Electro-Voice EVERSE 12

Akumulatorowy system głośnikowy z dźwiękiem i sterowaniem Bluetooth. 

Amerykańska firma Electro-Voice może się poszczycić naprawdę długą tradycją, bowiem jej początki sięgają 1927 roku, kiedy rozpoczęto produkcję radioodbiorników – zatem niedługo będzie można mówić o stuleciu istnienia. Co prawda swoją właściwą nazwę przedsiębiorstwo otrzymało dopiero w 1930 roku, ale też wówczas poszerzono asortyment o mikrofony. Z czasem lista produktów istotnie się wydłużyła, a marka stała się jedną z wiodących na rynku nagłośnienia. Znaną także z doskonałych systemów głośnikowych, do których należy także EVERSE 12, bohater tego artykułu.

Omawiany model jest akumulatorowym systemem głośnikowym, który przy kompaktowych rozmiarach i wadze nieznacznie przekraczającej 14 kg oferuje imponującą moc (w szczycie to 400 W), przy maksymalnym SPL wynoszącym 126 dB. Istotną cechą omawianego modelu jest zabezpieczenie przed warunkami atmosferycznymi (klasa szczelności IP 43, użycie opcjonalnego pokrowca podnosi ją do IP 44), co sprawia, że doskonale sprawdzi się podczas wydarzeń plenerowych. Można go ustawić na podłodze, ziemi, zamontować na statywie czy słupie, dopasowując do konkretnych potrzeb. Skonstruowany jest jako rozwiązanie mobilne, na górze mamy wygodny uchwyt do przenoszenia, a wśród opcjonalnych akcesoriów znajdziemy m. in. torbę transportową, osłonę przeciwdeszczową. Fabrycznie głośnik otrzymujemy z osłoną na gniazda wejściowe, kablem zasilającym, zestawem akumulatorów i skróconą instrukcją obsługi. EVERSE 12 charakteryzuje się typową dla tej marki wysoką jakością wykonania i klasycznym, przyjemnym dla oka wzornictwem. Obudowa wykonana jest z polipropylenu, zaś z przodu znajduje się stalowy grill, malowany proszkowo. Całość wygląda na bardzo solidną i trwałą, co docenią ci użytkownicy, którzy będą często się przemieszczać ze swoim nagłośnieniem, obsługując różne imprezy – czy to we wnętrzach, czy w plenerze. By wyjść na przeciwko oczekiwaniom współczesnych odbiorców producent wyposażył testowany model we wszystko, co jest potrzebne do realizacji każdego wydarzenia. EVERSE 12 jest zatem głośnikiem aktywnym, wyposażonym we wzmacniacz klasy D (o mocy szczytowej 400 W), czterokanałowy mikser cyfrowy oraz procesor DSP – wszystkie te elementy zostały opracowane we współpracy z firmą Dynacord. Omawiany model ma konstrukcję dwudrożną, przy czym przetwornik niskotonowy ma średnicę 12 cali – trzeba przyznać, że jego umieszczenie w tak kompaktowej obudowie jest dużym osiągnięciem. Driver ma magnes ferrytowy i zapewnia mocny, głęboki dźwięk, charakteryzujący się wysoką jakością. Całość zamontowana jest w obudowie z wykorzystaniem opatentowanego przez producenta portu SST (Signal Synchronized Transcuders). Z kolei kompresyjny przetwornik wysokotonowy ma średnicę 1 cala, neodymowy magnes i tytanową kopułką. Pokrycie ferrofluidem wydatnie poprawia chłodzenie, a cały driver HF umieszczono na falowodzie o stałej kierunkowości. Częstotliwość podziału (crossover) wynosi 2 kHz. EVERSE 12 charakteryzuje się bardzo dobrym pasmem przenoszenia, które dla -10 dB obejmuje zakres od 45 Hz do 20 kHz, zaś dla -3 dB zakres od 55 Hz do 20 kHz. Jak widać zatem, jest on w stanie zapewnić głęboki i mocny bas nawet bez podłączenia dodatkowego subwoofera, aczkolwiek oczywiście testowany model umożliwia jego wykorzystanie – w menu określamy częstotliwość odcięcia, która może wynosić 100 Hz, 120 Hz, względnie 150 Hz (tę funkcję da się także wyłączyć). Ponadto są opcje dostrojenia do konkretnych model subwooferów Electro-Voice, jak ELX200-12SP, ELX200-18SP, EKX-15SP oraz EKX-18SP. Skoro mówimy o parametrach, to dyspersja pionowa głośnika wynosi 60°, zaś pozioma 100°, co gwarantuje relatywnie duży obszar pokrycia.

Electro-Voice EVERSE 12

System głośnikowy Electro-Voice EVERSE 12. Na ścianie tylnej umieszczono wszystkie gniazda oraz cały panel sterowania.

