Showroom Unilumin we Wrocławiu

Nastała złota era ekranów LED. Dzięki ciągłemu rozwojowi, coraz nowszym technologiom pracującym w ich służbie, wyższym rozdzielczościom i coraz lepszym parametrom obrazu, ściany wideo bazujące na diodach coraz częściej stają się realną alternatywą dla wielu innych technologii wyświetlania obrazu, co jeszcze kilka lat temu było niemożliwe. Równocześnie są również rynki wertykalne na których już od dawna producenci tego rodzaju rozwiązań notują bardzo wysokie wyniki sprzedaży i ciągły wzrost. Wpisując się w tę sytuację rynkową, na początku czerwca firma ViDiS SA rozpoczęła dystrybucję rozwiązań marki Unilumin, jednego z wiodących na świecie producentów ekranów LED, a na początku października otworzyła showroom, w którym można zobaczyć najważniejsze produkty marki. Te wydarzenia stały się doskonałym pretekstem do rozmowy o rozwoju wrocławskiego dystrybutora, pozycji ekranów LED na rynku AV oraz najnowszych produktach i technologiach marki Unilumin.

Firma Unilumin została założona w 2004 roku i swoją główną siedzibę ma, podobnie jak większość potentatów z branży ekranów LED, w Shenzen w Chinach. O tym, jakim potentatem jest marka, może świadczyć chociażby fakt, że jest to pierwszy producent w Państwie Środka z fabryką o wielkości ponad 210 000 m2 i zaawansowaną, w pełni automatyczną linią montażową. Obecnie w skład grupy Unilumin wchodzi kilka marek działających na różnych rynkach. Jest to m.in. znana z rynku rentalowego firma ROE Visual specjalizująca się w dostawach ekranów LED na trasy koncertowe czy do studiów telewizyjnych i mogąca pochwalić się udziałem swoich produktów w takich przedsięwzięciach jak Zimowe Igrzyska Olimpijskie, trasy koncertowe grup Bon Jovi i Coldplay czy największych targach samochodowych. Kolejną marką działającą w ramach grupy Unilumin jest firma LAMP, specjalizująca się w dostawie najwyższej jakości wyświetlaczy LED na rynek chiński. Kolejna firma to Guangdong Unilumin, specjalizująca się w dostawie zewnętrznych opraw oświetleniowych bazujących na diodach LED, stosowanych m.in. w sygnalizacjach świetlnych jako oświetlenie uliczne czy oświetlenie tuneli. W grupie działają również firmy: Angeled – produkująca komponenty do budowy ekranów LED, Hugewin Lighting – specjalizująca się w produkcji opraw dla rynku rezydencyjnego czy firmy Wan Ping Time Technology i Xiao Ming Network Technology działające na rynku sieci i rozwiązań internetowych, a w 2017 roku firma kupiła kilka kolejnych marek bądź udziały w biznesie wiodących producentów związanych z branżą oświetleniową i wideo.

Główna marka, a więc Unilumin, zajmuje się projektowaniem produkcją, integracją, sprzedażą i serwisem posprzedażowym wysokiej jakości ekranów LED, dostarczanych na rynek chiński i do stu innych krajów na całym świecie, mając swoje oddziały i biura w USA, Holandii, Rosji i Meksyku.

Firma zatrudnia ponad dwa tysiące pracowników, z czego dwustu sześćdziesięciu to specjaliści z działu badań i rozwoju, co świadczy o tym, jak istotny dla producenta jest nieprzerwany rozwój produktów i wprowadzanie nowych rozwiązań. Pracują oni w centralnym laboratorium o powierzchni ponad 1000 m2, gdzie na co dzień testują sześćdziesiąt różnych urządzeń. Unilumin jest w posiadaniu ponad dwustu sześćdziesięciu patentów własnych – co najważniejsze, wszystkie produkty marki posiadają certyfikaty CE, FCC, RoHS, ISO9001:2000 oraz ISO140001.

O jakości wytwarzanych produktów, ich innowacyjności oraz pozycji marki Unilumin w branży świadczą referencyjne projekty, na potrzeby których firma dostarczała swoje rozwiązania. Mowa tutaj m.in. o zaprojektowanym i dostarczonym przez firmę potężnym ekranie z okazji sześćdziesiątych urodzin Chińskiej Republiki Ludowej, dostawie rozwiązań LED o łącznej powierzchni 3500 m2 na World Expo w Szanghaju, potężnym ekranie zainstalowanym na stadionie w Kazaniu, pierwszych na świecie ekranach LED o rozdzielczości 0,8 mm dostarczonych na zimową olimpiadę w Sochi, najwyższym w Azji ekranie LED o wysokości ponad 100 m czy dostawie 4800 m2 diody na stadion w Krasnodarze.

