Parafrazując klasyka, pogłoski o odejściu projekcji w niebyt są mocno przesadzone. Wciąż na rynku widoczny jest wyścig zbrojeń i producenci  rozwijają tę grupę produktów, a same projektory stają się jeszcze mocniejsze, oferują jeszcze wyższe rozdzielczości i coraz to nowe funkcje.
Firma Panasonic w tym ciągłym dążeniu do utrzymania przewagi rynkowej wkłada wiele wysiłku również w to, aby oferowane przez nią rozwiązania wraz z rosnącą mocą stawały się… mniejsze i lżejsze! Doceniają to przede wszystkim technicy pracujący na rynku rentalowym czy eventowym, gdzie przenoszenie urządzeń dobiegających wagą do 100 kg należy do mało relaksujących zajęć. Również w instalacjach stałych ten złoty stosunek niskiej wagi do dużej jasności jest bardzo pożądany.
Dlatego w kolejnym kroku po produkcji mniejszych i lżejszych niż konkurencja urządzeń, producent zaczął przebijać swoje własne rekordy.
Tak było również w trakcie tegorocznych targów ISE, gdzie na stoisku firmy Panasonic można było zobaczyć kolejne mniejsze i lżejsze wersje najmocniejszych maszyn, szerokie portfolio projektorów biznesowych i instalacyjnych oraz zupełnie nowe, również stworzone z myślą o rynku biznesowym kamery przełamujące ograniczenia i oferujące szeroki wachlarz możliwości.

Potężne maszyny rentalowe i instalacyjne zaprojektowane z myślą o największych realizacjach eventowych, mappingach czy konferencjach (nawet tych na stadionach), mniejsze projektory dla rynku muzealnego, rozwiązania dla biznesu przełamujące kolejne bariery i oferujące bardzo rozbudowane możliwości w zakresie komunikacji. Projektory, projektory, projektory.
Tak to właśnie one stały się po raz kolejny najważniejszym elementem instalacji przygotowanej w tym roku przez firmę Panasonic dla potrzeb targów Integrated Systems Europe. Z całą pewnością gościom stoiska w pamięć zapadły potężne projektory z obiektywami w kształcie litery L, wiszące nad głowami czy najnowsze modele FRQ-60 i FRQ-50, oferujące już nie tylko rozdzielczość 4K, ale także odświeżanie 240 Hz, zapewniające brak widocznych pikseli oraz niezwykle płynny obraz, podobny do tego oglądanego w kinie, co będzie niewątpliwym atutem chociażby na rynku gamingowym.
Warta bliższego przyjrzenia się była również strefa, w której zlokalizowano makietę budapesztańskiego Parlamentu. Tym razem był prezentowany na niej mapping z pomocą jednego projektora 3-chip DLP RQ-25. Jednak była to symulacja prawdziwej instalacji stworzonej rok temu 20 sierpnia z okazji Dnia Św. Stefana, najważniejszego święta dla Węgrów. W trakcie obchodów tego dnia w stolicy Węgier pracowało ponad pięćdziesiąt projektorów Panasonic, w tym 25 urządzeń PT-RQ35K i cztery największe maszyny dostępne w ofercie, PT-RQ50.
Nie można zapomnieć również o przestrzeni stoiska, w której prezentowane były rozwiązania dla biznesu, w tym te najbardziej unikatowe, jak nowa kamera wideokonferencyjna, pierwszy model na rynku z takim zestawem możliwości.
Jakie produkty zostały zaprezentowane w tym roku na targach ISE w Barcelonie? Jakie są najważniejsze rynki dla firmy Panasonic i jak będzie wyglądał rozwój jej oferty? O tym wszystkim opowiedziała nam Magdalena Przasnyska, senior sales and marketing manager, Visual System Solutions Business Unit, Panasonic Connect Europe.

W projekcji wciąż siła. Magdalena Przasnyska, Panasonic Connect Europe

Jeden z najnowszych projektorów w ofercie firmy Panasonic. Model PT-RQ25K, który jest najmniejszym i najlżejszym na świecie projektorem 3-chip DLP o mocy 20 000 lumenów.

