Na początku maja tego roku miało miejsce uroczyste otwarcie zmodernizowanego budynku Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych przy ul. Kościńskiego w Olsztynie, a wraz z nim nowej Auli widowiskowo-konferencyjnej im. Anny Wasilewskiej, która będzie służyła mieszkańcom całego województwa. Zmodernizowane centrum to nowoczesny obiekt na miarę XXI wieku. Inwestycja, której całkowita wartość wyniosła ponad 20 mln zł, ma być przeznaczona głównie na cele kulturalne.
Głównym pomieszczeniem obiektu jest wielofunkcyjna aula widowiskowo-konferencyjna z dużą sceną i składanymi widowniami na 414 miejsc siedzących. Przy złożonych widowniach sala staje się ogromnym parkietem z pokaźną sceną, na którym przebywać może ponad 700 osób.
Aula jest salą wielofunkcyjną, zarówno koncertową, kinową, teatralną, jak i konferencyjną, wyposażoną w bardzo dobrej jakości sprzęt nagłośnieniowy i oświetleniowy oraz system projekcji kinowej wraz z ekranem.
Na potrzeby sali widowiskowej centrum zaprojektowano nowoczesny sceniczny system elektroakustyczny oraz kinowy system nagłośnienia, zainstalowano również system interkomowy, a także system tłumaczeń symultanicznych.
Za całość realizacji w zakresie wyposażenia Auli widowiskowo-konferencyjnej w rozwiązania sceniczne i multimedialne odpowiadało Przedsiębiorstwo Specjalistyczne TEATR, zaś część rozwiązań związana z dźwiękiem, systemami interkomowymi i systemem tłumaczeń symultanicznych powstała we współpracy z firmą TOMMEX, będącą autorem koncepcji nowoczesnych rozwiązań zainstalowanych w obiekcie.
System nagłośnienia scenicznego
System nagłośnienia scenicznego zapewnia równomierne pokrycie dźwiękiem całej widowni sali widowiskowej, pozwalając na realizację koncertów, konferencji czy przestawień teatralnych.
System nagłośnienia frontowego sali widowiskowej oparto na systemie N-RAY marki CODA Audio. N-RAY należy do rodziny N-SERIES, oferując technologię znaną z serii AiRAY, umieszczoną w kompaktowej obudowie, zapewniając jednocześnie brzmienie dużego systemu i potężną skuteczność. Konstruktorzy w idealny sposób połączyli zalety kompaktowych, mobilnych systemów z zaawansowanymi technologicznie rozwiązaniami flagowych modeli CODA. Wysoka skuteczność i niewielkie rozmiary świetnie sprawdzają się w zastosowaniach instalacyjnych małych i średnich aplikacji, gdzie możliwości montażu często są bardzo ograniczone. Z łatwością wpasuje się w ciasne luki na nagłośnienie i nie wymaga przy tym dużego udźwigu punktów podwieszenia.
W przypadku sali widowiskowej CEIK, dwa grona (LR) głośnikowe wyposażone zostały w osiem zestawów głośnikowych szerokopasmowych trzydrożnych N-RAY, pracujących w technologii Line Array oraz dwa systemowe zestawy niskokotowe SCN-F, wyposażone w neodymowe, 15” przetworniki o sensorycznie kontrolowanym wychyleniu membrany, przetwarzające zakres 35Hz-200 Hz, pokrywający się z dolnym zakresem przetwarzania gron N-RAY. SCN-F umożliwia nie tylko przetwarzanie najniższych częstotliwości, ale również zapewnia dodatkową rezerwę mocy, niezrównaną dynamikę oraz dobrze zdefiniowany, punktowy bas.
Do dyspozycji obiektu zapewniono również dwa komplety zestawów głośnikowych subniskotonowych SCV-F, dostawianych do systemu w razie potrzeby, które mają funkcję kontrolowania wychylenia cewki przetwornika za pomocą zintegrowanego obwodu monitorującego, pozwalającego na zoptymalizowanie warunków pracy oraz uzyskanie maksymalnej skuteczności przetwarzania.
System wspomagają również cztery zestawy głośnikowe D5-CUBE typu front-fill, nagłaśniające pierwsze rzędy widowni. Zastosowane zestawy głośnikowe główne szerokopasmowe mają możliwość niesymetrycznej propagacji dźwięku.
Zestawy głośnikowe frontowe zasilone zostały za pomocą czterokanałowych wzmacniaczy mocy z procesorami DSP LINUS14-D, zapewniającymi możliwość wprowadzenia filtrów FIR, korygujących charakterystykę częstotliwościową dla wykorzystanych urządzeń głośnikowych.
Urządzenia sterujące i nadzorujące pracę systemu nagłośnienia wyposażone są w oprogramowanie pozwalające na zarządzanie i nadzorowanie pracy wzmacniaczy mocy, konsolet fonicznych oraz zestawów mikrofonów bezprzewodowych i bezprzewodowego systemu odsłuchu osobistego.
Transmisja sygnałów audio w systemie nagłośnienia pomiędzy poszczególnymi jego elementami odbywa się w cyfrowej sieci audio wykorzystującej profesjonalny protokół transmisji sygnału audio DANTE w sieci Ethernet.
Systemy monitorowe
Dla zapewnienia odpowiedniego odsłuchu dla artystów na scenie zapewniono również komplet scenicznych monitorów odsłuchowych. Wybrano uniwersalne odsłuchy estradowe CODA Audio do elastycznego wykorzystania z rodziny CUE Series. W tym wypadku wybrano najmniejszy z model serii: CUE FOUR. Zapewniono także sześć monitorów aktywnych DXR12mkII marki Yamaha, które mogą być również wykorzystywane jako zestawy mobilnego nagłośnienia, rozstawiane na statywach.
