Najwięksi gracze na rynku wciąż walczą o pracowników i wkładają bardzo wiele wysiłku, aby zainteresować swoją ofertą najlepszych specjalistów na rynku w danej dziedzinie. Dodatkowo, po pandemii pojawiło się kolejne wyzwanie, jak sprawić, aby pracownicy zachwyceni trybem zdalnym znów wrócili do biur. Pakiety sportowe i opieka medyczna to już dzisiaj bardzo typowe bonusy, które mogą okazać się niewystarczające. Dlatego największe firmy inwestują również w to, aby w ich biurach pracowało się komfortowo, a całe otoczenie było przyjazne dla zdrowia i wpływało na dobre samopoczucie.
Jednak chociaż właściwe architektura wnętrz, kolory czy oświetlenie pomagają w realizacji tego zadania, to jednak muszą być one wsparte odpowiednimi rozwiązaniami technologicznymi. I taką właśnie kompleksową przestrzenią są biura jednego z potentatów rynku IT, Dynatrace w Gdańsku.
Ich uzbrojeniem w systemy audiowizualne zajęła się firma Eurotrend, która wdrożyła tutaj bardzo wiele nowatorskich rozwiązań, nieczęsto spotykanych w podobnych inwestycjach, które pozwalają dowolnie zmieniać przeznaczenie przestrzeni w zależności od potrzeb i zachęcają pracowników nie tylko do przychodzenia do biura, ale również spędzania tam nieco większej ilości czasu.
Dynatrace to potężna firma informatyczna, notowana na Amerykańskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, zajmująca się tworzenie oprogramowania bazującego na sztucznej inteligencji i aplikacji do automatyzacji procesów. Przedsiębiorstwo zostało założone w 2005 roku w Linzu w Austrii, dzisiaj jego centrala z laboratoriami badań i rozwoju znajduje się w Waltham w stanie Massachusetts, laboratoria m.in. w Linzu, Gdańsku, Barcelonie czy Talinie, natomiast biura znajdują się na wszystkich kontynentach. Polskie wraz z laboratorium badań, jest zlokalizowane w Gdańsku przy Alei Grunwaldzkiej i zatrudnia prawie 400 osób. Współpraca pomiędzy Dynatrace a integratorem, firmą Eurotrend rozpoczęła się już wiele lat temu od dostawy kilkunastu monitorów interaktywnych i standardowych wyświetlaczy do znajdujących się w biurze sal konferencyjnych. Następnie Eurotrend dostarczył systemy wideokonferencyjne marki Crestron oraz system rezerwacji sal konferencyjnych Evoko Liso, który jest standardem korporacyjnym, a potem rozpoczął się projekt kafeterii.
Potentat informatyczny wkłada bardzo wiele wysiłku, szczególnie teraz, w czasach, gdy większość zadań można zrealizować online i zdalnie, aby pracownicy chętnie przychodzili do biura. Dzięki temu, że budynek jest zlokalizowany przy ścieżce rowerowej, została przygotowana infrastruktura ułatwiająca przyjeżdżanie do pracy na rowerze. Nie tylko z łatwością można tutaj zaparkować jednoślad, ale przygotowane są również szafki dla pracowników i prysznice, dzięki którym mogą się oni odświeżyć nawet po długim pedałowaniu.
Główna kuchnia to serce biura. Została w pełni wyposażona w sprzęt kuchenny w tym piekarniki po to, żeby zespoły przygotowywały wspólnie śniadania. Co środę, dla pracowników są serwowane słodkości do kawy, a w pod koniec tygodnia, po pracy, zostaje otwarta lodówka z kraftowym piwem i napojami bezalkoholowymi, więc cała przestrzeń biznesowa zamienia się w miejsce spotkań, rozmów i wspólnego spędzenia czasu. I takie właśnie od samego początku miało być serce całej przestrzeni, czyli kafeteria. Miejsce, gdzie można rano wspólnie zjeść śniadanie, a popołudniu spotkać się, porozmawiać, posiedzieć, spędzić miło czas, a także zorganizować oficjalne imprezy czy spotkania firmowe. Ponadto to dyspozycji pracowników są również konsole do gier, stół do piłkarzyków czy drukarka 3D z których mogą korzystać w trakcie przerw.
