
Najbardziej kompaktowy mediaserver.
Dokładnie dwa lata temu, przy okazji naszego cyklu, kiedy to przyglądałem się innemu urządzeniu z tej jakże udanej serii, wspominałem o tym, że w 2025 roku przypadnie pięćdziesiąty jubileusz marki AV Stumpfl. Co się zmieniło od tamtego czasu? Czy nadal są istotne wcześniejsze założenia, czyli między innymi rygor pracy 24/7 i idea digital signage? Czy te walory są nadal na czołowej liście priorytetów firmy? Miniony rok był dość ciekawy pod kątem nowych propozycji marki AV Stumpfl. To właśnie w 2024 firma zaprezentowała swoje najnowsze dziecko oparte na architekturze ADA marki NVIDIA.
Zanim przejdę do głównego tematu artykułu, czyli Pixery Zero, sądzę, że naprawdę warto podkreślić ten spektakularny sukces, jakim okazał się produkt oparty na wspomnianej ultrawydajnej technologii. I choć różnice technologiczne są spore, to wyposażenie modelu Four w opcjonalną architekturę pokazuje, w jaki sposób marka projektuje swoje produkty i jak nowatorskich rozwiązań możemy się spodziewać. Zatem i przy dużo skromniejszym urządzeniu jakim jest model ZERO, użytkownik może liczyć na absolutną stabilność i komfort pracy. Wiem co mówię, ponieważ pamiętam z swojej praktyki jak bardzo stresujące są momenty kiedy to mediaserver nie pracuje w sposób prawidłowy, a zwykle takie awarie następują dosłownie pięć minut przed danym wydarzeniem. Dlatego z zapartym tchem za każdym razem przyglądam się produktom spod znaku Pixera. No dobrze, ale co z rewolucyjnym rozwiązaniem opartym na Ada? Model 4 w tej opcji ma 48 GB pamięci VRAM. Wydajność (single-precision) sięga nawet do 91,1 TFLOPS. Tak zaprojektowana modyfikacja architektury pozwala na procesy podwójnego renderowania. Właściwie nie ma to znaczenia, czy użytkownik pracuje nad scenami wygenerowanymi w 3D, czy też chodzi o płynne odtwarzanie strumieni 2D.

To niewielki, kompaktowy mediaserwer, który zajmuje połowę przestrzeni w racku typu 19 cali o wysokości 2 U. Oznacza to, że zajmując przestrzeń wysokości dwóch jednostek można w takim racku zamontować dwa niezależne PIXERA ZERO, obok siebie. Na pokładzie znajduje się procesor Intel Xeon z sześcioma rdzeniami i dwunastoma wątkami. Pamięć RAM to 32GB. Serwer jest wyposażony w fizyczne 4 wyjścia, a sama licencja może obejmować dwa lub właśnie 4 niezależne wyjścia. Stała prędkość odczytu wynosi 5GB/s, a contenty są odtwarzane z nieskompresowanych plików. Oczywiście PIXERA ZERO ma opcję odtwarzania 4x4K
Wracamy do PIXERA ZERO – wyposażenie
To niewielki, kompaktowy mediaserwer, który zajmuje połowę przestrzeni w racku typu 19 cali o wysokości 2 U. Oznacza to, że zajmując przestrzeń wysokości dwóch jednostek, można w takim racku zamontować dwa niezależne PIXERA ZERO, obok siebie. Co ważne, kupując ten mediaserwer, szczęśliwy nabywca otrzymuje pełną licencję, a zatem i pełną funkcjonalność serwerów PIXERA. Do jakich celów został stworzony ten serwer? Na pokładzie znajduje się procesor Intel Xeon z sześcioma rdzeniami i dwunastoma wątkami. Pamięć RAM to 32GB. Serwer jest wyposażony w fizyczne 4 wyjścia, a sama licencja może obejmować dwa lub właśnie 4 niezależne wyjścia. Stała prędkość odczytu wynosi 5GB/s, a contenty są odtwarzane z nieskompresowanych plików. Oczywiście PIXERA ZERO ma opcję odtwarzania 4x4K.
Jak można korzystać z systemu PIXERA?
Tu warto podkreślić kilka aspektów, które zawsze staram się uwypuklać przy okazji analizowania systemów spod znaku PIXERA. Sama sfera hardware’owa to jedno, ale trzon koncepcji stanowi oprogramowanie. Jak już wcześniej wspomniałem, jeśli użytkownik zaprzyjaźni się z filozofią pracy dot. któregokolwiek urządzenia z serii, to w przyszłości nie będzie miał problemu z obsługą innych mediaserwerów PIXERA, ponieważ architektura oprogramowania jest taka sama. Drugim ważnym elementem jest możliwość tworzenia systemów. Pixera została zaprojektowana w taki sposób, aby działać również w tzw. „systemach rozproszonych”, a sama seria jest na tyle rozbudowana, że zarówno urządzenia pod kątem wyposażenia, jak i samych licencji można dobrać w dokładnie spersonalizowanym pakiecie.

