Centralnym punktem, gdzie każdego roku spotykają się wszyscy przedstawiciele europejskiej branży AV, są oczywiście targi Integrated Systems Europe. Tam pod jednym dachem można zobaczyć wszystkie nowości sprzętowe, poznać najważniejsze trendy na kolejne kilkanaście miesięcy i uczestniczyć w wielu interesujących wykładach, warsztatach, szkoleniach i konferencjach. Jednak wielu dystrybutorów i producentów zdecydowało się na organizację własnych, lokalnych eventów skierowanych bardzo precyzyjnie do mniejszego grona odbiorców. Taki krok przynosi cały szereg korzyści gościom, którzy we własnym języku, w dużo spokojniejszej atmosferze mogą zapytać o wszystkie najważniejsze szczegóły techniczne dotyczące prezentowanych urządzeń i porozmawiać o realizowanych projektach. Z kolei sami organizatorzy mogą z pierwszej ręki dowiedzieć się o potrzebach klientów i sytuacji na rynku. Taką właśnie drogę obrała już wiele lat temu wtedy jeszcze firma COMM-TEC, a dzisiaj Exertis Pro AV, która każdego roku organizuje w swojej siedzibie w Uhingen spotkanie S14 Solutions Days. Z oczywistych względów w tym roku jego organizacja była trudniejsza i wymagała podjęcia specjalnych środków, ale jak co roku nie zabrakło wielu premierowych rozwiązań prezentowanych w strefie expo i wielu interesujących spotkań i tych oficjalnych i kuluarowych. Jakich? O tym w naszej relacji z tego wydarzenia.
Po wielu miesiącach restrykcji, kolejnych lockdownów i uśpienia branży, do kalendarza wydarzeń AV wróciło spotkanie S14 Solutions Day. To organizowane każdego roku jesienią w niemieckim mieście Uhingen nieopodal Stuttgartu w siedzibie głównej firmy Exertis (wcześniej COMM-TEC) spotkanie partnerów dystrybutora, wystawa sprzętu i konferencja z bardzo bogatym programem wykładów poświęconych nowym technologiom, produktom i trendom rynkowym. W tym roku impreza została zorganizowana w dniach 22-23 września i łącznie na miejscu i wirtualnie poprzez platformę wideokonferencyjną wzięło w niej udział ponad 300 uczestników. Oczywiście, podstawowym wyzwaniem, z jakim musieli mierzyć się organizatorzy w tym roku, było zapewnienie wszystkim uczestnikom, którzy przyjechali do Uhingen, najwyższego poziomu bezpieczeństwa. Dlatego każdy, kto chciał wziąć udział w konferencji musiał być zaszczepiony lub posiadać zaświadczenie ozdrowieńca, a dla uczestników, którzy nie mogli się wylegitymować takimi zaświadczeniami, został przygotowany punkt testowy.
Wymagana była również wstępna rejestracja przed imprezą oraz późniejsze potwierdzenie obecności i ostateczna rejestracja już na miejscu. Dodatkowo, na terenie całego wydarzenia wystawionych było bardzo wiele stacji do dezynfekcji, a w przestrzeniach zamkniętych cały czas pracowały specjalne oczyszczacze powietrza. Również sama przestrzeń wydarzenia została przygotowana do specjalnych warunków. Została ona podzielona na cztery strefy, z której każda została wyposażona w automatyczną kontrolę dostępu przy każdym wejściu wraz z wyświetlaczami informującymi, ile osób znajduje się w danym namiocie i ile może jeszcze do niego wejść. Każdy uczestnik otrzymał również zestaw powitalny, w skład którego wchodziła maseczka i płyn do dezynfekcji, ponadto zreorganizowana została także przestrzeń cateringu, tak aby w jednym miejscu nie gromadziło się wiele osób, a wykłady i spotkania zostały przeniesione z pomieszczeń znajdujących się w budynku firmy na dużą scenę główną pod namiotem oraz do przestrzeni expo. Słowem, całość została zorganizowana i przeprowadzona w oparciu o wszystkie wytyczne COVID-owe w myśl zasady: „Zdrowie przede wszystkim!”.
