I znów jesteśmy w Fabryce Norblina, w samym sercu Warszawy. Jednak po raz pierwszy nie przyglądamy się rozrywkowej części tego kompleksu, ale po raz pierwszy części biznesowej będącej jego częścią. A dokładnie zapleczu biurowemu skandynawskiego banku SEB Bank, który właśnie dawną Fabrykę Norblina wybrał na swoją warszawską siedzibę. Wdrożeniem systemu AV w jego biurach zajęła się firma SONITUM, która stworzyła wielofunkcyjny i bardzo elastyczny system umożliwiający nie tylko realizację spotkań zdalnych i połączeń tele- i wideokonferencyjnych, ale również ułatwiający codzienną pracę na miejscu. Aby sprostać tym wymaganiom, do obiektu dostarczono m.in. imponujący zestaw urządzeń ClickShare z serii C i CX. Chociaż banki bardzo rzadko zgadzają się na podejrzenie jej działalności od kulis, nam udało się przyjrzeć zastosowanym tam rozwiązaniom z bliska.

Grupa Capital Park, projektując i budując nowe miasto w mieście, kompleks Fabryka Norblina, zapowiadała, że będzie to nowoczesna, wielofunkcyjna przestrzeń z wartością dodaną. I słowa dotrzymała. To bardzo szybko docenili natomiast światowi obserwatorzy i nie dziwi fakt, że październiku 2022 warszawski kompleks został okrzyknięty mianem jednego z sześciu najlepszych projektów urbanistycznych na świecie. Nie dziwi zatem, że cały kompleks przyciąga jak magnes kolejne wielkie, światowe marki, które chcą być jego częścią i które właśnie tutaj lokują swoje biura.
Przestrzenie biurowe wynajmują tutaj m.in. Allegro.pl, Globalne Centrum Usług Biznesowych Japan Tobacco International, ISS World Services Poland, Mount TFI czy City Office, a pod koniec 2021 roku dołączył do nich również szwedzki SEB Bank. To skandynawska instytucja finansowa, działająca na ogólnoświatowym rynku już od prawie 170 lat. W Szwecji i krajach nadbałtyckich zajmuje się działalnością bankową, w pozostałych krajach skandynawskich zajmuje się bankową obsługą korporacji i dużych instytucji, a w Polsce jej działania skupiają się przede wszystkim na świadczeniu usług bankowych dla swoich klientów korporacyjnych z krajów macierzystych.

SEB Bank w Fabryce Norblina

Siedzibę SEB Banku w Fabryce Norblina cechuje nienaganny design, cała przestrzeń pod względem wyglądu jest skomplikowana, a samo wyposażenie wnętrz ekskluzywne i kosztowne. Dlatego tak ważne było, aby wszystkie prace projektowe, instalacyjne i wdrożeniowe były zrealizowane w taki sposób, aby technologia współgrała z wystrojem wnętrz i go nie zdominowała, co udało się w pełni zrealizować.

Jej polski oddział został ulokowany na siódmym piętrze budynku B z nadbudową nad istniejącymi, zabytkowymi halami pofabrycznymi, gdzie zagospodarował dla swoich potrzeb 3000 metrów kwadratowych powierzchni. Firma SONITUM rozpoczęła współpracę z inwestorem już na etapie projektowym. Wraz z klientem zostały przeanalizowane pierwotne założenia i projekt. Wszystkie założenia zostały zrewidowane i dopasowane do realnych potrzeb.
Zgodnie z podpisaną umową, integrator uczestniczył również w pracach wykonawczych, prowadził nadzory autorskie na etapie wykonywania okablowania w obiekcie, a także nadzorował wszystkie elementy mające styk z systemami AV.

SEB Bank w Fabryce Norblina

Część monitorów została zaangażowana również do pracy w ramach systemu digital signage, który pracuje w oparciu o miniaturowe komputery klienta, będące już wcześniej częścią systemu AV.

