do odpowiedniego produktu na półce. Zasięg Gateway to promień około 20 m w otwartej przestrzeni (Line of Sight).
W jaki sposób zarządza się całym systemem?
Zarządzanie systemem odbywa się przez interfejs webowy, w którym dostępne są wszystkie narzędzia potrzebne również do tworzenia grafik na ESL. Same ceny to informacja, która powinna pochodzić bezpośrednio z bazy cen produktów w formie tabeli referencyjnej o zdefiniowanym formacie.
Czy system zmian cen może być zautomatyzowany i integrowany z innymi elementami jak np. Digital Signage? 
Serwer ESL może działać niezależnie lub jako część większego systemu Digital Signage opartego o MagicInfo. Jeśli w sklepie wykorzystywane są monitory Smart Signage, ESL będzie kolejnym modułem systemu MagicInfo, z którego będziemy sterować materiałem wyświetlanym na etykietach. Jest to bardzo ważna cecha, która wyróżnia to rozwiązanie na rynku – klienci mogą uzyskać tzw. seamless experience dzięki sprzężeniu informacji na monitorach Smart Signage i etykietach ESL. Automatyzacja systemu jest praktycznie całkowita. Po przypisaniu etykiety do produktu na półce, cena zawsze będzie aktualna na podstawie informacji z bazy cen produktów. Samo przypisanie ceny do etykiety jest również bardzo proste, bo odbywa się przy wykorzystaniu standardowych skanerów kodów kreskowych. Jedyny częściowo ręczny proces to właśnie przypisanie etykiety do ceny produktu, ale odbywa się tylko raz na etapie wdrożenia i później przy ewentualnej zmianie przypisania, a nie jak w przypadku tradycyjnych rozwiązań każdorazowo przy zmianie ceny.
Czy treści wyświetlane na etykietach ESL mogą „wchodzić” w interakcje z klientami, przykładowo poprzez czujniki zbliżeniowe, kamery, kody QR?
Tak, w różnoraki sposób: największe modele mają wbudowaną antenę NFC, dzięki czemu po przyłożeniu smartfonu do etykiety możemy uzyskać dowolną interakcję, np. dodatkowe informacje nt. produktu. Innym sposobem interakcji może być obecność kodów QR jako grafiki na etykiecie. Pod kodem QR możemy również umieścić dowolną integrację, na przykład po jego zeskanowaniu będziemy mogli zarejestrować się w konkursie dotyczącym produktu czy zapisać się na listę newsletterową, aby otrzymać powiadomienie, kiedy produkt będzie znów dostępny. Oczywiście te sposoby interakcji są dużo większe i zależą w głównej mierze od kreatywności dostawcy rozwiązania. W związku z ideą wykorzystania technologii niskoprądowych i braku obecności tradycyjnego zasilania zrezygnowaliśmy z innych form interakcji, np. dotyku czy czujnika zbliżeniowego. Takie możliwości oferują natomiast monitory Smart Signage, które np. w rozmiarze 10,1 cala czy w formie panoramicznego monitora 37 cali również świetnie się sprawdzą jako element do zabudowy w półkach sklepowych.
Dziękuję za rozmowę.

TEKST: Łukasz Kornafel, AVIntegracje
ZDJĘCIA: AVIntegracje