Firma Exertis Pro AV w swojej codziennej działalności koncentruje się przede wszystkim na dostarczaniu swoim klientom kompleksowych rozwiązań AV w formie all-in-one. Dzięki temu w jej ofercie znajdują się bardzo liczne i często wyjątkowe rozwiązania różnych producentów w zasadzie dla każdej aplikacji AV, takich jak: sale konferencyjne, zarządzanie powierzchnią biurową, sprzedaż, systemy kasowe POS, digital signage, a nawet dla rynku rezydencyjnego. Oprócz głównych sponsorów imprezy takich jak: Barco, AiroDoctor, Evoko, INfiLED, Legrand, Lenovo, LG, Lumens, NETGEAR, NewLine i NewTek, w targach wzięli również udział nowi partnerzy Exertis Pro AV, a wśród nich Konftel, Spottune i Yamaha oraz wielu innych dostawców AV. Uczestnicy konferencji zwracali przede wszystkim uwagę na to, że S14 Solutions Days było idealnym powodem do spotkania po wielu miesiącach i wydarzeniem, podczas którego w ramach kuluarowych rozmów można było spotkać się z klientami i podzielić swoimi przemyśleniami o rynku i aktualnych projektach.
Pomimo wielu zagrożeń czyhających na branżę AV na początku pandemii i licznych pesymistycznych analizach i prognozach, rok 2020 dla firmy Exertis Pro AV był dobry, co przyznaje również dyrektor Exertis Pro AV, odpowiedzialny za rejon niemieckojęzyczny, Rainer Sprinzl: – Generalnie poszło dobrze! Oczywiście pandemia dotknęła wiele branż i, co za tym idzie, również wiele sektorów rynku pro AV. Na przykład ucierpiały projekty z zakresu wyposażania sal konferencyjnych i instalacje dla sektora korporacyjnego, które przed pandemią były głównymi odbiorcami m.in. systemów Barco ClickShare. Na pewno sytuacja COVID-owa pokazała, że są pewne niedostatki i brak cyfrowych rozwiązań w szczególności w szkołach, na uniwersytetach, ale także w urzędach czy budynkach instytucji publicznych.
Dzięki naszemu szerokiemu portfolio produktowemu byliśmy w stanie zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na rozwiązania do pracy współdzielonej, systemy do wideokonferencji czy rozwiązania dla nauki zdalnej. Rozszerzenie i dywersyfikacja naszego portfolio były dla nas ważnym krokiem w pandemii. Dzięki współpracy z takimi markami jak NewTek czy Epiphan pewnym krokiem wkroczyliśmy również w obszar profesjonalnych transmisji i streamingów, ale także rozpoczęliśmy sprzedaż kompleksowych rozwiązań do oczyszczania powietrza AiroDoctor. Jak widzimy, dzisiaj te kroki były świetnymi decyzjami – przyznaje Sprinzl.
Z całą pewnością przewagę konkurencyjną na rynku zyskali ci partnerzy, którzy zaczęli duże projekty jeszcze przed pandemią, oczywiście jeżeli nie zostały one wstrzymane lub opóźnione. Dzisiaj widzimy, że najlepszym krokiem dla integratorów będzie koncentracja na wideokonferencyjnych, peryferiach takich jak kamery, mikrofony konferencyjne, systemy all-in-one, a także rozwiązania umożliwiające realizację profesjonalnych materiałów wideo i ich streaming.