Omawiany model wyposażono w baterię o pojemności 86,4 Wh, co pozwala na ciągłą pracę przez ponad 12 godzin, przy założeniu, że średni poziom SPL oscyluje w okolicach 100 dB (można powiedzieć, że to dość typowa sytuacja). Jeśli głośnik będzie cały czas grał z maksymalną mocą, wówczas czas pracy nie powinien spaść poniżej 6 godzin. Musimy pamiętać, że na faktyczny czas mają wpływ także inne okoliczności, jak warunki otoczenia (temperatura), wykorzystanie zasilania Phantom, efektów itd. Oczywiście EVERSE 12 można zasilać standardowo, z sieci (kabel znajduje się w zestawie), zaś sam czas ładowania baterii, od zera do pełna, wynosi 4 godziny. Producent pomyślał zresztą o wszystkim, bowiem głośnik posiada własny port z wyjściem 12 VDC, który pozwala na zasilenie (oczywiście z akumulatora) odbiornika mikrofonu bezprzewodowego, dzięki czemu nie będziemy musieli martwić się o osobne dostarczenie prądu. Ponadto jest też port USB do ładowania urządzeń mobilnych, jak choćby tablety, czy smartfony. W razie potrzeby można dokupić opcjonalną półkę, którą mocuje się na górze obudowy i na której umieszcza się odbiornik systemu bezprzewodowego. Jak zatem widać, zadbano nie tylko o wysoką jakość dźwięku, ale także optymalną ergonomię. Wielu użytkowników doceni także prostotę obsługi, zwłaszcza, że współczesne systemy głośnikowe nie są czymś tak prostym, jak dawniej. Kiedyś takie mobilne rozwiązania ograniczały się do połączenia głośnika ze wzmacniaczem – wtykało się kabel, ustawiało głośność, ew. jakąś podstawową korekcję i to wszystko. Współczesne modele zawierają zaawansowany DSP z licznymi ustawieniami, które pozwolą na uzyskanie najlepszych z możliwych rezultatów, ale jednak wymagają pewnej znajomości tematu. Spora grupa potencjalnych odbiorców chce cieszyć się profesjonalnym nagłośnieniem, ale niekoniecznie są oni zawodowymi realizatorami – tutaj inżynierowie postarali się by maksymalnie ułatwić im życie i zminimalizować nakład pracy potrzebny do skonfigurowania systemu. EVERSE 12 ma zatem prosty, ale czytelny panel sterowania z tyłu obudowy – na górze znajduje się niewielki wyświetlacz i enkoder będący jednocześnie regulatorem głośności oraz przyciskiem menu edycyjnego. Wewnętrzny, cyfrowy mikser ma 4 kanały, dwa pierwsze z nich umożliwiają podłączenie dowolnego źródła, jak mikrofony, instrumenty czy sygnały liniowe. W związku z tym wyposażono je w gniazda typu Combo (XLR/TRS), oferują także zasilanie Phantom 48 V. Kanały 3/4 generalnie służą do podłączenia źródła podkładu stereofonicznego (wejście jack 3,5 mm), względnie reprodukcji audio dostarczonego bezprzewodowo za pomocą Bluetooth (np. z urządzenia mobilnego). W ostatnim z wymienionych przypadków możemy wykorzystać funkcję LINK, łącząc dwa głośniki w parę stereo. Omawiany model ma także wyjście (XLR) z miksera (sygnał sumy wejść). Panel z gniazdami zakrywa się specjalną osłoną i producent zaleca, by podczas wydarzeń plenerowych zawsze ją stosować.

Z myślą o różnych zastosowaniach DSP oferuje presety dopasowane do konkretnych przypadków – są to cztery ustawienia: MUSIC, LIVE, SPEECH oraz CLUB. Pierwsze z nich optymalizowano pod kątem muzyki elektronicznej, tanecznej – granej, względnie odtwarzanej z zapisu, drugie dotyczy wszelkiego rodzaju występów na żywo, muzyki akustycznej (nagłaśnianej), przedstawienia itd. Trzecie najbardziej sprawdzi się tam, gdzie głównym elementem wydarzenia będzie głos, przede wszystkim mówiony. I wreszcie ostatnie, zgodnie z nazwą, ma przeznaczenie klubowe, dyskotekowe. By pomóc użytkownikom w szybkim uzyskaniu odpowiedniego brzmienia EVERSE 12 wyposażono także w presety dopasowane do tego, jak głośnik będzie ustawiony – czy to na podłodze, słupie, statywie czy też będzie monitorem scenicznym (są to presety TRIPOD, KICKBACK, MONITOR), oczwiście uwzględniają one także ustawienie pod kątem.

