6 listopada, centrum Warszawy, okolice Browarów Warszawskich. Przed wejściem do restauracji Nine’s łopoczą flagi z logo ESS Audio. Do środka mogą wejść jedynie wtajemniczeni eksperci ze świata AV. Jeden po drugim znikają na schodach prowadzących do przestronnego pomieszczenia na samej górze zwanego Fanzone. Zaraz po wejściu, na ogromnej ścianie wideo wita przybyłych powód zgromadzenia „Harman Roadshow Warsaw, November 6th, 2025”. Tuż obok rozłożone są głośniki, panele dotykowe, wzmacniacze i procesory, o których wkrótce wszyscy obecni dowiedzą się całkiem sporo.

Nie bez powodu na prezentację nowych rozwiązań technologicznych i sprzętu marki Harman Professional Solutions, po raz kolejny wybrana została wyjątkowa przestrzeń warszawskiej restauracji i sportbaru NINE’s. Tutaj właśnie cały system AV jest w pełni realizowany właśnie w oparciu o rozwiązania tego producenta.
6 listopada, w trakcie kolejnej edycji niezwykle interesującego wydarzenia branżowe, na scenę wkroczył Adam Pieron, przedstawiając cały obecny zespół ESS Audio a także zapowiadając BSS Omni, czyli nową ewolucję rozwiązań spod znaku Harman. Krótko potem głos przejmuje Adam Findlay, który rozpoczyna prezentację krótkim zdaniem po walijsku. Adam błyskawicznie zanurkował w pełen technicznych szczegółów świat Harmana, więc, trzymając w ręku precla w kształcie znanej w całym piłkarskim świecie dziewiątki, podążyłem za nim. Na początku wielki ekran wypełniły informacje o AVX Suite – rozwiązaniu na które składają się trzy moduły: Manager, Architect, Control, To pierwsze nowe, zbudowane od podstaw rozwiązanie dające pełna władzę nad praktycznie całym światem audiowizualnym od Harman. Wszystkie rozwiązania współpracują teraz natywnie ze sobą po raz pierwszy tworząc ekosystem. Nie ma tu już znaczenia który produkt z „Harman’s House of Brands” weźmiemy. Krótka, praktyczna prezentacja aplikacji udowodniła jak dużo można zrobić w jednym miejscu – od aktualizacji firmware, przez kontrolę stanu wszystkich podłączonych urządzeń w AVX Manager przez wprowadzenia korekt parametrów audio czy modyfikacji programu w procesorze DSP za pomocą AVX Architect aż do sterowania wszystkim za pośrednictwem AVX Control. Ważne by urządzenia miały na sobie oznaczenie HControl, jak panele sterujące, procesory OMNI, czy konwertery AV-over-IP dostępne w Harman. Jednorodność środowiska i wygoda poruszania się w nim powoduje, że rozwiązaniami wspieranymi przez AVX Suite zdecydowanie warto się przyjrzeć. W tle, pod powierzchnią AVX Suite kryje się „human readable API” czyli łatwy do przeczytania i zrozumieniu sposób do komunikacji ze światem audiowizualnym ze znakiem HControl. Cały ekosytem jest więc teraz otwarty – łatwy w implementacji.

Harman European Roadshow – Warszawa 2025

BSS Omni to najpotężniejsze w historii marki Harman Professional Solutions procesory DSP.

Wkrótce Adam Pieron znów przejął mikrofon prezentując – uwaga – 21 nowych głośników JBL! Zamiast znanych i dość często stosowanych rodzin głośników sufitowych pojawią się trzy nowe rodziny „400”. Zamiast Control 10 integratorzy dostaną Control 400 Standard Coverage; grupę Control 20 zastąpi Control 400 Enhanced Coverage  a zamiast Control 40 pojawi się seria Control 400 Premium Coverage. We wszystkich seriach pojawiły się bezramkowe grille mocowane magnetycznie, w tym także kwadratowe. Wszystkie głośniki mają także udoskonalone rozwiązania mechaniczne od łap trzymających głośniki we właściwym miejscy, przez sposób doprowadzenia do nich kabla do wyboru trybu pracy – od niskoimpedancyjnego do wieloodczepowego 100V. O zaletach głośników można mówić naprawdę długo jednak Adam błyskawicznie przekazał pałeczkę prowadzącego kolejnemu ekspertowi – Steve Badham po krótkim wprowadzeniu i wskazaniu najważniejszych, nowych cech wszystkich serii Control, po prostu zaprezentował, jak grają głośniki z każdej serii. A grają naprawdę dobrze, nawet seria Control 400 Standard Coverage. I tu ważna uwaga, wśród nowych głośników JBL znaleźć można modele z certyfikacją IP54 oraz ciekawie zaprojektowane wersje niskoprofilowe. Zwykle niski profil głośnika oznacza po prostu krótszą obudowę za samym przetwornikiem. JBL podszedł do tego zagadnienia inaczej – zachował objętość klasyczne obudowy i ukształtował ją tak, żeby mimo zmniejszenia profilu kubatura obudowy była taka jak dla klasycznego, „wysokiego” głośnika o tej samej średnicy przetwornika. A więc mimo przetwornika – na przykład głośnik z przetwornikiem 6,5 calowym ma znacznie większą średnicę.

