Czym jest dziennikarstwo mobilne? Z jakich narzędzi korzysta? Jak tworzyć i nagrywać historie przy użyciu smartfonu? Wreszcie, jaki sprzęt wybrać, aby tworzyć profesjonalne i pasjonujące opowieści? Sennheiser oraz Ivo Burum, dziennikarz i wielokrotnie nagradzany telewizyjny producentem wykonawczy, dzielą się wiedzą specjalistyczną i prezentują pierwszy „Przewodnik po dziennikarstwie mobilnym”.

Mobilne dziennikarstwo przeżywa obecnie prawdziwy boom. Ponad trzy miliardy użytkowników smartfonów korzysta z ponad sześciu milionów aplikacji, tworząc i publikując 500 godzin treści wideo na minutę. Sennheiser dostrzegł w tym zjawisku potencjał — oferuje serię mikrofonów przystosowanych do urządzeń mobilnych. Teraz firma poszła o krok dalej i we współpracy z dr Ivo Burumem. Opracowała pierwszy „Przewodnik po dziennikarstwie mobilnym” dla twórców, których podstawowym narzędziem pracy jest smartfon. Przewodnik przeprowadza przez tajniki pasjonującego zawodu, jakim jest dziennikarstwo mobilne i dostarcza niezbędnych informacji na temat zapotrzebowania sprzętowego.

–  Mobilne dziennikarstwo jest jak wykorzystanie najlepszych naszych umiejętności opowiadania historii połączonych z narzędziami cyfrowymi, mobilnymi i innymi odpowiednimi technologiami, aby stworzyć bardziej responsywną ekosferę wiadomości i storytellingu –  mówi Ivo Burum. – Dostępność technologii mobilnej i zestaw neo-dziennikarskich umiejętności może potencjalnie pomóc w stworzeniu nowego zlokalizowanego i lepiej dostosowanego newsroomu –  dodaje dziennikarz.

Sprzęt dla mobilnego dziennikarza

SHOTGUN

Mikrofony typu SHOTGUN lub kierunkowe o superkardioidalnej charakterystyce, rejestrują dźwięk głównie przed kapsułą mikrofonu. Są niezbędne do szybkiego kręcenia materiałów z bliskiej odległości z ręki. Doskonałym wyborem do szybkiej pracy z kamerą może być mikrofon Sennheiser MKE 400. Mikrofon z metalową obudową o superkardioidalnej charakterystyce kierunkowości, nagrywa z przodu i z tyłu kapsuły. Zoptymalizowany pod kątem mowy, oferuje tłumienie i działa przez 100 godzin na dwóch bateriach AAA. Tańszą i mniejszą wersją modelu MKE 400 jest MKE 200. Mikrofon ten nie wymaga baterii, ma wbudowane mocowanie antywstrząsowe, jest wyposażony w kable TRS-TRS i TRS-TRRS oraz futrzaną osłonę przeciwwiatrową. Jego niewielkie rozmiary sprawiają, że idealnie nadaje się do użytku ze smartfonami i małymi lustrzankami cyfrowymi.

LAVALIER

Mikrofony typu Lavalier o dookólnej charakterystyce doskonale sprawdzą się w wywiadach na siedząco. Są przypinane do ubrania osoby udzielającej wywiadu w odległości 15-20 cm od ust. Można je również umieścić, na przykład, na biurku między dwoma rozmówcami. Nowy mikrofon XS Lav Mobile firmy Sennheiser to mikrofon krawatowy, który można przypiąć do koszuli. Jest wyposażony w mini jack, który pasuje do większości smartfonów lub w konfiguracji USB-C dla urządzeń korzystających z tego złącza. Jest również dostępny w zestawie combo. Zawiera on uchwyt do telefonu z wieloma śrubami mocującymi i statyw Manfrotto PIXI, wszystko za mniej niż 470 PLN.

ZESTAW BEZPRZEWODOWY

Zestawy mobilne, jak na przykład, XSW-D Portable Lav to bezprzewodowe rozwiązanie z mikrofonem Lavalier firmy Sennheiser. Są one dostępne nie tylko z uchwytem Smartphone Clamp i statywem Mini Tripod. Lecz także z dodatkowym kablem TRS-TRRS do połączenia ze smartfonami (dostępny także oddzielnie jako kabel XSW-D Mobile). Jest on wyposażony w tłumik zapewniający optymalny poziom sygnału dla urządzeń mobilnych.

Jak więc nie zginąć w gąszczu mobilnych aplikacji, urządzeń i akcesoriów? Na jaki smartfon postawić, jak ustawiać sprzęt na planie? Na te oraz wiele innych pytań odpowiedzi udziela Ivo Burum w opracowanym we współpracy z firmą Sennheiser „Przewodniku po mobilnym dziennikarstwie”, dzieląc się z użytkownikami swoim wieloletnim doświadczeniem w postaci uporządkowanej wiedzy oraz cennych praktycznych wskazówek.

Przewodnik jest dostępny pod linkiem oraz na stronie www.sennheiser.pl

Ivo Burum jest dziennikarzem i wielokrotnie nagradzanym telewizyjnym producentem wykonawczym. Scenarzysta, reżyser i producent seriali dokumentalnych i autorskich, od ponad 30 lat pracuje z różnymi gatunkami dziennikarstwa, m.in. relacjonuje najważniejsze bieżące sprawy międzynarodowe. Jego firma Burum Media – pionier dziennikarstwa mobilnego – prowadzi szkolenia z zakresu mojo (mobile journalism) dla społeczności dziennikarskich i wielu największych światowych grup medialnych. Burum napisał pięć książek na temat dziennikarstwa mobilnego. Jego najnowsza publikacja, „The Mojo Handbook: Theory to Praxis” jest jedną z 12 pozycji, które muszą przeczytać dziennikarze śledczy w 2021 roku.