Wszystkie funkcje i parametry możemy obsłużyć na panelu urządzenia, ale najwygodniej będzie posłużyć się darmową aplikacją QuickSmart, dostępną na urządzenia mobilne, bardzo czytelną i prostą. Współcześnie zdalna kontrola (za pomocą Bluetooth) jest już standardem w tej klasie i mają ją praktycznie wszystkie tego typu modele. Zalety takiej kontroli doceni się szczególnie wtedy, gdy będziemy korzystać z DSP i pokładowych efektów. Na ekranie widoczne będą wszystkie parametry i ich wartości, łatwo będzie też je zmienić na najbardziej odpowiednie. DSP oferuje zresztą nie tylko efekty, ale także gotowe presety wejść miksera, które dopasowano pod kątem konkretnych źródeł, jak gitara, bas, perkusja, wokal (i to z różnymi mikrofonami) i inne. Na pokładzie mamy trzypasmowy korektor, prosty kompresor (ustawienie stosunku od 1:1 aż do 8:1), panoramowanie, ducker (automatyczne obniżanie podkładu w momencie gdy na wejściu mikrofonowym pojawi się sygnał – czyli po prostu gdy ktoś zaczyna mówić), reduktor sprzężenia zwrotnego a także typowe efekty przydatne do uprzestrzenienia dźwięku, jak różne pogłosy, opóźnienia, chorus itp.

Electro-Voice EVERSE 12

Zbliżenie na panel sterowania

Mniejszym bratem omawianego modelu jest EVERSE 8, z niskotonowym przetwornikiem o średnicy 8 cali, który oczywiście wykorzystuje opatentowany przez producenta port SST (Signal Synchronized Transducers), zaś tytanowy przetwornik wysokotonowy jest zamontowany na specjalnie opracowanym falowodzie o stałej kierunkowości. Głośnik oferuje maksymalny poziom SPL wynoszący 121 dB, a także dyspersję 100° w pionie i tyle samo w poziomie. Poza mniejszym przetwornikiem niskotonowym i oczywiście rozmiarami i wagą, opiera się na tej samej elektronice, posiadając także identyczny DSP. Oczywiście, także w jego wypadku mamy możliwość wykorzystania QuickSmart Mobile do bezprzewodowego sterowania i monitorowania. W przypadku zasilania akumulatorowego, w optymalnych warunkach, EVERSE 8 pozwoli nawet na 12 godzin pracy. Podobnie jak większy brat spełnia warunki stopnia ochrony IP43. W jego wypadku moc szczytowa wynosi 400 W, zaś pasmo przenoszenia pokrywa zakres od 50 Hz do 20 kHz (-10dB), względnie od 60 Hz do 20 kHz (-3 dB).

Podsumowanie
Electro-Voice EVERSE 12 jest większym bratem modelu EVERSE 8, z którym dzieli wiele cech wspólnych, jak choćby DSP, ale dzięki większemu przetwornikowi niskotonowemu jest w stanie zapewnić jeszcze większe wzmocnienie, potężniejszy i głębszy dźwięk – co odczuwa się także w dolnej części spektrum. Przy tym wszystkim jest to urządzenie o bardzo kompaktowych rozmiarach, idealne na trasę po małych klubach, nagłośnienie pleneru, wydarzenia z prelegentem, czy wiele innych. Jak przystało na nowoczesne narzędzie pracy, ma wszystko, co niezbędne do uzyskania doskonałych rezultatów – wzmacniacz klasy D, DSP z wieloma efektami, cyfrowy mikser, obsługę Bluetooth, zdalne sterowanie z urządzenia mobilnego i parowanie z innym głośnikiem. Z myślą o zastosowaniach na zewnątrz zabezpieczono go przed wpływem warunków atmosferycznych.

Warto wspomnieć, że polski dystrybutor rozwiązań marki Electro-Voice, firma AudioPlus, przedłużyła promocję na model EVERSE 8, który do końca czerwca jest dostarczany w cenie 3499 zł wraz z bezpłatnym pokrowcem IP44. Również EVERSE 12 jest solidnie wykonany, z wykorzystaniem wysokiej jakości komponentów i materiałów, do tego cieszy oczy klasycznym, eleganckim wzornictwem. Producent pomyślał o ergonomii, całość łatwo się przenosi, instaluje – także obsługa jest relatywnie prosta, a szereg presetów pozwala dostosować się do lokalnych warunków w bardzo krótkim czasie. Słowem, EVERSE 12 jest to model, który powinien zainteresować każdego, kto w swojej działalności często się przemieszcza i obsługuje wydarzenia, z myślą o których zaprojektowano tę konstrukcję.

TEKST: Dariusz Mazurowski, „AVIntegracje”