Jednym z wyzwań, z którym mierzą się producenci działający na rynku systemów AV, jest zbudowanie takiego portfolio produktów, aby móc odpowiedzieć kompleksową ofertą na różnorodne wymagania klientów z różnych rynków wertykalnych. Dużo lepsze efekty również dla samego producenta przynosi posiadanie szerokiego wachlarza rozwiązań, niż zamknięcie się tylko na jeden rynek czy jeden rodzaj produktu. Jednak nie tylko liczba produktów w katalogu jest ważna, ale przede wszystkim jakość każdego z nich i to, aby odpowiadał on konkretnym potrzebom klientów. Właśnie dlatego tak wiele firm łączy swoje siły lub decyduje się na zakup innych producentów, aby wspólnie, korzystając z wiedzy, doświadczenia czy wreszcie opatentowanego know how, móc zaoferować szerokie i kompleksowe portfolio klientom z różnych rynków. Do takich firm z całą pewnością należy Biamp, który ogłosił jedną z najważniejszych informacji branżowych 2019 roku: w lipcu producent poinformował o przejęciu Audioprof Group International. Dzięki tej transakcji technologiczny gigant stał się właścicielem marek Community Professional Loudspeakers oraz Apart Audio. Zapraszamy do rozmowy z Krisem Vermuytenem, jeszcze do niedawna dyrektorem generalnym Apart Audio, a dzisiaj dyrektorem generalnym Biamp Europe, który tylko naszemu magazynowi opowiedział o powodach włączenia do grupy Biamp nowych marek, oferowanych przez nie rozwiązaniach i planach na przyszłość.

Chociaż dzisiaj marka Biamp kojarzy się głównie z rynkiem AV i instalacjami stałymi, to narodziła się w Oregonie w Stanach Zjednoczonych w 1976 roku z pomysłu projektowania i produkcji niezawodnych, trwałych, wysokiej jakości rozwiązań audio dla potrzeb rynku live. Pierwszymi rozwiązaniami wdrożonymi na rynek przez producenta były m.in: amplimikser MixPak, wzmacniacz serii 19, instalowany w racku RackMax czy konsoleta nagraniowa LEGEND.

Główna siedziba znajduje się w obiektach należących wcześniej do Apart Audio.

Dla producenta od początku najważniejszym wyzwaniem i  głównym celem przyświecającym projektowaniu nowych rozwiązań było dostarczanie produktów skrojonych dokładnie według potrzeb ich odbiorców. Ale nie tylko. Zgodnie z filozofią producenta użytkownicy jego produktów nie powinni się również martwić ich działaniem czy ewentualnym serwisem. Dlatego Biamp był jedną z pierwszych marek, która udostępniła swoim klientom pięcioletnią gwarancję, będącą dowodem na to, że na jej produktach można polegać. W latach 90. firma zdecydowała się odejść od projektowania rozwiązań dla potrzeb rynku koncertowego, skupiając się na produktach do instalacji stałych. Wtedy też swoją oficjalną premierę miała rodzina produktów Advantage, w skład której wchodziły m.in.: instalacyjne miksery rackowe 801, matryce audio PMX84, korektory graficzne do zastosowań instalacyjnych EQ301, wzmacniacze CPA130 i procesory DSP, takie jak model MSP22e. Od początku kluczowym elementem dla firmy był proces produkcji. Wszystkie etapy od projektowania kości DSP, poszczególnych komponentów przez prototypowanie, produkcję, programowanie, aż po szczegółowe testy i kontrolę jakości odbywają się na miejscu, w fabryce producenta. W 2002 roku, chcąc jeszcze bardziej umocnić swoją pozycję na rynku profesjonalnych rozwiązań AV, Biamp zaprezentował serię rozwiązań Audia, które stały się sercem setek tysięcy instalacji na całym świecie. Kolejne lata to już bardzo mocny i  spektakularny rozwój w obszarze instalacji stałych. W 2004 zaprezentowano procesory Nexia SP, Nexia CS, Nexia PM, a także technologię Acoustic Echo Cancellation, która dzisiaj jest kluczowym rozwiązaniem, o które pytają projektanci sal konferencyjnych czy sal typu collaboration room. W 2012 roku światło dzienne ujrzał flagowy procesor DSP producenta, model Tesira. Jego główną zaletą jest pełna skalowalność. Dokładnie tych samych urządzeń można użyć w małych i średnich oraz w dużych i ogromnych instalacjach. Bardzo ważnym rokiem w historii rozwoju firmy i oferowanego portfolio produktowego był rok 2014. Wtedy na targach ISE zostały pokazane rozwiązania TesiraFORTÉ z łącznością USB i  możliwością opcjonalnego wyposażenia urządzenia w złącze protokołu AVB, dzięki któremu cała instalacja jest bardziej elastyczna i łatwiejsza pod względem zarządzania. Od początku swojej działalności firma Biamp zwraca uwagę na unikatowość oferowanych technologii. Dlatego, aby móc dostarczyć swoim klientom produkty inne niż wszystkie, wielokrotnie producent decydował się na zakup mniejszych, wyspecjalizowanych tylko w bardzo wąskiej dziedzinie rozwiązań firm. I tak w 2008 roku Biamp kupił australijską firmę Creative Audio, specjalizującą się w projektowaniu systemów przywoławczych. Na bazie oferowanego przez nią produktu powstała rodzina rozwiązań Biamp Vocia.

