Jedenasta edycja, po raz pierwszy w takiej odsłonie
Tak jak Europa ma targi Integrated Systems Europe, USA na InfoComm, tak polska branża już od jedenastu lat, każdego roku czeka na jesień i na możliwość spotkania na największej imprezie AV w Polsce: NEC Competence Days. Biorąc pod uwagę, że w tym roku wszystko jest dalekie od normalności, już kilka miesięcy temu wszyscy specjaliści związani z tym rynkiem i co roku pojawiający się jesienią w Krakowie zastanawiali się, jak będzie wyglądała tegoroczna edycja i czy w ogóle się odbędzie. Firma Sharp NEC Display Solutions znów postanowiła zaskoczyć, organizując w dniach 5-6 listopada edycję online i zapewniając jej uczestnikom najbezpieczniejszy dystans społeczny…
Co działo się w trakcie jedenastej odsłony NEC Online Competence Days?
Jednym z tematów poruszanych w trakcie spotkania były rozwiązania techniczne dla pomieszczeń typu Meeting Room
Organizowana każdego roku, od ponad dekady i niezmiennie w Krakowie, konferencja NEC Competence Days jest wciąż największym spotkaniem szeroko pojętej branży AV w Polsce. W tym roku ze względu na sytuację epidemiologiczną wydarzenie to miało zupełnie inny charakter i nowy wymiar. Impreza została przeniesiona do Internetu i wszystkie spotkania, prezentacje, a nawet sesje hands-on zostały zorganizowane online.
Z całą pewnością jednym z najbardziej gorących tematów, który wywołał niemałe poruszanie w całej branży AV, był ogłoszony jeszcze kilka miesięcy temu zakup większościowej ilości udziałów w NEC Display Solutions Ltd. przez firmę Sharp Corporation. Dlatego ten wątek został poruszony już w otwierającej tegoroczną edycję NEC Competence Days prezentacji wygłoszonej przez Mariusza Orzechowskiego, general managera central south east Europe w Sharp NEC Display Solutions Europe.
Chociaż odbyła się ona w wersji online, to do udziału w konferencji zostało zaproszonych wielu gości. Jednym z nich był Florian Rotberg, dyrektor zarządzający założonej przez niego firmy Invidis Consulting, świadczącej usługi doradcze z zakresu digital signage
Pierwsze informacje o tym, że obydwie firmy połączą swoje siły, pojawiły się już z końcem marca. Cały skomplikowany proces ostatecznie zakończył się drugiego listopada, kiedy firma Sharp Corporation kupiła 66% udziałów NEC Display Solutions Ltd. i po raz pierwszy zaprezentowane zostało nowe logo SHARP/NEC oraz oficjalnie zaczęła funkcjonować nowa spółka: Sharp NEC Display Solutions. Co ważne, firmy zachowają dokładnie te same struktury, znane od dawna. Teraz, po sformalizowaniu nowego joint venture, nowa spółka, podobnie jak ma to miejsce już od wielu lat, będzie dostarczała produkty premium marki NEC, odznaczające się najwyższą jakością i odpowiadające potrzebom najbardziej wymagających klientów. W oferowanych rozwiązaniach obecne będą najnowsze technologie, a w najszerszym na rynku portfolio produktowym będzie można znaleźć również rozwiązania charakteryzujące się unikalnymi specyfikacjami technicznymi.
Jak podkreślał Mariusz Orzechowski w swoim wystąpieniu inauguracyjnym, uwaga firmy będzie skupiona wokół kilku obszarów rynku. Będą to: rozwiązania osobiste personal workspace, czyli przede wszystkim monitory o przekątnych 24” i 27” dla osób pracujących przy biurkach, produkty dla potrzeb konferencji i komunikacji dla biznesu, digital signage, najwyższej jakości profesjonalne produkty do pomieszczeń kontrolnych i monitoringu oraz projekcja wielkoformatowa.
Wojtek Kosek prezentuje możliwości monitora interaktywnego NEC Collaboration Board
Następnie głos przejęli zaproszeni goście, specjaliści Futuresource, jednej z wiodących na rynku agencji zajmujących się badaniami rynkowymi – Victoria Tselykh i Graham Cooke, oraz Florian Rotberg, dyrektor zarządzający założonej przez niego firmy Invidis Consulting, świadczącej usługi doradcze z zakresu digital signage.
