W większości przypadków, gdy prezentujemy instalację, w której za wyświetlanie obrazu odpowiedzialne są projektory, są to biura, sale konferencyjne, audytoria czy przestrzenie muzealne. Jednak ogromnym polem do popisu właśnie dla technologii projekcyjnej są wszelkiego rodzaju projekcje plenerowe, multimedialne instalacje w skali XXL, a w szczególności mappingi, których nie da się zrealizować z użyciem żadnego innego narzędzia, właśnie oprócz projektora.
Postanowiliśmy przyjrzeć się kulisom realizacji ogromnego projektu mappingowego, który został stworzony specjalnie dla potrzeb tegorocznej edycji Daisy Days w Pszczynie. Na kilkunastu kamienicach, wykorzystując projektory marki Epson, firma GRODA stworzyła spektakularną projekcję. Jaki był efekt tego przedsięwzięcia? Zapraszamy do lektury!
Maria Teresa Oliwia Cornwalis-West, nazywana z serdecznością Daisy, to arystokratka, której szczególnie wiele zawdzięczać mogą mieszkańcy Wałbrzycha i całego Dolnego Śląska, ale również Pszczyny. Zajmowała się ona prowadzeniem domu, a także organizacją przyjęć, o obecność na których zabiegali członkowie wszystkich znaczących rodów Europy. Prowadziła szeroką działalność społeczną i charytatywną na Dolnym Śląsku. Chętnie wykorzystywała bogactwo męża do pomocy potrzebującym, urządzała koncerty i przyjęcia charytatywne nawet dla kilku tysięcy ubogich.
W obliczu tak szerokiej działalności Księżnej i tak wielu zasług dla miasta, nie dziwi, że w kwietniu 2012 roku strategia promocji Pszczyny uczyniła angielską arystokratkę ikoną miasta. Tego samego roku zorganizowana została również pierwsza edycja Daisy Days – imprezy zrzeszającej pod jedną marką wiele różnych form aktywności: kulturalnych, sportowych i ogrodniczych, mających związek z działalnością i zainteresowaniami księżnej.
Tegoroczna, jedenasta edycja imprezy odbyła się w dniach 24-26 maja i w jej programie znalazły się m.in. wystawy, kiermasze, pokazy artystyczne, filmowe, teatralne, koncerty czy prezentacje aranżacji ogrodów, przygotowane przez największe firmy ogrodnictwie tej branży.
Bardzo ważnym elementem wydarzenia, po raz kolejny stały się również iluminacje świetlne na pszczyńskiej starówce, mapping nawiązujący tematycznie do życia i działalności księżnej Marii Teresy oraz tzw. „Światłoforma”, czyli multimedialna galeria sztuki prezentowanej w spektakularnej formie. Stworzeniem koncepcji całej wizualnej strony imprezy, zaprojektowaniem systemu multimedialnego oraz realizacją kolejnych projekcji zajęła się firma Groda.
Prace nad tą edycją wydarzenia Daisy Days rozpoczęły się na dwa miesiące przed jego rozpoczęciem. Po zaakceptowaniu zaproponowanej przez specjalistów od aranżacji światła i multimediów formy, ekipa przystąpiła do dokładnej dokumentacji terenu. Realizacja na rynku w Pszczynie, ze względu na jego zabytkowy charakter i starówkę otoczoną drzewami, wymagała bardzo precyzyjnego doboru zastosowanych optyk, co miało kluczowe znaczenie dla efektu końcowego. Ponieważ projekcja prezentowana na fasadach budynków była tylko jednym z wielu elementów przygotowanych w trakcie tegorocznej edycji imprezy, niezwykle istotny wyzwaniem było ukrycie technologii w taki sposób, aby nie naruszyć planowanego efektu artystycznego. Wymagało to bardzo dużej precyzji i wiele wysiłku, aby całość miała estetyczny charakter. Zatem starannie przygotowany i dopracowany w najdrobniejszych szczegółach projekt stał się fundamentem i punktem wyjścia do dalszej pracy.
