Zazwyczaj na łamach naszego magazynu prezentujemy instalacje, które zostały raz zaprojektowane, zainstalowane i uruchomione. Są jednak firmy, które wykorzystując swoje zaplecze sprzętowe, stają przynajmniej raz w tygodniu przed niełatwym zadaniem zaprojektowania i zainstalowania systemu AV, który musi często spełniać unikalne wymagania. Jedną z nich jest Visualsupport – firma, która każdego roku zajmuje się realizacją multimediów na kilkudziesięciu różnych wydarzeniach, na co dzień prowadząc również wypożyczalnię sprzętu, który wspiera różnorodne produkcje nie tylko w kraju, ale i za granicą. W magazynach firmy od lat pracują bardzo różne projektory – od najmniejszych urządzeń o mocy kilku tysięcy, po potężne maszyny o mocach kilku dziesięciu tysięcy lumenów. Niedawno do parku maszynowego dołączył zestaw jednych z najnowszych w ofercie firmy Epson projektorów EB-L1755U. O tym, jak wyglądał proces poszukiwań, co zdecydowało o wyborze tego modelu i jakie są jego najważniejsze zalety w codziennej pracy, dowiedzieliśmy się z rozmowy z Michałem Płócienniakiem, założycielem firmy Visualsupport.

[fusion_dropcap boxed=”no” boxed_radius=”” class=”” id=”” color=”#0a0304″]Ś[/fusion_dropcap]więtująca w tym roku dziesiąte urodziny marka Visualsupport z Krakowa jest jedną z największych w Polsce firm, zajmujących się nie tylko dostarczaniem zaawansowanych rozwiązań multimedialnych, projektowaniem systemów do wyświetlania obrazu bazujących na projektorach, ekranach LED czy monitorach wielkoformatowych, ale także domem produkcyjnym zajmującym się kompleksową realizacją projektów multimedialnych. Każdego roku firma uczestniczy w kilkudziesięciu projektach na całym świecie, wśród których znajdują się m.in. kongresy, gale, prezentacje nowych produktów, targi, festiwale i koncerty. Wśród realizowanych przez Visualsupport projektów znajdują się także niestandardowe, produkcje, jak multimedialne spektakle, wielkoformatowe mappingi oraz festiwale światła. Jednym z obszarów działalności firmy jest wynajem sprzętu na potrzeby klientów zewnętrznych, poszukujących do swoich realizacji czegoś innego niż posiadane projektory lub ich większej liczby. Tak kompleksowa działalność wpływa na konieczność ciągłego rozwijania posiadanego zaplecza sprzętowego oraz inwestycji w nowe produkty, które odpowiadają niecodziennym wyzwaniom. Kilka miesięcy temu Visualsupport rozszerzył park maszynowy o nowe projektory Epson EB-L1755U. To jedne z najnowszych projektorów w ofercie producenta, zbudowane na bazie technologii 3LCD, w których jako źródło światła zastosowano laser z fosforowym kołem nieorganicznym o żywotności deklarowanej na poziomie 20 000 godzin w pełnej jasności i 30 000 godzin w trybie eco. Urządzenia odznaczają się mocą 15 000 lumenów i matrycą z natywną rozdzielczością WUXGA, która dzięki pracy w trybie pixel shift osiąga optymalizację do 4K. Urządzenia wyposażono w cały szereg funkcji ułatwiających konfigurację i codzienną obsługę. Wraz z projektorami krakowska firma zakupiła zestaw obiektywów, w tym wyjątkowy obiektyw ultrakrótkiego rzutu – ELPLX02. To konstrukcja przeznaczona właśnie do projektorów Epson, o mocy od 12 000 do 15 000 lumenów, odznaczająca się wyjątkowym współczynnikiem projekcji na poziomie 0.35 oraz zaawansowanymi funkcjami umożliwiającymi przesuwanie obrazu, co daje szerokie możliwości w zakresie montażu projektora bardzo blisko ekranu (zarówno w wariancie przedniej, jak i tylnej projekcji). Spotkaliśmy się z Michałem Płócienniakiem – właścicielem i szefem Visualsupport, z którym rozmawialiśmy o poszukiwaniach odpowiedniego modelu sprzętu i wyborze w kontekście obecnego rynku. 