Integrator musiał stawić czoła wielu wyzwaniom i wymaganiom związanym z realizacją tego projektu. Po pierwsze, co oczywiste, biorąc pod uwagę, że mówimy o przestrzeni biurowej banku, konieczne było zapewnienie pełnego bezpieczeństwa. Równocześnie system musiał być maksymalnie wygodny i, jak przystało na firmę ze skandynawskim rodowodem, konieczne było również zachowanie estetycznego minimalizmu. Na etapie projektowania i wdrażania całej instalacji integrator musiał zmierzyć się z trzema głównymi wyzwaniami. Presją czasu – montaż, wdrożenie i uruchomienie całej instalacji trwało zaledwie sześć dni i obejmowało łącznie ponad 20 sal konferencyjnych, przestrzenie wspólne, rozproszony system digital signage i system nagłośnieniowy.

SEB Bank w Fabryce Norblina

Do małych sal konferencyjnych i gabinetów firma SONITUM dostarczyła lubiane i cenione przez jej klientów rozwiązania wideokonferencyjne Poly Studio, które doskonale współpracują z systemami Barco CX.

Po drugie, konieczna była koordynacja branż AV ze wszystkimi firmami odpowiedzialnymi za wystrój i architekturę wnętrz. Siedzibę SEB Banku w Fabryce Norblina cechuje nienaganny design, cała przestrzeń pod względem wyglądu jest skomplikowana, a samo wyposażenie wnętrz ekskluzywne i kosztowne. Dlatego tak ważne było, aby wszystkie prace projektowe, instalacyjne i wdrożeniowe były zrealizowane w taki sposób, aby technologia współgrała z wystrojem wnętrz i go nie zdominowała, co udało się w pełni zrealizować. Trzecim elementem podnoszącym poprzeczkę tego projektu była konieczność pełnej współpracy na poziomie międzynarodowym. Instalowane lokalnie rozwiązania musiały być w pełni zintegrowane z centrum zarządzania systemami AV w Szwecji, co wymagało nie tylko odpowiedniego podejścia i wiedzy, ale także znakomitej współpracy na każdym etapie projektu. Na co zwraca jednak uwagę szef firmy SONITUM, Michał Kłaczkow: „Była to bardzo udana współpraca, jak to zawsze ma miejsce przy wspólnych projektach z firmą Colliers, zajmującą się kompleksową obsługą najemców przestrzeni biurowych”.

SEB Bank w Fabryce Norblina

W skład systemu nagłośnieniowego wchodzi również bezprzewodowy system mikrofonowy Shure, umożliwiający sprawne przeprowadzenie spotkania w większym gronie.

Sprawdzony system
Do polskiej siedziby SEB Banku został dostarczony imponujący zestaw rozwiązań do bezprzewodowej prezentacji i bezprzewodowej konferencji Barco ClickShare. Inwestor miał pozytywne doświadczenia wyniesione z pracy z tymi urządzeniami, z innych realizacji, dlatego postanowił je wdrożyć również w warszawskim oddziale. Do najważniejszych zalet tego rozwiązania można wskazać łatwość obsłudze – wystarczy tylko podłączyć Button do komputera i już można rozpocząć spotkanie wideo lub prezentację w sali konferencyjnej, a także pełne bezpieczeństwo dzięki szyfrowaniu połączeń. Najnowsze rozwiązania z serii CX umożliwiają przeprowadzenie w pełni bezprzewodowej wideokonferencji w myśl trendu BYOD. Co było tutaj niezwykle istotne, wszystkie urządzenia Barco, we wszystkich oddziałach są zintegrowane poprzez XMS z systemem znajdującym się w centrali banku w Sztokholmie, co ułatwia zdalną administrację, zarządzanie systemem i utrzymanie wszystkich urządzeń. Jak już wspomniano, z tego powodu całe wdrożenie w siedzibie w Warszawie odbywało się we współpracy z centralą oraz szwedzkim integratorem odpowiedzialnym za instalację rozwiązań Clickshare w siedzibie głównej. Łącznie w ramach opisywanego wdrożenia zostało dostarczonych pięć zestawów Clickshare C-10 oraz dziesięć zestawów Clickshare CX-30.

