Brytyjską markę BSS Audio założyli w 1979 roku Chas Brooke i Stan Gould, którzy wcześnie pracowali w firmie Midas – a oryginalna nazwa nowego przedsiębiorstwa brzmiała wówczas Brooke Siren Systems. Pierwszym produktem był system modularnych zwrotnic MCS, ale wkrótce firma zaczęła rozwijać kolejne, zawsze charakteryzujące się wysoką jakością, jak kompresory/limitery DPR, sterowany cyfrowo korektor VARICURVE i wiele innych. A w tym roku do długiej listy dołączyły procesory rodziny Soundweb OMNI, którym bliżej przyjrzymy się w tym artykule.
Omawiane urządzenia pojawiły się na tegorocznych targach ISE, gdzie zresztą były prawdziwym przebojem, ciesząc się ogromnym – w pełni zresztą zrozumiałym – zainteresowaniem. Ponadto Soundweb OMNI zdobył nagrodę „Best of Show” na InfoComm 2024. Recenzenci zwrócili szczególną uwagę na jego wszechstronność, łatwość obsługi i integracji oraz innowacyjność i unikalność na rynku. Te procesory sygnałowe są bowiem przedstawicielami nowej generacji takich urządzeń, charakteryzują się otwartą architekturą i ogromnymi możliwościami. Obrazowo można to je porównać do ekwiwalentu wielu podobnych urządzeń poprzedniej generacji, przynajmniej gdy chodzi o same moce przerobowe. Rodzina składa się z dwóch procesorów 512p i 256p, bazujących na tym samym silniku, ale różniących się m. in. liczbą obsługiwanych kanałów. I tak, Model 512p oferuje 512×512 kanałów Dante/AES67 przy częstotliwości do 96 kHz, wsparcie bezpieczeństwa dla sieci korporacyjnej, wbudowany silnik skryptowy opracowany przez AMX, 8 portów GPIO (w pełni elastycznych), 160 kanałów AEC, 64 linie VoIP, wysoce precyzyjny zegar (wejście i wyjście BNC), podwójne zasilacze Dante i HControl, 128-kanałowy wewnętrzny odtwarzacz multimedialny z dyskiem SSD o pojemności 1 TB, a także interaktywny wyświetlacz LCD na panelu czołowym – bardzo ułatwiający obsługę. Dla odróżnienia, model 256p obsługuje 256×256 kanałów Dante/AES67, 80 kanałów AEC; 32 linie VoIP, a jego multimedialny odtwarzacz zawiera dysk o mniejszej pojemności, bowiem 500 GB. W obu wypadkach możemy pracować z częstotliwościami 48, albo 96 kHz, przy rozdzielczości 24 bitów. Producent z dumą podkreśla, że urządzenia wyposażono w najpotężniejszy procesor w dotychczasowej historii firmy, oparty na architekturze FPGA.
Całość została zoptymalizowana do pracy w konkretnych warunkach, zatem swoje zadania spełni lepiej niż typowy komputer z oprogramowaniem. Soundweb OMNI przeznaczony jest do pracy w dużych obiektach, jak centra korporacyjne, edukacyjne, kongresowe, urzędy i wiele innych. Taki procesor stanowi połączenie wszystkiego, co jest potrzebne do obsługi tego typu instalacji – zatem dostępne są także ekspandery wejść/wyjść, mamy dźwięk sieciowy Dante/AES67, silnik skryptowy opracowany przez AMX, czy też wiele niezbędnych funkcji, jak odtwarzanie multimediów, AEC, VoIP itp. Wszystko jest zarządzane poprzez AVX Architect i AVX Control. W skład rodziny wchodzą także wspomniane dwa ekspandery wejść/wyjść, czyli 32e i 16e. Charakteryzują się otwartą architekturą, umożliwiają konwersję sygnałów z i na Dante/AES67, stanowiąc uzupełnienie samych procesorów. Pierwszy z nich oferuje 8x8x8 kanałów analogowych, względnie 16x16x16 kanałów AES3, lub 32×32 Dante, 24 porty GPIO, przedwzmacniacz mikrofonowy jakości (o zakresie wzmocnienia do 60 dB na wszystkich wejściach). Wyposażono go w wysokiej jakości przetworniki DAC i ADC. Model 16e ma o połowę mniej kanałów, czyli 4x4x4 analogowe, albo 8x8x8 AES3, względnie 16×16 Dante. Ponadto 12 portów GPIO. I co warto podkreślić, w ramach jednego projektu integratorzy mogą uwzględnić dowolną liczbę zarówno samych procesorów, jak i ekspanderów, nie tracąc przy pełnej kontroli nad nimi i mając stosunkowo czytelny obraz sytuacji, bowiem niezależnie liczby urządzeń, oprogramowanie AVX Architect zapewnia scentralizowaną przestrzeń roboczą, usprawniając cały proces nawet w przypadku najbardziej złożonych projektach DSP.