Victoria Tselykh zwracała uwagę w swojej prezentacji, że w Europie jeszcze do niedawna projektory były najchętniej wybieranym narzędziem do wyświetlania obrazu w biurach. Teraz są one coraz częściej zastępowane monitorami wielkoformatowymi o coraz to większych przekątnych. Również projektor nie jest jedynym rozwiązaniem na rynku edukacyjnym i często jest także zastępowany nowymi rozwiązaniami. Zgodnie z prognozami Futuresource najjaśniejsza przyszłość dla projektorów kreuje się na rynku artystycznym i w branży kreatywnej, gdzie wciąż np. takiej realizacji jak mapping 3D nie da się wykonać przy pomocy żadnego innego narzędzia poza projektorem. A jak wygląda sytuacja na rynku polskim? Ze względu na pandemię COVID-19, rynek polski zanotował spadek na poziomie 47% całego wolumenu sprzedaży. Zgodnie z przedstawionymi danymi, największa sprzedaż projektorów była widoczna na rynku domowym (projektory do kina domowego) oraz na rynku największych, najpotężniejszych i mających największe budżety korporacji. Jednak zgodnie z prognozami agencji, najlepsze perspektywy, jeżeli chodzi o sprzedaż, rozpościerają się przed dużymi projektorami instalacyjnymi, projektorami o mocach powyżej 6000 lumenów i projektorami laserowymi. Rynkami, które wciąż będą korzystały z tej technologii, z pewnością będą muzea czy branża wydarzeń scenicznych.
Również Graham Cooke, który przede wszystkim poświęca się w ramach działalności w Futuresource wyświetlaczom LCD i LED, zwrócił uwagę, że 2020 to bardzo trudny rok, który przyniósł wiele wyzwań dla całej branży AV. Oczywiście największe spadki są widoczne na takich rynkach wertykalnych jak retail czy rynek tranportowy, ze szczególnym uwzględnieniem dużych HUB-ów, które przez wiele miesięcy stały praktycznie puste, a i teraz notują znaczny spadek liczby odwiedzających.
Graham potwierdził, że główną, widoczną tendencją będzie odchodzenie w korporacjach od wielkich przestrzeni konferencyjnych w stronę małych sal huddle room, które mają być dostępne, łatwe w obsłudze i dawać możliwość szybkiego, bezproblemowego i bezprzewodowego przesłania treści. Prognozy rynkowe wskazują, że wzrost sprzedaży ekranów LCD nastąpi, natomiast może to nieco potrwać.
Dzięki sesjom POV, każdy z uczestników konferencji mógł przyjrzeć się możliwościom każdego z urządzeń z naprawdę bliskiej odległości.
Jak wynikało z wygłoszonej prezentacji, ogromny udział w całościowej sprzedaży ekranów wielkoformatowych LCD będą miały monitory interaktywne, zainteresowanie którymi wykazuje coraz więcej branż i rynków wertykalnych. Szturmem na rynek weszły również ekrany LED. Zgodnie z analizami rynkowymi wartość sprzedaży urządzeń do wyświetlania obrazu bazujących na diodach LED w obszarze EMEA w 2020 roku to 610 milionów dolarów, która to kwota, zgodnie z prognozami, co dwa lata ma się podwajać. W 2022 roku ma to być już 1 miliard 310 milionów dolarów, a w 2024 roku 2 miliardy 564 miliony dolarów. Jak widać, to ogromny i bardzo rozwojowy rynek.
Nieco bardziej optymistyczne liczby przedstawił w swojej prezentacji Florian Rotberg, dyrektor zarządzający założonej przez niego firmy Invidis Consulting. Firma ta nie patrzy na konkretne rynki czy rozwiązania sprzętowe, ale na rynek AV jako całość. Według przedstawionych przez niego danych, pomiędzy rokiem 2018 a 2019 cała nasza branża zanotowała wzrost o 16%. Teraz, ze względu na pandemię, analizy i badania wskazują, że notujemy spadek pomiędzy 10% a 20%. Niestety ten spadek przekłada się również na prognozy dotyczące 2021 roku. Oczywiście biorąc pod uwagę to, jak trudne było ostatnich kilka miesięcy, zauważymy wzrosty, jednak względem prognoz przed-covidowych będą one mniejsze, niż przewidywano. Obecna sytuacja stwarza również wiele perspektyw wynikających z bieżącego przebiegu pandemii i zmieniających się nawyków klientów. Zgodnie z przywołanymi przez Floriana danymi, ponad 2/3 klientów będzie chciało wrócić do sklepów i będzie chciało zobaczyć w nich jak najwięcej ekranów, rozwiązań digital signage, na których będzie prezentowana nie tylko bieżąca oferta, ale także informacje dotyczące samej marki. Oczywiście widoczny jest również zmieniający się udział sprzedaży w sklepie względem rynku e-commerce. Dlatego tak ważne z punktu widzenia digital signage jest również zaangażowanie urządzeń mobilnych i przekazywanie informacji także tym kanałem. Na koniec, prelegent podkreślił również, że ogromnym zainteresowaniem będą się cieszyły także rozwiązania ograniczające konieczność dotykania rozwiązań technicznych w sklepie. Dlatego tak bardzo w cenie będą rozwiązania bezdotykowe, sterowanie głosem itp.
