Zastosowanie multimediów w Digital Signage

Obecnie widać je prawie na każdym kroku. Są naszą codziennością. Te najlepsze przyciągają uwagę na tyle, że zatrzymujemy się na chwilę i dajemy się porwać przez prezentowany przed naszymi oczami świat. O czym mowa? O narzędziach Digital Signage, bez których trudno już sobie wyobrazić centrum handlowe, salon beauty czy kinopleks.

Od kilku lat obserwuje się znaczny wzrost zainteresowania korporacji dotykowymi rozwiązaniami multimedialnymi. Dzieje się tak dlatego, że ekrany dotykowe przestały być nowością i obecnie spotyka się je na każdym kroku. W naturalny sposób pojawiły się nie tylko w domach, ale także w miejscach pracy, gdzie ułatwiają codzienne zadania i służą również do nowoczesnej autopromocji firmy. Co kryje się pod tajemniczo brzmiącym hasłem Digital Signage? To zsynchronizowana prezentacja multimedialnych treści, informacyjnych i promocyjnych za pomocą scentralizowanej sieci ekranów, w tym ekranów dotykowych. Co więcej, przekazywana informacja jest dopasowana do konkretnego odbiorcy. Nieco prościej: to wszystkie ekrany, które prezentują informację lub produkt, na przykład w centrach handlowych czy kinach. Najczęściej wyświetla się na nich pogoda czy informacja promocjach, dlaczego więc nie jest to po prostu ekran czykiosk interaktywny? Digital Signage opiera się na centralnym systemie zarządzania treścią, dzięki któremu na wielu odbiornikach można pokazywać dokładnie tę samą treść, jednak dopasowaną do różnego odbiorcy. W imię zasady content is a king, but context is a queen – w zależności od miejsca, w  którym znajduje się odbiorca, widzi on dostosowaną informację, niezależnie od tego, czy mowa o strefie językowej, strefie czasowej czy po prostu mieście. Dzięki temu nawet produkt promowany globalnie ma nadany odpowiedni lokalny kontekst, co sprawia, że potencjalny odbiorca odnosi wrażenie, że reklama czy przekaz został skierowany bezpośrednio do niego. To właśnie magia Digital Signage.
Co jest nadzwyczajne i warte uwagi, w najlepszych przykładach zastosowania Digital Signage w  promocji produktu wykorzystuje się realne zaciekawienie odbiorcy. Jak? Dzięki integracji z zewnętrznymi systemami pomiaru można dopasować prezentowaną treść do cech odbiorcy, na przykład płci, a nawet do jego zachowania – odbiorca widzi i słyszy komunikat zachęcający do interakcji, kiedy przechodzi obok interaktywnego kiosku. To nie wszystko! Dzięki takiemu zintegrowanemu systemowi, w słoneczny dzień sklep obuwniczy może zachęcać do zakupu sandałów, a kiedy zacznie padać, natychmiast zaproponować zakup kaloszy – najlepiej w promocyjnej cenie. Połączenie tego rozwiązania z technologią ekranów dotykowych daje nieograniczone możliwości. Dobrym przykładem jest zastosowanie rozwiązania Digital Signage w kinach, w których kinetyczne czujniki w podłogach interaktywnych spełniających funkcję swego rodzaju potykaczy przyciągają uwagę przechodniów. Sprawiają one, że można rozgarniać stopami wirtualne liście, a ścieżka pod nimi prowadzi do znajdującego się obok kiosku interaktywnego, na którym prezentowane są informacje o nowościach, premierach czy konkursach.
kiosk

Często marki stosują również rozwiązania dotykowe, aby zaproponować swoim potencjalnym klientom grę interaktywną, dzięki której nie tylko będą się świetnie bawić, ale także lepiej zapamiętają logo marki. Dobrym przykładem jest popularna gra Memo, w której należy sparować takie same obrazki. Jedną z par może być logo marki, ale także może być ono widoczne na odwrocie każdej karty. To zabieg, który sprawia, że komunikat marki nie jest agresywny, a zapamiętuje się logo podświadomie. Natomiast do najbardziej popularnych w galeriach handlowych systemów należy WayFinder, który pomaga znaleźć drogę do konkretnego sklepu czy restauracji, a przy okazji wyświetla na ekranie obok mapy aktualne promocje oraz logo marek. Jak pokazują badania, Digital Place-Based Media ROI Analysis, multimedialny plakat/katalog/ulotka są 10 razy lepiej zapamiętywane od tych klasycznych. Monitory Digital Signage podnoszą sprzedaż średnio o 32%, a o 20% szansę na spontaniczny zakup prezentowanego produktu. Również o 20% wzrasta identyfikacja marki prezentowanej na interaktywnych ekranach, o  30% wzrasta zapamiętywanie logo marki. Te liczby mówią same za siebie. Digital Signage to nie tylko innowacyjny sposób na skuteczne zwrócenie uwagi potencjalnego klienta, ale także na skuteczną sprzedaż. Niezależnie od tego, czy chodzi o galerie handlowe, kina, restauracje, salony beauty czy hotele – jeśli chce się coś sprzedać, odpowiedzią na miarę XXI wieku będzie wykorzystanie Digital Signage. W  mistrzowski sposób Digital Signage wykorzystuje się na premierach produktów technologicznych takich jak smartfony, ale też butów, najczęściej sportowych, a  nawet ciężkiego sprzętu w postaci wiertarek. W obecnych multimedialnych i konsumpcyjnych czasach, takie premiery urosły do rangi wydarzeń z wyjątkową oprawą. Produkt zostaje umieszczony w specjalnym akwarium ze zintegrowanym transparentnym LCD i ekranem dotykowym. Można na nim nie tylko przeczytać informacje o nowym produkcie, ale też odtworzyć film reklamowy, animację czy otworzyć aplikację, cały czas patrząc na prawdziwy produkt znajdujący się po drugiej stronie ekranu. To rozwiązanie znajduje zastosowanie również w showroomach, a coraz częściej także w siedzibach największych sklepów. W czasach, w których ekrany dotykowe naszych smartfonów są pierwszą rzeczą, jaką widzimy po przebudzeniu i ostatnią, jaką widzimy przed zaśnięciem, takie rozwiązania – choć nadal wydają się futurystyczne – to tak naprawdę powoli stają się powszechne i jeśli ktoś nie zdąży zauważyć tej zmiany w sposobie komunikacji i docierania z informacją do potencjalnego klienta, może wiele stracić i pozostać w tyle za konkurencją. Ekrany dotykowe w Digital Signage sprawiają, że promocja produktu zmienia się w doświadczenie produktu poprzez słowo, obraz, dźwięki i dotyk. Nie bez znaczenia jest również możliwość dopasowania wyglądu nośnika (ekranu, stołu czy kiosku interaktywnego) do indywidualnych potrzeb. Stosując nie tylko kolory marki czy dodając logo firmy, ale także dobie-rając odpowiedni materiał obudowy oraz, dzięki najnowszym rozwiązaniom, jej kształt.

TEKST: Jakub Boni, Videofonika
ZDJĘCIA: Videofonika

Videofonika to firma założona w 2008 roku. Tworzą ją pasjonaci technologii dotykowych, którzy do tej pory wykonali ponad 300 projektów na całym świecie. Projektują, produkują i instalują ekrany dotykowe
w dowolnych formach i rozmiarach wraz ze wszystkimi urządzeniami peryferyjnymi. Ta nowoczesna technologia w interaktywny sposób przedstawi Twój pomysł, ofertę, ideę.