Rozlokowane na całym globie hotele można podzielić na dwie grupy. Na te, w których zatrzymujemy się, bez większej refleksji załatwiamy sprawy biznesowe i udajemy się w dalszą podróż oraz te, których sama nazwa elektryzuje, a już przekroczenie progu obiektu jest przeżyciem, ze względu na wyjątkowy design, wyposażenie czy otaczającą budynek infrastrukturę. Jako że stoimy na początku lata i wakacyjnych urlopów, tym razem skupmy się na wyjątkowym resorcie położonym w bajecznym otoczeniu pustyni.
Tak, Dubaj znów zaskoczył i nieopodal słynnego hotelu Atlantis The Palm o kultowej bryle powstał kolejny Atlantis, tym razem The Royal o jeszcze wyższym standardzie, przełamujący kolejne ograniczenia i bijący kolejne rekordy. Jego otwarcie miało miejsce w dniach 21 i 22 stycznia tego roku, a gwiazdą na wydarzeniu był nie kto inny jak sama Beyonce.
Ponieważ mówimy o obiekcie zlokalizowanym na Bliskim Wschodzie, gdzie budżet nie jest problemem, obiekt został wykończony w oparciu o najwyższej jakości materiały, a cały wdrożony system nagłośnieniowy bazuje na aktywnych, referencyjnych rozwiązaniach marki Meyer Sound. Są hotele i Hotele, ten z pewnością należy do tych drugich…
Prace nad powstaniem nowego hotelu Atlantis The Royal rozpoczęły się już w 2017 roku. Co zrozumiałe, ze względu na panującą na świecie pandemię mocno się wydłużyły. Operator obiektu firma Kerzner International, przygotowując się do realizacji tej śmiałej inwestycji, postanowiła ogłosić konkurs, zarówno na projekt architektoniczny, jak i koncepcję wystroju wnętrz. W wyniku jego przeprowadzania do zaprojektowania obiektu zostały zaproszone najsłynniejsze biura architektoniczne na świecie m.in.: Kohn Pedersen Fox Associates z Nowego Jorku, odpowiedzialne za bryłę, londyńska pracownia GA Group, która stworzyła koncepcję przestrzeni wspólnych, znana paryska architektka Sybille de Margerie, która przygotowała projekt wnętrz mieszkalnych czy firma WER Design z Kalifornii, która zaprojektowała rzeźby i elementy wystroju wnętrz bazujące na wodzie. Architektom zależało, aby bryła obiektu nawiązywała do znajdującego się już od lat na dubajskiej Palm Island legendarnego hotelu Atlantis The Palm, który stanowi wizytówkę całego emiratu i usypanej tam przez człowieka wyspy-palmy.
W efekcie Atlantis The Royal został pomyślany jako dekonstrukcja, tradycyjnych wież związanych z Dubajem i składa się z pojedynczych, połączonych ze sobą bloków, łączących tradycję i nowoczesną architekturę rozwijającego się miasta. Każdy z tych bloków został „ubrany” w odpowiednie oświetlenie, co daje wieczorem piorunujący efekt.
Łącznie nowy hotel ma 500 metrów długości i 178 metrów wysokości, a jego głównymi, widocznymi nawet z oddali elementami architektonicznymi są dwie wysokie wieże połączone mostem o wymiarach 90 na 33 metry. Na jego szczycie (wzorem słynnego The Atlantis Palm) zlokalizowany został apartament The Royal Mansion, a także pozbawiony krawędzi basen o długości 90 metrów, restauracje, miejsce na imprezy i ceniony klub Cloud 22. Taka koncepcja architektoniczna wpisująca się w samą lokalizację hotelu w połączeniu z wysokością obiektu gwarantuje gościom niesamowite widoki: w kierunku Zatoki Perskiej i laguny Palm Island oraz na panoramę Dubaju.
O tym, jak ogromny był to projekt, może świadczyć tylko kilka liczb. Do budowy wykorzystano 220 000 metrów sześciennych betonu, 90 000 metrów kwadratowych szkła (co odpowiada 10 boiskom piłkarskim), 45 000 ton stalowych prętów zbrojeniowych, 5500 ton stali konstrukcyjnej i 150 000 metrów kwadratowych marmuru. Ciekawostką konstrukcyjną może być to, że na całym terenie znajduje się 2400 pali umacniających podłoże, z których niektóre mają nawet 45 metrów głębokości!
Jak już wspomniano, twórcami wyglądu wnętrza hotelu są pracownie Kohn Pedersen Fox Associates i GA Group. Wystrój obiektu odwołuje się na wielu poziomach do koncepcji wody, jako niezwykle cennego na pustyni towaru, a także do tradycji najstarszych mieszkańców pustyni, Beduinów. Przykładami tego są chociażby rzeźba w Lobby w formie kropelek, nawiązująca do pierwszych kropli deszczu na piaskowych terenach czy windy Deluge, które dosłownie sprawiają, że goście muszą przejść przez strumień wody, aby dotrzeć do kolejnej części resortu. Ponadto znajdziemy tutaj również trzy ogromne akwaria, będące domem dla 7200 zwierząt morskich i specjalne akwarium tylko z samymi meduzami.