Kris Vermuyten, który przez wiele lat był dyrektorem generalnym Apart Audio, został dyrektorem generalnym Biamp Europe i będzie odpowiedzialny za nadzór i koordynację europejskiej części firmy Biamp, w tym sprzedaż, dystrybucję, wsparcie techniczne oraz logistykę.

Pod koniec 2018 roku amerykański gigant zdecydował się sięgnąć po kolejną firmą. Tym razem zakupiona została marka Cambridge Sound Management, specjalizująca się w systemach maskowania dźwięku, dzięki którym w sposób elektroniczny, bez instalacji fizycznych ustrojów akustycznych, można odizolować rozmówców i ograniczyć zrozumiałość ich rozmowy dla innych mówiących, co poprawia koncentrację, zwiększa wydajność pracy (np. w przestrzeniach typu open space) i pomaga chronić prywatność rozmów, co jest szczególnie ważne w takich przestrzeniach jak biura banków czy firm ubezpieczeniowych. W połowie ubiegłego roku szerokim echem znów odbiła się sensacyjna wiadomość związana z  przejęciem kolejnej firmy. W lipcu Biamp ogłosił przejęcie firmy Community Professional Loudspeakers oraz Apart Audio. Pierwsza z marek, Community Professional Loudspeakers, założona w 1968 roku, jest jednym z najdłużej działających na rynku i najbardziej znanych producentów rozwiązań nagłośnieniowych wewnętrznych i zewnętrznych dla potrzeb hal sportowych, stadionów i przestrzeni publicznych. Urządzenia głośnikowe marki pracują od wielu lat na największych obiektach sportowych na całym świecie, a również w Polsce jest wiele bardzo prestiżowych stadionów, gdzie można znaleźć rozwiązania z logo Community Professional Loudspeakers. Drugą firmą jest doskonale znana belgijska marka Apart Audio, goszcząca na łamach naszego magazynu już wielokrotnie. Apart Audio jest dostawcą rozwiązań, za pomocą których można stworzyć kompleksową instalację nagłośnieniową w obiektach o małym i  średnim rozmiarze, takich jak: restauracje, sklepy, hotele, kluby fitness czy sale konferencyjne. W katalogu rozwiązań producenta znajdują się zarówno głośniki, jak i wzmacniacze, miksery, ale także kontrolery czy stacje przywoławcze. Włączenie do grupy Biamp nowych producentów oczywiście ma również swoje odzwierciedlenie w zmianie kanału sprzedaży. I tak od pierwszego stycznia firma Konsbud Audio, wieloletni partner i  dystrybutor marki Apart Audio, nie tylko kontynuuje dystrybucję rozwiązań tego belgijskiego producenta, ale teraz ma w swojej ofercie wszystkie marki wchodzące w skład Biamp, a więc zarówno Community Professional Loudspeakers, rozwiązania Cambridge Sound Management, jak i systemy Biamp. Zapraszamy do lektury rozmowy z dyrektorem Biamp Europe, Krisem Vermuytenem, w której zdradził nam plany firmy na przyszłość, opowiedział o  najważniejszych produktach wszystkich marek, które dołączyły i o tym, jak dzisiaj wygląda rynek AV. 
Łukasz Kornafel, AVIntegracje: Czy na podstawie wydarzeń, jakie miały miejsce w ostatnich miesiącach, można powiedzieć, że wraz z początkiem roku 2020 Biamp otwiera nowy rozdział?
Kris Vermuyten, Biamp Europe: Zdecydowanie tak. W ciągu ostatnich dwóch lat Biamp poszerzył swoje portfolio o takie marki jak Cambridge Sound Management, Community Professional Loudspeakers, a także Apart Audio. Teraz śmiało można powiedzieć, że w ofercie Biampa znajdziemy rozwiązania, które zasilą każdą, nawet najbardziej wyrafinowaną instalację audio video na świecie.
Czy mógłby Pan wyjaśnić naszym czytelnikom, jakie są obecne produkty i technologie Biamp? 
Biamp jest wiodącym dostawcą innowacyjnych sieciowych systemów AV. Posiadamy zarówno kompletny asortyment produktów DSP, jak i pełną gamę głośników i wzmacniaczy. To unikatowe z punktu widzenia rynku połączenie sprawia, że jesteśmy w  stanie obsłużyć każdego, nawet najbardziej wymagającego użytkownika.
Dla jakich rynków są przeznaczone produkty Biamp? 
Historycznie naszymi najważniejszymi klientami były instytucje rządowe i  edukacyjne. Po ostatnich transakcjach i poszerzeniu portfolio możemy oferować najwyższej jakości produkty dla niemal każdej branży. Posiadamy klientów z sektora handlu detalicznego, branży restauracyjnej i hotelarskiej. Jesteśmy obecni w  centrach biznesowych, świątyniach religijnych, na stadionach sportowych czy w obiektach rozrywkowych. Nasze produkty świetnie się sprawdzą niezależnie od tego czy to mały butik, kawiarnia, restauracja czy supermarket, stadion lub duży obiekt kongresowy.
Jakie są Państwa kluczowe produkty i rozwiązania dla poszczególnych rynków wertykalnych? 
Każda z marek Biampa jest bardzo silnym graczem w konkretnych rynkach docelowych. Biamp od zawsze znany był z produktów DSP przeznaczonych do instytucji rządowych. Tesira ze swoimi mikrofonami Parlé i Devio to najlepsze rozwiązanie do komunikacji w  salach konferencyjnych. Apart ceniony jest za doskonały stosunek jakości do ceny zwłaszcza przez sklepy, restauracje i hotele, a Community z powodzeniem instalowany jest na dużych obiektach nawet w wymagających warunkach pogodowych. Najważniejsze jednak jest to, że wszystkie te produkty idealnie do siebie pasują. Zestawy instalacyjne Apart czy głośniki Community z łatwością podłączymy do DSP Biamp, zyskując tym samym jeszcze lepszy efekt końcowy.  

