AMC Baltic DMPA

Wzmacniacze miksujące z wbudowanym streamerem muzycznym.

Firma AMC Baltic została założona w styczniu 2008 roku w Kownie, drugim co do wielkości mieście Litwy, będącym zarazem największym ośrodkiem produkcji przemysłowej w tym kraju. Od początku nastawiła się ona na produkcję szeroko rozumianej elektroniki użytkowej, wykorzystywanej w instalacjach audio. Od prostych głośników sufitowych do głośników z certyfikatem EN54, od wzmacniaczy miksujących do zaawansowanych technologicznie urządzeń audio. Dość szybko udało się zdobyć uznanie wśród klientów i ustabilizować pozycję rynkową. Obecnie jest to firma o zasięgu międzynarodowym, specjalizująca się w PA, urządzeniach do komunikatów dźwiękowych czy też pochodnych. W Polsce wyłącznym dystrybutorem jej produktów jest warszawska firma Phono Media.

W tym artykule zajmiemy się dwoma urządzeniami z serii DMPA, czyli AMC Baltic DMPA 120 Stream i DMPA 240 Stream. Są to wzmacniacze miksujące z wbudowanym streamerem muzycznym, czyli coś w rodzaju cyfrowych kombajnów, które nie tylko gwarantują dźwięk odpowiedniej jakości, ale także – dzięki łączności z siecią – odtwarzają muzykę (i inne materiały) dostępną w internecie. Może ona pochodzić z serwisów streamingowych, jak Spotify, Tidal i wiele innych, radia internetowego itp. Oba modele są bardzo kompaktowe, mając rozmiar połowy racka o wysokości 1U, a przy tym zapewniają całkiem solidne wzmocnienie – liczba w nazwie określa moc, czyli 120 W, względnie 240 W. Wyposażono je w zasilacze impulsowe i transformatory wyjściowe 100 V. Tego typu rozwiązania doskonale sprawdzą się w przestrzeniach publicznych, gdzie oczekuje się odtwarzania muzyki, często w trybie ciągłym, z jednoczesną możliwością przerwania jej komunikatami głosowymi. Połączenie wzmacniacza miksującego z odtwarzaczem sieciowym pozwala na obsłużenie instalacji bez potrzeby użycia dedykowanego komputera z dostępem do internetu, wyposażonego w interfejs audio – wszystkie zadania spełni jedno z urządzeń serii DMPA. Urządzenie jest w stanie odtwarzać muzykę z internetowych stacji radiowych z popularnych serwisów, takich jak Spotify, Tidal, Apple Music, Amazon i innych. Całością można sterować za pomocą aplikacji lub z poziomu panelu przedniego, a oba modele obsługują połączenia Ethernet i Wi-Fi. Co więcej, użytkownik ma możliwość wykorzystania różnych konfiguracji, bowiem tego typu wzmacniacz z odtwarzaczem pozwala na podział systemu audio na różne strefy lub połączenie ich w jeden kompleksowy system. Jeśli w danej przestrzeni zainstalowano więcej wzmacniaczy DMPA Stream i podłączono je do tej samej sieci Ethernet, wówczas mogą one bezproblemowo współpracować ze sobą, tworząc jednolity system audio. Każde urządzenie wyposażono także w wejście mikrofonowe na komunikaty głosowe, ze sterowaniem awaryjnym wyciszeniem muzyki.

AMC Baltic DMPA

Panel przedni wzmacniacza miksującego z serii DMPA, z najważniejszymi elementami regulacyjnymi.

