Inwestorzy rynku hotelowego na całym świecie bardzo dbają o to, aby ich obiekt miał unikatowe cechy bądź rozwiązania wyróżniające go na tle konkurencji. Czasami jest to niezwykły widok z pokoi, czasem wyjątkowa lokalizacja, a jeszcze innym razem wiszący nad barem cadillac i nietuzinkowy wystrój. Oczywiście waga i znaczenie tych elementów są uzależnione od głównych funkcji, jakie pełni hotel i dla jakich klientów jest stworzony. Inaczej skonfigurowany będzie hotel dla rodzin pragnących odpoczynku, w inny sposób obiekt dla ludzi aktywnych, oczekujących sportowych rozrywek, a jeszcze inaczej przestrzeń przeznaczona do organizowania konferencji czy spotkań biznesowych. W tym wypadku, oprócz położenia w centrum miasta, blisko rozwiniętej infrastruktury drogowej czy bliskości lotniska bardzo istotne jest odpowiednia przestrzeń i zaplecze techniczne umożliwiające organizację różnorodnych wydarzeń biznesowych. Taki jest właśnie otwarty z końcem 2017 roku Hotel Courtyard by Marriott Katowice City Center łączący atrakcyjną lokalizację, stworzony przy udziale najwyższej jakości materiałów wnętrza doskonałe rozwiązania z zakresu AV na potrzeby biznesu oraz wyjątkową w skali kraju przestrzeń restauracyjną z widokiem na cztery strony świata.

[fusion_dropcap boxed=”no” boxed_radius=”” class=”” id=”” color=”#0a0304″]H[/fusion_dropcap]otel Courtyard by Marriott Katowice City Center znajduje się w wieżowcu Altus, będącym jedną z wizytówek stolicy Górnego Śląska i zarazem najwyższym budynkiem w regionie oraz czwartym najwyższym budynkiem w Polsce, poza Warszawą. Obiekt jest zlokalizowany w samym sercu miasta, naprzeciwko Instytutu Fizyki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach w odległości zaledwie 400 m od Spodka i kilku minut spacerem od Międzynarodowego Centrum Kongresowego, Muzeum Śląskiego czy Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, co czyni obiekt niezwykle atrakcyjnym zarówno z punktu widzenia biznesu, jak i kultury. Budowa wieżowca rozpoczęła się w 2001 roku i trwała dwa lata. Budowla liczy 30 kondygnacji, ma 125 m wysokości i przy dobrej pogodzie można ją dostrzec nawet z odległości 100 km. Powierzchnia całkowita budynku to ponad 63 000 m2, które tworzą trzy połączone ze sobą bryły. Pierwsza z nich ma 18 pięter, druga 29, a trzecią jest robiące olbrzymie wrażenie przeszklone, czterokondygnacyjne atrium. Znajdują się tutaj restauracje, sklepy, winiarnie, punkty usługowe, kawiarnie oraz klub fitness. Na trzech piętrach podziemnych został zlokalizowany parking dla 560 samochodów. Cały kompleks Altus jest budynkiem inteligentnym, sterowanie i nadzór pracą wszystkich instalacji wieżowca odbywa się w sposób scentralizowany. Komunikację w obiekcie ułatwia sześć biegów schodów ruchomych oraz osiemnaście wind – ciekawostką jest fakt, że jedna z nich może działać również w czasie pożaru. Właścicielem budynku od 2013 roku jest znany na Górny Śląsku przedsiębiorca – Maciej Jaglarz.