W listopadzie w siedzibie firmy zostało zorganizowane szkolenie wprowadzające, na którym gościli dystrybutorzy wszystkich trzech marek wchodzących teraz w skład grupy Biamp. Nie mogło również zabraknąć przedstawicieli polskiego dystrybutora, firmy Konsbud Audio.

W Państwa ofercie można znaleźć również pewne bardzo wyjątkowe produkty, jak rozwiązania do zarządzania widownią, mikrofony z grupy beam tracking lub maskowanie dźwięków, prawdopodobnie nieznane dla klientów w Polsce. Czy może nam Pan coś więcej o nich powiedzieć? 
Crowd Mics sprawdzi się wszędzie tam, gdzie chcielibyśmy włączyć słuchaczy do dyskusji. Możemy zapomnieć o  mikrofonach podawanych z rąk do rąk – teraz wystarczy mieć własny smartfon, by zadać pytanie, które usłyszą wszyscy. Za pomocą Crowd Mics możemy też przeprowadzić ankietę i uzyskać niezbędne informacje w ciągu zaledwie kilku minut. Dzięki temu rozwiązaniu moderowanie dyskusji jeszcze nigdy nie było tak proste i skuteczne.
Maskowanie dźwięków może faktycznie nie jest jeszcze dobrze znane, ale potrafi zaoferować ogromną wartość dodaną. Zasadniczo chodzi o to, by zapewnić komfort osobom uczestniczącym w dyskusji, by miały pewność, że tylko one słyszą daną rozmowę, a osoby stojące dalej nie będą w stanie jej śledzić. Można sobie np. wyobrazić, że idziemy do apteki i farmaceuta przy okienku wyraźnie rozumie, o co pytamy, ale osoby stojące za nami w kolejce nie są w stanie usłyszeć ani zrozumieć, o co nam chodzi. W biurach natomiast nie będziemy słyszeć rozmowy prowadzonej przez kolegów na drugim końcu pokoju, a tym samym będziemy bardziej skupieni na naszej pracy i mniej zestresowani. Mikrofony Parlé z grupy beam tracking są naprawdę produktem wyjątkowym. Tradycyjne mikrofony zbierają sygnał tylko wtedy, gdy mówiący jest w granicach wiązki, co oznacza, że mówca musi stale stać w wyznaczonym miejscu. Mikrofony Parlé z grupy beam tracking pozwalają natomiast na swobodne poruszanie się po pomieszczeniu podczas całego wystąpienia. Nieważne, w którym miejscu pomieszczenia się znajdujemy, czy stoimy twarzą do mikrofonu, czy jesteśmy odwróceni, nasz głos będzie słyszany czysto i wyraźnie. To zdecydowanie najbardziej innowacyjne produkty na rynku mikrofonów. 