Oba omawiane modele są wizualnie praktycznie identyczne, różni je moc wyjściowa, oczywiście także oznaczenie na panelu czołowym. DMPA 240 Stream oferuje zatem 240 W, co wiąże się z maksymalnym poborem mocy wynoszącym 298 W, zaś DMPA 120 jest o połowę słabszy, oferując 120 W, przy maksymalnym poborze mocy 155 W. Niższy model jest także nieco lżejszy, ważąc 3,27 kg, w porównaniu z 4,29 kg mocniejszego brata. Całość robi bardzo dobre wrażenie – gdy weźmiemy pod uwagę design, jakość materiałów i wykonanie. Na panelu przednim znajdziemy wyświetlacz, trzy pokrętła miksera, określające poziom wejścia mikrofonowego, sygnału z wejść AUX i odtwarzacza, globalne pokrętło głośności, kilka przycisków sterowania, pozwalających na obsługę podstawowych funkcji – w tym także odtwarzacza strumieniowego, jak przeskok do następnego utworu, krok wstecz itp. Ponadto są potencjometry dwupasmowego korektora (bas: 140 Hz +/-7,5 dB, treble: 16 kHz +/-10 dB), a także gniazdo USB. Z boku widoczne są otwory wentylacyjne (urządzenie korzysta z pasywnego chłodzenia za pomocą wentylatora sterowanego PWM). Z tyłu zaś mamy typową antenę Wi-Fi, gniazdo Ethernet do połączenia kablowego, gniazdo sieciowe (zasilające) oraz włącznik, stereofoniczne wejście AUX (RCA) na zewnętrzny odtwarzacz (np. CD), wyjście liniowe (także gniazda RCA), wejście mikrofonowe oraz wyjścia w postaci złącz Phoenix. Można zastosować zarówno instalację o niskiej impedancji 2 Ω, jak i 100 V. Jest także złącze, również Phoenix, na awaryjne tłumienie muzyki. Przełącznik (DIP) z trzema pinami pozwala na określenie impedancji wyjściowej, które wejście ma priorytet, a także włączenie zasilania Phantom na złączach mikrofonowych. Z tyłu znajduje się także port do ew. uziemienia urządzenia. Obsługa jest relatywnie prosta i intuicyjna, poradzi sobie z nią każdy, kto posiada choćby minimalną wiedzę i doświadczenie w pracy z urządzeniami audio. Co więcej, oboma modelami można sterować za pomocą aplikacji z poziomu urządzeń mobilnych (jak tablety, czy smartfony), dostępna jest ona zarówno dla iOS, jak i Androida. Czułość wejścia liniowego wynosi -10 dB, zaś mikrofonowego -45 dB. Materiał audio może pochodzić z internetu, dostarczanego po kablu LAN (RJ45), względnie przez Wi-Fi, ale także z zewnętrznego odtwarzacza sprzętowego, przy czym może to być dowolne urządzenie, podłączane do pary stereofonicznych złącz RCA. Co więcej, możemy także wykorzystać port USB czy wreszcie Bluetooth. Parametry audio są całkiem dobre, całkowite zniekształcenia harmoniczne (THD) są mniejsze niż 0,4% (@ 1kHz), zaś pasmo przenoszenia pokrywa zakres od 80 Hz do 19 kHz. Odstęp sygnału od szumu wynosi 80 dB (na wejściu liniowym), względnie 75 dB (dla mikrofonu). Dźwięk można dodatkowo skorygować za pomocą dwupasmowego korektora. Sumaryczny sygnał z urządzenia pojawia się na wyjściu liniowym i można go w razie potrzeby przesłać dalej.

AMC Baltic DMPA

Panel tylny, zawierający wszystkie złącza

Kompaktowe rozmiary sprawiają, że taki wzmacniacz z odtwarzaczem można umieścić dosłownie wszędzie, także zestawiając ze sobą dwa identyczne, ulokowane obok siebie. Połączenie możliwości odtwarzania muzyki z internetu i z urządzeń zewnętrznych sprawia, że oba modele są bardzo uniwersalne. Zastosowanie najbardziej rozpowszechnionego w świecie urządzeń konsumenckich złącza RCA sprawia, że podłączyć da się dosłownie wszystko – odtwarzacz CD, ale nawet analogowy magnetofon, czy wreszcie gramofon – w ostatnim wszak wypadku poprzez odpowiedni przedwzmacniacz. Poziom każdego z tych źródeł ustawiamy na panelu czołowym, mając przy tym kontrolę nad sumarycznym poziomem całości.

PODSUMOWANIE
AMC Baltic ma w swojej ofercie dwa naprawdę ciekawe urządzenia, które są dobrą propozycją dla instalacji audio w przestrzeniach publicznych. Zarówno DMPA 120 Stream, jak i DMPA 240 Stream doskonale spełnią swoją rolę, zastępując kilka urządzeń. Wszędzie tam, gdzie chcemy odtwarzać w ciągu muzykę z serwisów streamingowych, zewnętrznych odtwarzaczy sprzętowych, a także okazjonalnie przerywać transmisję komunikatami głosowymi, będą idealnym wyborem. Warto też pamiętać, że serwisy streamingowe umożliwiają tworzenie własnych, indywidualnych playlist o dowolnej długości, które następnie mogą być odtwarzane za pomocą tego typu urządzeń. Producent przewidział wiele wariantów konfiguracji i podłączenia, całością można sterować bardziej tradycyjnie – z poziomu panelu, ale także na wskroś współcześnie, za pomocą aplikacji.

TEKST: Dariusz Mazurowski, „AVIntegracje”