Totalna rewolucja
Od 2004 roku, nieomal od początku funkcjonowania kompleksu, na jego jedenastu piętrach mieścił się Qubus Hotel Prestiga Katowice. Zakończył on działalność w grudniu 2016 roku i wtedy też rozpoczęły się rozmowy z nowymi operatorami hotelowymi. Na początku 2017 roku właściciel budynku poinformował, że znajdzie się w nim czterogwiazdkowy hotel Courtyard by Marriott. Aby obiekt mógł znaleźć się na liście sieci, musiał przejść gruntowny remont i spełnić wiele kryteriów związanych z wyglądem wszystkich wnętrz i jakością użytych w nich materiałów. Remont w obiekcie był prowadzony etapami i, co ciekawe, hotel cały czas przyjmował gości. Jako pierwsze do użytku w nowym standardzie jakościowym i z nowym wystrojem zostały oddane recepcja i lobby, później piętro konferencyjne, a we wrześniu 2017 roku restauracja, w międzyczasie odnowione zostały wszystkie pokoje i apartamenty. 20 grudnia 2017 roku hotel stał się oficjalnie obiektem sieci Courtyard by Marriott. Autorami koncepcji i projektu wykonawczego remontu hotelu jest firma ILIARD z Krakowa. Oczywiście w trakcie powstawania były one konsultowane z siecią Marriott. Punktem startowym dla krakowskich architektów była recepcja wraz z hobby oraz pokój hotelowy. Od początku było wiadomo, że hotel będzie wymagał gruntownej modernizacji i zarówno inwestorowi, jak i biuru projektowemu zależało, aby wnieść do Katowic nową jakość, dlatego też trudno znaleźć tutaj elementy z wcześniejszego hotelu. Jak przyznała Marcelina Gwiżdż, lider zespołu projektów wnętrz firmy ILIARD: „Tworząc wnętrze hotelu sieciowego, jesteśmy w stałym kontakcie z pracownikami sieci. Dobrze rozumiemy filozofię marki, co pozwala nam skrócić drogę projektową. W podziale stref i wyposażeniu uwzględnione zostały ważne dla marki punkty. Niektóre elementy, takie jak wezgłowia łóżek czy satelity recepcyjne, są opracowywane według wytycznych sieci. Jednocześnie stylistyka większości elementów została zaproponowana przez nas, ale z uwzględnieniem ważnej dla sieci funkcji. Natomiast wszystkie produkty użyte w projekcie spełniają bardzo rygorystyczne warunki marki, tak by zadbać o komfort i bezpieczeństwo gości.” Cechą wspólną wszystkich przestrzeni znajdujących się w nowym hotelu jest bardzo atrakcyjny wystrój wnętrz. Każde z nich zostało zaprojektowane tak, aby pasowało do gości hotelu i jednocześnie było komfortowe i miłe dla oka również w dalszej perspektywie, po kilku latach funkcjonowania hotelu. Jak mówią krakowscy architekci, ze względu na to, że hotel przyciąga ludzi biznesu, w projekcie zdecydowano się użyć wysokiej jakości wykończeń i wyszukanych materiałów w atrakcyjnej palecie barw. Dzięki temu we wnętrzach znajdziemy przyjemny i ciepły w odcieniu orzech włoski, zestawiony z eleganckimi błękitami i mocną, kontrastową czernią. Jednak hotel miał być nie tylko piękny, ale również bardzo funkcjonalny i wyposażony w najnowsze rozwiązania z zakresu AV. Ich zaprojektowaniem i instalacją zajęła się firma Merizon, która została zaproszona do współpracy zaraz po przejęciu hotelu od poprzedniego operatora. Prace przy pierwszym etapie remontu, w lobby, rozpoczęły się w grudniu 2016 roku. Do zadań firmy należało dostarczenie: systemu telewizji IP, systemu dostępu do internetu, systemu Digital Signage Samsung MagicInfo z małymi monitorami naściennymi zlokalizowanymi przed salami konferencyjnymi, znajdujące się na piętrze konferencyjnym, ściany wideo 2 × 2, bazującej na monitorach bezszwowych marki Samsung, monitorów naściennych do sal VIP, monitorów mobilnych i systemów audiowizualnych dla restauracji oraz piętra konferencyjnego bazującego na produktach grupy Harman Professional, a także instalacja okablowania strukturalnego na potrzeby spięcia wszystkich systemów w jedną całości i transmisji sygnałów. Merizon zaprosił do współpracy przy tym projekcie partnera w postaci firmy ESS Audio, która dostarczyła wszystkie urządzenia związane z dźwiękiem, sterowaniem oraz transmisją i dystrybucją sygnałów AV.