Harman European Roadshow – Warszawa 2025

Wkrótce Adam Pieron znów przejął mikrofon prezentując – uwaga – 21 nowych głośników JBL! Zamiast znanych i dość często stosowanych rodzin głośników sufitowych pojawią się trzy nowe rodziny „400”

Po prezentacji znów przyszła kolej na Adama Pierona. Tym razem na pierwszy plan wydobył wzmacniacze Crown. Pojawiły się trzy modele, CTD-2125, CTD-4125 oraz CTD-8125 wchodzące w skład serii ComTech D. Już te dane wystarczą by rozszyfrować co oferują wszystkie trzy urządzenia. CTD – to oczywiście skrót nazwy serii ComTechD. Pierwsza cyfra – 2, 4 lub 8 to liczba kanałów. A trzy kolejne, czyli 125 to moc „na kanał”. Wpisałem moc w cudzysłów, ze względów które wkrótce staną się oczywiste. Nowe urządzenia od Crown, który ma więcej patentów niż jakikolwiek inny producent wzmacniaczy, są naprawdę niesamowite. Oczywiście we wszystkich wzmacniaczach są presety dla nowych serii głośników, ale też dla tych, które już długo są na rynku. Każdy wzmacniacz ma także całkiem rozbudowany procesor DSP na pokładzie. Co ważne każdy z nowych wzmacniaczy ma obsługę Dante. Dzięki temu możliwe jest wpięcie za pośrednictwem wzmacniaczy dodatkowych źródeł analogowych do sieci cyfrowej Dante a w tym samym czasie grać ze wzmacniacza innym sygnałami audio. Tych kanałów wejściowych jest tyle ile kanałów ma wzmacniacz. Z kolei wejście do sieci Dante można zrealizować w trzech punktach. Pierwszy to dość oczywisty – to co wchodzi na wejście analogowe, przekazywane jest do sieci Dante. Drugi punkt przesyłania audio do Dante to już po wstępnej obróbce w procesorze DSP na pokładzie wzmacniacza. Ten sygnał nie musi być już wysyłany do DSP lecz do kolejnego wzmacniacza tworząc większą instalację audio. Trzeci, unikalny sposób przekazania dźwięku do sieci Dante to ten, po strojeniu dla głośników. Ten punkt idealnie przyda się do urządzeń obsługujących AEC. Poza Crown, żaden inny producent nie daje tej możliwości.

Harman European Roadshow – Warszawa 2025

Modele BSS OMNI 512p i 256p to zupełnie nowa generacja procesorów DSP, posiadająca otwartą architekturę a różniącą się liczbą obsługiwanych kanałów. Większy model obsługuje 512×512 kanałów Dante/AES67, ma także wbudowany silnik skryptowy opracowany przez inżynierów AMX, dysponuje 8 portami GPIO. Oferuje aż 160 kanałów AEC, 64 linie VoIP, precyzyjny zegar z wejściem i wyjściem BNC. Wewnętrzny dysk SSD o pojemności 1 TB stanowić może źródło dla 128 kanałowego odtwarzacza multimedialnego, a zarzadzanie lokalne pracą urządzenia ułatwia interaktywny panel LCD.

Na koniec Adam Pieron opowiedział o zdecydowanie najciekawszej funkcji wzmacniaczy Crown. W ramach dwóch lub czterech kanałów można absolutnie swobodnie dysponować dostępną mocą. Dla przykładu model który dysponuje dwoma kanałami po 125W każdy tak naprawdę ma 250W mocy. Jej podział może być na przykład w proporcjach 12W dla kanału 1 i 238W dla drugiego. Identycznie sytuacja wygląda dla wzmacniaczy czterokanałowych. Wzmacniacz ośmiokanałowy ma dwa zestawy po cztery kanały. I to właśnie jest powód, dla którego moc kanału przy przedstawianiu wzmacniaczy wziąłem w cudzysłów. Wzmacniacze mają też możliwość zaprogramowania a następnie łatwego wywołania do 40 scen w samym wzmacniaczu. Doskonała funkcja do przestrzeni wielofunkcyjnych – jak hotelowa restauracja w ciągu dnia zmieniająca się w przestrzeń eventową wieczorami. Integratorzy docenią funkcję pilot tone. Dzięki niej błyskawicznie można zdiagnozować prawidłowość podłączenia nawet najbardziej rozległej instalacji 100V. Dodam też, że wszystkie nowe wzmacniacze Crown są ciche. Producent jest świadomy, że coraz częściej sprzęt montowany jest bezpośrednio w sali spotkań, więc szum wentylatorów jest bardzo niepożądany. Wzmacniacze Crown można wbudować w dostępną przestrzeń sali konferencyjnej, a codzienny użytkownik może nawet nie zauważyć jego obecności.

