Tascam Mixcast 4

Firma Tascam kojarzona głównie z najwyższej jakości rejestratorami audio prężnie rozwija swoje portfolio produktowe, podążając za nieustannie zmieniającymi się potrzebami klientów. Dlatego właśnie pojawił się Mixcast 4, czyli kompletna stacja robocza przeznaczona do podcastów, której funkcjonalność wykracza daleko poza to jedno zastosowanie.

Przyglądając się nowościom sprzętowym pojawiającym się na rynku, mam wrażenie, że wspólnym mianownikiem mogą być słowa klucz „integracja” oraz „user friendly”. Konstruktorzy, mając do dyspozycji bardzo wydajne procesory, nie muszą już ograniczać funkcjonalności urządzeń. Trudno też obecnie zaskoczyć konkurencję czymś przełomowym. Słusznie więc producenci skupili się na tym, aby tę funkcjonalność podać w jak najbardziej przystępny sposób, aby dostępna była ona nie tylko dla doświadczonych specjalistów, ale również osób początkujących. W skrócie „user friendly”. Co więcej, najbardziej pożądane są rozwiązania all-in-one, a więc takie, które mają w sobie wszystko, czego użytkownik potrzebuje. Odciążają one ze żmudnego procesu dobierania poszczególnych komponentów, obarczonego ryzykiem, że coś nie będzie ze sobą w pełni współpracować. W skrócie „integracja”. Mam wrażenie, że właśnie taka była geneza powstania Tascam Mixcast4. Gigantyczny rozwój branży twórców internetowych spowodował ogromne zapotrzebowanie na technologię, która w prosty sposób umożliwi dostarczanie treści w jak najlepszej jakości. Bardzo szybko okazało się, że wszelkiej maści autorzy, od dziennikarzy po youtuberów, muszą mieć pojęcie o technikach oświetlenia, montażu, nagrywania dźwięku, obrazu. To dało producentom wielkie pole do popisu, aby dotrzeć z produktami o jak największej funkcjonalności podanej w jak najprostszej formie do obiorców „nietechnicznych”.

Tascam Mixcast 4

Tascam Mixcast4 jest kompletną stacją roboczą, która pozwala na produkcję podcastów, w których fizycznie, na miejscu uczestniczyć mogą aż 4 osoby.

Funkcjonalność
Tascam Mixcast4 jest kompletną stacją roboczą, która pozwala na produkcję podcastów, w których fizycznie uczestniczyć mogą aż 4 osoby. Użyłem sformułowania fizycznie, ponieważ w bardzo prosty sposób zrealizować można połączenia ze zdalnymi uczestnikami poprzez Bluetooth, złącze USB czy 4-pinowy kabel audio TRRS. Bardzo przydatną w przypadku takich połączeń funkcją jest Mix-Minus, zaczerpnięta z konsolet broadcastowych. Mixcast może pełnić role zarówno recordera, gdyż pozwala na zapisanie 14 ścieżek audio bezpośrednio na karcie SD, jak i interfejsu audio USB, współpracując z dowolnym oprogramowaniem DAW. Pracuje w formacie WAV, 48 kHz, 24 bit, 2 kanały stereo/14 kanałów poly (BWF). Na karcie SD o pojemności 16 GB pozwala na zarejestrowanie ponad 16 godzin materiału stereo lub ponad 2 godziny sesji składającej się z 14 ścieżek. Ponadto Tascam oferuje darmowe oprogramowanie Tascam Podcast Editor, umożliwiające tworzenie kompletnych produkcji. Jednak miksowanie i nagrywanie dźwięku to nie koniec możliwości nowego Tascama. Ma on 8 w pełni konfigurowalnych, podświetlonych padów, służących do wyzwalania muzyki czy efektów dźwiękowych. Konfiguracje te można zapisać w 8 bankach, co daje łącznie 64 kanały efektów dźwiękowych.