SEB Bank w Fabryce Norblina

W dużych salach konferencyjnych zostały zastosowane, przeznaczone specjalnie dla przestrzeni Microsoft Teams Rooms, urządzenia Crestron Flex z serii CX, które są wyposażone w dodatkowy interfejs USB, dzięki czemu mogą być wykorzystane z pomocą kabla USB lub w dowolnej chwili równolegle do rozwiązania Teams pracować jako rozwiązanie BYOD w innej aplikacji. Jako dodatkowe peryferia integrator zdecydował się zastosować kamery, mikrofony i głośniki Logitech Rally, które doskonale sprawdzają się w takich wdrożeniach. Ponadto firma SONITUM zajęła się także przeniesieniem i zaadaptowanie do potrzeb nowej przestrzeni systemu wideokonferencyjnego Cisco, który pracował w poprzedniej siedzibie banku.

W każdym z pomieszczeń mamy zarówno możliwość połączenia się poprzez systemy Barco, jak również standardowo, kablowo z wykorzystaniem portu HDMI.
Do małych sal konferencyjnych i gabinetów firma SONITUM dostarczyła lubiane i cenione przez jej klientów rozwiązania wideokonferencyjne Poly Studio, które doskonale współpracują z systemami Barco CX. W dużych salach konferencyjnych zostały zastosowane, przeznaczone specjalnie dla przestrzeni Microsoft Teams Rooms urządzenia Crestron Flex z serii CX, które są wyposażone w dodatkowy interfejs USB, dzięki czemu mogą być wykorzystane z pomocą kabla USB w dowolnej chwili równolegle do rozwiązania Teams pracować jako rozwiązanie BYOD w innej aplikacji.
Jako dodatkowe peryferia, integrator zdecydował się zastosować kamery, mikrofony i głośniki Logitech Rally, które doskonale sprawdzają się w takich wdrożeniach.
Ponadto firma SONITUM zajęła się także przeniesieniem i zaadaptowanie do potrzeb nowej przestrzeni systemu wideokonferencyjnego Cisco, który pracował w poprzedniej siedzibie banku.

SEB Bank w Fabryce Norblina

Do polskiej siedziby SEB Banku został dostarczony imponujący zestaw rozwiązań do bezprzewodowej prezentacji i bezprzewodowej konferencji Barco ClickShare. Inwestor miał pozytywne doświadczenia wyniesione z pracy z tymi urządzeniami, z innych realizacji, dlatego postanowił je wdrożyć również w warszawskim oddziale. Łącznie w ramach opisywanego wdrożenia zostało dostarczonych pięć zestawów Clickshare C-10 oraz dziesięć zestawów Clickshare CX-30.

Obraz w duży, większym i największym formacie
Od wielu lat integrator w realizowanych przez siebie projektach dla rynku biurowego, współpracuje z firmą Samsung. Dlatego i tym razem wybór padł na te właśnie rozwiązania, a w szczególności na modele z serii QM gwarantującej, za sprawą matowej powłoki, komfortową pracę w dowolnych warunkach oświetleniowych. W większości sal zostały zastosowane monitory 55”, w większych przestrzeniach rozwiązania o przekątnej 65”, a w największej, dzielonej na dwie części sali konferencyjnej wdrożone zostały monitory 98”. Interesującym wyjątkiem są gabinety, gdzie zostały wdrożone unikatowe monitory o świetnym designie, Samsung The Frame, przypominające swoim wyglądem obraz. Część monitorów została zaangażowana również do pracy w ramach systemu digital signage, który pracuje w oparciu o miniaturowe komputery klienta, będące już wcześniej częścią systemu AV. Oczywiście nie mogło zabraknąć uzupełniających monitory systemów nagłośnieniowych. Firma SONITUM we wszystkich swoich projektach zawsze stawia na rozwiązania zapewniające najwyższą jakość dźwięku, nie inaczej jest również w projektach dla rynku biurowe. Ponieważ siedziba SEB Banku to przestrzeń o zmiennym przeznaczeniu, w której nie tylko realizowana będzie codzienna działalność biznesowa, ale także będą odbywać się tutaj eventy, integrator zdecydował się na zastosowanie sprawdzonych głośników Crestron, zasilanych wzmacniaczami Powersoft.
Oczywiście, w żadnej nowoczesnej przestrzeni biurowej nie może zabraknąć również systemu rezerwacji sal.

