13 września 2018 roku w hotelu Novotel Warszawa Airport odbyła się piąta edycja konferencji Digital Signage Trends, zorganizowana przez Polish Digital Signage Association. Była to piąta edycja imprezy, wznowiona po kilku latach przerwy (poprzednia odbyła się w tym samym miejscu w 2013 roku).

[fusion_dropcap boxed=”no” boxed_radius=”” class=”” id=”” color=”#0a0304″]J[/fusion_dropcap]ako pierwszy na scenę wyszedł prezes PDSA – Mariusz Orzechowski. Witając przybyłych gości, przypomniał cele założonego w 2008 roku stowarzyszenia, a także trendy obecne w branży digital signage, po raz pierwszy przedstawione na konferencji w 2009 roku i wciąż w większości aktualne. W czasie pierwszej konferencji Digital Signage Trends, blisko dziesięć lat temu, zaznaczono, że najważniejsza jest treść. Podobne wnioski można wysnuć dzisiaj. Zaraz po tej retrospekcji przyszła pora na krótkie podsumowanie rynku DS w 2018 roku. Dowiedzieliśmy się między innymi, że chociaż digital signage jest już mocno obecny w Polsce, wciąż jest postrzegany jako niszowy.

Jednocześnie zapowiedziany został raport na temat rynku DS w 2018 roku, opracowany na podstawie danych z sześciu dużych ośrodków miejskich (Warszawa, Trójmiasto, Śląsk, Wrocław, Poznań i Kraków) zebranych w ponad czterech tysiącach trzystu sklepach i punktach usługowych. W czasie zbierania danych do raportu zwracano uwagę na liczbę i rodzaj nośnika DS, jego lokalizację, rodzaj prezentowanej treści, a także branżę, target oraz estetykę wykonania i wkomponowania systemu do wnętrza przestrzeni handlowej. Uczestnicy konferencji mogli zapoznać się z wybranymi, ciekawymi zestawieniami (np. tylko 30% sklepów wykorzystuje digital signage), na całość będziemy musieli jednak poczekać do listopada 2018. W zapowiedzianym raporcie, nad którym prace rozpoczęły się pod koniec 2017 roku, oprócz najważniejszych informacji znajdą się ciekawe case studies, wywiady oraz opinie ekspertów. Warto poczekać na ten raport – jest to pierwsze takie przedsięwzięcie nie tylko w Polsce, ale i całej Europie.
PDSA od kilku lat funduje nagrody dla najbardziej wyróżniających się przedsięwzięć digital signage w Polsce. Mariusz Orzechowski zachęcił wszystkich obecnych do zgłaszania kandydatur do nagród PDSA – i to od nas zależy, jakie „naj” będzie nagrodzone. Czas na zgłoszenia naszych propozycji mamy do listopada 2018 r.
Kolejnym prelegentem był Florian Rotberg – dyrektor zarządzający w Invidis Consulting, który przedstawił bardzo wciągającą prezentację na temat kierunku i trendów, w jakim zmierza europejski i światowy digital signage. Słuchacze mogli dowiedzieć się, w jaki sposób najwięksi, globalni gracze traktują naszą branżę i jak lokalni integratorzy AV mogą skorzystać z współpracy (oraz jak do niej doprowadzić). Po krótkiej przerwie prezentacja była kontynuowana – tym razem Florian Rotgerg skupił się na efektywnym i skutecznym wykorzystaniu digital signage w handlu. Uczestnicy konferencji mogli zobaczyć kilka ciekawych i udanych instalacji, których zadaniem nie jest wyłącznie zwiększenie poziomu sprzedaży, lecz zaangażowanie klienta, zainteresowanie go nietypowym, unikalnym doświadczeniem, które na dodatek okresowo jest zmieniane, by klient znów chciał odwiedzić to samo miejsce.
Kolejną prezentację przedstawił Grzegorz Góralczyk – szef SQM Digital Signage, który pokazał znaczenie Customer Experience na przykładzie trzech ambitnych realizacji kreatywnie wykorzystujących content. W każdym omawianym przykładzie realizacji najważniejsza była strategia wykorzystania DS i jego silna integracja w odniesieniu do modelu biznesowego.
Kolejnymi prelegentami byli panowie Marcin Irekm – architekt z pracowni architektonicznej MUSU, i Marcin Radziwon – prezes zarządu R-GOL. Wspólnie przedstawili case study największego sklepu piłkarskiego w Polsce – R-GOL.com. Jako słuchacze mogliśmy dowiedzieć się, jak efektywnie wykorzystać Omnichannel w tradycyjnym sklepie, znacząco zwiększyć sprzedaż, a przy okazji zachęcić klienta do powrotu i większej lojalności. Myślę, że warto odwiedzić warszawski sklep R-GOL, choćby po to, żeby na własne oczy zobaczyć, jak funkcjonuje ta instalacja.
Digital Signage Trends 2018
Następnie przyszła kolej na wystąpienie Wojciecha Grędzińskiego – wiceprezesa IMS. Swoją prezentacją udowodnił on słuchaczom, że skuteczne i efektywne funkcjonowanie systemu digital signage możliwe jest dopiero, gdy dokonamy analizy potrzeb klienta, zmierzymy wszystkie istotne parametry i dopasujemy do nich optymalne rozwiązanie. Nie ma bowiem jednej, uniwersalnej odpowiedzi na pytanie „ile będzie nas ten system kosztować”, a liczba zmiennych, jakie trzeba wziąć pod uwagę, by zbudować sensownie pracujący (i zarabiający na siebie) system, jest naprawdę duża.
