System maskowania dźwiękiem Biamp Sound Masking

Niezależnie od reprezentowanej branży każda firma i instytucja na pewnym etapie swojej działalności zaczyna borykać się z problemem prywatności rozmów, rozumianej na dwóch płaszczyznach. Wyciek danych wrażliwych, tajemnic przedsiębiorstwa czy planów na przyszłość może mieć niezwykle kosztowne, długofalowe konsekwencje. To kluczowy problem przede wszystkim w firmach konsultingowych, bankach, dużych korporacjach i kancelariach prawniczych, urzędach administracji publicznej, ambasadach, ale nie tylko.
Brak prywatności rozmów to również problem, który wpływa w bardzo znaczący sposób na samych pracowników. Siedząc w przestrzeni open space, często w niewielkich odległościach od siebie, są narażeni na ciągłe, wzajemne rozpraszanie swojej uwagi, co obniża produktywność i znów może powodować zauważalne straty finansowe.
Jak temu zaradzić? Przecież nie da się zamknąć każdego pracownika w dźwiękoszczelnej bańce, a konferencji prowadzić tylko w pomieszczeniu o podwójnych ścianach, drzwiach i z pływającą podłogą.
Jest na to jedyny, skuteczny sposób i wcale nie są to słynne szumidła…

W trakcie tegorocznych targów Integrated Systems Europe w Amsterdamie całą branżę obiegła informacja, że firma Biamp sfinalizowała zakup marki Cambridge Sound Management, światowego lidera w produkcji systemów maskowania dźwiękiem.
Ale czym właściwie są te systemy?
Kto i do czego ich potrzebuje?
Jak wygląda proces instalacji i jakie są zalety wynikające z ich użytkowania?


Emitery QtPro są dostępne z szerokim wachlarzem akcesoriów montażowych, dzięki którym mogą być zainstalowane zarówno pod sufitem, jak i w suficie wykonanym w dowolnej technice.

Niesprzyjająca architektura
Projektując biuro dla korporacji, bank, kancelarię prawniczą czy placówkę medyczną, architekci muszą wziąć pod uwagę bardzo wiele elementów, które umożliwią stworzenie komfortowych warunków pracy, pozwolą na odizolowanie poszczególnych biurek od siebie również pod względem akustyki oraz zapewnią prywatność rozmów w miejscach do tego przeznaczonych. Oczywiście można wykreować taką funkcję przestrzeni z pomocą odpowiednich materiałów akustycznych absorbujących dźwięk, podwójnych ścian, pływających podłóg, podwieszanych sufitów itp. Jednak nie wszędzie można je zastosować, nie każdą przestrzeń da się przebudować, a jeżeli nawet jest to możliwe, to zazwyczaj wiąże się z bardzo głębokim remontem, połączonym często z doprowadzeniem przestrzeni do stanu deweloperskiego – „gołych murów” – i wyłączeniem biura z użycia nawet na kilka miesięcy.
Chociaż sama koncepcja biura cały czas się zmienia i ewoluuje, to jednak wciąż najpopularniejszą formą organizacji przestrzeni firmowej jest otwarta przestrzeń typu open space, w której pracownicy siedzą blisko siebie, często wymieniają się stanowiskami, a izolujące je materiały sprawdzają się tylko w niewielkim stopniu. To wszystko tworzy mało komfortowe warunki pracy, oddziałując również na sam zespół. Aby skupić się nad swoimi zadaniami, pracownicy muszą pracować w słuchawkach, ponieważ otaczający szum tła i rozmowy kolegów często doprowadzają ich do szału, nie mówiąc już o całkowitej dekoncentracji na wykonywanej pracy. Ciągłe odrywanie ich od pracy oraz rozpraszanie w efekcie wpływają na obniżenie produktywności, a co za tym idzie narażają firmę na koszty i obniżają efektywność oraz jakość pracy. Jak wskazują badania, olbrzymia większość pracowników boi się również o prywatność prowadzonych przez nich rozmów i możliwość wycieku wrażliwych danych przekazywanych zarówno w osobistych rozmowach, w trakcie spotkań i konferencji czy w trakcie rozmów telefonicznych prowadzonych w biurze.
Warto pamiętać, że nawet zamknięcie się w biurze nie daje pełnej gwarancji prywatności rozmowy, a podsłuchany jej fragment może wywołać niebezpieczne skutki, nie mówiąc o tym, że w wielu firmach pracownicy są prawnie zobowiązani do zachowania tajemnicy i ewentualne przecieki mogą się wiązać z surowymi konsekwencjami również dla nich.
Z pomocą mogą tutaj przyjść właśnie systemy maskowania dźwiękiem.