Bardzo interesująca i równie ważna była prezentacja poprowadzone przez Grzegorza Fotka i Rafała Smolińskiego z firmy Aplauz
Niektóre rzeczy pozostają niezmienne!
Chociaż nie spotkaliśmy się jak co roku w jednym z krakowskich obiektów konferencyjnych, zabrakło wieczornych rozmów kuluarowych, parkietu, zespołu grającego muzykę na żywo i napojów zachęcających do rozmów o naszej branży AV, to jednego absolutnie nie brakowało: olbrzymiej ilości praktycznej wiedzy związanej z rynkiem i oferowanymi przez firmę Sharp NEC Display Solutions produktami.
W trakcie kolejnych prezentacji produktowych, w tym cieszących się zawsze olbrzymią popularnością prezentacji Wojtka Koska, które są bezcennym źródłem wiedzy, organizatorzy zaprezentowali szerokie portfolio rozwiązań dedykowanych dla sektora i rynku meeting rooms, na które składają się monitory (zarówno wielkoformatowe, jak i biurkowe), projektory oraz ekrany LED. Wśród prezentowanych nowości, szczególnie warto zwrócić uwagę na: laserowe projektory instalacyjne z serii PA z zamkniętym układem optycznym, nowe generacje monitorów wielkoformatowych z serii ME, M, MA, P wyposażone w gniazdo SDM oraz innowacyjne funkcjonalności pozwalające osiągnąć doskonałą jakość obrazu, a także ekrany wideo LED o wielkości piksela nawet na poziomie 0,9 mm!
Kamil Węglarz, products sales specialist z firmy ATEN Poland, opowiadał w trakcie konferencji m.in. o rozwiązaniach do transmisji Over IP producenta
Mówiąc o nowościach, nie można zapomnieć o „starych znajomych”. Wiele miejsca w trakcie spotkań online poświęcono m.in. wszechstronnym narzędziom do sal konferencyjnych NEC InfinityBoard, interaktywnym monitorom wielkoformatowym z serii CB (o których pisaliśmy szerzej w numerze wrześniowym w artykule opowiadającym, jak te właśnie urządzenia pomagają w codziennych treningach najbardziej utytułowanej drużynie piłkarskiej w sezonie 2019/2020, zdobywcy Pucharu i Superpucharu Polski, klubowi MKS Cracovia), systemowi do zarządzania wyświetlaniem treścią na ścianach wideo Hiperwall, monitorom wielkoformatowym UltraNarrow, oprogramowaniu do kalibracji i zarządzania projektorami NEC ProAssist o olbrzymich możliwościach, czy komputerom Raspberry Pi i oprogramowaniu NEC MediaPlayer, ułatwiającym tworzenie prostych instalacji digital signage.
Wojtek Kosek prezentuje zalety oprogramowania Hiperwall do zarządzania wyświetlaniem treściami na ścianach wideo
Oczywiście swoje prezentacje przygotowali także partnerzy wydarzenia. Szczególnie interesujące i ważne były m.in. prezentacje poprowadzone przez Grzegorza Fotka i Rafała Smolińskiego z firmy Aplauz poświęcone ekosystemowi bazującemu na rozwiązaniach dźwiękowych Sennheiser oraz systemom sterowania i systemom wideo marki QSC, czy prezentacja Kamila Węglarza z firmy ATEN Poland poświęcona nowoczesnym narzędziom do transmisji sygnałów AV, rozwiązaniom IT i sterowaniu.