Hotel dla klienta
Hotel Courtyard by Marriott w budynku Altus zajmuje łącznie przestrzeń ośmiu pięter, na których zostały zlokalizowane apartamenty i sto pięćdziesiąt pokoi. Dodatkowe dwa piętra to wielofunkcyjne sale konferencyjne z możliwością podziału i aranżacji zgodnie z wymaganiami zamawiającego i charakterem odbywającego się wydarzenia. Przy jednym z wejść do budynku została zlokalizowana recepcja, zajmująca niewielką część ogromnej przestrzeni parteru. Jednym głównych założeń oraz inwestora na etapie modernizacji obiektu było to, aby był on jak najbardziej przyjazny dla wszystkich jego klientów, zarówno prywatnych, jak i biznesowych czy korporacyjnych, organizujących tutaj swoje konferencje. Cały hotel został stworzony w myśl technologii Internet of Things (IoT), dzięki czemu jego poszczególne funkcjonalności są spięte w jedną całość, a zastosowane rozwiązania zapewniają dostęp z zewnątrz oraz łączność ze światem, np. na potrzeby wideokonferencji. W tzw. strefie biznesowej (business corner) znajduje się interaktywna tablica Goboard, która w czasie rzeczywistym podaje prognozę pogody, aktualny rozkład lotów lotniska Pyrzowice czy najważniejsze informacje lokalnych i światowych serwisów informacyjnych. Dla gości dostępne jest także mobilne stanowisko check in, umożliwiające szybkie zarezerwowanie pokoju hotelowego bez zbędnych formalności.
Restauracja na najwyższym poziomie
Na ostatnim dostępnym dla gości, dwudziestym siódmym piętrze została zlokalizowana restauracja „27th Floor”. Dotarcie do niej ułatwia ekspresowa winda znajdująca się w bezpośrednim sąsiedztwie hotelowej recepcji, co umożliwia korzystanie z restauracji zarówno gościom hotelowym, jak i klientom z zewnątrz. Dzięki swojemu położeniu restauracja zapewnia widok na cztery strony świata i daje jej gościom możliwość podziwiania panoramy nie tylko Katowic, ale również innych miast katowickiej aglomeracji (z restauracji jak na dłoni widać m.in. Stadion Śląski w Chorzowie). Czyni to znajdujący się na dwudziestym siódmym piętrze kompleks najwyżej położoną restauracją w regionie. Cała przestrzeń została podzielona na kilka stref – jest tutaj działający w ciągu dnia bar, bufet śniadaniowy, przeszklona sala spotkań VIP, restauracja, coctailbar z możliwością organizacji koncertów i oglądania np. meczów piłkarskich, strefa biznesowa, toalety i palarnia. Jak przyznają przedstawiciele firmy ILIARD, stojącej również za projektem tej przestrzeni: „Praca nad 27. piętrem była dla nas wspaniałym wyzwaniem. Mieliśmy możliwość zmienić układ całego piętra, aby stworzyć tam klika różnorodnych, ale i współgrających ze sobą stref. Znajdziemy tam restauracje oraz bar dzienny i koktajlowy z niesamowitą panoramą Katowic. Jest też możliwość wymknięcia części piętra na potrzeby organizacji eventów czy spotkań. Przy tworzeniu koncepcji ważne było dla nas miejsce, jesteśmy w końcu na najwyższym piętrze najwyższego budynku Katowic, z którego rozciąga się wspaniały widok na miasto. Jednak wnętrza równie mocno przykuwają uwagę gości, postawiliśmy na mocne wzory i kontrastowe połączenia. Znajdziemy tu czarno-białe wzory, mosiężne wykończenia i prawdziwe drzewka oliwne. Jednocześnie zadbaliśmy o zróżnicowanie miejsc siedzących tak, aby stworzyć bardziej kameralne strefy, jak i odpowiednie nawet dla dużych