SEB Bank w Fabryce Norblina

Ponieważ siedziba SEB Banku to przestrzeń o zmiennym przeznaczeniu, w której nie tylko realizowana będzie codzienna działalność biznesowa, ale także będą odbywać się tutaj eventy, integrator zdecydował się na zastosowanie sprawdzonych głośników Crestron zasilanych wzmacniaczami Powersoft.

W tym wypadku integrator zdecydował się zastosować rozwiązania Crestron zintegrowane z platformą Office 365, które zostały wybrane ze względów bezpieczeństwa. Wszystkie urządzenia wdrożone w sieci bankowej musiały wspierać autoryzację w standardzie IEEE 802.1X. Panele rezerwacyjne znajdujące się przed salami spotkań zostało uzbrojone w opcjonalne paski LED, informujące już z daleka o dostępności bądź zajętości sali. Wszystkie rozwiązania zostały zintegrowane w taki sposób, aby były najbardziej wygodne w codziennym zarządzaniu i utrzymaniu. Urządzenia Barco są zintegrowane z systemem zarządzania XMS, a Crestron z XiO Cloud. Z punktu widzenia użytkownika, na system sterowania składa się procesor Crestron oraz panele dotykowe znajdujące się na ścianach i w recepcji, które obejmują swoim działaniem całą przestrzeń eventową. System pozwala nie tylko na krosowanie sygnałów audio i wideo (bazujących na protokole HDBaseT i matrycach Crestron), ale również jest zintegrowany z obejmującym cały budynek systemem BMS umożliwiającym sterowanie oświetleniem w oparciu o protokół Dali.

SEB Bank w Fabryce Norblina

Oczywiście w żadnej nowoczesnej przestrzeni biurowej nie może zabraknąć również systemu rezerwacji sal. W tym wypadku integrator zdecydował się zastosować rozwiązania Crestron zintegrowane z platformą Office 365, który został wybrany ze względów bezpieczeństwa. Wszystkie urządzenia wdrożone w sieci bankowej musiały wspierać autoryzację w standardzie IEEE 802.1X. Panele rezerwacyjne znajdujące się przed salami spotkań zostały uzbrojone w opcjonalne paski LED, informujące już z daleka o dostępności bądź zajętości sali.

Podsumowanie
Nowoczesna przestrzeń biurowa wymaga nowoczesnych rozwiązań audiowizualnych. Wdrożone przez integratora, firmę SONITUM do nowej siedziby SEB Banku systemy w pełni odpowiadają na potrzeby zamawiającego, dając nie tylko możliwość przeprowadzenia spotkań wideokonferencyjnych na wysokim poziomie, ale także ułatwiając całej ekipie pracę na co dzień. Realizację wszystkich tych zadań ułatwiają przede wszystkim systemy do bezprzewodowej prezentacji i bezprzewodowej wideokonferencji Barco ClickShare, które wciąż są niedoścignionym wzorem, jeżeli chodzi o jakość połączeń, stabilność i tak kluczowe w szczególności w prezentowanej tutaj instalacji bezpieczeństwo.
Zdalnie czy stacjonarnie, zawsze spotkanie odbędzie się tutaj na czas. A jak wiadomo czas to pieniądz. Nigdzie bardziej niż w banku!

Tekst: Łukasz Kornafel, „AVIntegracje”
Zdjęcia: SONITUM

Zainteresowały cię opisane rozwiązania i wykorzystane urządzenia?
Skontaktuj się z nami - pomożemy, doradzimy, odpowiemy na Twoje pytania.
mail reklama@avintegracje.pl