Firma Shure został założona w 1925 w Chicago i na początku swojej działalności trudniła się produkcją części zapasowych do radioodbiorników. Towarzyszy nam nieprzerwanie do dnia dzisiejszego, a na przestrzeni lat rozwijała swoją działalność w różnych kierunkach, produkując między innymi mikrofony, słuchawki, miksery czy wkładki gramofonowe. Mimo że najbardziej znane są jej wytwory w postaci mikrofonów, to w odpowiedzi na potrzeby rynku Shure zaangażował się w rozwój technologii odpowiadającej na potrzeby rynku biurowo-korporacyjnego, dzięki czemu powstała linia produktów Microflex Advance.

[fusion_dropcap boxed=”no” boxed_radius=”” class=”” id=”” color=”#0a0304″]W[/fusion_dropcap]spominałem tę linię produktów jakiś czas temu, pisząc o dwóch mikrofonach macierzowych, które stanowią ciekawą propozycję w temacie realizacji komunikacji audio-video w nowoczesnej przestrzeni biurowej. Kolejnymi produktami z tej serii, umożliwiającymi rozbudowę systemu opartego o wspomniane mikrofony, są interfejsy sieciowe audio ANI4IN i ANI4OUT.

Możliwości
Pierwsze, o czym należy wspomnieć, jest sposób przesyłu sygnału i zasilania, jednakowy dla obu modułów. Transfer dźwięku odbywa się za pomocą znanej i lubianej technologii DANTE, która dzięki swojej topografii opartej o sieć daje niezliczone możliwości krosowania i przesyłu sygnału. Zasilanie do jednostek podawane jest za pomocą technologii Power over Ethernet polegającej na przesyle zasilania tym samym przewodem RJ45, którym odbywa się komunikacja audio oraz sterowanie urządzeniem. Warunkiem jest połączenie ze switchem obsługującym protokół PoE. Zarówno ANI4IN, jak i ANI4OUT kontrolowane są za pomocą oprogramowania dostępnego z pozycji przeglądarki internetowej, dzięki któremu jesteśmy w stanie w pełni kontrolować wszelkie parametry obu interfejsów, a trzeba przyznać, że możliwości są naprawdę bardzo duże. Oba urządzenia przychodzą do klienta z uchwytem umożliwiającym zamontowanie jednostki pod stołem lub opcjonalnie z uchwytem do montowania w skrzyniach typu rack i złożenia ze sobą trzech jednostek.
ANI4IN
Moduł wejściowy występuje w dwóch wersjach: jedna jest ze złączami XLR, druga z sześciopinowymi złączami montażowymi. Różnica między nimi polega nie tylko na rodzajach złącz, lecz także na możliwościach sterowania. W wersji XLR jednostka przyjmuje tylko sygnał audio, natomiast w wersji wielozłączkowej ma również możliwość przyjmowania komunikatów logicznych, dzięki którym można na przykład wyciszać kanał przyciskiem z pozycji mikrofonu stołowego. Urządzenie w obu wersjach konwertuje symetryczny sygnał audio na protokół DANTE i jest go w stanie przyjąć zarówno w wersji liniowej, jak i mikrofonowej, a w przypadku tej drugiej jest możliwość podania zasilania PHANTOM +48V. Częstotliwość pracy urządzenia to 48 kHz/24 bit, a opóźnienie samego przetwornika, nie wliczając latencji sieci DANTE, to 0,35 ms, więc można śmiało rzec, że jest pomijalne. Wzmocnienie analogowego przedwzmacniacza ma zakres 51 dB i realizuje się w skokach co 3 dB. Obsługa interfejsu realizowana jest przez prosty dostęp za pomocą przeglądarki internetowej, a oprogramowanie jest napisane w języku HTML5. Demo wspomnianego oprogramowania dostępne jest na stronie producenta. Z jego poziomu mamy dostęp do wszystkich funkcji urządzenia. Możemy włączyć zasilanie Phantom, poddać regulacji poziom analogowego wzmocnienia w skokach co trzy decybele, regulować głośność każdego z kanałów, odwrócić polaryzację sygnału oraz wyciszyć kanał. Ciekawą funkcją jest prosty sposób grupowania kanałów. Pierwszy to grupowanie suwaków, dzięki któremu jednostka ma możliwość symultanicznego regulowania głośności wybranych kanałów jednocześnie. Drugi to grupowanie wyciszeń, które umożliwia wyciszenie wybranych kanałów jednym kliknięciem. Najciekawszą jednak funkcją jest czteropunktowy korektor na każdym kanale. Wszystkie cztery pasma dają się regulować jako punkty parametryczne, natomiast dwa skrajne można przełączyć w tryb półki lub filtru dolno-/górnozaporowego.
ANI4OUT
Moduł wyjściowy przetwarza cztery cyfrowe sygnały DANTE na symetryczne sygnały analogowe. Jednostka jest dostępna w dwóch wersjach, jednej opartej o złącze XLR, a drugiej o trzypinowe złącza montażowe. W tym wypadku rodzaj urządzenia nie wpływa na jego możliwości funkcjonalne, tak jak przy ANI4IN, jest to tylko sposób dopasowania produktu do potrzeb konsumenta. Interfejs, tak jak poprzednik, pracuje w częstotliwości 48 kHz/24 bit i ma opóźnienie, nie uwzględniając latencji DANTE 0,71 ms. Jest to co prawda dwa razy więcej od modułu wejściowego, ale cały czas oscyluje poniżej 1 ms, co jest świetnym wynikiem. Dostęp do funkcji urządzenie odbywa się w taki sam sposób jak przy ANI4IN, czyli za pośrednictwem przeglądarki internetowej. Interfejs graficzny obsługujący urządzenie jest bardzo podobny do innych urządzeń z serii Microflex Advance; daje możliwość wglądu w mierniki poziomu wyjścia, regulację poziomu, grupowanie w zakresie regulacji głośności i wyciszania każdego z kanałów, odwrócenia polaryzacji oraz dostępu do parametrycznego korektora dźwięku, jednakowego z modelem ANI4IN.
Oprogramowanie
Zatrzymując się na chwilę przy oprogramowaniu, należy wspomnieć o dwóch funkcjach identycznych w obu urządzeniach. Pierwsza to możliwość przełączenia mierników na przed i po suwaku. Druga to opcja sumowania: w przypadku ANI4IN można połączyć ze sobą kanały analogowe w trzech opcjach: 1+2, 3+4, 1+2/3+4, 1+2+3+4. W praktyce polega to na tym, że dwa lub cztery sygnały analogowe dodają się i kierują do jednego kanału DANTE. Aby wyeliminować przypadkowe przestery, producent w tej konfiguracji przewidział automatyczny limiter na sumowanych kanałach. Sytuacja ma się analogicznie w przypadku ANI4OUT, tyle że opisane wyżej kwestie dotyczą kanałów wyjściowych; na przykład w konfiguracji 1+2 kanały DANTE 1 i 2 pojawiają się zsumowane na wyjściach analogowych 1 i 2. Tak samo jak w interfejsie wejściowym, z automatu przewidziany jest limiter, mający za zadanie kontrolę dynamiczną szczytów zsumowanych sygnałów.
Na zakończenie
Urządzenia wydają się więcej niż wartymi uwagi. Niewielki rozmiar, wiele przydatnych funkcji dzięki wbudowanemu DSP oraz komunikacja za pomocą protokołu DANTE umożliwiają wszechstronne wykorzystanie modułów w projektach sal wykładowych i konferencyjnych, różnego typu instalacjach stałych, a może nawet w przestrzeni estradowej.

TEKST: Marek Heimbürger, AVIntegracje