Autorami animacji na fasadach zabytkowej starówki był dział kreatywny firmy Groda. Content został stworzony na podstawie dzieł artystów wybranych przez sieć galerii Goldenmark oraz zarekomendowanych przez ekspertkę w dziedzinie sztuki, Ewę Mierzejewską. Ożywione dzieła stworzyły barwne opowieści, które zachwyciły widzów.
Warto tutaj również powiedzieć o imponującej skali projekcji i całego projektu. Łącznie była ona prezentowana na powierzchni 3500 metrów kwadratowych!
Jak przyznają przedstawiciele firmy Groda: „O zastosowaniu w ramach tego projektu właśnie urządzeń marki Epson i przede wszystkim o inwestycji w nie już wiele lat temu zdecydował fakt, że firma zawsze sięga po sprzęt najwyższej jakości i sprawdzonych marek. Do takich należy właśnie Epson. Z firmą współpracujemy już bardzo długo, a nasza oferta projektorów oraz optyki z miesiąca na miesiąc powiększa się. Jesteśmy bardzo zadowoleni zarówno ze współpracy z producentem, jak i z samej jakości sprzętu”.
Bardzo istotne przy tego rodzaju projektach jest również wsparcie samego producenta. Nie tylko pomaga on w utrzymaniu urządzeń w znakomitej kondycji, przeprowadzając bieżące serwisy, ale także w przypadku największych projektów, których dany partner nie jest w stanie obsłużyć tylko sprzętem znajdującym się w magazynie, może dopożyczyć dodatkowe egzemplarze, co ma olbrzymie znaczenie.
W ramach tej realizacji zastosowane zostały modele: EB-L20000U, EB-L1715S , EB-L1505UH współpracujące z obiektywami: ELPLW08, ELPLU04 i ELPLW06.
Jak mówi Andrzej Bieniek z firmy Epson Polska: „Jednym z kluczowych czynników, które zdecydowały o zastosowaniu w ramach tego projektu konkretnych modeli projektorów była ich moc. Dla potrzeb przedsięwzięć tej klasy i skali stosujemy projektory o mocach od 8000 do 20 000-30 000 lumenów. Jednak sama moc to nie wszystko, bardzo istotna jest również technologia wyświetlania obrazu. W przypadku Epsona jest to trzy chipowy system projekcji, bazujący na panelach ciekłokrystalicznych. I właśnie na zdjęciach z Pszczyny widać, w jak znakomity sposób te urządzenia są w stanie odwzorować kolory, co jest efektem bardzo szerokiego pokrycia gamutu kolorystycznego. Właśnie ta jakość obrazu jest jednym z najistotniejszych elementów dających przewagę naszym urządzeniom, co sprawia, że są wybierane przez firmy eventowe, w tym Groda. Jeszcze kilka lat temu pokutowało myślenie, że projektory LCD to rozwiązania raczej dla użytkowników domowych, a gdy mówimy o biznesie czy właśnie projekcji kinowej trzeba sięgnąć po rozwiązania DLP. Kilka lat temu nastąpiła tu diametralna zmiana. Doskonałym przykładem, tego jak znakomite możliwości daje właśnie technologia 3LCD może być chociażby Pszczyna czy teatry, które bardzo chętnie wykorzystują nasze projektory.
Ponadto w naszych urządzeniach w kole fosforowym i w optyce stosowane są elementy nieorganiczne, dzięki czemu redukuje się tutaj wpływ czasu eksploatacji na jakość generowanego światła. Pozwala to na bezawaryjne użytkowanie sprzętu przez wiele lat”. – dodaje Bieniek.
Niska waga projektorów Epson to kolejny czynnik zachęcający do wyboru urządzeń tego producenta. Jeszcze niedawno urządzenia o wysokiej jasności ważyły 50 czy 70 kg, a co za tym idzie, aby je obsłużyć, a przede wszystkim zainstalować konieczny był udział przynajmniej trzech osób. W tej chwili najjaśniejsze projektory Epson ważą nawet poniżej 25 kg. Wyjąć ze skrzyni transportowej, ustawić i podłączyć taki model może jedna osoba.
