Obserwując rynek producentów systemów wideokonferencyjnych, już od dłuższego czasu można zauważyć bardzo ciekawy trend w podejściu do projektowania tego typu rozwiązań. Polega on na obieraniu jednej, konkretnej drogi w zakresie spojrzenia na rodzaj oferowanych produktów. Z reguły producenci systemów decydują się na krok w stronę rozwijania rozwiązań chmurowych lub całkowicie pozostają w świecie klasycznych rozwiązań on-premise – te ostatnie w dalszym ciągu stanowią znakomitą większość  utrzymywanych systemów.

Zupełnie inaczej w  tym zakresie prezentuje się Cisco. Przy analizie rozwiązania chmurowego najlepszego dla naszych klientów, często to właśnie Cisco Webex okazuje się naturalnym wyborem do zaproponowania. System ten jest obecny na rynku od kilkunastu lat i jest liderem wśród rozwiązań służących do organizacji dużych spotkań wideo. Cisco Webex bardzo mocno rozwinął się w ostatnim czasie, a co za tym idzie, adresuje więcej obszarów niż same spotkania wideo, jak to miało miejsce jeszcze do niedawna. Dziś wraz z Webex Teams dostajemy środowisko do zunifikowanej współpracy, z którego możemy korzystać zarówno w formie czystej chmury, jak również wdrożenia hybrydowego, pozwalającego na zlokalizowanie pewnej grupy elementów w naszej sieci lokalnej (między innymi serwera ruchu wideo oraz serwera kluczy szyfrowania). Klient potrzebujący integracji ze środowiskiem Skype dla Firm, również znajdzie coś dla siebie w portfolio Cisco. Biorąc pod uwagę fakt, iż rozwiązanie zbudowane w oparciu o Communication Managera (czyli centrali telefonicznej) odpowiada zarówno na potrzeby w zakresie telefonii SIP, jak również wideokonferencji, warto rozważyć na etapie zakupowym tę technologię – rentowność inwestycji w tym przypadku jest naprawdę wysoka. Sala konferencyjna to także obszar, w którym rozwiązania Cisco cenione są bardzo wysoko. Projektując współczesne miejsca pracy, stawia się na ciekawy design, prostotę oraz funkcjonalność tak, aby pracownikom oraz organizacjom współpracujący przyjemnie przebywało się w  danym pomieszczeniu. Wystrój biura oraz jego wyposażenie coraz częściej postrzegane są jako zalety bądź wady dla kandydatów rekrutowanych do pracy. Rozwiązania Cisco wypadają w tym zakresie bardzo dobrze. Minimalistyczny, skandynawski styl, który jest uniwersalny i bardzo dobrze wpasuje się w dowolną aranżację sali konferencyjnej, to na pewno spora karta przetargowa marki Cisco. W 2018 roku Cisco całkowicie odświeżyło swoje portfolio produktowe, wyposażając każdą salę konferencyjną w zintegrowany zestaw, w którym system kadrowania i śledzenia mówcy są standardowymi funkcjonalnościami. Takie podejście wpisuje się w kolejny trend, którym starają się zarazić klientów wszyscy producenci systemów AV. Mowa tutaj o  całkowitej automatyzacji procesów, które dzieją się w sali konferencyjnej i ograniczeniu liczby punktów, z których sterujemy systemem – każdy zestaw Cisco wyposażony jest w dotykowy panel sterowania, do którego możemy dołożyć dodatkowe funkcjonalności, takie jak: sterowanie światłem, klimatyzacją czy roletami. Z punktu widzenia użytkownika końcowego, nie ma potrzeby zastanawiania się, jak uruchomić monitor, projektor oraz które przyłącze stołowe będzie w danym momencie aktywne, w jaki sposób opuścić rolety lub sterować klimatyzacją. Zarówno producentom, jak i  firmom projektującym rozwiązania o których mowa w  tekście, zależy na tym, aby zminimalizować ryzyko wykonania niepoprawnej sekwencji, innymi słowy – każdy scenariusz ma działać intuicyjnie, bez zarzutu i sprawnie. System wideokonferencyjny wyposażony w funkcję kadrowania zapewnia nam wyeliminowanie potrzeby manualnego sterowania kamerą, aby ustawić odpowiednie zbliżenie czy kadr. Dzięki temu po wejściu do sali użytkownik wybiera jedynie przycisk „Dołącz do spotkania”, a reszta procesów odbywa się w tle. Właśnie to jest kwintesencją projektowania funkcjonalnych systemów: jeden interface użytkownika, mnogość funkcjonalności, minimalizm z punktu widzenia widocznych urządzeń, a maksymalizacja użyteczności.

TEKST: Zygmunt Łodziński, Dyrektor Handlowy w VisionCube S.A.