Zmiany na rynku AV
Wiele sektorów rynku AV, ze względu na migrację różnych obszarów naszego życia do sfery online, zaczęło się bardzo dynamicznie rozwijać, do czego w trakcie trwania tegorocznej edycji S14 Solutions Days odnoszono się wielokrotnie zarówno w trakcie oficjalnego programu, jak i w rozmowach kuluarowych. Mowa tutaj przede wszystkim o systemach do wideokonferencji, rozwiązania z zakresu nauki zdalnej czy systemach do pracy zdalnej i pracy współdzielonej. Kolejnym bardzo ważnym, widocznym również w trakcie wrześniowego spotkania w Uhingen trendem jest łączenie się i wzajemne przenikanie technologii IT i AV, z pewnością branże te będą się jeszcze bardziej zbliżały i wspólnie pracowały nad jednolitymi i ustandaryzowanymi rozwiązaniami dla systemów różnych producentów.
Na co zwrócił uwagę Rainer Sprinzl: – To, z czym borykają się obecnie wszyscy producenci, to brak dostaw odpowiedniej ilości komponentów potrzebnych do produkcji rozwiązań znajdujących się w ich ofercie. Wiele firm odpowiedzialnych chociażby za wytwarzanie chipów nie jest w stanie sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu rynku, co skutkuje wydłużonymi i opóźnionymi dostawami. Dlatego na pewno ogromnym wyzwaniem są globalne łańcuchy dostaw i my robimy wszystko, co w naszej mocy, aby odpowiedzieć na rosnący popyt i zadowolić naszych klientów – opowiada. – Dzisiaj nie chcemy już odnosić się do czasu pandemii. Branża pro AV wraca do swojej byłej mocy i, jak widzimy, jest dzisiaj na krzywej wznoszącej. Nawet projekty, których realizację przerwała pandemia dzisiaj są często już prawie zrealizowane. Na pewno nowymi możliwościami biznesowymi w końcówce tego roku i w 2022 roku będą ekrany LED instalowane wewnątrz i to w nich upatrujemy również wiele perspektyw rozwoju – dodał.
Przestrzeń Expo
Na powierzchni ponad 1500 m2 ponad czterdzieści zaproszonych firm prezentowało swoje produkty podzielone na kilka stref odpowiadających różnym sektorom rynku. Były to takie obszary jak: rozwiązania do komunikacji wideo, digital signage i rozwiązania LED, urządzenia do wyświetlania obrazu, rozwiązania edukacyjne i audio. Ze względu na pandemię takie zagadnienia jak cyfrowa nauka, cyfryzacja różnych obszarów życia, rozwiązania dla hybrydowego biura czy zarządzanie przestrzenią do pracy stały się kluczowe. Wszystkie te najważniejsze dla rynku i najbardziej aktualne trendy były widoczne również w przestrzeni ekspozycyjnej, na stoiskach wystawców. Warto bliżej przyglądnąć się niektórym z nich.
Firma Barco prezentowała oczywiście najnowsze rozwiązania do prezentacji bezprzewodowej wchodzące w skład serii produktów C, umożliwiające wyświetlenie przez uczestników prezentacji treści na ekranie znajdujących się w sali bez kłopotliwych kabli HDMI, VGA czy DisplayPort, w bardzo łatwy, intuicyjny i w pełni bezpieczny sposób.
Na stoisku firmy Smart Media Solutions (SMS) można było zobaczyć zaprojektowany i wyprodukowany zgodnie ze skandynawskim podejściem do designu uchwyt w formie mebla do ekranów LED, sprzedawanych przez wiodących producentów w formie gotowych, ustandaryzowanych zestawów.
Firma Lumens prezentowała soundbar MS-10 z wbudowaną kamerą do wideokonferencji z funkcją śledzenia, mikrofonem i zestawem głośników, będący idealnym partnerem dla systemu Barco ClickShare CX, kamerę VC-TR-1 z zaawansowanym śledzeniem mówcy w obydwu płaszczyznach, co czyni ją idealnym rozwiązaniem dla odbiorców biznesowych, ale przede wszystkim umożliwia tworzenie wysokiej jakości materiałów edukacyjnych, oraz kamerę PTZ zasilaną przez POE++ i obsługującą cieszący się olbrzymią popularnością, nie tylko na rynku broadcastingowym, ale również AV, protokół NDI.