Producent przygotował również bezpłatne oprogramowanie, co ułatwia konfigurowanie systemu projekcyjnego w instalacjach takich jak Daisy Days. Używając go, możemy zarówno połączyć kilka obrazów, przy pomocy technologii edge-blendingu, zestackować urządzenia, zwiększając ich jasność, a także wykorzystując specjalne kamery, przeprowadzić automatyczną kalibrację.
Cała seria projektorów wciąż współpracuje z tym samym zestawem optyk co starsze modele. Wprowadzając nową linię projektorów, firma nie zmienia standardów w tej kwestii. Dzięki temu nawet w najnowszych projektorach4K można bez trudu wykorzystywać te same obiektywy.
W przypadku wielkoformatowej projekcji mappingowej bardzo duże znaczenie ma również fakt, że projektory o mocach 13 000, 16 000 czy 20 000 lumenów są w stanie wyświetlić obraz o przekątnej nawet 1000 cali przy zachowaniu właściwej rozdzielczości!
Cały content był odtwarzany z pięciu mediaserwerów Disguise i przesyłany do projektorów przy pomocy światłowodów HDMI. Jak zwróciła uwagę przedstawicielka firmy Groda: „Na pewno dużym wyzwaniem było spięcie wszystkich projektorów, świateł i multimediów w jednym systemie sterowania, bazującym na konsolecie MALighting grandMA 3 Light. Zapewniły one pełną synchronizację mappingu, oświetlenia, galerii multimedialnej i dźwięku. Bardzo interesującym zadaniem postawionym przed zespołem technicznym i kreatywnym, było stworzenie interaktywności, która polegała na udostępnieniu dla najmłodszych pulpitu sterującego contentem umieszczonym na trzech fasadach kamienic, przy pomocy którego mogli oni wchodzić w interakcję z wyświetlanymi treściami”.
Warto nadmienić, że sama projekcja, była wsparta była zarówno światłem ruchomym, jak i architektonicznym. W naszej opinii połączenie światła z obrazem i dźwiękiem jest kluczowe dla uzyskania interesującego efektu.
Podsumowanie
W przeszłości, aby zobaczyć tego rodzaju widowiska multimedialne, jak te przygotowane w trakcie tegorocznej edycji Daisy Days w Pszczynie, trzeba było udać się do Europy Zachodniej lub na Bliski Wschód. Jednak dzisiaj widowiskowe projekcje i mappingi można zobaczyć również w Polsce i to nie na ekranie telewizora czy na platformie YouTube, ale na żywo, w imponującej skali. Ten projekt udowadnia, że są w Polsce zarówno odpowiednie narzędzia, ale przede wszystkim ludzie, którzy potrafią tworzyć fantastyczne realizacje.
Oczywiście niezależnie od samego pomysłu, jak też precyzyjnego opracowania i przygotowania show, nie można byłoby go zrealizować bez pomocy odpowiednich urządzeń, a tym wypadku projektorów marki Epson. Zapewniły one nie tylko odpowiednią jasność, właściwą rozdzielczość, dającą możliwość wyświetlenia pełnego detali obrazu, ale dzięki doskonałemu odwzorowaniu kolorów pozwoliły na prezentację naturalnych, nasyconych materiałów, co przy prezentacji dzieł sztuki ma olbrzymie znaczenie.
Projekt „Światłoforma” realizowany w ramach Daisy Days w Pszczynie to fantastyczna inicjatywa. Już nie możemy doczekać się kolejnej edycji i wielu innych imponujących projektów, pokazujących tak kompleksowo możliwości maszyn marki Epson.
Odpowiednio zrealizowany mapping i projekcja XXL, wyświetlona przy pomocy właściwych maszyn wciąż jest rewelacyjną formą wyrazu i ma moc!
Tekst: „AVIntegracje”
Zdjęcia: GRODA