Pakiet oprogramowania AVX Suite bardzo ułatwia zarówno integrację, jak samo użytkowanie systemu, jego monitoring. Aplikacje mają bardzo przyjazny interfejs i są po prostu przyjemne w obsłudze. AVX Architect pozwala na tworzenie systemu, konfigurację urządzeń, zarządzanie siecią i projektowanie niestandardowego interfejsu użytkownika, podczas gdy aplikacja AVX Control umożliwia łatwy dostęp do samych interfejsów w celu kontrolowania i monitorowania urządzeń na wielu platformach, w tym Windows, iOS, Android, czy też paneli dotykowych AMX Varia. Warto też wspomnieć, że tak stworzone niestandardowe interfejsy użytkownika pozwolą na kontrolowanie nie tylko Soundweb OMNI, ale także wzmacniaczy Crown Dci, czy też starszych modeli, jak Soundweb London. Urządzenia Soundweb OMNI wykorzystują nowy protokół HControl, stworzony przez firmę HARMAN, oferując przyjazny programistom interfejs API. Technologia AMX, która powstała z myślą o platformie MUSE może działać natywnie na urządzeniach Soundweb OMNI, oferując te same możliwości mostkowania protokołów i tworzenia skryptów, co urządzenia AMX MUSE. Co więcej, umożliwia także sterowanie nowymi urządzeniami za pomocą paneli ściennych BSS Soundweb Contrio EC poprzedniej generacji, jednocześnie umożliwiając aplikacjom AVX Architect i AVX Control integrację procesorów Soundweb London. Oznacza to, że można tworzyć instalacje łączące w sobie urządzenia różnych generacji – co ma także znaczenie w przypadku już istniejących systemów – po prostu dodajemy nowe składniki, bez potrzeby wymiany dotychczasowych. W praktyce zaś integratorzy mogą łatwo tworzyć nowe połączenia w ramach sieci Dante, po prostu rysując je i łącząc urządzenia w aplikacji AVX. Usprawnia to proces konfiguracji.
Oba procesory Soundweb OMNI mają postać modułów rack o wysokości 2U. Biorąc zatem pod uwagę ich potencjał, moce przerobowe, te rozmiary i wagę (5,4 kg) należy uznać za bardzo kompaktowe. Przedni panel ma bardzo charakterystyczny, bordowy kolor, a w jego centrum znajduje się czytelny, kolorowy wyświetlacz LCD (1200 x 225 pikseli), a ponadto diody LED – stanu DanteLink/Activity, HControl Link/Activity oraz zasilania. Z tyłu znajdują się dwa gniazda zasilania, cztery łącza Dante (AES67), dwa HControl, dwa gniazda USB (2.0), wejście i wyjście BNC (zegara), a także gniazda GPIO. Procesor wyposażono w wydajne chłodzenie z kratką z tyłu obudowy – jego szum nawet przy maksymalnym obciążeniu nie przekracza standardowego poziomu. Całość robi bardzo dobre wrażenie, widać, że wykorzystano komponenty wysokiej jakości, które nie tylko gwarantują wydajność, spełnienie wymaganych parametrów, ale także długotrwałe użytkowanie bez problemów. Procesory obsługują odpowiednio do 160 kanałów AEC i 64 linii VoIP (w przypadku 256p jest to 80 kanałów i 32 linie), dzięki czemu zapewniają bezproblemową integrację z istniejącymi instalacjami telefonicznymi. Rodzina Soundweb OMNI to także dwa moduły rozszerzeń, mające postać racka 1U. Oba, czyli 32e i 16e, wyposażono w wejścia i wyjścia, które można dowolnie konfigurować, jako analogowe, albo cyfrowe (stereo AES3). Gniazda urządzeń można dowolnie konfigurować – jako wejścia, albo wyjścia – określając przy tym nie tylko ich rolę, ale również jaki rodzaj sygnału mają odbierać, czy też wysyłać. Na ich panelu czołowym także znajduje się czytelny wyświetlacz, który pokazuje m. in. wskaźniki wysterowania sygnałów. Godny wzmianki jest wysokiej klasy przedwzmacniacz mikrofonowy, charakteryzujący się dużym zakresem wzmocnienia, wynoszącym 60 dB. Implementacja Dante pozwala na pełną integrację z każdym elementem, który jest kompatybilny z tą najbardziej rozpowszechnioną na świecie technologią sieciowej transmisji audio. Bardzo ważnym składnikiem jest także 128-kanałowy wewnętrzny odtwarzacz multimedialny, pozwalający na odtwarzanie wcześniej nagranych plików audio bezpośrednio z wewnętrznego dysku SSD o pojemności 1 TB (512p) lub 500 GB (256p). W praktyce daje to co najmniej 3000, względnie 1500 godzin materiału audio, czyli naprawdę bardzo dużo. Można to wykorzystać do zapisania komunikatów, podkładów muzycznych, reklam, sygnałów i wielu innych.
Podsumowanie
Procesory i rozszerzenia z rodziny Soundweb OMNI doskonale sprawdzą się w najbardziej nawet wymagających zastosowaniach instalacyjnych. Od dużych obiektów, takich jak stadiony, areny i parki tematyczne, po hotele, kasyna, obiekty sportowe, kongresowe, edukacyjne, rozrywkowe, a nawet statki wycieczkowe i wiele innych. Reprezentują najnowocześniejszą technologię, bazując na niezwykle wydajnych procesorach i z łatwością integrujące się z istniejącymi sieciami. Aplikacje AMX bardzo ułatwiają ich konfigurację, obsługę i monitoring, jednocześnie pozwalając na daleko posuniętą indywidualizację, by w optymalny sposób realizować potrzeby danego środowiska. Urządzenia charakteryzuje bardzo wysoka jakość dźwięku, pełne pasmo przenoszenia (od 20 Hz do 20 kHz) i doskonała dynamika. Bez względu na lokalizację są zatem w stanie dostarczyć dźwięk wysokiej jakości. Tym samym potwierdzając renomę samej marki – BSS Audio po raz kolejny udowadnia, że jest czołowym producentem tego typu systemów i na pewno warto mieć je na oku.
TEKST: Dariusz Mazurowski, „AVIntegracje”