W siedzibie firmy Biamp w Antwerpii znajduje się m.in. ekspozycja, dzięki której można osobiście przetestować wszystkie najważniejsze rozwiązania trzech producentów i porównać je do flagowych produktów konkurencyjnych marek.

Jakie były główne przyczyny nabycia nowych marek przez Biamp? 
Jako Biamp rozumiemy, że ciągły rozwój jest konieczny, by móc odpowiedzieć na wyzwania, jakie niesie ze sobą rynek. Dopasowanie między Biamp a Cambridge Sound Management oraz ofertą produktową Apart Audio i Community było tak sensowne i naturalne, że postanowiliśmy połączyć siły. Dzięki tak bogatemu portfolio produktów, które wzajemnie się uzupełniają, jesteśmy w stanie zaoferować najlepsze rozwiązanie dla każdego klienta.
Jakie były główne przyczyny nabycia nowych marek przez Biamp? 
Jako Biamp, rozumiemy, że ciągły rozwój jest konieczny, by móc odpowiedzieć na wyzwania, jakie niesie ze sobą rynek. Dopasowanie między Biamp a Cambridge Sound Management oraz ofertą produktową Apart Audio i Community było tak sensowne i naturalne, że postanowiliśmy połączyć siły. Dzięki tak bogatemu portfolio produktów, które wzajemnie się uzupełniają, jesteśmy w stanie zaoferować najlepsze rozwiązanie dla każdego klienta.
Wydaje nam się również, że komplementarność asortymentu w połączeniu z doświadczeniami każdej z marek na różnych rynkach docelowych stanowią niemałą gwarancję rozwoju firmy w nadchodzących latach.
Trzeba pamiętać, że Biamp ma bardzo doświadczoną kadrę zarządzającą. Rashid Skaf, dyrektor generalny Biamp, ma udokumentowane doświadczenie w rozwijaniu poprzez nabywanie komplementarnych marek.
Jesteśmy wszyscy przekonani, że naturalne dopasowanie, o którym już mówiłem, to doskonały przykład jego strategicznej wizji i umiejętności.

Jakie kryteria zastosowali Państwo do wyboru swoich nowych dystrybutorów? 
Natychmiast po zamknięciu wszystkich transakcji zaczęliśmy analizę dotychczasowych partnerów dystrybucyjnych. Zdarzało się, że w danym kraju każda z marek była reprezentowana przez innego dystrybutora, co nie ułatwiałoby nam współpracy. Najważniejszym kryterium przy wyborze odpowiedniego partnera była jego obecność na poszczególnych rynkach lub chęć zaangażowania się na tych rynkach. Biamp postrzega swoich dystrybutorów jako rzeczywistą część swojej organizacji, dzieląc się z nimi takimi samymi informacjami, jakie przekazuje własnemu zespołowi sprzedaży. Nie trzeba dodawać, że pracujemy z naszymi dystrybutorami w ścisłej współpracy i  w  sposób całkowicie przejrzysty. Przy takim zaangażowaniu w organizację potrzebujemy dystrybutorów, którzy rzeczywiście poświęcą się marce i będą chcieli osiągnąć taki sam rozwój jak ten, do którego dążymy jako grupa. I ostatnia rzecz, ale nie mniej ważna, chcemy pracować z fajnymi ludźmi, bo koniec końców, wszyscy chcemy się rozwijać i ciężko pracować ALE…chcemy również dobrze się BAWIĆ!