Łukasz Kornafel, AVIntegracje: W magazynie twojej firmy już od lat znajdują się zarówno bardzo duże urządzenia, jak i małe rozwiązania do projekcji na niewielkim ekranie. Wsparciem jakiej grupy produktów miały być w waszym parku maszynowym projektory Epson EB-L1755U? 
Michał Płócienniak, Visualsupport: Jeżeli chodzi o jasność, to faktycznie w parku maszynowym naszej firmy jest zdecydowanie najwięcej dużych, mocnych urządzeń. Rynek coraz częściej zmierza w nieco innym kierunku. Nazwałbym to optymalizacją. Wymaga się bowiem, aby urządzenia o dużych mocach były bardziej kompaktowe, mniejsze niż jeszcze kilka lat temu, tak by mogła je obsługiwać jedna osoba, a nie sześć. Stąd właśnie modele EB-L1755U świetnie odpowiadają na te wymagania, ponieważ przy mocy na poziomie 15 000 lumenów waga urządzenia to niewiele ponad 24 kg (bez obiektywu). Zestawiając moc i źródło laserowe, otrzymujemy naprawdę świetne, uniwersalne i bardzo kompaktowe urządzenie dużej mocy.
Fakt, że możemy określać moc projektorów Epsona w zależności od aktualnych potrzeb, działa zdecydowanie na korzyść tych urządzeń. Dzięki temu jedno urządzenie o standardowej mocy 15 000 lumenów możemy oferować klientom zarówno jako 12 000 lumenów czy przykładowo 8000 lumenów itd. To daje nam dużą elastyczność. Wypożyczający nie ma możliwości samodzielnego dokonania zmiany zaprogramowanej przez nas wartości, cena rentalu jest niższa, co realnie przekłada się na zużycie urządzenia, a dla nas – jako wypożyczającego – na koszty eksploatacji. 
Czy da się przełożyć moc i funkcje tych nowych projektorów bezpośrednio na imprezy, które robisz, i konkretne zastosowania, na przykład w odniesieniu do wielkości ekranu? 
Tak naprawdę na etapie projektowania systemu najważniejsze znaczenie ma środowisko, w którym ma pracować dany projektor, a więc to, czy mamy pełne zaciemnienie, czy na przykład bezpośrednie sąsiedztwo świateł scenicznych. Wiele zależy też od tego, czy mówimy o przedniej, czy o tylnej projekcji. Oczywiście stosuje się pewne przeliczniki, mówiąc o koniecznej mocy względem powierzchni projekcyjnej.
Jeżeli chodzi o samo zastosowanie, omawiane projektory nadają się do wszystkiego. I to jest w nich najlepsze! Przykładowo jeżeli robimy mniejszy mapping o wielkości 10, 12 m szerokości projekcji bądź mamy budynek, który jest superpanoramą, będziemy potrzebowali dostarczyć więcej projektorów o mniejszej mocy. Jeżeli każde urządzenie wyświeci nam fragment budynku przykładowo o wielkości 10 × 6 m, to będzie to naprawdę świetnie zaświecony fragment. I w tej roli doskonale sprawdzą się właśnie modele Epson EB-L1755U. Nie mówiąc o tym, że zawsze takie projektory o mocy 15 000 lumenów możemy zestackować razem. I nie ma tutaj co mówić, że jest to jakiś półśrodek czy gorsze rozwiązanie. W takiej konfiguracji rzeczywiście otrzymujemy 30 000 lumenów, wciąż w zdecydowanie mniejszej obudowie niż dotychczas. 
Czy źródło światła było jednym z kluczowych wyznaczników na etapie badania rynku przed zakupem projektorów? 
Oczywiście nie ma technologii idealnej, jednak laser ma oczywiście wartość dodaną. W tego rodzaju urządzeniu nie wymieniamy źródła światła, jak ma to miejsce w rozwiązaniach lampowych. Równocześnie musimy liczyć się z tym, że mamy tutaj stały spadek mocy. Zaczynamy przykładowo od 15 000 lumenów, ale zgodnie ze specyfikacją przez 20 000 godzin ta jasność spadnie o połowę.