W ramach konsekwentnego rozwoju i chęci wzmocnienia swojej pozycji na rynku digital signage, na początku czerwca rozwiązania marki Unilumin do swojej oferty postanowiła włączyć wrocławska firma ViDiS SA, specjalizująca się w dostarczaniu rozwiązań do wyświetlania obrazu. Aby móc pokazać niezwykle szerokie portfolio producenta i umożliwić specjalistom z branży zapoznanie się na żywo z najdrobniejszymi szczegółami każdego z produktów w październiku zainaugurował swoją działalność pierwszy i jak do tej pory jedyny w Polsce showroom poświęcony właśnie wysokiej klasy ścianom LED, ale nie tylko. Chociaż jest to zaledwie jedna z zaledwie czterech powierzchni prezentacyjnych w Europie skupiających się właśnie na ekranach bazujących na diodach, w showroomie można zobaczyć całe spektrum rozwiązań i technologii zarówno projekcyjnych, LCD, jak i LED.

Inauguracja showroomu stała się doskonałą okazją do rozmowy o początkach działalności firmy ViDiS SA na rynku polskim, rozwoju i przede wszystkim o nowej marce w dystrybucji.

Łukasz Kornafel, AVIntegracje: Jak wyglądały początki firmy ViDiS na rynku polskim?
Marcin Stefanow, dyrektor marketingu ViDiS SA: Firma ViDiS rozpoczęła działalność 14 lat temu i od początku jej głównym przedmiotem była dystrybucja produktów audiowizualnych. Sprzedaż odbywa się przez sieć partnerów handlowych, którzy mogą liczyć nie tylko na atrakcyjne ceny, ale także doradztwo techniczne, wsparcie marketingowe czy nowoczesny system zamówień online. ViDiS swoją przewagę rynkową buduje także na zdolności operacyjnej do realizacji dużych czy nietypowych zamówień w bardzo krótkim czasie. Dodatkowo ViDiS prowadzi serwis gwarancyjny i pogwarancyjny kluczowych marek swojej w ofercie. Od samego początku działalności firmy zasady były jasne: ViDiS jest typowym dystrybutorem, co oznacza, że nie prowadzi on sprzedaży detalicznej, a dzięki temu nie prowadzi żadnej konkurencyjnej (chociażby koncepcyjnie) działalności w stosunku do swoich klientów. Nie było to proste, gdyż osoby, które pracowały wówczas w spółce, były kojarzone ze sprzedażą dealerską. Dzisiaj można jednak stwierdzić, że konsekwencja i jasno określone zasady opłaciły się, a firma rozwinęła się ponad pierwotne założenia.

Jakie marki znalazły się na początku w Państwa dystrybucji?
Były to głównie marki projektorowe, a przewinęło się ich kilka.

Jak przebiegało budowanie portfolio, jakie firmy dołączały później do oferty i jaki był klucz ich doboru?
Jak już wspomniałem – na początku były projektory. Umowa dystrybucyjna z Sanyo stała się kołem zamachowym dla całego biznesu. Wyraźnym nawiązaniem do tej grupy produktów było stare logo, które zostało stworzone tak, aby przypominać oko obiektywu projektora. Oferta budowana była w sposób przemyślany wokół komplementarnych produktów, tak aby nasz klient mógł otrzymać wszystko, czego potrzebuje, w jednym miejscu. Były to więc akcesoria do projektorów, takie jak uchwyty czy ekrany projekcyjne, które szybko stały się ważnym elementem oferty. W tym okresie powstała nasza własna marka – Avtek, która do dzisiaj skupia się na dostarczaniu produktów o bardzo dobrym stosunku jakości do ceny. Teraz ta marka znacząco określa siłę ViDiS.
Kolejny bardzo ważny krok w rozwoju firmy to włączenie do oferty tablic interaktywnych i przejęcie oficjalnej dystrybucji Qomo, czyli jednego z największych producentów tablic interaktywnych na świecie. To na bazie doświadczeń płynących z tej współpracy pojawiły się kluczowe dziś dla nas rozwiązania interaktywne z logo Avtek. W ofercie znalazło się także kilkanaście marek oferujących rozwiązania przeznaczone dla klienta biznesowego.

Jak narodziła się decyzja o włączeniu do oferty produktów marki Unilumin?
ViDiS SA ma pozycję lidera na rynku rozwiązań dla edukacji, jednak równie ważna jest dla nas współpraca z klientami biznesowymi. Rynek digital signage w Polsce okres największego rozwoju ma jeszcze przed sobą. Zawsze staraliśmy się, aby nasza oferta była konkurencyjna – i nie chodzi tutaj tylko o atrakcyjne ceny, ale przede wszystkim marki, które oferujemy. Włączenie do oferty produktów Unilumin było po prostu konsekwencją tej polityki i wzmocnieniem naszej pozycji, a jednocześnie reagowaniem na potrzeby rynku. Mieliśmy w ofercie projektory, z czasem zostały do niej włączone wyświetlacze LCD. Brakowało ostatniego ogniwa, jakim były duże, jasne formaty. LED-y stały się kolejnym krokiem w rozwoju oferty, który został bardzo dobrze przyjęty przez naszych partnerów handlowych.