Zakładka „SCREENS” oprogramowania Pixera pozwala na aranżację ekranów projekcyjnych, ścian LED oraz innych obiektów, dekoracji i elementów scenicznych, wchodzących w skład naszego projektu.
Co piszczy w architekturze oprogramowania?
Pixera w strukturze oprogramowania posiada cztery bloki. Można je zdefiniować jako kompozycja, skalowanie, wyświetlanie oraz kontrola. Bardzo interesujący zestaw narzędzi oferuje właśnie ta czwarta, najnowsza zakładka o nazwie CONTROL. Pozwala ona np. na integrację media serwerów Pixera z systemami śledzenia ruchu na scenie, na sterowanie całym systemem przez przeglądarkę czy integrację z instalacją stałą. Możemy także zbudować własną konfigurację sterowania oraz połączyć urządzenie marki AV Stumpfl z produktami do sterowania firm trzecich, przy wykorzystaniu możliwości bibliotek Pixera API. Pozwala nam to na tworzenie różnorodnych układów sterowania i komunikacji, a nawet dodawanie własnych unikalnych funkcjonalności, których wymaga określona instalacja stała w ramach naszego rozbudowanego projektu.
Wszystkie elementy jakie stworzymy i zintegrujemy mogą być współdzielone z podłączonymi systemami, możemy wykonywać połączenia i integrację wielu zróżnicowanych technologii multimedialnych, a także tworzyć rozwiązania interaktywne.
Ponadto system ma sporą bazę urządzeń projekcyjnych oraz ekranów LED. Możliwość korzystania z gotowej konfiguracji dla danego wyświetlacza znacznie skraca proces mapowania czy samego skalowania. Te działania są również naprawdę intuicyjne. Pixera zawiera też bazę materiałów audiowizualnych, które można z powodzeniem wykorzystać przy kreowaniu własnych contentów. Co ważne, system zapewnia również idealną synchronizację. Przeznaczone do tego blok programowy czuwa nad dokładną synchronizacją z rozdzielczością co do jednej klatki w stosunku do wszystkich wyjść mediaserwera. Oznacza to, że niezależnie od rodzajów materiałów źródłowych kompozycja zostanie wysłana za pomocą wyjść w takim ułożeniu czasowym jak została zaprojektowana. Nie ma możliwości, aby przeliczanie któregoś z materiałów podczas odtwarzania wpłynęło na asynchroniczny efekt na wyświetlaczach czy innych urządzeniach odbiorczych.

Pixera w strukturze oprogramowania ma cztery bloki. Można je zdefiniować jako kompozycja, skalowanie, wyświetlanie oraz kontrola. Bardzo interesujący zestaw narzędzi oferuje właśnie ta czwarta, najnowsza zakładka o nazwie CONTROL. Pozwala ona np. na integrację media serwerów Pixera z systemami śledzenia ruchu na scenie, na sterowanie całym systemem przez przeglądarkę czy integrację z instalacją stałą. Możemy także zbudować własną konfigurację sterowania oraz połączyć urządzenie marki AV Stumpfl z produktami do sterowania firm trzecich, przy wykorzystaniu możliwości bibliotek Pixera API.
Najmniejszy, który zachęca do większych
Niewielki serwer, o dużych możliwościach, zamknięty tylko w obudowie o szerokości połowy standardowego racka 19” i wysokości 2U, daje bardzo duże możliwości i jest niezwykle elastycznym rozwiązanym „na dobry początek” czy do mniejszych instalacji. Można by nawet wysupłać pewną tezę: „Zapoznaj się z tym, co potrafi nasz sprzęt, a zapragniesz więcej”. No cóż śledząc wydarzenia oparte na PIXERA, nie trudno się z tym nie zgodzić. Firma prezentuje sporo widowiskowych realizacji, gdzie osiągnięty efekt docelowy być mógłby nie być tak spektakularny, gdyby nie rozwiązania z fabryk AV AV Stumpfl. Będziemy śledzić dalsze poczynania firmy, nadal z zapartym tchem.
TEKST: Paweł Murlik, „AVIntegracje”