W systemie bezpośrednim QtPro emitery są zainstalowane prostopadle do podłogi pod sufitem lub bezpośrednio w suficie.

Czym jest maskowanie dźwiękiem?
Chociaż może to brzmieć nieco sprzecznie z logiką, maskowanie dźwiękiem polega na ciągłym odtwarzaniu dodatkowego dźwięku, który sprawia, że docierające do uszu dźwięki otoczenia wydają się być cichsze. Dodany dźwięk przede wszystkim zmniejsza zrozumiałość mowy, która tym samym przestaje przykuwać uwagę. Najprostszym przykładem obrazującym zasadę działania maskowania dźwiękiem jest sytuacja, kiedy w trakcie mycia naczyń, gdy jest odkręcona woda, nie słyszy się osoby mówiącej. Jednostajny szum maskuje to, co mówi druga osoba. Również system maskowania dźwiękiem emituje bardzo cichy, jednostajny szum, który można skojarzyć właśnie z płynącą wodą lub przepływem powietrza. Oczywiście maskowanie dźwiękiem nie eliminuje wszystkich hałasów w otoczeniu, ale zmniejsza obszar, w którym mowa ludzka jest słyszalna i zrozumiała. Taki obszar jest nazywany fachowo obszarem rozproszenia i wynosi zazwyczaj około trzech metrów. Dzięki temu pracownicy mogą nadal współpracować i komunikować się ze znajdującymi się w ich bezpośrednim otoczeniu współpracownikami, ale ich rozmowy nie rozpraszają osób po drugiej stronie biura.
Gdy system pracuje, toczące się wokół rozmowy nie są słyszalne, a więc zarówno cechują się dużo większą prywatnością, jak i nie są zrozumiałe, zatem nie powodują dekoncentracji osób postronnych.
Maskowanie dźwiękiem jest często błędnie utożsamiane z białym szumem, który jest typowy dla głośno włączonego odbiornika radiowego bez wyszukanej stacji.
Opisywana technologia znacząco różni się od białego szumu, ponieważ zakres szumu ogranicza się tylko do częstotliwości mieszczących się w zakresie mowy ludzkiej. Opracowany przez firmę Cambridge Sound Management „szum” jest ich autorskim rozwiązaniem, opartym na badaniach z zakresu akustyki i psychologii słuchu, jest więc rozwiązaniem znacznie bardziej wyrafinowanym i skutecznym (oraz ekologicznym), niż lanie wody z kranu. Jego koncepcja pojawiła się, kiedy prof. Leo Beranek – jeden z największych światowych autorytetów w dziedzinie akustyki architektonicznej – nie mógł się skupić podczas pracy w bibliotece, ponieważ przeszkadzali mu otaczający go inni czytelnicy. Prof. Beranek natchniony własnym doświadczeniem z hałasem i faktem, że ludzki mózg i słuch mimowolnie rejestrują treści nawet cichych rozmów (tak już jest skonstruowany ludzki aparat słuchu, iż wyławia treść nawet cichych rozmów – czy tego chcemy, czy nie , a co za tym idzie – absorbuje jakąś część umysłu), postanowił rozwiązać ten problem i po kilku latach badań pojawiło się i rozwiązanie problemu i firma CSM.
Dopasowując pasmo emitowanego „szumu”, można precyzyjnie nałożyć go na mowę, ograniczając jej zrozumiałość.
Innym aspektem, który znacznie odróżnia profesjonalny system maskowania dźwiękiem od prostego emitera białego szumu, jest kierunkowość dźwięku. Białym szum jest się w stanie zlokalizować – wskazać miejsce, z którego dochodzi, co powoduje jeszcze większe rozproszenie zamiast izolować od otoczenia.
System maskowania dźwiękiem sprawia, że ma się wrażenie otoczenia „wirtualną przestrzenią akustyczną”, a prawidłowo zaprojektowany i wystrojony system powinien zniknąć w tle, a podczas poruszania się po przestrzeni, w której pracuje, nie powinno być żadnych luk, ani miejsc o szczególnym zagęszczeniu pola dźwiękowego, niezależnie od tego, czy pracownicy stoją, czy siedzą. Innymi słowy – zastosowanie zwykłych głośników zasilanych szeregowo tym samym sygnałem szumu białego czy różowego będzie skutkowało nierównomiernym pokryciem nagłaśnianego obszaru, a poza tym sam sygnał szumu – bez specjalistycznej obróbki, może zamiast koić nerwy i wyciszać, powodować rozdrażnienia czy prowadzić do innych dysfunkcji. Sygnał stosowany w systemach Cambridge Sound Management to specjalnie dobrany i odpowiednio modulowany sygnał szumu emitowany przez cztery niezależne generatory. Powstał on przy współpracy naukowców zajmujących się psychoakustyką, fizjologią słuchu i psychologów. Zatem odpowiedni efekt finalny osiąga się poprzez odpowiednie rozmieszczenie emiterów (głośników), dopasowanie intensywności maskowania hałasu w pomieszczeniu oraz, właśnie, odpowiedni dobór sygnałów maskujących.
Stworzenie takiego systemu wymaga projektów akustycznych i bardzo precyzyjnej koncepcji, w której musi być uwzględniona nie tylko lokalizacja emiterów, ale także każda oprawa oświetleniowa, ściana, a nawet materiał sufitu.