Rozwiązania wpisujące się w wygląd wnętrza
Kafeteria jest przystosowana dla wydarzeń, warsztatów i prezentacji. Firma udostępnia przestrzeń kafeterii dla trójmiejskich grup IT pod szyldem DevOne Hub i sama korzysta z udogodnień. Przestrzeń ma możliwość podziału na trzy niezależne części. Jak pokazała praktyka, użytkownik korzysta z niej zazwyczaj w układzie 2/3 lub 1/3. Aby, gdy nadarzy się taka konieczność, dać możliwość niezależnego korzystania z każdej części, został tutaj zainstalowany zestaw projektorów laserowych Epson o jasności 12 000 lumenów. Przestrzeń ta została wyposażona w rozwiązania umożliwiające realizację wideokonferencji z pomocą zewnętrznych urządzeń, dających znaczą przewagę jakościową nad rozwiązaniami zainstalowanymi na pokładzie laptopa.
Dla inwestora bardzo istotna jest możliwość pracy w rozdzielczości 4K. Dlatego integrator dostarczył tutaj szybkoobrotowe kamery PTZ SONY SRG-X400.
Ciekawostką jest to, że chociaż w Kafeterii jest otwarty sufit, to jednak projektory zostały umieszczone na windach. Chociaż zazwyczaj rozwiązania te są stosowane po to, aby ukryć projektory, tutaj zostały one wykorzystane czysto architektonicznie, jako element wystroju. I gdy zostanie wybrany scenariusz konfiguracji sali, w którym mają pracować projektory, zjeżdżają one na windach do zadanych pozycji. Przestrzeń została uzbrojona w wiele punktów przyłączeniowych, z których można dowolnie przesłać zarówno sygnał audio do systemu nagłośnieniowego oraz wideo do projektorów. Cała transmisja bazuje na systemie Over IP i najwyższych modelach transmiterów Crestron z serii DigitalMedia NVX. Sygnały z tych transmiterów nie tylko zbiegają się w przełączniku sieciowym, tak jak ma to miejsce zazwyczaj w instalacjach bazujących na transmisji Over IP, ale także została tutaj zainstalowana duża matryca wideo Analogway, która pozwala na dowolne zarządzanie sygnałami wideo, przechwytywanie zarówno sygnałów z przyłączy, jak i z kamer PTZ Sony, i tworzenie zaawansowanych układów okien czy konfiguracji picture in picture.
Dodatkowo, jest tutaj wdrożony system bezprzewodowej prezentacji treści Crestron, z którego również można wysłać sygnał do matrycy. Wszystkie urządzenia wchodzące w skład instalacji zostały spięte systemem sterowania Crestron i procesorami CP-4 i CP-3, dzięki którym użytkownik może zarządzać zarówno obrazem, dźwiękiem, jak i elektrycznie rozsuwanymi kotarami akustycznymi z poziomu paneli sterowania znajdujących się na ścianie, mobilnego panelu, a także iPada.
Ciekawostką jest fakt, że na etapie wdrażania systemu znajdujące się w obiekcie panele sterowania klimatyzacją zostały zlikwidowane i klimatyzacja została zintegrowana z systemem sterowania, który działa lepiej niż oryginalne sterowniki!
Na co dzień wykorzystywane są trzy konfiguracje i trzy tryby pracy systemu. Standardowym jest tryb Cantine, w trakcie którego wszystkie trzy części kafeterii działają wspólnie. W tym trybie w ramach systemu pracuje nagłośnienie ogólne odtwarzające muzykę z odtwarzacza HEOS Link. W każdej z trzech części znajduje się pięciocalowy dotykowy panel Crestron, z pomocą którego można sterować oświetleniem czy klimatyzacją w każdej z części. Dodatkowo, przy kuchni został zainstalowany siedmiocalowy panel, który w przypadku codziennego wykorzystania kafeterii jako całej, otwartej przestrzeni umożliwia sterowanie nagłośnieniem, wybór źródła dźwięku czy przełączanie stacji radiowych w odtwarzaczu HEOS Link.
Drugi tryb pracy opisywanej przestrzeni to Meeting. W tym trybie sala zostaje podzielona w układzie 1/3 i 2/3 i daje możliwość skorzystania z projektorów, przyłączy czy systemów wideokonferencyjnych. Trzecim trybem jest Event, w którym to technik przejmuje kontrolę nad całym systemem. Małe panele zainstalowane w salach stają się nieaktywne, a sterowanie odbywa się z poziomu dziesięciocalowego panelu Crestron oraz iPada. Z tego poziomu można sterować wszystkim: projektorami, ekranami, elektrycznie zwijanymi ekranami, można dowolnie krosować sygnały zarówno wideo, jak i audio, zarządzać wideokonferencją czy kamerami. Co więcej, cała podstawowa konfiguracja Cantine jest zapisana w kalendarzu i wszystkie urządzenia uruchamiają się automatycznie przed przyjściem pracowników do biura.
