Czy da się stworzyć przestrzeń, która będzie multimedialnym muzeum, immersyjną instalacją audiowizualną i kreatywną przestrzenią dla twórców, niepodporządkowaną tylko jednej tematyce? Oczywiście! Wymaga to tylko zastosowania odpowiednich środków technicznych i kreatywnego podejścia do tematu instalacji, tak aby to treści każdorazowo mogły budować przestrzeń od nowa.
Taka właśnie jest wyjątkowa strefa ART BOX EXPERIENCE w warszawskiej Fabryce Norblina, przełamująca przynajmniej trzy stereotypy. Po pierwsze, to miejsce wielofunkcyjne, łączące cechy multimedialnego muzeum, instalacji audiowizualnej i wyjątkowej przestrzeni eventowej. Po drugie, zastosowane tutaj projektory nie generują przesyconego kolorami, bardzo kontrastowego obrazu, który znamy z reklam czy agresywnych instalacji digital signage. Generowany tutaj przez ponad 50 projektorów obraz ma zdecydowanie bardziej plastyczny, zbliżony do kinowego charakter, tak aby najlepiej oddawał intencje twórców prezentowanych materiałów. To było dla nas oczywiste, że całej koncepcji i tej instalacji po prostu trzeba przyjrzeć się z bliska.
ART BOX EXPERIENCE zrodził się z pasji ekspertów z różnych dziedzin sztuki: Joanny Kowalkowskiej, Mateusza Labudy i Piotra Sikory. Przestrzeń zlokalizowana jest na ostatnim piętrze historycznej Fabryki Norblina, która powoli staje się już prawdziwym hubem niezwykłych przedsięwzięć, i powstała jako miejsce, w którym prezentowane będą bardzo różne wystawy i odbywać się będą wielowymiarowe wydarzenia audiowizualne. Obecnie goście mogą zanurzyć się tutaj w multimedialnej, multisensorycznej wystawie RETRO WARSZAWA, która bazuje na zrekonstruowanych cyfrowo materiałach archiwalnych i przenosi odwiedzających w świat międzywojennej stolicy, niezwykle sugestywnie oddając gwar, muzykę i kolory tamtych czasów.
Jednak tych produkcji będzie więcej i wystawy będą cyklicznie zmieniane. To jednak nie wszystko. Zaraz po otwarciu tej przestrzeni okazało się, że jest zapotrzebowanie na niezwykłą przestrzeń eventową i miejsce, gdzie będą mogły odbywać się nie tylko wydarzenia związane ze sztuką, ale również nowoczesne, wydarzenia komercyjne. Z wyjątkiem pierwszej, powitalnej sali, w której umieszczone zostały zaprojektowane specjalnie dla jej potrzeb, duże zagięte płaszczyzny projekcyjne, wszystkie ekrany znajdujące się w pozostałych salach są ruchome i dla potrzeb realizacji największych imprez mogą wyjechać do góry i otworzyć całą, dużą przestrzeń. Lokalizacja projektorów względem tych ekranów została zaplanowana w taki sposób, aby mogły być tutaj prezentowane różne wystawy i aby można było tutaj realizować również wydarzenia zewnętrzne, nie zawsze w tej samej konfiguracji przestrzeni.
Odpowiedzialna za zaprojektowanie całego systemu projekcyjnego i uruchomienie firma Pro4Media pojawiła się na miejscu już na etapie budowy całego obiektu. Dzięki temu z dużym wyprzedzeniem mogła rozpocząć instalację okablowania czy wstępne projektowanie zawiesi pod projektory. Wykonaniem konstrukcji, na których zostały zainstalowane projektory, zajęła się firma CAD SYSTEM Ireneusza Brzóski, który był również odpowiedzialny za system nagłośnieniowy w tej przestrzeni. Jednym z największych wyzwań tego projektu była konieczność elastycznego podejścia do jego realizacji. Na etapie realizacji projektu dynamicznie wprowadzane były zmiany w harmonogramie, a cała przestrzeń ewoluowała również pod względem architektury, układu czy lokalizacji konkretnych ścian.
Multimedialne płótno
Jednym z głównych założeń projektu było to, aby cały system był tak bardzo elastyczny jak to tylko możliwe, nie wprowadzał żadnych ograniczeń i pozwalał na realizację dowolnych przedsięwzięć audiowizualnych. Dlatego po instalacji projektorów i przeprowadzeniu całego procesu konfiguracji została stworzona mapa obszaru. Dzięki temu wgranie treści dla potrzeb nowej wystawy i przypisanie konkretnych elementów do ekranów nie stanowi żadnego problemu. To ułatwia również powstawanie treści, które są tworzone pod konkretne wymiary i liczbę faktycznych ekranów znajdujących się w obiekcie. Również w przypadku odbywających się tutaj eventów, np. VJ-e mogą przejąć kontrolę nad całym systemem i wpiąć się z własnym, tworzonym na żywo sygnałem.