grup”. Podział dwudziestego siódmego piętra na kilka różnych przestrzeni i zróżnicowanej funkcjonalności przełożył się na zastosowany tutaj sprzęt. Zgodnie z ideą zaproponowaną przez integratora w znajdujących się tutaj przestrzeniach biznesowych zostały zlokalizowane przyłącza HDMI/VGA, do których można się wpiąć i z własnego komputera wyświetlić prezentację, film czy zdjęcia na znajdującym się w sali ekranie. Sygnał z tych przyłączy trafia do matrycy AMX DGX-800-ENX z zestaw kart wejściowych i wyjściowych DXL oraz kartą audio, znajdującej się w przylegającej do restauracji serwerowni i wraca do urządzeń wyjściowych. Cały system zaprojektowano w taki sposób, że do matrycy dochodzą zarówno sygnały z przyłączy, jak i sygnał telewizji hotelowej. Dzięki temu za pomocą tabletu można wybrać, co będzie wyświetlane w każdym z miejsc. Oczywiście automatycznie wraz z obrazem jest przełączany towarzyszący mu dźwięk, za przetwarzanie którego jest odpowiedzialna matryca BSS. W wielu miejscach restauracji znajdują się przyłącza multiformatowe AMX DX-TX-WP-WH, umożliwiające wpięcie do systemu mikrofonów na przykład na potrzeby konferansjera. Dodatkowo w przyłącza XLR może wpiąć się DJ, dzięki czemu grana przez niego muzy-ka będzie słyszalna zarówno w dwóch barach, jak i w restauracji za pomocą znajdujących się w tych przestrzeniach głośników zlokalizowanych pod sufitem, za pomocą których odtwarzana jest również muzyka tła towarzysząca codziennemu funkcjonowaniu restauracji. Jej odtwarzanie odbywa się za pomocą urządzenia dostarczanego wraz z licencją na muzykę, wpiętego wprost do matrycy BSS Soundweb BLU-100 wraz z konwerterem cyfrowo-analogowym BSS Audio BLU-BIB. Zadanie nagłośnienia wszystkich przestrzeni restauracyjno-barowych znajdujących się na najwyższym piętrze zostało powierzone głośnikom JBL Control 64P/T. Na etapie projektowym brano pod uwagę różne rozwiązania, zdecydowano się jednak na te głośniki, ponieważ są one elementem architektonicznym, elementem dekoracji. Ich kolorystyka została dobrana do wyglądu danej przestrzeni, w części mają one kolor biały, a w części są zastosowane głośniki w wariancie czarnym. Jeżeli chodzi o same możliwości dźwiękowe, ich niewątpliwą zaletą jest fakt, że odznaczają się one kątami propagacji na poziomie 120°, co zapewnia pokrycie znacznej przestrzeni. W obudowie jest zamknięty głośnik czterocalowy. Dzięki przemyślanej konstrukcji rozwiązania Control 64P/T nie gra on w górę, a za to zapewnia świetny dźwięk w miejscu, gdzie ma on być. Dzięki temu, że głośniki oferują wystarczający jak na potrzeby sal poziom niskich częstotliwości, wyeliminowano konieczność instalacji subwooferów. Do nagłośnienia znajdujących się na dwudziestym siódmym piętrze sal VIP wykorzystano głośniki sufitowe JBL 8138. Za zasilanie wszystkich głośników jest odpowiedzialny zestaw trzech czterokanałowych wzmacniaczy Crown CDi 4I300BL o mocy 300 W na kanał. Firma Merizon przyznaje, że bardzo wysoko klasyfikuje produkty marki JBL jako rozwiązania odznaczające się zarówno wysoką jakością dźwięku, jak i nienagannym wyglądem, co w przypadku katowickiego hotelu było niezwykle ważne i na każdym etapie konsultowane z biurem projektowym ILYARD. Na najwyższe piętro budynku zostały dostarczone także cztery zestawy bezprzewodowy AKG WMX470 z mikrofonami do ręki D5.