Drugi rodzaj systemu maskowania dźwięku znajdującego się w ofercie Cambridge, to rozwiązanie o nazwie DynasoundPro. Tym razem to system działający w sposób pośredni.
W tym wypadku specjalne emitery, już o nieco bardziej zaawansowanej budowie niż standardowe głośniki, instaluje się nad sufitem podwieszanym oraz pod podłogą.
Te umieszczone nad sufitem podwieszonym grają w górę i po odbiciu od stropu fala dźwiękowa przechodzi przez sufit podwieszany i rozprasza się w przestrzeni biura poniżej sufitu.

Dwa rodzaje z plusem
W ofercie marki Cambridge Sound Management, będącej teraz częścią grupy Biamp, znajdują się dwa główne rodzaje systemów: bezpośredni, pośredni oraz dwa systemy stworzone dla potrzeb jednego, bardzo szczególnego rodzaju przestrzeni, o której na końcu.
W systemie bezpośrednim QtPro emitery są zainstalowane prostopadle do podłogi pod sufitem lub bezpośrednio w suficie. Montaż ułatwia szeroka gama uchwytów, dzięki którym emitery można zainstalować praktycznie w każdym obiekcie.
Producent przygotował dwa rodzaje emiterów dopasowanych do potrzeb inwestora. Pierwszy z nich to zwykłe emitery o szerokim kącie propagacji, których zadaniem jest tylko maskowanie dźwiękiem. Natomiast dostępny jest również wariant aktywny (Cambridge QT Active Emitter), który nie tylko może zostać wykorzystany do poprawy akustyki, ale także jako element systemu powiadamiania czy jako system odtwarzania muzyki tła.
Niezależnie od tego, które emitery się wybierze, są one zasilane z jednostki centralnej, z której również jest dostarczany sygnał dźwiękowy. Co ważne w szczególnie w dużych instalacjach, połączenie między modułem głównym a emiterami jest realizowane w oparciu o standardowe kable głośnikowe.
System QtPro jest rozwiązaniem w pełni skalowalnym i może być stosowany w każdej przestrzeni, zarówno małej, jak i dużej. Na etapie projektowania przestrzeń dzieli się na poszczególne strefy, które mogą mieć od ok. 9 m2 do nawet 1115 m2! Dzięki temu jedna, nawet największa przestrzeń typu open space może zostać podzielona na kilka stref, z których każda może mieć nieco inny poziom głośności. Oczywiście podział na strefy można zmienić również po instalacji systemu, przyporządkowując rozłożone w formie siatki emitery do konkretnych części sali.
Drugi rodzaj systemu maskowania dźwiękiem znajdującego się w ofercie Cambridge to rozwiązanie o nazwie DynasoundPro. Tym razem to system działający w sposób pośredni.
W tym wypadku specjalne emitery, już o nieco bardziej zaawansowanej budowie niż standardowe głośniki, instaluje się nad sufitem podwieszanym oraz pod podłogą.
Te umieszczone nad sufitem podwieszonym grają w górę i po odbiciu od stropu fala dźwiękowa przechodzi przez sufit podwieszany i rozprasza się w przestrzeni biura poniżej sufitu.
Aby zapewnić tak dokładny efekt pracy, jak w przypadku systemu bezpośredniego, każdy głośnik jest kontrolowany indywidualnie i dopasowywany do warunków, w których pracuje oraz do rodzaju sufitu podwieszanego znajdującego się w danej części biura.
To jedyny na rynku system, w którym emiterami można zarządzać indywidualnie, w sposób zdalny, za pomocą specjalnego oprogramowania. Oprócz sufitów otwartych czy instalacji pomiędzy stropem a sufitem podwieszanym, emitery z serii DynasoundPro można zainstalować w przestrzeniach pomiędzy podłogą techniczną i posadzką czy w przestrzeniach pomiędzy ścianami.
Podobnie jak w przypadku QtPro, również jedną z najważniejszych cech systemu DynasoundPro jest łatwość instalacji i ograniczona liczba ilość koniecznych do pracy elementów.
W tym wypadku, zarówno zasilanie, jak i sygnał, są dostarczane do głośników kablem ethernetowym z kontrolera głośnikowego DS8000, który może obsłużyć maksymalnie osiem emiterów. Dodatkowo, w skład zestawu wchodzi interfejs do odtwarzania muzyki i nadawania komunikatów DS3002/30008.