Ekspozycja pełna projektorów
Firma Pro4Media dla potrzeb tego projektu zdecydowała się zastosować projektory marki Barco, z których korzysta już od wielu lat przy realizacji największych projektów związanych ze sztuką, dużych realizacji telewizyjnych czy eventów.
Do tej instalacji zostały wybrane projektory Barco G60-W10. To projektor należący do popularnej serii G60, w której znajdziemy sześć modeli o jasnościach od 7000 do 10 000 lumenów i rozdzielczości WUXGA 1920×1200, pracujących w technologii 1-chip DLP. Projektory te zapewniają znakomite odwzorowanie kolorów, jakość obrazu oraz pełną elastyczność instalacji, również za sprawą szerokiej gamy wysokiej jakości obiektywów.
W przypadku tego konkretnego zastosowania w Fabryce Norblina, została użyta spektakularna liczba 52 modeli G60-W10 o mocy 10 000 lumenów. Nie bez znaczenia jest również fakt, że przy stosunkowo dużej mocy, jeden projektor waży mniej niż 23 kg. Zatem z łatwością projektor może wnieść jedna osoba po drabinie (co jest nie do przecenienia w warunkach rentalowych), a w sytuacji instalacyjnej, nawet kilka projektorów znajdujących się od siebie nie wymaga ciężkiej podkonstrukcji z wieloma punktami montażowymi, które musiałyby rozkładać duży ciężar. Oczywiście projektory z serii G60 to modele bazujące na źródle laserowym, które zgodnie z zapewnieniami producenta zapewni bezobsługową pracę przez 20 000 godzin. To kolejny parametr, który był kluczowy dla wyboru tych konkretnych modeli projektorów. Wystawa, a co za tym idzie również projektory, pracują przez kilka godzin dziennie, a w przypadku wynajmów komercyjnych jest to nawet kilkanaście godzin dziennie, a więc urządzenia musiały gwarantować długowieczność. Dodatkowo, dzięki temu, że projektory pracują w zaciemnionej przestrzeni, każdy z nich pracuje w trybie ok. 60% maksymalnej jasności, co jeszcze bardziej wydłuża żywotność pracującego w nich źródła.
Projektory zostały sparowane ze szklanymi obiektywami 0,65-0,75:1, które nie tylko zapewniają najwyższe parametry wyświetlanego obrazu, dzięki temu, że są szerokokątne umożliwiają wyświetlenie dużego obrazu ze stosunkowo nie wielkiej odległości, ale także mają bardzo zaawansowane możliwości korekcji geometrycznej (lens shift). W zależności od rozmiarów ekranu, obraz jest wyświetlany z pomocą trzech, czterech lub pięciu projektorów. Dodatkowo w części sal została zastosowana również projekcja na podłodze realizowana z pomocą kolejnych czterech projektorów. Z projektorami współpracuje oprogramowanie Barco Projector Toolset, z pomocą którego można monitorować stan pracy każdego z urządzeń, czas pracy źródła, wprowadzać ustawienia czy otrzymywać raporty o przerwach w pracy. Jak przyznał Marek Wasilewski z firmy Pro4Media: „Te konkretne modele Barco zostały wybranie nieprzypadkowo. Na etapie wyboru rozwiązań testowaliśmy wiele różny modeli, zarówno firmy Barco jak i innych flagowych producentów. Wspólnie ze specjalistami zajmującymi się na co dzień sztuką i reprodukcją kolorów wybraliśmy właśnie model G60-W10. Ciekawostką może być to, że robiliśmy zdjęcia wyświetlanego obrazu przy pomocy telefonów i to nie tylko Apple iPhone, ale również modeli marki Samsung, bo docelowo goście ekspozycji właśnie przy pomocy smartfonów będą dokumentowali to co się tutaj znajduje, aby w następnym kroku umieścić na swoich kontach na portalach społecznościowych czy na Instagramie. Zastosowane tutaj projektory to urządzenia 1-chip DLP i muszę przyznać, że pomiędzy tym modelem a poprzednimi rozwiązaniami dostępnymi na rynku czy produktami konkurencji jest ogromny przeskok technologiczny.”