Przestrzeń konferencyjna
W Hotelu Courtyard by Marriott znajduje się przestrzeń konferencyjna, w skład której wchodzi osiem sal o łącznej powierzchni 580 m2. Równocześnie w układzie kinowym może w nich zasiąść maksymalnie 560 osób, przy czym największa zapewnia komfortowe warunki aż dla 280 osób. Architekci wnętrz z firmy ILIARD zwrócili uwagę na fakt, że przy projektowaniu przestrzeni konferencyjnych najważniejsze jest zrozumienie tego, w jaki sposób będą one wykorzystywane. Te znajdujące się w Courtyard by Marriott Katowice zapewniają przede wszystkim bardzo dużą swobodę aranżacyjną i organizacyjną. Poszczególne przestrzenie mogą być łączone lub dzielone na mniejsze sale, w związku z tym zarówno układ, jak i oświetlenie są również możliwe do przearanżowania. Jeżeli chodzi o wygląd wnętrz sal, nie jest on zbyt dominujący, natomiast wyposażenie dodatkowe można schować, gdy to nie jest potrzebne, co dodatkowo wpływa na estetykę przestrzeni. W centralnym miejscu piętra konferencyjnego zostało zlokalizowane foyer, gdzie można spędzić czas w luźnej, niezobowiązującej atmosferze i które jest miejscem, gdzie goście konferencji mogą skorzystać z przerwy kawowej bądź lunchu. Z perspektywy projektowej została tutaj wykreowana przestrzeń podzielona na różne strefy zapewniające kameralną atmosferę. Goście mają tutaj dostęp także do niewielkiego biura, internetu, drukarki, faksu itp. Głównym celem przyświecającym projektowaniu systemu AV w hotelu, w tym również w części konferencyjnej, było to, aby funkcjonował on bezawaryjnie i aby jego obsługa nie angażowała dużej liczby pracowników. Cały system dla konferencji jest zarządzany w sposób scentralizowany. Cały sprzęt został zgromadzony w jednej serwerowni, włącznie z nagłośnieniem i matrycą sterującą. W salach znajdują się już tylko urządzenia wejścia i wyjścia, a więc projektory, ekrany, mikrofony oraz złącza umożliwiające podanie sygnałów do systemu. Dzięki temu nawet gdyby w trakcie konferencji pojawiła się awaria, można w łatwy sposób przepiąć sygnały czy zapewnić zapasowy sprzęt bez ingerencji w jej przebieg. Łatwą obsługę każdej z sal, nawet przez niewykwalifikowane osoby goszczące w sali po raz pierwszy, ułatwiają znajdujące się we wszystkich przestrzeniach konferencyjnych naścienne klawiatury AMX MKP-108L-B z ośmioma przyciskami i pokrętłem głośności. Dzięki temu klient wchodzący do sali konferencyjnej ma bardzo łatwy dostęp do poszczególnych funkcji sali, a więc może zwiększyć lub zmniejszyć głośność, włączyć bądź wyłączyć światło, zmienić sygnał wejściowy, rozwinąć i zwinąć ekran oraz zasłony. Jak przyznaje firma Merizon, to właśnie punkty styku z różnymi elementami automatyki, wymagające elastycznej modyfikacji przygotowanych wcześniej założeń, były najbardziej wymagającym elementem całej realizacji. Pracujący w obiekcie system jest przygotowany w taki sposób, że gdy pojawi się konieczność dokonania jakiejś bardziej zaawansowanej rekonfiguracji systemu, klient może skontaktować się z obsługą, która za pomocą swojego tabletu może dokonać niemal dowolnej rekonfiguracji systemu. System uwzględnia również możliwość podziału sal i niezależnie od tego, czy mamy jedną dużą salę, czy jest ona podzielona na trzy mniejsze, w każdej mamy dokładnie taką samą funkcjonalność. System w automatyczny sposób dostosowuje swoje ustawienia w zależności od podziału za sprawą przypisanych czujników. To, że sale są zaprojektowane w powtarzalny sposób, ma również tę zaletę, że nie ma konieczności składowania dużej liczby różnych modeli sprzętu, wystarczy tylko jeden egzemplarz zapasowy. W przypadku awarii nawet kluczowego elementu systemu (jak projektor) wystarczy tylko przenieść dane urządzenie między salami i już możemy kontynuować pracę. W każdej z siedmiu sal zostały zastosowane projektory NEC P502H, zainstalowano je na uchwytach sufitowych marki Avers. Obraz z projektorów jest wyświetlany na rozwijanych elektrycznie (i sterowanych za sprawą integracji z systemem sterowania z pomocą klawiatur naściennych) ekranów CUMULUS X tego samego producenta. Każdy z ekranów ma rozmiar 300 × 169 cm. Sercem systemu sterowania i transmisji wideo jest