Tascam Mixcast 4

Gigantyczny rozwój branży twórców internetowych spowodował ogromne zapotrzebowanie na technologię, która w prosty sposób umożliwi dostarczanie treści w jak najlepszej jakości. Bardzo szybko okazało się, że wszelkiej maści autorzy, od dziennikarzy po youtuberów, muszą mieć pojęcie o technikach oświetlenia, montażu, nagrywania dźwięku, obrazu. To dało producentom wielkie pole do popisu, aby dotrzeć z produktami o jak największej funkcjonalności podanej w jak najprostszej formie do obiorców „nietechnicznych”, czego najlepszym przykładem jest właśnie urządzenie Tascam Mixcast4.

Budowa
Jeśli chodzi o budowę, Mixcast4 to urządzenie ważące 2,55 kg o wymiarach całkowitych 375 mm × 71 mm × 267 mm. Ma cztery wejścia mikrofonowe na symetrycznych złączach combo XLR/TRS, wejście/wyjście zestawu słuchawkowego poprzez 3,5 mm złącze mini-jack TRRS (ten sam sygnał wyjściowy co na 1 wyjściu słuchawkowym) oraz wejście liniowe stereo, do wyboru pomiędzy podwójnym złączem symetrycznym TRS lub złączem TRRS 3,5 mm. Wśród analogowych wyjść znajdziemy cztery wyjścia słuchawkowe z niezależną kontrolą głośności, symetryczne wyjścia na monitory poprzez podwójne złącze TRS oraz wyjście liniowe poprzez stereo mini-jack 3,5 mm. Miksowanie źródłami dźwięku odbywa się za pomocą ośmiu dużych tłumików, gdzie cztery z nich obsługują kanały mikrofonowe, a do kolejnych czterech przypisane są: sygnał stereo przez USB, sygnał stereo z urządzenia mobilnego, sygnał stereo przez Bluetooth oraz dźwięki wyzwalane z padów. Ponadto użytkownik ma do dyspozycji przyciski Mute i Solo dla każdego kanału (kanał padów: tylko Solo), przycisk Talkback do komunikacji z uczestnikami podcastu oraz przycisk Mark do ustawiania znaczników specyficznych momentów lub faz podczas nagrywania podcastu. Na powierzchni sterującej znajduje się też osiem padów dźwiękowych do szybkiego odtworzenia efektów dźwiękowych, dżingli, muzyki w tle lub innego materiału audio. Obsługa miksera odbywa się poprzez kolorowy ekran dotykowy lub za pomocą oprogramowania Tascam Podcast Editor.

Tascam Mixcast 4

Ma cztery wejścia mikrofonowe na symetrycznych złączach combo XLR/TRS, wejście/wyjście zestawu słuchawkowego poprzez 3,5 mm złącze mini-jack TRRS (ten sam sygnał wyjściowy co na 1 wyjściu słuchawkowym) oraz wejście liniowe stereo, do wyboru pomiędzy podwójnym złączem symetrycznym TRS lub złączem TRRS 3,5 mm. Wśród analogowych wyjść znajdziemy cztery wyjścia słuchawkowe z niezależną kontrolą głośności, symetryczne wyjścia na monitory poprzez podwójne złącze TRS oraz wyjście liniowe poprzez stereo mini-jack 3,5 mm.

Przetwarzanie dźwięku
Tascam Mixcast4 umożliwia użytkownikowi łatwe ustawienia brzmienia poszczególnych źródeł dźwięku za pomocą przygotowanych presetów (Deep, Mid, Bright) lub dwupasmowego, półparametrycznego korektora. Również do kontroli dynamiki przygotowane zostały presety kompresora (Soft, Hard) lub ustawienia indywidualne z pięcioma parametrami, de-esser (trzy parametry) i bramka szumów (pięć parametrów). Producent zadbał również o efekty przestrzenne (tylko dla jednego kanału mikrofonowego) z łatwymi ustawieniami (Small, Medium, Large) lub ustawieniami ręcznymi (pięć typów pomieszczeń, trzy parametry). Kanały stereo USB, smartfon, Bluetooth posiadają de-esser oraz bramkę szumów, a także presety poprawiające brzmienie (Talk, Music, Off). Użytkownik ma również możliwość odtworzenia, sprawdzenia, zmiany nazwy lub usunięcia nagranych plików audio. Korzystając z padów brzmieniowych może wybrać spośród sześciu różnych metod sposobu, w jaki odtwarzany będzie dźwięk, a także nagrać próbki. Wśród przydatnych funkcji audio jest do dyspozycji USB Mix-Minus, zapobieganie sprzężeniom, liniowy poziom wyjścia oraz tryb Solo przed/po tłumiku. Ponadto, możliwe jest też regulowanie opóźnienie wyjściowego sygnału USB w celu kompensacji opóźnienia czasu pomiędzy dźwiękiem z urządzenia a sygnałem wideo odtwarzanym z komputera (0-2000 ms). Przydatna może okazać się również możliwość wyczyszczenia karty SD (szybkie lub pełne czyszczenie) i użycia jako urządzenie pamięci masowej poprzez USB. Poprzez oprogramowanie Mixcast Podcast Editor lub bezpośrednio z karty SD możemy załadować pliki audio do Mixcast 4 i użyć ich z padami dźwiękowymi lub załadować nagrane podcasty w celu ich edycji i archiwizacji.