Na stoisku firmy Newline można było zobaczyć monitor TT-2721AIO o przekątnej 27” cali wyposażony w technologię optical bonding gwarantującą doskonałe kąty widzenia, dużą odporność na odbicia światła i optymalny komfort pracy z dotykiem. To idealne rozwiązanie do zastosowania na katedrze, stole konferencyjnym, przed prowadzącym spotkanie czy przy wykładowcy, dające nie tylko możliwość podglądu, ale również łatwego zarządzania prezentacją za pomocą dotyku. Ponadto producent prezentował również nowy monitor o przekątnej 86” z serii NAOS ze wspomnianym już wcześniej rozwiązaniem Optical Bonding i wykonany w technologii dotykowej P-CAP, gwarantującej równoczesne wykrywanie wielu punktów dotyku, a także Soundbar+ wyposażony w kamerę 4K/UHD i idealnie pasujący swoim designem do monitorów z serii ATLAS i MIRA. Przedstawiciele firmy Epiphan video przywieźli do Uhingen najmniejszy z rejestratorów wideo i streamerów Pearl Nano, będący idealny rozwiązaniem do rejestracji np. wykładów, szkoleń, konferencji czy spotkań biznesowych o kluczowym znaczeniu. Firma RTI prezentowała dwie nowości. Nowy streamer MS-3, umożliwiający równoczesne odtwarzanie trzech strumieni audio i plików w najwyższej rozdzielczości 24 bit/192 kHz, a także serię transmisterów over IP VIP.
Na stoisku firmy Projecta należącej do grupy Legrand AV prezentowany był nowy ekran z serii SightLine. Unikatowa konstrukcja z powierzchnią projekcyjną połączoną z kasetą linkami, umożliwia wyświetlenie dokładnie na takiej wysokości jak będziemy tego chcieli lub jakie będą możliwości sali wynikające z jej architektury. Takie rozwiązania umożliwia również instalację kasety na zwinięty ekran pod samym sufitem lub nawet w suficie i opuszczenie ekranu na właściwą wysokość dopiero po uruchomieniu projektora lub wybrania scenariusza „projekcja”. Dodatkową zaletą takiego rozwiązania jest możliwość instalacji np. kamery lub głośników nad powierzchnią projekcyjną, tj. w miejscu gdzie tradycyjne ekrany posiadają czarną blednę zasłaniającą ścianę. W strefie expo można było również zobaczyć rozwiązania firmy easescreen, która niedawno dołączyła do portfolio producentów oferowanych przez Exertis Pro AV. W jej ofercie są kompleksowe rozwiązania do zarządzania systemami digital signage i przede wszystkim zapewniająca kompleksową, codzienną obsługę i w pełni skalowalną platformę do zarządzania monitorami rozproszonymi nawet w ogólnoświatowej sieci sklepów czy salonów.
Zróżnicowany program konferencyjny
W ramach prowadzonego przez niemieckiego dystrybutora programu Exertis Pro AV ACADEMY wystawie sprzętu w trakcie S14 Solutions Days towarzyszył również nowy, różnorodny program konferencyjny. Tym samym na scenie w ciągu dwóch dni wygłoszonych zostało wiele interesujących prezentacji, do udziału których zaproszeni zostali nie tylko przedstawiciele branży AV. Na pewno jednym z najważniejszych był wykład firmy Barco „Nowa generacja systemu ClickShare – twoje rozwiązanie dla spotkań hybrydowych”, zwracający przede wszystkim uwagę na trendy w pracy współdzielonej, komunikacji między pracownikami korporacji i w zmieniających się miejscach pracy. Zostając w tej tematyce, warto wspomnieć również o prezentacji wygłoszonej przez Rachel Linnemann, reprezentującej firmę Microsoft, zatytułowanej „Microsoft Teams Rooms możliwości urządzeń firm partnerskich”. Imprezę odwiedził również Mike Blackman, dyrektor zarządzający targów ISE, który mówił o „Rozwoju branży AV w czasach koronawirusa o szansach i potencjale”.