Łukasz Kornafel, „AVIntegracje”: Jakie są główne rynki, na które firma Panasonic dostarcza swoje produkty?
Magdalena Przasnyska, Panasonic Connect Europe: Nasi klienci to w przeważającej mierze klienci biznesowi. Główne rynki, dla których Panasonic dostarcza swoje projektory i monitory, to branże: muzealna i szeroko pojęty entertainment, teatralna i rentalowa do produkcji eventów na żywo. Z naszych rozwiązań korzysta również sektor edukacyjny, szczególnie uczelnie wyższe, ale też korporacje czy retail.

Na rynku jest wiele konkurencyjnych względem projekcji rozwiązań: monitory wielkoformatowe czy ekrany, LED które w pewnych instalacjach mogą stanowić faktyczną alternatywę dla projektorów. Na jakich rynkach wciąż projektory są nie do zastąpienia?
Powiem odrobinę przewrotnie – „rozmiar ma znaczenie”. Na pewno projektory wygrywają i są nie do zastąpienia w przypadku projekcji o dużych rozmiarach. Monitor, mimo że ten od Panasonic jest najlżejszy i najsmuklejszy, nadal ma maksymalny rozmiar obrazu 98 cali, poza tym waży swoje (nawet do kilkuset kilogramów) i mimo najszczerszych chęci producenta – nie da się go np. złożyć, co utrudnia chociażby jego transport czy instalację. Projektor z kolei daje większe możliwości, zarówno w zakresie projekcji, jak i mobilności. Z urządzeń Panasonic można uzyskać z niego nawet 600-calowy obraz, nie wspominając, że jest on znacznie mniejszych rozmiarów niż monitor i zdecydowanie mniej też waży, dzięki czemu obsługiwać, w tym przenosić, może go jedna osoba. W Panasonic tworzymy najmniejsze i najlżejsze projektory na świecie, co jest bardzo ważne dla sektora rentalowego, który cechuje częsty transport urządzeń. Dlatego też projektory są nie do zastąpienia w produkcji eventów, gdy mamy do czynienia np. z budowaniem wirtualnych scenografii, potrzebą szybkich zmian wyświetlanych treści, co daje też realne oszczędności. Nie trzeba bowiem budować kolejnych scenografii, a wystarczy za pomocą tego samego projektora wyświetlić nową. Ponadto, stanowią one świetną alternatywę dla muzeów. Ich atutem są bowiem opatentowane i wprowadzone na rynek przez Panasonic obiektywy krótkoogniskowe, dzięki którym można ukryć urządzenia, co pozwala na integrację sprzętu z jednoczesnym poszanowaniem dziedzictwa kulturowego, a przy okazji nie rozprasza uwagi zwiedzających, nie wspominając już o tym, że nie zajmują przestrzeni muzealnej, a co za tym idzie – pozwalają na przyjęcie większej liczby zwiedzających i tym samym większe zyski.

Jakie są kluczowe technologie generowania obrazu, z których firma Panasonic korzysta w nowych modelach?
Myślę, że tak jak większość producentów dzisiejszej technologii, tak i my produkujemy sprzęt oparty o laserowe generowanie obrazów. Oferujemy dwie technologie laserowej projekcji. Laser LCD, który pozwala na idealne odwzorowanie kolorów, doskonale sprawdzi się w korporacjach czy sektorze edukacyjnym. Natomiast najbardziej specjalizujemy się w laserach DLP (1- i 3-czipowych) – i tutaj możemy pochwalić się największą niezawodnością naszego sprzętu. Mamy swoje patenty, dzięki którym możemy zaoferować gwarancję ciągłej pracy 24h/7, zarówno dla laserów LCD, jak i DLP.

W projekcji wciąż siła. Magdalena Przasnyska, Panasonic Connect Europe

Nowy projektor PT-FRQ60 o jasności 6000 Ansi lumenów i spektakularnym odświeżaniu 240 Hz! Model ten potrafi wygenerować niezwykle płynny obraz, dzięki czemu doskonale sprawdzi się w przypadku zarówno prezentacji dynamicznego contentu w muzeach, jak i w symulatorach czy na rynku gamingowym.