System jest dostępny również w wariancie DynasoundPro 70 Volt, który jest idealnym rozwiązaniem dla mniejszych instalacji. Pracujące w nim emitery (głośniki) w ramach jednej strefy mogą być w prosty sposób łączone w sposób szeregowy, co ułatwia instalację i obniża jej całościowy koszt.
W ofercie producenta znajduje się również trzecie rozwiązanie o nazwie Qt Conference Room Edition. To wariant systemu QtPro stworzony specjalnie z myślą o salach konferencyjnych, salach posiedzeń zarządu czy gabinetach managementu najwyższego szczebla.
To kompletny zestaw, w skład którego wchodzi główny moduł kontrolny ST 1000 instalowany na ścianie w standardowej puszcze elektrycznej, osiem emiterów Qt do pracy bezpośredniej (pod sufitem lub w suficie), dwa automatycznie podświetlające się logotypy do montażu na ścianie informujące o pracy systemu.
Do najważniejszych funkcji, możliwości i zalet systemu QtPro w odsłonie Conference Room Edition należą: bardzo łatwa obsługa – aby włączyć system wystarczy tylko nacisnąć jeden przycisk, a o aktywności systemu poinformują podświetlane symbole; minimalistyczny i elegancki design wpisujący się nawet w najbardziej wymagające pod względem architektury sale; możliwość łatwej integracji z systemami sterowania firm trzecich, takimi jak Crestron czy AMX; płynne włączanie i wyłączanie systemu nierozpraszające uczestników spotkania; łatwa instalacja; niski pobór prądu wynoszący mniej niż 7 W czy możliwość dodania kolejnych emiterów w przypadku zastosowania systemu w największych salach spotkań.
Pozostał do omówienia jeszcze jeden system, który ma zapewnić dyskrecję na najwyższym poziomie.
Jeżeli szczególnie zależy nam, aby omawiane kwestie nie opuszczały danego pomieszczenia, warto zainteresować się emiterami serii DS2400 i DS2500.
Pierwszy z nich instaluje się w przewodach wentylacyjnych czy szachtach kablowych, aby zabezpieczyć się przez przedostawaniem się dźwięku i podsłuchem przez te ośrodki. Emitery z serii DS2500 instaluje się z kolei na oknach, drzwiach i ścianach, aby zapewnić sobie prywatność i mieć pewność, że omawiane kwestie pozostaną w pomieszczeniu, w którym się przebywa.
Jest do dyspozycji jeszcze system DS2600, który jest z założenia przenośny i zapewnia dyskrecję w pomieszczeniach okazjonalnych, zewnętrznych, wcześniej nieprzygotowanych. System jest dostępny w dwóch wariantach, DS2600 i DS2600XL, w obu przypadkach dostarczany jest w specjalnych walizkach ochronnych, spełniających amerykańskie normy militarne Mil C-41501.


System QtPro w wariancie dla rynku medycznego np. przychodzi bądź szpitala.

System maskowania dźwiękiem? Warto!
Zainstalowany w biurze system maskowania dźwiękiem przynosi kilka oczywistych i przychodzących od razu na myśl korzyści. Są to przede wszystkim: zawężenie do około trzech metrów powierzchni, w której prowadzone rozmowy będą rozpraszać innych pracowników biura, zapewnienie prywatności rozmów toczonych w danym obszarze, w sali konferencyjnej czy w gabinecie oraz poprawa ogólnej akustyki przestrzeni, komfortu pracowników w niej przebywających czy wygody i efektywności pracy.
Oprócz tego system pozwala na poprawę akustyki bez konieczności prowadzenia remontu czy ciężkich prac budowlanych, dzięki czemu można poprawić warunki pracy w bardzo krótkim czasie, nawet w obiektach zabytkowych, w których nie ma możliwości wyburzania ścian, budowania dźwiękoszczelnych pomieszczeń czy instalacji ustrojów akustycznych na zabytkowych murach.
System maskowania dźwiękiem można zastosować również do transmisji komunikatów czy muzyki tła. Dzięki czemu, tworząc tylko jedną instalację, otrzymuje się kilka funkcji. Wchodzące w skład systemu Cambridge Sound Management urządzenia charakteryzują się bardzo niskim zużyciem prądu i mogą być bardzo użytecznym narzędziem pomagającym w uzyskaniu przez powierzchnię biurową certyfikacji LEED.