Warto wspomnieć, że w obiekcie zostały również wdrożone najwyższe standardy ekologiczne. Większość przeszkleń obiektu jest zacieniona przez całe lato i przez większą część dnia wiosną, zimą i jesienią, co znacząco ogranicza wydatki energetyczne na klimatyzację. Ponadto woda we wszystkich fontannach i rzeźbach wodnych jest poddawana recyklingowi i znajduje się w obiegu zamkniętym, a wszystkie oprawy zastosowane do oświetlenia hotelu to rozwiązania LED.
Resort, z którego nie chce się wychodzić…
Atlantis The Royal ma powierzchnię 406 tysięcy metrów kwadratowych rozlokowanych na 43 piętrach, na których mieści się 795 pokoi dla gości i siedemnaście restauracji, które powinny z łatwością odpowiedzieć na wyzwania stawiane nawet przez najbardziej wymagających smakoszy. Hotel został położony na działce o powierzchni ponad 173 tysięcy metrów kwadratowych, co umożliwiło stworzenie wielu dodatkowych atrakcji otaczających budynek i dostępnych dla gości obiektu. Mowa tutaj m.in. o największych na świecie parku wodnym ze 105 zjeżdżalniami, które oficjalnie znalazły się w Księdze Rekordów Guinessa, podwodnym safari w specjalnych skafandrach czy snorkowaniu, umożliwiającym podglądanie życia rekinów.
Dyskretny system nagłośnieniowy, bez kompromisów
Twórcy obiektu nie mogli zapomnieć również o odpowiednim nagłośnieniu zapewniającym najwyższej jakości doznania wszystkim jego gościom. Tak samo dla inwestora, operatora jak i architektów zaangażowanych w projekt istotne było, aby wdrożone systemy nie tylko charakteryzowały się najwyższą jakością, ale także nie wpływały niekorzystnie na wygląd przestrzeni. Ta informacja została przekazana głównemu konsultantowi ds. rozwiązań multimedialnych w hotelu firmie Mediatech oraz kierownikowi prac z ramienia firmy, Gedowi Kingowi. Aby odpowiedzieć na stawiane wymagania, zdecydowano się zastosować 400 dyskretnie rozmieszczonych, aktywnych głośników Meyer Sound. Dla potrzeb wszystkich części wspólnych Mediatech, zdecydował się zastosować cztery modele wykorzystujące opatentowaną technologię IntelligentDC, która pozwala na przesłanie symetrycznego sygnału audio i niskiego napięcia potrzebnego do zasilania za pomocą tylko jednego kabla, co eliminuje konieczność stosowania zasilaczy przy każdym z aktywnych głośników oraz pozwala na stosowanie długich i lekkich przewodów. W konkretnych przestrzeniach zainstalowano miniaturowe głośniki MM-4XP, kompaktowe głośniki UP-4XP, głośniki sufitowe Ashby-8C oraz niewielkie subwoofery MM-10. W przypadku większych sal balowych, projekt zakładał instalację elastycznych kolumn z możliwością cyfrowego sterowania wiązką Meyer Sound CAL. Koordynacją całej logistyki związanej z dostawą głośników zajął się partner firmy Meyer Sound w regionie, Systech Middle East, który współpracował z głównym integratorem systemów audio-wideo i IT projektu, firmą GBM. Luksusowe restauracje z przestrzeniami dla gości o nienachalnym wyglądzie stanowiły szczególne wyzwanie. Trzeba było zastosować tam rozwiązania, które wypełnią przestrzeń najwyższej jakości dźwiękiem, nie będą agresywne i nachalne dla słuchaczy i równocześnie, po raz kolejny nie będą przykuwały uwagi gości. Jak powiedział dyrektor ds. systemów audiowizualnych w obiekcie Richard Carter: „Wykorzystanie systemów Meyer Sound do odtwarzania muzyki i transmisji wydarzeń rozrywkowych dziejących się w obiekcie w równomierny sposób, przy użyciu dyskretnych głośników przyniosła wiele zalet”.
Co ciekawe, wytyczne do projektu zostały przekazane firmie Mediatech już w 2017 roku. Jednak ze względu na wielkość projektu, jego stopień rozbudowania, a przede wszystkim pandemię, która opóźniła wszystkie prace, zanim budowa doszła do punktu, w którym miała nastąpić dostawa głośników, producent Meyer Sound wycofał model UP-4XP i zastąpił go węższym rozwiązaniem UP-4slim. Chociaż parametry obydwu kolumn były bardzo zbliżone, to jednak zmiana gabarytów wymagałaby pewnych korekt konstrukcyjnych, a kolumny zainstalowane na zewnątrz wyglądałyby inaczej, niż było to pierwotnie planowane, a takie odstępstwa od projektu, również na poziomie wizualnym, były niedopuszczalne. Dlatego producent, aby uniknąć kłopotów i ograniczyć trudności stawiane przez integratorem i projektantami, postanowił „wycofać z emerytury” model UP-4XP, budując niestandardową partię specjalnie dla potrzeb tego projektu, z obudową wykończoną dokładnie w wymaganym kolorze z palety RAL. Jak przyznała szef sprzedaży rozwiązań Meyer Sound na Bliski Wschód i Afrykę Andrea Granata: „To było trochę niezwykłe, ale nie pozbawione precedensu. Jak przystało na firmę naszej wielkości i globalnego zasięgu, oferujemy wyjątkową elastyczność w dostosowywaniu naszej produkcji do specyficznych i nietypowych potrzeb naszych klientów”.