Jakie nowości zaprezentowała firma Panasonic w tym roku na ISE?
Na pierwszym miejscu nie sposób nie wspomnieć o PressIT360, nowym rozwiązaniu do wideokonferencji 360o, które w dobie pracy hybrydowej i przyzwyczajenia do wideokonferencji jest niemal zbawieniem. Ma funkcję eliminacji echa, szumów, korekcji głośności, jest wyposażone w 4 kamery jakości 2K, dzięki czemu możemy poczuć się prawie, jakbyśmy byli na fizycznym spotkaniu. Poza tym nie wymaga kabla zasilającego i łączy się z komputerem przez USB-C.
Podczas ISE zadebiutowało też kilka projektorów laserowych, w tym 3-chipowy DLP (PT-RQ25K) o jasności 20 tys. Ansi i rozdzielczości 4K, a także laserowy (PT-MZ20K) o tej samej jasności. Oba ważą niecałe 30 kg. Co zabawne, zauważyliśmy, że obecnie ścigamy się już sami ze sobą, sukcesywnie zmniejszając rozmiar i wagę nowych urządzeń w stosunku do poprzednich modeli, które i tak już od dłuższego czasu są najmniejsze i najlżejsze na rynku (dla porównania – najlżejszy konkurent waży około 50 kg). Tym samym wychodzimy naprzeciw potrzebom klienta z branży rental, któremu zależy na jak najmniejszym i najlżejszym sprzęcie w kontekście jego transportu. Ponadto pokazaliśmy dwa projektory 4K (PT-FRQ50 i PT-FRQ60), które cechuje odświeżanie obrazów na poziomie 240 Hz, co ma znaczenie w przypadku wyświetlania ruchomych obrazów i zapewnia ich płynność, dzięki czemu wyświetlane projekcje mogą zachować wysoką rozdzielczość. Zaprezentowaliśmy też nową serię monitorów profesjonalnych EQ2, które nie wymagają kabla zasilającego – podłączamy go do żądanego sprzętu kablem USB-C, z którego przesyłamy i zasilamy monitor jednocześnie. Ponadto mają one wbudowaną funkcję tablicy, dzięki czemu możemy pisać po ekranie.

Na tegorocznych targach duży nacisk był położony również na technologię 4K we wszystkich modelach. Co daje technologia 4K w urządzeniach Panasonic i dlaczego klienci powinni się nią zainteresować?
4K jest już standardem na rynku, więc nie sposób nie oferować takich rozwiązań. Jako jeden z pierwszych producentów zaoferowaliśmy rozdzielczość 4K i zapewniamy ją w każdej serii naszych produktów w minimum jednym modelu.

W projekcji wciąż siła. Magdalena Przasnyska, Panasonic Connect Europe

Panasonic PressIT360 to kamera wideokonferencyjna z siedmioma mikrofonami oraz zestawem kamer umożliwiających 360-stopniowy kąt widzenia. To wszystko zostało zamknięte w eleganckim słupku o szerokości zaledwie 64 mm.

Czy projektory są dostępne tylko w kolorze czarnym, czy również w innych wariantach kolorystycznych pasujących do wnętrza?
Większość naszych projektorów oferujemy w kolorach białym i czarnym (te, które mają jasność od 5 do 20 tys. Ansi). Modele wybierane typowo przez specjalistów, o bardzo wysokiej jasności, są czarne, natomiast podstawowe – o niskich jasnościach, do użytku np. w małych biurach, oferujemy w bieli.

W projekcji wciąż siła. Magdalena Przasnyska, Panasonic Connect Europe

Model PT-RQ25K i starszy brat PTR-RQ22K. Nowy model jest o 40% mniejszy i 35% lżejszy niż poprzednik.

Czy projektory Panasonic mają również możliwość bezprzewodowego przesyłania treści, co świetnie sprawdzi się w salach konferencyjnych? PressIT?
Tak, większość naszych projektorów ma możliwość bezprzewodowej łączności i przesyłania treści, a jeżeli nie – zawsze możemy zestawić je z PressIT.

Co daje gniazdo SDM znajdujące się w monitorach wielkoformatowych Panasonic?
Zasadniczo gniazdo SDM pozwala na „wbudowanie” jakiegokolwiek komputera czy dowolnego systemu obsługującego SDM do monitora. Innymi słowy, pozwala na rozbudowę możliwości monitora o parametry, których nie posiada, i bezprzewodowe dostosowanie go do swoich potrzeb.

 

Rozmawiał: Łukasz Kornafel, AVIntegracje
Zdjęcia: AVIntegracje