matryca AMX Enova DGX 800 (DGX800-ENC), która komunikuje się z pozostałymi urządzeniami systemu za pomocą połączeń ethernetowych. Biorąc pod uwagę odległości, konieczne było zastosowanie takiego rozwiązania w miejsce standardowych kabli sygnałowych. Elastyczność sal w znaczący sposób rozszerzają znajdujące się w nich przyłącza podłogowe zlokalizowane w podłodze. Umożliwiają podanie do systemu sygnału z własnego urządzenia np. laptopa i wyświetlenie prezentacji, filmu czy zdjęć na dużym ekranie. Do każdego z przyłączy są doprowadzone gniazda zasilania oraz co najmniej dwa przewody LAN. Jedno z gniazd RJ-45 jest adresowane jako przyłącze AMX i po podłączeniu urządzenia DX-TX działa jako przyłącze multimedialne wysyłające sygnały właśnie do matrycy wideo AMX Enova DGX 800 (DGX800-ENC), za pomocą której można w sposób dowolny zarządzać sygnałami. Dodatkowo niektóre floorboxy oraz wolnostojące odbiorniki multiformatowe DXLink DX-RX służą w salach konferencyjnych za repeatery sygnału, umożliwiając na przykład podłączenie monitora na wózku mobilnym. Za dystrybucję dźwięku i przełączanie sygnałów jest odpowiedzialna matryca BSS Audio BLU-102 wraz z konwerterami analogowo-cyfrowymi BLU-BiB, sterowana z poziomu tabletów, za pomocą których można dokładać dodatkowe mikrofony, odejmować, zarządzać poszczególnymi strefami nagłośnieniowymi itd. Mikrofonami pracującymi w obiekcie są rozwiązania AKG WMS470 z mikrofonami do ręki D5 oraz niezbędnym osprzętem w postaci splitterów antenowych i anten dookólnych. W przypadku sal konferencyjnych zdecydowano się na insta-lację głośników sufitowych. Zgodnie z koncepcją architektoniczną wybrano rozwiązania, które nie będą kolejnym elementem wystroju, ale będą mogły być możliwie jak najlepiej ukryte, nie przykuwając uwagi. W tym celu zastosowano trzydzieści sześć głośników sufitowych JBL Control 24CT Micro zasilanych za pomocą wzmacniaczy Crown XLS1002. Aby wykorzystać strefę foyer, przy salach konferencyjnych zastosowano sufitowe głośniki JBL Control 24C/T. Źródłem sygnału jest player w serwerowni. Za kontrolę dźwięku oraz rolety w foyer odpowiada naścienny kontroler AMX MPC-108. Co ważne, cała przestrzeń konferencyjna została zaprojektowana i wyposażona w taki sposób, że jej codzienne funkcje związane z organizacją konferencji, spotkań czy prezentacji może się odbywać bez konieczności angażowania firm zewnętrznych. Oczywiście mając na uwadze organizację dużych, niestandardowych projektów, jak koncerty, bankiety, gale rozdania nagród czy eventy, przestrzeń jest przygotowana w taki sposób, aby można było tutaj bez trudu zainstalować zarówno dodatkowe oświetlenie, jak i nagłośnienie.
Podsumowanie
Courtyard by Marriot Katowice City Center to obecnie najnowocześniejszy i najlepiej wyposażony obiekt sieci w Polsce. Jest on nie tylko bardzo atrakcyjny, jeżeli chodzi o wystrój, i zapewnia wysoki poziom w zakresie głównej grupy usług, a więc komfortowy nocleg dla swoich gości, jest także świetną przestrzenią konferencyjną, wyposażoną we wszystkie rozwiązania, których może potrzebować klient biznesowy. Cały obiekt został stworzony zgodnie ze standardami marki i wszystkie znajdujące się w nim przestrzenie od pokoi, przez restauracje, lobby, aż po sale konferencyjne, spełniają jej wysokie wymagania od wyznaczenia odpowiednich stref do relaksu gości, przez zapewnienie klimatyzacji, aż pod zapewnienie cateringu na odpowiednim poziomie. Dzięki temu goście i klienci hotelu, niezależnie od tego, czy mówimy o obiekcie w Polsce, czy gdziekolwiek na świecie, zawsze mogą być pewni wysokiego standardu oferowanych przez hotel usług. Rozkoszując się wyborną kolacją przy świecach i wpatrując się w zachodzące słońce i przygotowujące się do nocnego życia miasto czy jedząc w biegu smaczne śniadanie, spoglądając na budzący się kolejny dzień – zawsze towarzyszy nam doskonała muzyka i obraz wyświetlany na wielu ekranach. Wizyta tutaj – bezcenna. Widok gratis!

TEKST I ZDJĘCIA: Łukasz Kornafel, AVIntegracje

Zainteresowały cię opisane rozwiązania i wykorzystane urządzenia?
Skontaktuj się z nami - pomożemy, doradzimy, odpowiemy na Twoje pytania.
mail reklama@avintegracje.pl