Jak wygląda dzisiaj rynek ekranów wideo LED? 
W naszej ocenie to wciąż początkowe stadium rozwoju tego rynku, choć wypada zauważyć, że samo rozwiązanie staje się coraz bardziej popularne. Znajdziemy je w postaci np. bilbordów przy uczęszczanych trasach czy ekranów reklamowych w galeriach. LED-y są coraz bardziej widoczne, ponieważ stały się dostępniejsze pod względem ceny, a rynek rośnie i coraz więcej odbiorców zdaje sobie sprawę z istnienia alternatywnych możliwości wyświetlania treści. Naszą misją jest teraz przyśpieszenie procesu edukacji rynku i wraz z partnerami handlowymi dotarcie do nowych odbiorców. Szeroka gama produktów daje nam natomiast możliwość specjalizacji w wybranych kategoriach.

W jakim miejscu plasuje się Państwa zdaniem technologia wideo LED na tle konkurencyjnych rozwiązań jak projekcja czy monitory wielkoformatowe? 
Każda technologia ma swoje plusy i minusy. Istnieją scenariusze, w których jedna technologia sprawdza się dużo lepiej od innych. W przypadku LED-ów niewątpliwą zaletą jest elastyczność w kształtowaniu formatu obrazu, żywotność diody (ok. 100 000 godzin świecenia!), wysoka jasność i jakość (nasycenie barwami) wyświetlanego obrazu czy też brak ramek występujący w rozwiązaniach monitorowych. Potencjalnych zastosowań jest na tyle dużo, że zarówno LED-y, jak i projekcja, ściany z monitorów LCD czy monitory wielkoformatowe znajdują swoje zastosowania. Spadające ceny LED-ów i ich coraz szersza dostępność sprawiają, że w pewnych sektorach zaczynają one wypierać inne technologie, zwłaszcza w kategorii wyświetlaczy reklamowych w retailu.

Jaka jest historia Unilumin? Kiedy zaczęła ona swoją działalność? 
Unilumin to chińskie przedsiębiorstwo, które zaczęło swoją działalność w 2004 i od początku było skupione na rozwiązaniach LED. Głównym rynkiem zbytu początkowo był rynek chiński, jednak dzięki innowacyjnemu podejściu do projektowania i produkcji LED-ów Unilumin szybko zaatakował kolejne rynki. W 2011 roku Unilumin Group stał się pierwszą publiczną spółką Chinach w branży LED, a w kolejnym roku oficjalnie pojawili się w Stanach i Europie. Dzisiaj Unilumin zatrudnia ponad dwa tysiące pracowników, w tym dwieście sześćdziesiąt osób w dziale R&D, które pracują nad stałym unowocześnianiem oferty. Firma posiada szereg patentów na produkty wytwarzane we własnych fabrykach o powierzchni przekraczającej niemal trzydziestu boisk do piłki nożnej. W 2017 roku rozwiązania tego producenta były sprzedawane w ponad stu krajach, co stanowiło 15% eksportu LED-ów z Chin, jednocześnie plasując go w czołówce światowej.

Jakimi największymi realizacjami może się pochwalić firma Unilumin?
Najbardziej medialną i spektakularną realizacją było pełne zaopatrzenie w rozwiązania LED czterech stadionów podczas tegorocznych mistrzostw świata w piłce nożnej w Rosji. Stadion Łużniki, Kazań Arena (na którym grała Polska z Kolumbią), Cosmos Stadium w Samarze czy Mordovia Arena w Sarańsku – każda z tych lokalizacji była wyposażona nie tylko w bandy, ale też gigantyczne telebimy LED. Pieczę nad tym olbrzymim projektem sprawował bezpośrednio Unilumin. Wystarczy także zerknąć na stronę internetową marki, aby znaleźć tam ponad sto realizacji w prestiżowych lokalizacjach całego świata.

Jakie są najważniejsze rozwiązania znajdujące się w ofercie producenta? 
Jako jeden z największych producentów rozwiązań LED Unilumin posiada niezwykle szeroką ofertę obejmującą wszystkie najważniejsze rodzaje tego rozwiązania. Jako polski dystrybutor skupiamy się na tzw. fixed installation – rozwiązaniach do instalacji stałych. To najbardziej rozwojowa kategoria rozwiązań LED-owych, w której Unilumin jest niezwykle mocny. Do tej kategorii zaliczamy serie USLIM, UPANEL oraz UTV. Pierwsza seria oferuje modele o pixel pitch od 2.6 do 4.8, UPANEL to niezwykle precyzyjne rozwiązanie o dużym zagęszczeniu pikseli, a UTV łączy w sobie zalety technologii LED, a jednocześnie jest już gotowym do działania produktem, który działa out-of-the-box. Szczegółowe dane wraz z mnóstwem przydatnych informacji można znaleźć na stronie Unilumin.pl.