Harman European Roadshow – Warszawa 2025

Jeżeli chodzi o wzmacniacze z logo Crown, prezentowane były trzy modele: CTD-2125, CTD-4125 oraz CTD-8125 wchodzące w skład serii ComTech D. Już te dane wystarczą by rozszyfrować co oferują wszystkie trzy urządzenia. CTD – to oczywiście skrót nazwy serii ComTechD. Pierwsza cyfra – 2, 4 lub 8 to liczba kanałów. A trzy kolejne, czyli 125 to moc „na kanał”.

W świecie zaawansowanych systemów audio marka BSS obecna jest od ponad 40 lat. Osobiście niezliczoną ilość razu wykorzystywałem procesor DSP BSS BLU-100 czy rozszerzające sieć BLU o Dante BLU-DAN. Dlatego kolejna prezentacja nowości, którą znów poprowadził Adam Findlay była tak ciekawa. Przede wszystkim BSS ma w ofercie dwa nowe, choć prezentowane już na ostatnim ISE, procesory 512p i 256p. To zupełnie nowa generacja procesorów DSP, posiadająca otwartą architekturę a różniącą się liczbą obsługiwanych kanałów. Większy model obsługuje 512×512 kanałów Dante/AES67, ma także wbudowany silnik skryptowy opracowany przez inżynierów AMX, dysponuje 8 portami GPIO. Oferuje aż 160 kanałów AEC, 64 linie VoIP, precyzyjny zegar z wejściem i wyjściem BNC. Wewnętrzny dysk SSD o pojemności 1 TB stanowić może źródło dla 128 kanałowego odtwarzacza multimedialnego, a zarzadzanie lokalne pracą urządzenia ułatwia interaktywny panel LCD. Mniejszy brat 256p jest mniejszy tylko pozornie, bo nadal potrafi obsłużyć ogromny system audio oferując 256×256 kanałów Dante/AES67, 80 kanałów AEC, 32 linie VoIP, a dysk ma pojemność 500 GB. Obie nowości spod znaku Soundweb OMNI pracują z częstotliwościami 48 lub 96kHz, z rozdzielczością 24 bitów. W urządzeniach jest najpotężniejszy w dziejach BSS procesor FPGA, więc nowy DSP sprawdzi się znacznie lepiej niż typowy komputer nawet z najlepszym oprogramowaniem. Naturalnie po parametrach widać możliwe zastosowanie OMNI – największe centra kongresowe, placówki edukacyjne, urzędy – wszędzie tutaj OMNI jest wszechfunkcjonalne. Jednocześnie urządzenia są niezwykle kompaktowe – mieszczą się w obudowie o klasycznej wysokości 2U, przeznaczone są do montażu w szafie RACK. W Soundweb OMNI pojwiły się także dwa moduły rozszerzeń, tym razem w obudowie o wysokości 1U. Nazwane 32e i 16e, posiadają dowolnie konfigurowalne złącza, które można zdefiniować jako wejścia lub wyjścia w wersji analogowej  lub cyfrowej.

Harman European Roadshow – Warszawa 2025

Nie bez powodu na prezentację nowych rozwiązań technologicznych i sprzętu marki Harman Professional Solutions, po raz kolejny wybrana została wyjątkowa przestrzeń warszawskiej restauracji i sportbaru NINE’s. Tutaj właśnie cały system AV jest w pełni realizowany właśnie w oparciu o rozwiązania tego producenta.

Jest jeszcze jedna nowość ułatwiająca orientację w świecie OMNI. BSS ma siedem nowych, dynamicznych klawiatur sterujących – od najprostszej z „klasycznym” pokrętłem, przez modele z sześcioma lub ośmioma definiowalnymi przyciskami aż po hybrydy posiadające zarówno jedno jak i drugie. Oczywiście do konfiguracji, zarządzania i uruchomienia tych interfejsów służy wspomniany wcześniej AVX Suite.

Harman European Roadshow – Warszawa 2025

Adam Findlay z Harman Professional Solutions – Adam Findlay, który rozpoczyna prezentację krótkim zdaniem po walijsku, błyskawicznie zanurkował w pełen technicznych szczegółów świat Harmana. Na początku wielki ekran wypełniły informacje o AVX Suite – rozwiązaniu na które składają się trzy moduły: Manager, Architect, Control, To pierwsze nowe, zbudowane od podstaw rozwiązanie dające pełna władzę nad praktycznie całym światem audiowizualnym od Harman.

Na koniec nie sposób choć słowem nie wspomnieć szeptanej w kuluarach informacji. Niby nic nie słyszałem, więc nie trzymajcie mnie za słowo (zbyt mocno), chyba kroi się jakaś zmiana w świecie Harman. To nie będzie tylko zmiana koloru obudowy DSP, to coś nieco większego. Co dokładnie? Nic nie mówiłem! To co mogę polecić to uważne przyglądanie się światowi Harman, w którym zaroiło się od nowych, zdobywających nagrody targowe „Infocomm Best In Show” twórczo opracowanych rozwiązań!

 

Tekst i zdjęcia: Andrzej Pawluś, AVIntegracje