Doskonały dźwięk w kantynie
System nagłośnieniowy bazuje na rozwiązaniach marki Tannoy, na kolumnach zwieszanych OCV 8. Ciekawostką jest fakt, że cała infrastruktura znajdująca się na suficie, kable, uchwyty montażowe, a nawet obudowy projektorów i osprzęt zostały pomalowane w jednolitym, wskazanym przez inwestora kolorze z palety RAL. Kolumny są zasilane przy udziale wzmacniaczy Lab.Gruppen, znajdujący się na pokładzie protokół Dante jest wykorzystywany do odbierania sygnałów z matrycy Symetrix. Do niej trafiają natomiast sygnały analogowe z bezprzewodowych systemów mikrofonowych Shure QLXD, a także sygnały AES67 z extenderów, z pomocą których dźwięk z przyłączy HDMI można przesłać do systemu nagłośnieniowego.
Przestrzeń z pięknym widokiem
Absolutnie wyjątkową przestrzenią jest tzw. pokój z widokiem. To przeszklona przestrzeń, z której widać zarówno miasto, jak i morze. Znajduje się tutaj potężny monitor o przekątnej 75”, zainstalowany na windzie! Jak śmieje się Radek Pałubicki z firmy Eurotrend: „Był to największy monitor, który mogliśmy zainstalować tutaj na windzie. To pomieszczenie nie jest duże, tak że tak duży monitor robi ogromne wrażenie”.
Już wkrótce przestrzeń ta zostanie zaadaptowana również dla potrzeb Zoom Roomu. W tym celu dostarczone zostaną tam mikrofon matrycowy Shure z serii Microflex Advance oraz kamery wideokonferencyjne.
System digital signage
Do większości sal wchodzących w skład biura Dynatrace został również wdrożony system informacyjny, bazujący na monitorach LCD LG z systemem SuperSign. Dzięki niemu, w sytuacji gdy do monitorów nie trafia żaden sygnał, automatycznie wyświetlają one firmowe treści informacyjne czy marketingowe.
Cały system SuperSign jest bardzo łatwy w obsłudze i codziennej konfiguracji i dzięki aplikacji pracującej na komputerze obsługa może z łatwością zarządzać wyświetlanymi treściami ich układem czy podmieniać je w razie potrzeby. Oprogramowanie ułatwia przygotowanie całej konfiguracji dzięki gotowym layoutom, w które wystarczy wstawić zdjęcia, materiały firmowe czy pasek RSS i już mamy gotowe do wyświetlenia, świetnie wyglądające układy. Co ciekawe, firma LG oferuje niewielkie urządzenia, które można podłączyć do systemu digital signage i również wykorzystać system SuperSign na monitorach nieobsługujących go natywnie. Ponadto w ramach systemu pracują również playery BrightSign również umożliwiające odtwarzanie firmowych treści na wielu ekranach i kompleksowe zarządzanie wyświetlanymi materiałami.
Podsumowanie
Opisywany projekt w polskiej siedzibie firmy Dynatrace w Gdańsku to bardzo wymagająca realizacja, w ramach której integrator, firma Eurotrend musiała nie tylko wdrożyć najnowsze urządzenia, ale także zastosować wiele innowacyjnych rozwiązań. Wystarczy tylko wspomnieć o zaawansowanej matrycy wideo, częściej spotykanej w realizacjach live i telewizji niż w instalacjach biznesowych, windach zastosowanych pomimo braku sufitu podwieszanego czy pomalowanej w zadanym kolorze całej instalacji kablowej rozprowadzonej na suficie. Część rozwiązań została wskazana przez samego inwestora, ponieważ już wcześniej były stosowane w wielu innych biurach Dynatrace, jednak polski integrator zaproponował również wiele zupełnie nowych urządzeń, które świetnie się tutaj sprawdziły i po wnikliwych testach będą teraz wdrażane w wielu innych biurach firmy rozproszonych na całym świecie. Połączenie architektury i wdrożonych przez Eurotrend rozwiązań audiowizualnych pozwoliło na stworzenie przestrzeni, z której nie chce się wychodzić, zarówno rano, w południu, w godzinach pracy, jak i popołudniu, gdy laptopy już dawno są zamknięte, a monitory wyłączone.
Tekst: Łukasz Kornafel, „AVIntegracje”
Zdjęcia: Marcin Ziniak, „AVIntegracje”