Na stronie producenta znajduje się kalkulator ekranów diodowych Unilumin. Czy możecie Państwo powiedzieć coś więcej na temat tego rozwiązania? 
To funkcjonalne narzędzie, które pozwala dopasować rozwiązania LED pod bardzo konkretne zastosowania. Spodobało się nam na tyle, że w przyszłym roku postaramy się wprowadzić swoją wersję kalkulatora na naszej stronie unilumin.pl, dostępnej w języku polskim. Będzie ono pozwalało nie tylko przygotować propozycje ściany, ale także na np. sprawdzenie zapotrzebowania na prąd czy dodanie systemu dystrybucji sygnału i content management.

Czy w ofercie Unilumin znajdują się również rozwiązania umożliwiające zestawienie narożnej ściany i ustawienie paneli pod kątem 90°? 
Tak. Do takich zastosowań przeznaczone są specjalne serie LED-ów. Jako dystrybutor koncentrujemy się aktualnie na mniej spektakularnych wdrożeniach – starając się dostarczyć przede wszystkim produkty spełniające podstawowe wymogi, ale jesteśmy w stanie również obsłużyć takie zapytania.

Czy w ofercie są również rozwiązania montażowe umożliwiające zestawienie wygiętych ekranów? 
Jak najbardziej! Do końca bieżącego roku planujemy zainstalować takie rozwiązanie w naszym wrocławskim showroomie z wykorzystaniem serii USLIM. Zbudowana w ten sposób będzie wklęsła ściana USLIM o wymiarach 3 × 2 m.

Czy wraz z ekranami są dostarczane rozwiązania riggingowe?
Będą dostępne jako opcja. Wszystkie rozwiązania montażowe mają u nas formę opcji. Wynika to z faktu, że każdy stworzony z paneli USLIM ekran jest indywidualnym projektem, który może być zamontowany na wiele sposobów. Dlatego zdecydowaliśmy się nie tylko na współpracę z lokalnymi dostawcami rozwiązań montażowych, z których można skorzystać w przypadku niedrogich czy nieskomplikowanych instalacji, ale też z producentami takimi jak B-Tech, który dostarcza m.in. wysokiej klasy mocowań przeznaczonych do ścian LED.

Czy produkty Unilumin to rozwiązania wspierające już wysokie rozdzielczości UHD?
Tak. Unilumin to jeden z pierwszych producentów, którzy wprowadzili na rynek rozwiązania typu Narrow Pixel Pitch (zwane też Fine Pixel Pitch). Eliminują one jedną z często wytykanych słabości diod LED – niską rozdzielczość rzeczywistą – przy zachowaniu wszystkich plusów tej technologii. W ofercie Unilumin znajdziemy serię UPanel oraz UPanelS, które umożliwiają tworzenie dużych ekranów o wysokich rozdzielczościach i w formatach typu 16 : 9. Sprawia to, że świetnie nadają się do sterowni, control roomów czy wszelkich miejsc, gdzie ekran LED będzie obserwowany z bliskiej odległości. Parametr pixel pitch (rozstaw pixeli) wspomnianych serii wynosi od 0,9 do 1,9. Przykładowy ekran Narrow Pixel Pitch dostępny jest w naszym wrocławskim showroomie, gdzie postawiliśmy ścianę zbudowaną z dziewięciu paneli Upanel 1.2.

Jak wygląda serwisowanie rozwiązań Unilumin? Czy oferują one również serwis od frontu? 
Ta niezwykle wygodna metoda serwisowania jest dostępna we wszystkich modelach paneli Unilumin, które mamy w ofercie. Jedynym wyjątkiem jest USLIM 4.8 – to jednak model outdoorowy, który ma na froncie specjalną warstwę zabezpieczającą przed warunkami atmosferycznymi.

Czy Unilumin oferuje również rozwiązania z czarną diodą? 
Tak. Idealnym przykładem są rozwiązania UTV, a zwłaszcza pierwszy multimedialny roll-up, czyli UTV-P. Za sprawą czarnej diody uzyskujemy zwiększony kontrast wyświetlanego obrazu, co w przypadku tego związania bardzo dobrze wpływa na czytelność wyświetlanych treści. Korzystając z okazji, chciałbym również serdecznie zaprosić do odwiedzenia naszego showroomu i zapoznania się z prezentowanymi w nim rozwiązaniami.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał: Łukasz Kornafel, AVIntegracje

Zdjęcia: ViDiS SA