Konsolety foniczne i transmisja audio
Do obsługi systemu nagłośnienia podczas organizowanych w sali wydarzeń, koncertów, konferencji czy przedstawień teatralnych służą dwie konsolety foniczne Yamaha serii QL. Jedna z konsolet wykorzystywana będzie do pracy nad nagłośnieniem frontowym – QL5, a druga nad monitorowym – QL1. Miksery z serii QL to wspaniałe, kompaktowe, cyfrowe konsole mikserskie oferujące szerokie możliwości miksu, przetwarzania sygnałów oraz połączeń do małych i średnich zastosowań – koncertów na żywo, przemówień, konferencji prasowych, eventów oraz innych instalacji. Konsolety wraz z zestawem przetworników analogowo-cyfrowo-analogowych TIO1608-D zapewnią łatwą i elastyczną realizację wszelkich wydarzeń kulturalnych organizowanych w CEIK.
System nagłośnienia kinowego
Sala spełnia również funkcję kinową, w związku z czym zainstalowano system nagłośnienia kinowego oparty na urządzeniach szwedzkiej marki PROPHON. Rozwiązania tej marki zostały opracowane i zaprojektowane na bazie gromadzonej latami wiedzy i doświadczeń producenta we współpracy z firmami instalacyjnymi i właścicielami kin, dlatego też zapewniają bezkonkurencyjnie najwyższą jakość.
W systemie wykorzystano dwanaście zestawów głośnikowych efektowych M48, trójdrożne modularne zestawy głośnikowe LRC model XD223 oraz zestaw głośnikowy niskotonowy SUB6, zasilany przez 4-kanałowe wzmacniacze mocy serii P, wyposażone w procesor DSP.
System interkomowy
Dla zapewnienia sprawnej komunikacji pomiędzy realizatorem frontowym, monitorowym, realizatorem oświetlenia i sceną oraz możliwości pracy dla inspicjenta podczas wydarzeń teatralnych, sala wyposażona została w system interkomowy hiszpańskiej marki AEQ.
System składa się z czterech pulpitów interkomowych serii BS3000, zainstalowanych na stanowiskach realizatora frontowego, monitorowego, oświetleniowego oraz pulpitu dodatkowego do wykorzystania np. na scenie, a także dwóch bezprzewodowych pulpitów XPLORER wraz z niezbędnymi do pracy mikrofonami i słuchawkami systemowymi.
System tłumaczeń symultanicznych
Sala została wyposażona także w zaawansowany profesjonalny bezprzewodowy system tłumaczeń symultanicznych INTEGRUS marki BOSCH, zapewniający doskonałą jakość dźwięku, swobodne poruszanie się uczestników spotkania oraz łatwy wybór kanału.
System wyposażono w promienniki podczerwieni, jednostkę centralną oraz mobilne stanowisko tłumaczy z dwoma pulpitami i kabiną. System pozwala na realizacje tłumaczeń na jeden dodatkowy język (zapewnione dwa pulpity) i jest wyposażony w 56 odbiorników z ładowarką walizkową.
Funkcje konferencyjne
System uzupełniono o elementy pozwalające na wykorzystanie sali w ramach prowadzenia pełnoprawnych konferencji oraz obrad. W układzie konferencyjnym zapewniono możliwość podziału na dwie mniejsze, niezależne sale, posiadające dedykowane nagłośnienie, oświetlenie i możliwość dowolnego ustawienia miejsc siedzących. Sercem systemu jest matryca audio Yamaha MRX7-D z przetwornikiem EXo8, do której zostały wprowadzone dodatkowe kanały audio z przyłączy na scenie. W sali zainstalowano dodatkowo urządzenia głośnikowe przyekranowe HOPS8 marki CODA Audio, służące do obsługi konferencji bez wykorzystania głównego systemu nagłośnienia.
System wspomagania słyszenia z pętlą indukcyjną
W sali zainstalowano również system wspomagania słuchu z pętlą indukcyjną dla osób niedosłyszących, który powinien znajdować się w każdym miejscu publicznym. Oparto go na rozwiązaniach marki G+M elektronik, umożliwiających spełnienie normy PN-EN 60118-4, dotyczącej instalacji i działania pętli indukcyjnych. Jako uzupełnienie systemu dostarczono szereg elementów i peryferii, niezbędnych do prowadzenia wydarzeń przewidzianych w sali, między innymi mikrofony przewodowe i zestawy bezprzewodowe Sennheiser, Audix i Vanguard, bezprzewodowy system odsłuchu osobistego, odtwarzacze audio, symetryzatory ARX, urządzenia sterujące i nadzorujące pracę systemu nagłośnienia – laptop i tablet multimedialny oraz komplet urządzeń sieciowych – przełączniki sieciowe, routery i punkty dostępowe WI-FI.
Podsumowanie
Ta wielofunkcyjna sala widowiskowa została zatem wyposażona we wszystko, co niezbędne do prowadzenia koncertów, projekcji filmowych, organizacji spektakli teatralnych, konferencji, prelekcji oraz wielu innych wydarzeń kulturalnych. Nowoczesne rozwiązania w zakresie wyposażenia scenicznego i multimedialnego zapewniają elastyczność, optymalną funkcjonalność w zakresie wielu obszarów zastosowań oraz wysoką jakość, która na pewno zostanie doceniona zarówno przez użytkownika obiektu, jak i mieszkańców regionu odwiedzających obiekt.
tekst: Marcin Marza
zdjęcia: P.S. Teatr