Lub wymieniamy źródło… 
Tak, ale póki co wszystko wskazuje na to, że taka wymiana nie będzie uzasadniona ekonomicznie. Prawdopodobnie bardziej będzie się opłacało kupić po prostu nowe urządzenie. Chociaż trzeba uczciwie przyznać, że do końca jeszcze nie wiadomo, jak wygląda sam koniec eksploatacji, urządzenia bazujące na laserze są wciąż na rynku zbyt krótko. Z drugiej strony, zmniejszając jasność, bo w przypadku rynku rentalowego zazwyczaj nie jest nam potrzebna pełna moc, ale mniejsze wartości, można znacząco wydłużyć ten czas pracy. Przechodzimy do kluczowej kwestii całego zagadnienia, a więc faktu, że w przypadku pracy projektorów na eventach liczba godzin nie jest tak wielka jak na rynku instalacyjnym. Reasumując: deklarowane przez producenta 20 000 godzin, przy założeniu, że ten czas będzie jeszcze wydłużony za sprawą zmniejszenia mocy, daje nam tak naprawdę dożywotni czas pracy. Myślę, że bardziej wchodzi w grę wymiana całego urządzenia, np. ze względu na postęp technologiczny, niż wymiana z powodu tego, że nam się zużyje laser.
Tym, co również jest bardzo istotne w odniesieniu do lasera, jest fakt, że urządzenia bazujące na tym źródle mają znacznie lepszą kolorystykę. Lepszą, a więc według mnie zdecydowanie bardziej rzeczywistą. Gdy porównywaliśmy urządzenie bazujące na laserze, względem urządzenia, w którym źródłem był ksenon, przykładowo kolor niebieski z tego pierwszego bił na głowę ksenon. Kolorystyka w przypadku rozwiązania laserowego jest zdecydowanie bardziej prawdziwa i bogatsza. Ponadto projektor o mocy 15 000 lumenów ma dokładnie taką moc, a w przypadku lamp różnie bywa z mocą deklarowaną przez producenta a tą rzeczywistą. 
Projektory Epson EB-L1755U zostały zakupione przez was wraz z bogatym wyborem obiektywów. Wśród nich znalazły się obiektywy ultrakrótkiego rzutu (UST). Czy był to jeden z elementów, które przełożyły się na decyzję o zakupie właśnie tych projektorów? 
Oczywiście, był to kolejny z elementów, który zdecydował o wyborze konkretnych modeli. Robimy bardzo wiele „dziwnych” projektów, wymagających niekonwencjonalnego ustawienia projektorów, dlatego musimy mieć sprzęt do zadań specjalnych. Obiektyw typu ultra short throw marki Epson jest zupełnie inną konstrukcją niż rozwiązania konkurencji. Zazwyczaj tego rodzaju optyka zapewnia obraz, którego dolna krawędź znajduje się na pewnej wysokości względem obudowy projektora. Tutaj mamy sytuację, w której obraz zaczyna się już niemal na wysokości projektora. W efekcie tego, przykładowo gdy robimy konferencję, w trakcie której projektor z obiektywem ultrakrótkiego rzutu ma się znaleźć na podłodze przed ekranem (bo przecież m.in. do tego właśnie służy tego typu obiektyw), przyjmijmy w odległości 3 m, obraz będzie się zaczynał na wysokości 1 m czy 1,5 m. Korzystając z konstrukcji ELPLX02 marki Epson tak naprawdę tam, gdzie postawimy projektor, tam mamy obraz, co z pewnością zaoszczędza miejsce i koszty budowy konstrukcji.
Dla mnie bardzo ważne jest również to, że nawet tak zaawansowany obiektyw jak ultra short throw będzie kompatybilny również z projektorami o mocy 20 000 lumenów, które wkrótce się pojawią w ofercie Epsona. Jednoznacznie świadczy to o tym, że jest to inwestycja przyszłościowa. Warto pamiętać, że obiektywy, w szczególności te najbardziej zaawansowane, często potrafią stanowić nawet około 50% wartości samego projektora. Co więcej, na rynku rentalowym musimy mieć pełne zakresy ogniskowych, bo nigdy nie wiadomo, gdzie będzie pracował projektor, gdzie zostanie ustawiony i w jakiej relacji do wyświetlanego obrazu. Dlatego, gdy ktoś decyduje się na rozwiązanie danego producenta, to zostaje z nim na dłużej, ze względu chociażby właśnie na kompatybilne obiektywy. 