System QtPro jest rozwiązaniem w pełni skalowalnym i może być stosowany w każdej przestrzeni, zarówno małej, jak i dużej. Na etapie projektowania, przestrzeń dzieli się na poszczególne strefy, które mogą mieć od ok. 9 m2 do nawet 1115 m2! Dzięki temu jedna, nawet największa przestrzeń typu open space, może zostać podzielona na kilka stref, z których każda może mieć nieco inny poziom głośności. Oczywiście podział na strefy można zmienić również po instalacji systemu, przyporządkowując rozłożone w formie siatki emitery do konkretnych części sali.

Dla kogo system?
Systemy maskowania dźwiękiem to idealne rozwiązanie do korporacji, w szczególności tych pracujących w trybie open space, dla administracji publicznej, dla sektora bankowego, dla prywatnych i publicznych placówek zdrowia, gdzie zapewni pełną gwarancję zachowania tajemnicy medycznej, w edukacji np. w bibliotekach, czytelniach i salach wielofunkcyjnych, gdzie ułatwi wyznaczenie specjalnych stref, w których można rozmawiać, nie przeszkadzając pozostałym osobom, w budynkach jednostek rządowych, w kancelariach i firmach prawniczych czy w firmach zajmujących się produkcją i wdrażaniem zaawansowanych technologii. Generalnie jest to rozwiązanie dla wszystkich firm i jednostek administracji publicznej, gdzie liczy się zarówno komfort i efektywność pracy osób w nich zatrudnionych, jak i możliwie jak najwyższy poziom dyskrecji i zachowania firmowych tajemnic.
Opisywanymi tutaj rozwiązaniami powinni zainteresować się: właściciele firm, dyrektorzy i kierownicy administracyjni obiektów, osoby odpowiedzialne za politykę prywatności w firmie i HR, architekci, którym system umożliwi stworzenie odpowiednich warunków akustycznych bez ingerencji w wygląd wnętrza, a nawet firmy remontowo-budowlane czy przedsiębiorstwa specjalizujące się w fitoucie, dla których zaprojektowanie systemu maskowania dźwiękiem może okazać się jedynym narzędziem pozwalającym na uzbrojenie przestrzeni we wszystkie funkcje zakładane w projekcie i wymagane przez zamawiającego.


W ofercie producenta znajduje się również trzecie rozwiązanie o nazwie Qt Conference Room Edition. To wariant systemu QtPro stworzony specjalnie z myślą o salach konferencyjnych, salach posiedzeń zarządu czy gabinetach managementu najwyższego szczebla.
To kompletny zestaw, w skład którego wchodzi główny moduł kontrolny ST 1000 instalowany na ścianie w standardowej puszcze elektrycznej, osiem emiterów Qt do pracy bezpośredniej (pod sufitem lub w suficie), dwa automatycznie podświetlające się logotypy do montażu na ścianie informujące o pracy systemu.

Podsumowanie
Jak widać, systemy maskowania dźwiękiem marki Cambridge Sound Management opisane w tym artykule to narzędzia o niezwykle szerokiej funkcjonalności i praktycznie nieograniczonych możliwościach zastosowania.
Jeżeli zarządzasz lub pracujesz w firmie, dla której liczy się komfort pracowników i zależy Ci na najwyższej jakości i efektywności ich pracy, a dodatkowo Twoja firma ma ambicję być firmą pierwszego wyboru dla najlepszych na rynku specjalistów, naukowców, badaczy czy managerów, opisywane rozwiązania nie są dodatkiem, ale obowiązkowym wyposażeniem.
Jeżeli zależy Ci także, by owoce ciężkiej pracy, badań, kreatywności i wyobraźni Twoich pracowników i specjalistów nie zasilały konkurencyjnych firm czy organizacji, powinieneś skorzystać z rozwiązań Biamp/Cambridge Sound Management. n

tekst: Łukasz Kornafel, AVIntegracje
zdjęcia: Biamp


Nawet, gdy wybierze się system bezpośredni QtPro z widocznymi emiterami, to są one tak małe, że w żaden sposób nie będą negatywnie wpływały na wygląd wnętrza.

Najchętniej czytane

AMX Sereno

Praca zdalna dość niespodziewanie stała się koniecznością, co wymusiło na wielu osobach szybkie poszerzenie wiedzy technicznej w temacie wideokonferencji. Na...