Wśród wielu przestrzeni restauracyjnych szczególnym wyzwaniem, ze względu na swoją wielkość i podział na wiele obszarów tematycznych, była przestrzeń gastronomiczna zlokalizowana na trzecim piętrze i mogąca pomieścić 950 gości. Aby zapewnić maksymalną elastyczność, cała przestrzeń została podzielona na piętnaście, niezależnych stref. Jak mówi Richard Carter: „Również w tej wymagającej przestrzeni rozwiązania Meyer Sound sprawdziły się znakomicie, zarówno dzięki zasięgowi, który zapewniają głośniki producenta, jak i możliwości sterowania każdym głośnikiem, tam gdzie było to wymagane”. Oczywiście, zestawy głośnikowe Meyer Sound zostały również zainstalowane w pozostałych z siedemnastu restauracji znajdujących się w Atlantis The Royal. Dinner by Heston Blumenthal to 32 głośniki MM-4XP i cztery subwoofery MM-10, w La Mer o tematyce peruwiańskiej zainstalowano 21 zestawów MM-4XP i trzy subwoofery MM-10. Podobne systemy pracują również w restauracji Jaleo autorstwa José Andrésa i kuchni perskiej Ariany. Dodatkowo rozwiązania od Meyer Sound zostały również zainstalowane w przestrzeni rozrywkowej Cloud 22 oraz w kabanach zlokalizowanych przy basenie. Tutaj zastosowano 32 głośniki UP-4XP i 45 MM-4XP, wsparte 32 subwooferami MM-10.
W większości lokali dźwięk jest odtwarzany na bardzo subtelnych poziomach głośności, czasami wychodząc tylko na pierwszy plan. Jednak w Resonance Bar by Heston, do którego gdy zachodzi słońce wkraczają najlepsi DJ-e, konieczne było zastosowanie nieco większego zestawu. Tylko tutaj mamy tuzin głośników UP-4XP i cztery subwoofery MM-10. Taki zestaw pozwala na uzyskanie stałego poziomu głośności 105 dB bez zniekształceń. Podobnie w przypadku większych przestrzeni do spotkań, gdzie mogą odbywać się szkolenia, wykłady, uroczyste kolacje czy konferencje. W Atlantis The Royal znajduje się sala balowa o powierzchni 10 000 metrów kwadratowych, którą przy pomocy ruchomych ścian można podzielić na trzy niezależne przestrzenie. Każdy z tych trzech obszarów jest wyposażony w parę kolumn głośnikowych Meyer Sound CAL 32, którymi można sterować cyfrowo, tak aby uzyskać precyzyjne, równomierne pokrycie. W każdej z trzech stref znajdziemy również dwa subwoofery MM-10, odpowiadające za transmisję najniższych częstotliwości. Gdy trzy przestrzenie zostają połączone w jedną salę balową, perfekcyjne nagłośnienie zapewnia para kolumn CAL 64. Jak mówi Granata: „Cały projekt nie był pozbawiony wyzwań, ale dzięki zaangażowaniu i pracowitości naszych partnerów udało się umiejętnie zarządzać całym procesem wdrożenia i w trakcie wielkiego otwarcia, obyło się bez żadnych problemów. Jako Meyer Sound jesteśmy zadowoleni, że mogliśmy być częścią projektów, który znacząco podniósł poprzeczkę doskonałości dla całej branży hotelarskiej”.
Podsumowanie
Wielu spośród gości, którzy mieli już okazję odwiedzić Atlantis The Royal w Dubaju, oraz znawców rynku hotelarskiego twierdzi, że to najbardziej luksusowy resort na świecie. Biorąc pod uwagę, że mówimy o obiekcie zlokalizowanym na Bliskim Wschodzie oraz fakt, że jest to kolejny już Atlantis położony na dubajskiej Palmie, w którym mieści się siedemnaście restauracji najlepszych szefów na świecie, ogromny park wodny, a nawet podwodne safari i dla potrzeb którego został przygotowany imponujący projekt architektoniczny i zastosowane zostały najwyższej jakości materiały wykończeniowe i topowe rozwiązania techniczne, ta teza wydaje się być więcej niż prawdziwa!
tekst: Łukasz Kornafel, „AVIntegracje”
zdjęcia: Meyer Sound/ Atlantis The Royal /Adonis Bdaywi