Kolejną zaletą omawianych projektorów jest fakt, że mogą one pracować w zasadzie w dowolnym ustawieniu i mogą być obrócone o pełne 360°. 
Tutaj trzeba jasno powiedzieć, że przechylanie projektora w poziomie, o dowolny kąt, nigdy nie stanowiło problemu. Można było tego dokonać zarówno z jedno-, jak i trzychipo-wymi projektorami lampowymi. Prawdziwy problem pojawiał się jednak, gdy projektor miał być ustawiony na boku, w trybie portretowym: albo nie było to możliwe, albo takie rozwiązanie w rażący sposób skracało czas pracy lampy. Tutaj nie ma takich problemów.
Czy z twojego punktu widzenia ma znaczenie, czy projektor bazuje na technologii DLP czy LCD? 
Nie, sposób powstawania obrazu nie jest dla mnie kluczowy, jeżeli coś jest zrobione dobrze i działa właściwie. Technologia zmienia się jednak dynamicznie, a pewne rozwiązania, które jeszcze kiedyś nie mogłyby być brane pod uwagę, dzisiaj świetnie się sprawdzają. Tym, co jest jednak dla mnie istotne, jest to, czy dane urządzenie jest wykonane w technologii trzychipowej. Moim zdaniem właśnie takie rozwiązania gwarantują najlepszą jakość obrazu, a czy to jest DLP, czy LCD nie ma aż takiego znaczenia.
Jak wygląda kwestia montażu projektorach w warunkach rentalowych? 
Praktycznie wszystkie projektory pracujące w naszej firmie są wyposażone w ramy i tak będzie również w przypadku urządzeń Epsona. W rentalu rama jest warunkiem koniecznym, umożliwiającym montaż projektora w dowolnej konfiguracji.
Projektory EB-L1755U są wyposażone w ogromną liczbę złączy. Z których z nich przede wszystkim korzystacie w warunkach rentalowych? 
Najczęściej używanymi przez nas złączami jest z pewnością DVI, a w przypadku największych rozdzielczości HDMI 2.2. Oczywiście samo sterowanie projektorem będzie realizowane w oparciu o złącza LAN. Posiadany infrastrukturę, która umożliwia przesłanie za pomocą jednego światłowodu – zarówno sygnału wideo, jak i sterowania. 
Ciekawostką w kwestii konfiguracji i łączenia obrazu z kilku projektorów jest technologia bazująca na kamerach znajdujących się z przodu urządzenia.
Tak, w przedniej części urządzenia znajdują się dwie kamery umożliwiające automatyczną regulację. To kluczowe w przypadku konfiguracji systemu projekcyjnego składającego się z wielu projektorów, na przykład na potrzeby dużej projekcji czy mappingu. Dzięki pracującym w projektorach kamerom, system automatycznie dopasowuje jasność czy korekcję kolorów, tak aby wyświetlany z wielu urządzeń jednocześnie obraz był po prostu spójny. Rozwiązanie to, wspierane również przez inne zaawansowane narzędzia do korekcji geometrii obrazu (na przykład warping), wykorzystując kamery i algorytmy systemu, jest po prostu dokładniejsze i wpływa znacząco na finalną jakość projekcji. Nowe projektory Epson wraz z rozbudowanym zestawem obiektywów oraz wspomnianym narzędziami do regulacji obrazu i oprogramowaniem, umożliwiają zrealizowanie praktycznie każdego zadania związanego z wyświetlaniem projekcji. Od dziesięciu lat naszej rynkowej działalności priorytetem jest dla nas jakość – nowe projektory Epsona zdają się doskonale wpisywać w tę filozofię.
Dziękuję za rozmowę.

ROZMAWIAŁ: Łukasz Kornafel, AVIntegracje
ZDJĘCIA: Łukasz Kornafel, AVIntegracje