Na uwagę zasługuje fakt, że prawie wszystkie prezentacje produktowe zostały przeprowadzone w formule POV (Point of View), czyli prowadzący z kamerą w dłoni mógł zwrócić uwagę na każdy detal omawianego urządzenia. Dzięki temu widzowie, bez tłoku i tłumów odwiedzających w trakcie każdej edycji strefę expo, mogli zobaczyć każdy, nawet najdrobniejszy detal, tak jakby znajdowali się bezpośrednio przy produkcje i prezentacja była przeprowadzana indywidualnie tylko dla nich. Kolejny, mały sukces NEC Competence Days w wersji online!
Tegoroczna edycja konferencji wyglądała również bardzo imponująco z drugiej strony ekranu
Podobnie jak w poprzednich latach, również w trakcie tegorocznej odsłony zostały przyznane statuetki NEC AWARDS dla najlepszych partnerów biznesowych NEC Display Solutions. W szczególności w tak trudnym roku dla całej branży AV, i nie tylko, japoński producent uhonorował firmy, które pomimo niełatwej sytuacji na rynku rozwijały swój biznes w oparciu o produkty i rozwiązania NEC. W trakcie wirtualnej gali nagrody otrzymali: TRIAS AVI (wdrożenie roku muzea), Studiotech Poland (kategoria broadcasting), PHU Ingwar (kategoria Control Room), Kudrycki Media Service (kategoria automotive), VisionCube (kategoria LED), PRO DIGITAL (kategoria digital signage). Natomiast firmą roku w plebiscycie zostało Perfect Displays.
Podobnie jak w poprzednich latach, również w trakcie tegorocznej odsłony zostały przyznane statuetki NEC AWARDS dla najlepszych partnerów biznesowych NEC Display Solutions.
…a inne debiutowały z dużym sukcesem!
Jak udowodniła firma Sharp NEC Display Solutions, przeniesienie dorocznego szkolenia do przestrzeni online wcale nie ograniczyło, ani nie zubożyło tego wydarzenia, a wręcz przeciwnie, dało jego organizatorom szereg nowych narzędzi aktywizujących uczestników, a uczestnikom możliwość zabrania głosu w ważnych dla nich tematach.
Nowością w trakcie NEC Online Competence Days 2020 były interaktywne konkursy, egzaminy wiedzy uzyskanej w trakcie kolejnych prezentacji oraz ankiety. We współpracy z partnerami tegorocznej edycji, organizator z sukcesem przeprowadził ponad trzydzieści krótkich quizów z nagrodami, blisko dwadzieścia ankiet, których wyniki na bieżąco mogli śledzić uczestnicy wirtualnego spotkania, oraz pięć egzaminów wiedzy, również z nagrodami dla najlepszych.
Gala NEC Awards również odbyła się w wersji online
Za rok już face to face
Jak przyznał, podsumowując tegoroczną edycję wydarzenia, Mariusz Orzechowski, general manager central south east Europe w Sharp NEC Display Solutions Europe:
– Przez 10 lat tworzyliśmy największą imprezę dla profesjonalnej branży AV w Polsce. Decydując się na jej wersję online, było dla mnie oczywiste, iż ponownie musimy zrealizować coś wyjątkowego. Utrzymanie wysokiej frekwencji, uwagi i koncentracji uczestnika przed ekranem przez 18 godzin transmisji live w ciągu dwóch dni to wielka sztuka. Nam się to udało – 37 połączeń live, 3 studia, 33 prezentacje i warsztaty to tylko mały wycinek z całości. Po konferencji otrzymaliśmy mnóstwo gratulacji, co daje nam wielką satysfakcję z dobrze wykonanej, ciężkiej pracy. Serdecznie dziękuję sponsorom, patronom medialnym, naszej ekipie, realizatorom oraz wszystkim tym, którzy przyczynili się do tego sukcesu.
Niezależnie, czy w odsłonie realnej, czy online, kawa jest podstawą konferencji!
Jesteśmy przekonani, że wszystkim uczestnikom tegorocznej edycji imprezy, których było ponad 400, tak jak nam, towarzyszyła tylko jedna myśl: obyśmy za rok mogli spotkać się na żywo i jak zwykle, porozmawiać o naszej branży, wypić wspólną kawę, poplotkować i zrobić biznes. I chociaż z przyczyn oczywistych tego osobistego faktora nieco brakowało, cała reszta była, jak co roku, na medal! Brawo Sharp NEC Display Solutions.
Tekst: Andrzej Pawluś, AVIntegracje
zdjęcia: Sharp NEC Display Solutions