Bardzo ciekawą prezentacją była ta, którą pokazał kierownik działu obsługi technicznej ICE Kraków, Tomasz Warchał. Za jego sprawą dowiedzieliśmy się, jak proces ofertowania i wdrożenia systemu audiowizualnego w ogóle (a digital signage w szczególności) wygląda od strony użytkownika końcowego. W rozmowie z klientem często zapominamy, że zwykle nie jest to osoba posiadająca wyspecjalizowaną wiedzę, więc pytanie „czego pan oczekuje?” bywa po prostu chybione. To integrator AV jako specjalista powinien zaproponować funkcjonalność i rolę, jaką pełnić będą systemy, a dopiero potem dobrać do nich właściwy zestaw urządzeń.
Neil Farr – dyrektor zarządzający Acquire Digital – przedstawił kolejne fascynujące realizacje z całego świata oraz uwypuklił znaczenie wciągającej, angażującej widza treści w przekazie. Mogliśmy zobaczyć instalacje indoorowe i outdoorowe, kreatywnie wykorzystujące social media. Dowiedzieliśmy się też, jak wybrane firmy uzyskują zwrot z inwestycji (ROI), pokazując użyteczne informacje przechodniom, niejako tylko przy okazji emitując reklamy. Omówił też sposób pomiary efektywności reklamy.
Jednym z zastosowań digital signage jest corporate signage. Kwestie związane z informowaniem pracowników czy klientów o ważnych sprawach dziejących się w organizacji przedstawiłGrzegorz Góralczyk, po raz kolejny zabierając głos w sali głównej. Dowiedzieliśmy się między innymi o zasadach tworzenia treści dla wyświetlaczy komunikacji wewnętrznej, a także o możliwościach i sposobie prezentacji najważniejszych informacji (na przykład personalizowanie jej dla wybranych pracowników lub działów, agregacji danych na temat zajętości sal konferencyjnych itp.).
Smart City i IoT to temat, jaki przybliżył nam Florian Rotberg w trzeciej już swojej prezentacji. Zobaczyliśmy, jak miasto Nowy Jork wykorzystało stare budki telefoniczne, przekształcając je w totemy digital signage (LinkNYC) czy jak Dubaj wdrożył dostępne technologie, by zwiększyć zarówno poziom szczęśliwości użytkowników, jak i atrakcyjność miasta dla inwestorów.
Bardzo ważną kwestią jest etyczny przekaz. Jedną z ról systemów DS jest reklama, więc nie mogło zabraknąć prezentacji prezesa Zarządu Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy – Zbigniewa Gajewskiego. W czasie tego wystąpienia dowiedzieliśmy się między innymi o roli, jaką w branży reklamowej pełni ZS RR, a także o etyce przekazu reklamowego.
Nadszedł czas na połączoną prezentację Mariusza Orzechowskiego i Wojciecha Koska – ekspertów NEC Display Solutions. Przedstawili oni case studies wielu instalacji digital signage, w tym rozwiązanie zastosowane na warszawskim lotnisku Chopina (NEC posiada bardzo szerokie portfolio rozwiązań dla lotnisk – ponad dwieście lotnisk na całym świecie ma zainstalowane wyświetlacze NEC). Prestiżowe lokalizacje wymagają bezkompromisowych rozwiązań – jak salon Faberge w londyńskim Harrodsie, w którym najistotniejsze było odwzorowanie kolorów wyświetlanych przez ścianę LCD.
Równolegle z konferencją odbywającą się w głównej sali konferencyjnej trwały warsztaty i panele (DS w muzeach, panel DOOH, Akademia DS), w czasie których można było pogłębić wiedzę w wybranym zakresie. Do dyspozycji uczestników była duża grupa ekspertów praktyków branży.
Podsumowując – w czasie konferencji Digital Signage Trends poruszono tak wiele tematów związanych z komunikacją reklamową i korporacyjną, że szczegółowe ich opisanie zajęłoby prawdopodobnie dwa kolejne wydania „AVIntegracje”. Uczestnicy zostali zapoznani nie tylko z teorią, również mogli uczestniczyć w dyskusjach czy warsztatach prowadzonych przez doświadczonych ekspertów. Najważniejsze wnioski, jakie nasuwają mi się po wysłuchaniu wszystkich prelekcji, to po pierwsze – potrzeby klienta, po drugie – content. Uniknięcie kosztownych błędów i dostarczenie w pełni profesjonalnej i wzorcowo działającej instalacji jest możliwe do osiągnięcia, o ile będziemy zwracać uwagę na to, co klient chce uzyskać poprzez wdrożenie systemu DS w swoim obiekcie, i dopasowywać właściwe rozwiązania. Nie bez znaczenia są też kompetencje specjalistów zaangażowanych w proces doboru i projektowania rozwiązania dla klienta. Warto nieustannie pogłębiać wiedzę w tym zakresie, chociażby uczestnicząc w kolejnych edycjach konferencji Digital Signage Trends czy poświęcając czas na zapoznanie się z Raportem Digital Signage, jaki za sprawą PDSA pojawi się już w listopadzie. Być może wiedza ta pomoże nam zdobywać kolejne doświadczenia podczas budowania coraz lepszych instalacji, dzięki którym w kolejnych latach zdobędziemy nagrodę PDSA?

TEKST: Andrzej Pawluś