Drugiego dnia firma Newline podzieliła się swoimi spostrzeżeniami o tym „Jak praca z wykorzystaniem rozwiązań interaktywnych wygląda dzisiaj i jak będzie wyglądała w przyszłości?”, firma easescreen odpowiadała na pytanie „Dlaczego digital signage i jaką wartość rozwiązania digital signage przynoszą klientom”, a Konftel wprowadzał uczestników konferencji w swoją ofertę systemów wideokonferencyjnych. Finałowym punktem programu konferencyjnego drugiego dnia tegorocznej edycji S14 Solutions Days było spotkanie Rainsera Sprinzla z gwiazdą niemieckiej piłki nożnej Jürgenem Klinsmannem, który opowiadał o kulturze przywództwa oraz o technologiach multimedialnych stosowanych w sporcie. Oprócz licznych konferencji na scenie głównej, wiele interesujących prezentacji odbyło się również w strefie expo, na stoiskach poszczególnych wystawców.
W trakcie tegorocznej edycji S14 Solutions Days został również przedstawiony nowy dyrektor marketingu Exertis Pro AV – Mike Hommel. Będzie on przede wszystkim kładł nacisk na komunikację z rynkiem, jeszcze bardziej skupiając się na partnerach dystrybutora i na potrzebach jego klientów poprzez oferowanie przeznaczonych dla poszczególnych grup odbiorców rozwiązań i wartości dodanej do sprzedawanych rozwiązań, a także na rozbudowie Exertis Pro AV ACADEMY, która oferuje klientom bogaty program szkoleń, wsparcia technicznego i dostęp do najbardziej aktualnego know-how, zarówno stacjonarnie, jak i w wersji online.
Cały dział wraz z nową dyrekcją będzie również szczegółowo analizował obecne potrzeby rynku i możliwości pokazania nowych produktów. Jak udało nam się dowiedzieć, trwają plany organizacji kolejnego roadshow lub trasy pokazowej Demon Van Tour, podobnej jak ta, która była organizowana w poprzednich latach.
Zgodnie z zapewnieniami, w 2022 roku firma Exertis Pro AV wciąż będzie konsekwentnie powiększać swoją ofertę, wzmacniać portfolio dla resellerów pro AV i IT, aby dalej móc pretendować do tytułu wiodącego dystrybutora rozwiązań AV w Europie. Kluczowymi rynkami wertykalnymi będą przede wszystkimi sektor korporacyjny, praca współdzielona, edukacja i digital signage.
Jak przyznaje niemiecki dystrybutor, pandemia dała ogromny impuls nie tylko do cyfryzacji poszczególnych obszarów życia, ale także do zarządzania miejscem pracy i wielu segmentów rynków takich jak chociażby nauka cyfrowa. Firma śledzi cały czas te trendy i dopasowuje swoją ofertę tak, aby móc zaoferować swoim klientom maksymalne wsparcie projektowe. Włączenie już dzisiaj do oferty m.in. marek związanych z profesjonalną produkcją treści wideo i broadcastingu otworzyło zupełnie nowe możliwości i przyniosło wiele interesujących projektów AV. Główną filozofią przyświecającą działalności Exertis Pro AV jest Think Solutions, dlatego dystrybutor współpracuje przede wszystkim z klientami i partnerami w sposób zorientowany na kompletne, całościowe rozwiązania, oferując szeroki zakres usług komplementarnych i wsparcie na każdym etapie realizacji projektu. Jak widać, również za rok nie zabraknie powodów, aby znów jesienią odwiedzić Uhingen, przyjrzeć się nowym rozwiązaniom i posłuchać, jak przez dwanaście miesięcy zmienił się rynek. Mamy nadzieję, że tylko na lepsze!
Tekst: Łukasz Kornafel, AVIntegracje
Zdjęcia: Exertis Pro AV