Zastosowanie multimediów w turystyce

Turystyka jest jedną z najlepiej rozwijających się gałęzi gospodarki. Jak podaje PAP, w 2017 roku nasz kraj odwiedziło 18,3 mln turystów, a szacuje się, że w 2018 roku było to już 19 milionów. W jaki sposób turystyka odnajduje się w świecie, w którym najlepszy pokój, trasa dojazdu, restauracje i zabytki znajdują się w zasięgu naszych dłoni, ponieważ wszystko możemy sprawdzić, zaplanować, a co więcej zabookować na naszych smartfonach? Coraz częściej w miejscach związanych z turystyką, takich jak hotele czy centra informacji turystycznej pojawiają się dedykowane rozwiązania multimedialne — kioski interaktywne, videowalle czy ekrany dotykowe, które są odpowiedzią na potrzeby nowoczesnego turysty. Jak przemysł turystyczny może wykorzystać multimedia?

P to z nas nie czeka z utęsknieniem na chwilę wypoczynku? Długi weekend, krótki urlop lub coroczne dłuższe wakacje. Coraz chętniej w  czasie wolnym lubimy podróżować nie tylko za granicę, ale także po Polsce. Rynek turystyczny kwitnie, ale żeby tak zostało, musi stale przystosowywać się do wymagań klienta. Dlatego w miejscach związanych z turystyką, takich jak hotele czy centra informacji turystycznej możemy zobaczyć multimedialne rozwiązania — ekrany dotykowe, videowalle, interaktywne kioski. Ich zadaniem jest ułatwienie turystom znalezienia najważniejszych informacji związanych z miejscem, w którym aktualnie się znajdują. Zarówno tych praktycznych, jak i kulturowych, a coraz częściej — również dostarczenie rozrywki. Kiedy przyjeżdżamy do hotelu, przed wejściem witają nas kioski interaktywne. Możemy je już także zobaczyć w  centrum turystycznych miast, na stokach narciarskich czy w  nadmorskich kurortach. Na rynku i  na deptaku, odporne na temperatury od -20 do +30 stopni Celsjusza podpowiadają nam, jakie są warunki narciarskie na stoku, które trasy są aktualnie otwarte, jaka jest temperatura wody, jakość powietrza, jak kursuje komunikacja miejska oraz oczywiście — jaka będzie pogoda. Korzystanie z  rozwiązań multimedialnych pozwala branży turystycznej na zastosowanie dedykowanego oprogramowania typu Digital Signage, co ułatwia komunikację i pozytywnie wpływa na jakość obsługi klienta. Głównym zadaniem tego typu multimedialnych rozwiązań jest usprawnienie działania pracowników recepcji hotelu oraz miejskich informacji turystycznych, poprzez dostarczenie turystom najpotrzebniejszych informacji, co istotne bez konieczności wchodzenia do środka. Ciekawym i  coraz częściej stosowanym rozwiązaniem jest instalowanie kiosków na zewnątrz, w tym w ścianach budynków. A jeśli jest to budynek zabytkowy — na przykład ratusz na rynku miasta — kiosk interaktywny montowany jest pod ścisłym nadzorem konserwatora zabytków.

Takie udogodnienia sprawiają, że podróż i zwiedzanie mogą być dużo bardziej anonimowe, a  nasz wypoczynek jeszcze bardziej relaksujący. Poza funkcją informacyjną hotele, miasta i odwiedzane atrakcje turystyczne mogą wykorzystać ekrany dotykowe do dostarczenia klientom odrobiny rozrywki — na przykład podczas oczekiwania na drinka czy przekąski w  hotelowym barze, czy podczas stania w  kolejce po bilet wstępu. Tu idealnie sprawdzą się ekrany dotykowe w  formie stołów, na których można zagrać na przykład w popularnego cymbergaja lub ułożyć puzzle. Takie multimedialne rozwiązanie nie tylko uatrakcyjnia ofertę hotelu i miasta, ale także może przyczynić się do zwiększenia obrotów — dostarczając turystom interaktywną rozrywkę, która zachęci ich do powrotu. Nie bez znaczenia dla branży turystycznej oraz dla samych turystów są również udogodnienia techniczne, jakie oferują kioski interaktywne i ekrany dotykowe. Po pierwsze to dostęp do informacji w nieograniczonej liczbie języków — co otwiera hotel oraz miasto na turystów z całego świata. Istotne są również takie „drobiazgi”, jak możliwość zobaczenia interaktywnej mapy, która pokaże, gdzie się aktualnie znajdujemy i wskaże drogę do wybranego punktu. Z punktu widzenia osób niepełnosprawnych ważne jest zastosowanie oznaczeń w  języku Braille’a, pętli indukcyjnych dla osób niedosłyszących, a  także odpowiednie, dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, wysokość i kąt nachylenia kiosków i stołów multimedialnych. To wszystko sprawia, że miasta i hotele oraz inne miejsca dedykowane osobom odwiedzającym je stają się bardziej dostępne, a sama wizyta jest bardziej intymnym doświadczeniem, dopasowanym do potrzeb jednostki. Może to mieć ogromny wpływ na ogólne wrażenia z  pobytu w danym miejscu i zachęca do kolejnych podróży. Dzięki najnowszej technologii branża turystyczna dostarcza nam nie tylko przydatne informacje, ale także wrażenia estetyczne.

Ekrany dotykowe mogą zostać wkomponowane w  dowolnie wybraną formę z  dowolnie wybranego materiału: naturalne drewno, stylizowana stal czy tworzywo sztuczne dają architektom nieograniczone możliwości, a  miejscom, w  których pojawiają się multimedialne rozwiązania nowy integralny i  oryginalny element wystroju wnętrza, który pełni funkcję użytkową. Podróże kształcą — nie ma co do tego wątpliwości. W XXI wieku przyczynia się do tego również nowoczesny przemysł turystyczny, który zachęca gości do zwiedzania, dzięki multimediom, takim jak ekrany dotykowe czy kioski interaktywne. To nie tylko krok w  stronę lepszej obsługi klienta, ale także krok w  stronę sprawniejszej i  bardziej osobistej komunikacji z nim. Odpowiadającej jego wymaganiom i  dopasowane do jego sposobu percepcji. Dzięki temu my, turyści, możemy nie tylko odkryć nowe miejsca, ale także zrobić to po swojemu.

TEKST: Jakub Boni, Videofonika
ZDJĘCIA: Videofonika