Tascam Mixcast 4

Miksowanie źródłami dźwięku odbywa się za pomocą ośmiu dużych tłumików, gdzie cztery z nich obsługują kanały mikrofonowe, a do kolejnych czterech przypisane są: sygnał stereo przez USB, sygnał stereo z urządzenia mobilnego, sygnał stereo przez Bluetooth oraz dźwięki wyzwalane z padów.

Oprogramowanie
Tascam Podcast Editor to darmowe oprogramowanie dostarczane w komplecie z Mixcast4. Jest on nie tylko prostym i łatwym w użyciu edytorem nagrań audio, ale pozwala również na szybkie importowanie zarejestrowanych za pomocą Mixcast danych. Za jego pomocą możemy zarządzać ustawieniami Mixcast4, ładować różne źródła dźwięków do padów i przypisywać im funkcje. Oczywiście, jak każdy DAW ma funkcję nagrywania, a ustawienia wejść można dopasować dla każdej ścieżki indywidualnie. Jeśli chodzi o edycję, to użytkownik ma do dyspozycji takie narzędzia jak rozdzielenie, połączenie, wklejenie, wstawienie, skasowanie, wsunięcie, wyciszenie fragmentu, odtworzenie fragmentu, powtórz/cofnij. Podcast Editor umożliwia również użycie wtyczek VST3/AU dla dynamiki i efektów. Podcasty mogą być wyeksportowane jako pliki MP3/WAV lub jako plik wideo MP4 ze stałym obrazem na YouTube. Umożliwia również proste połączenie i załadowanie do wcześniej wybranego serwisu streamingowego. Oprogramowanie działa zarówno na komputerach z systemem Windows i OS lub na urządzeniach mobilnych iOS/iPadOS i Android OS (aplikacja Android dostępna wkrótce). Nie ma konieczności instalacji sterownika Windows przy współpracy z Mixcast 4 (wymagany Windows 10 (1909 lub nowszy)). Sterownik ASIO dostępny do użycia z oprogramowaniem audio Windows.

Podsumowanie
Pisanie o takich urządzeniach jak Tascam Mixcast4 to czysta przyjemność, ponieważ mamy do czynienia z konstrukcją kompletną, w pełni zaspokajającą potrzeby użytkownika końcowego. Mam wrażenie, że to właśnie ten użytkownik był punktem wyjścia projektu tej stacji roboczej. Tascam, obserwując to, z czym zmierzyć muszą się obecni twórcy, zadał sobie pytanie, co jest w ich pracy niezbędne, a potem stworzył narzędzie kompletne. Co więcej, jest ono tak proste w obsłudze, tak czytelne, że z pewnością każdy już od pierwszych minut obcowania z nim bez problemu wyprodukuje swój program. Ponadto, w mojej ocenie, zaawansowani użytkownicy znajdą dla Mixcast dużo więcej zastosowań i nie zdziwię się, jak zyska on swoją popularność wśród firm streamingowych, broadcastowych czy w instalacjach stałych. Aby przekonać się o możliwościach Tascam Mixcast4 zapraszamy do kontaktu ze specjalistami firmy Polsound, którzy najlepiej przedstawią wszystkie zalety tej stacji roboczej.

TEKST: Filip Wojtwicz, AVIntegracje