Gdzie Państwa produkty są projektowane i wytwarzane? 
Biamp jest teraz prawdziwie globalnym graczem, posiadającym swoje fabryki w Australii, Belgii, Chinach i USA. Wszystkie produkty Biamp są wytwarzane w  Portland, w  stanie Oregon, gdzie ostatnio podwoiliśmy swoje zdolności produkcyjne. Produkty Community są produkowane w Chester koło Filadelfii w USA i w Chinach. Oba zakłady są całkowicie przeprojektowywane, tak by ich produkcja docelowo była cztery razy większa niż obecnie. Natomiast większość asortymentu produktowego Apart Audio powstaje w Chinach.
Zarówno w ofercie Apart, jak i Community, znajdują się głośniki. Jakie są największe różnice między tymi markami pod względem asortymentu produktów i  dla jakich rynków będą dostarczane produkty każdej marki? 
Apart był nastawiony w większości na projekty małe i średnie, natomiast Community celował w  instalacje średnie i duże. Teraz wszyscy jesteśmy Biampem, dzięki czemu możemy swobodnie dobierać sprzęt. Może zdarzyć się, że w części projektu, gdzie potrzebna jest niższa moc wyjściowa, produkty Biamp DSP połączymy z zestawami Apart, a w innej części, gdzie ważna jest przede wszystkim wytrzymałość sprzętu na warunki zewnętrzne i wysoka sprawność, skorzystamy z produktów Community. Naszym celem jest stworzenie takiej oferty w obszarze instalacji audiowizualnych, która sprosta najbardziej wymagającym potrzebom. Dzięki tak szerokiemu portfolio stało się to możliwe.
Czy widzi Pan postępującą integrację na rynku audiowizualnym i informatycznym? 
To naturalne, że coraz więcej z tych technologii będzie się ze sobą łączyć, a my w Biamp chcemy i jesteśmy na to przygotowani. Dobrym tego przykładem są produkty Tesira Biamp, które uzyskały certyfikat Microsoft Teams. Myślę, że warto dalej rozwijać się w tym obszarze.
Jak widzi Pan ewolucję na rynku audiowizualnym w nadchodzących latach? 
Rynek audiowizualny będzie dalej ewoluował, a najważniejsze staną się doświadczenia i opinie klientów. Dziesięć-piętnaście lat temu, trzeba było pokazać dużą szafę elektroniki, by przekonać ludzi, że ma się topową technologię. Dzisiaj ludzie nie mają potrzeby niczego takiego widzieć. Chcą być w stanie obsługiwać każdą instalację bez problemów i bez stresu. Łatwość obsługi jest prawdopodobnie jednym z najistotniejszych kryteriów, które będą decydować o  wyborze technologii konkretnego producenta.
Był Pan przez wiele lat związany z Apart Audio. Jak odnajduje się Pan w świecie Biampa? 
Tak faktycznie było i skłamałbym mówiąc, że moment sprzedaży firmy nie był dla mnie emocjonujący. Jednocześnie jestem bardzo dumny będąc częścią rodziny Biamp i zapewne jestem jedną z tych osób, która najbardziej wierzy w naturalne dopasowanie pomiędzy poszczególnymi markami oraz w  możliwości rozwojowe, jakie to stwarza. Cieszę się, że mogłem zostać dyrektorem generalnym Biamp Europe i że razem z naszymi dystrybutorami i zespołem mam możliwość kierować rozwojem firmy.
 

Podział marek wchodzących w skład grupy Biamp na odbiorców z poszczególnych rynków wertykalnych.
Biznes i Instytucje Tesira, Nexia, Devio, Parle, Apart, Cambridge Sound Management, Vocia, Desono
Sale konferencyjne Tesira, Devio, Parle, Apart
Sale sądowe TesiraForte, TesiraLux, Apart
Eventy i konferencje Crowd Mics
Open spaces Cambridge Sound Management
Obiekty wielofunkcyjne Tesira, Vocia, Apart, Community
DSO Vocia
Usługi Apart, Community, Tesira Nexia
Obiekty sportowe Community, Apart

ROZMAWIAŁ: Łukasz Kornafel, AVIntegracje
ZDJĘCIA: Biamp