Biamp jest wiodącym dostawcą profesjonalnych rozwiązań audiowizualnych, systemów nagłośnienia, sterowania, dystrybucji sygnału, systemów konferencyjnych, systemów maskowania dźwiękiem i komunikacji głosowej. Ten amerykański producent z siedzibą w Oregonie nieustannie rozwija swoje portfolio produktowe. W ofercie Biamp pojawiły się również kamery optymalnie dopasowane do salek typu huddle room.
Vidi to rodzina trzech kamer: Vidi 100, Vidi 150 i Vidi 250. Dwa pierwsze modele zadebiutowały w maju 2022 roku. Matryca w kamerach Vidi 100/150 to 8-megapikselowy przetwornik CMOS o wielkości 1/2,5. Obraz na matrycę przekazywany jest przez 2,8 mm obiektyw o 120-stopniowym kącie widzenia. Z powodzeniem wystarcza on, by wyraźnie pokazać nawet 4 osoby siedzące przy stole w niewielkiej sali konferencyjnej. Kamerę łączy się z komputerem za pośrednictwem złącza USB-C 3.0. Obraz o rozdzielczości 3840 x 2160 rejestrowany jest w 30 klatkach na sekundę. Kamery Vidi 100/150 wyposażone są także w trzykrotny zoom cyfrowy, a precyzyjne pozycjonowanie obrazu umożliwia elektroniczne pochylenie, obrót i powiększenie (Pan/Tilt/Zoom).
Takie możliwości regulacji obrazu pozwalają na swobodne prowadzenie spotkania, w trakcie którego uczestnicy zamiast siedzieć w jednym miejscu mogą przemieszczać się po pomieszczeniu. Ustawienia kamery zapisać można jako presety, wywoływane następnie za pomocą dołączonego pilota. Znakomicie przyspiesza to przygotowanie pomieszczenia do spotkania, zwłaszcza jeśli sala z kamerą Vidi 100/150 jest często wykorzystywana do różnych rodzajów spotkań, a przygotowaniem systemu AV do każdego z nich zajmuje się dział IT. Biamp wyposażył kamery Vidi 100/150 w matrycę mikrofonową złożoną z dwóch przetworników dookólnych.
Dźwięk z mikrofonów przetwarzany jest przez wbudowane algorytmy odpowiadające za eliminację szumów. W rezultacie nie tylko obraz uczestników jest czysty i wyraźny, również wszystko, co jest mówione w trakcie spotkania przekazywane jest bez zniekształceń. Jedyne co różni Vidi 100 i Vidi 150 to obecny w drugim modelu autoframing, czyli technologia autokadrująca obiektyw tak, aby stale utrzymywać uczestników w polu widzenia. Funkcja oferowana jest bezpośrednio przez kamerę, działa więc niezależnie od używanej do połączeń platformy UC (unified communication, np. MS Teams, Zoom czy Google Meet).
Najbardziej zaawansowaną kamerą jest Biamp Vidi 250. W tym modelu producent oferuje 12-megapikselowy przetwornik obrazu produkowany przez SONY, a cyfrowy zoom pozwala na pięciokrotne powiększenie. Poziomy kąt widzenia to nadal 120 stopni. W kamerze Vidi 250 wbudowane jest automatyczne kadrowanie, a ePTZ (elektroniczny Pan/Tilt/Zoom) może być obsługiwany z poziomu platformy UC. W kamerze możliwe jest także zarejestrowanie presetów, które następnie wywołane zostają za pomocą pilota. Kamera obsługuje rozdzielczości od 720p do 2160p, przy zachowaniu 30 Hz częstotliwości odświeżania.
Podobnie jak wcześniejsze modele, również Vidi 250 łączy się ze środowiskiem wideokonferencyjnym za pośrednictwem interfejsu USB 3.0. W Vidi 250 wbudowana została matryca mikrofonowa z funkcją kształtowania wiązki, co czyni model 250 urządzeniem kompletnym i wystarczającym do przeprowadzenia telekonferencji w małych salach konferencyjnych. Ma te same elementy mikrofonu, które są używane we wszystkich produktach z linii Parlé, zapewniając doskonałą wydajność.
Możliwe jest także podłączenie jej bezpośrednio do dowolnego systemu UC, na przykład certyfikowanego zestawu MS Teams Rooms lub pośrednio przez hub Devio SCR-10, aby wygodnie podłączyć ekran i umieszczoną na nim kamerę jednym przewodem do laptopa lub komputera pełniącego rolę kodeka UC, zainstalowanego na stałe w pomieszczeniu. Stan pracy kamery sygnalizowany jest przez diodę z przodu urządzenia. Białym kolorem podświetlenia sygnalizowana jest praca kamery.
Wszystkie trzy kamery Vidi można zainstalować na obudowanie monitora lub pod nim. Biamp oferuje też dodatkowe uchwyty montażowe – VMA-200-DM pozwala na montaż kamery z boku wyświetlacza, a WMA-200-WM umożliwia montaż bezpośrednio do ściany. Kamery Biamp Vidi 100/150/250 to przede wszystkim świetne uzupełnienie oferowanych już przez amerykańskiego producenta rozwiązań konferencyjnych. Mikrofony i audiobary Parle czy hub Devio uzupełnione o Vidi znacząco rozszerzają możliwości sal konferencyjnych. Kąt widzenia kamer dobrany został optymalnie dla niewielkich sal. Model Vidi 250 może współpracować z innymi elementami większego systemu, nawet jeśli nie są to urządzenia ze stajni Biamp. Najważniejsza cecha kamer to jednak łatwość ich użycia i gotowość do pracy od razu po wyjęciu z pudełka, w myśl zasady plug and play.
TEKST: Andrzej Pawluś, „AVIntegracje”