Wystawa pod kontrolą z dowolnego miejsca na świecie
Cała wystawa została zaprojektowana w taki sposób, że można nią zarządzać z dowolnego miejsca na świecie; jedyny warunek, który należy spełnić to tylko dostęp do Internetu. W tym celu został zastosowany system AV Stumpfl Pixera. Całość jest skonfigurowana w taki sposób, że w serwerowni znajduje się jeden komputer Master z licencją oprogramowania Pixera Director z modułem Control zarządzających całością. Przy projektorach są zlokalizowane playery Pixera Mini. W momencie gdy planowana jest nowa wystawa, cały proces jej uruchomienia ogranicza się do wgrania kontentu audio video do centralnego Master komputera, który wyśle poszczególne części całej wystawy do zainstalowanych lokalnie przy projektorach mini serwerach. Każdy z 13 pojedynczych serwerów Pixera mini zarządza czterema projektorami. Takie podejście do konfiguracji wyeliminowało konieczność ciągłego, strumieniowego przesyłania ogromnych ilości danych i tym samym zapewniło 100% niezawodność i stabilność całego systemu.
„Przed instalacją cały system został złożony w jedną całość w siedzibie firmy Pro4Media, dzięki czemu byliśmy w stanie przetestować wszystkie pomysły i wyeliminować niektóre problemy techniczne, które nie były widoczne na papierze, ale zaczęły pojawiać się po uruchomieniu. Bez tego cały proces instalacji na miejscu wystawy trwałby znacznie dłużej” – przyznaje Marek Wasilewski.
Nie ma pełnej immersji bez dźwięku
Kolejną wyjątkową cechą tej przestrzeni jest fakt, że oprócz ogromnych projekcji mamy tutaj również nagłośnienie jeszcze lepiej zatapiające odwiedzających w prezentowanej w danym momencie tematyce. Znów nie jest to standardem dla instalacji wizualnych. Dla potrzeb przestrzeni Art Box, firma CAD SYSTEM zaprojektowała wielostrefowy system nagłośnieniowy umożliwiający przesyłanie różnych sygnałów audio do poszczególnych części wystawy. W skład systemu wchodzą dwa rodzaje kolumn głośnikowych: szerokopasmowe zestawy Bose Professional FreeSpace III odpowiedzialne za odtwarzanie muzyki tła oraz głośniki efektowe bazujące na głośnikach Panphonics Sound Shower. Również system nagłośnieniowy został zaprojektowany w taki sposób, aby można było łatwo zarządzać odtwarzanymi materiałami dźwiękowymi. W tym celu został zastosowany protokół Dante oraz procesor Crestron umożliwiający tworzenie kompletnych scen i konfiguracji pod konkretne wystawy i eventy. Zastosowane kolumny głośnikowe są zasilane z pomocą wzmacniaczy Bose PowerMatch PM8250 i PM8500, natomiast za zarządzanie systemem audio jest odpowiedzialny procesor ControlSpace EX-1280.
Podsumowanie
ART BOX EXPERIENCE w warszawskiej Fabryce Norblina to przestrzeń inna niż wszystkie. Zazwyczaj gdy tworzona jest multimedialna instalacja wizualna lub instalacja muzealna jest ona podporządkowana z góry narzuconej tematyce i obraca się tylko wokół niej. Tutaj twórcy instalacji nie obudowali sprzętem tylko jednej idei, ale stworzyli multimedialne, czyste płótno otwarte na kreatywnych twórców. Oczywiście takie podejście było nie lada wyzwaniem. Chociaż z firmą Pro4Media spotykaliśmy się w przeszłości już wielokrotnie i to przy największych realizacjach eventowych czy produkcjach telewizyjnych, w ich trakcie używanych było zazwyczaj kilka, czy kilkanaście projektorów, a tutaj jest ich aż 52 sztuki! Nie trzeba nikomu tłumaczyć, że już sama liczba w ogromny sposób zwiększyła ilość pracy do wykonania i liczbę elementów, o które na każdym etapie tego wdrożenia trzeba było zadbać. ART BOX EXPERIENCE udowadnia również, że projektory wciąż mają się dobrze i trudno znaleźć alternatywę dla tej technologii, która umożliwiłaby uzyskanie tak wielowymiarowego obrazu do którego przywykliśmy w kinie. To przestrzeń, która jest otwarta i zaprasza, i to nie jeden raz, bo nawet odwiedzając to miejsce kilka razy jednego dnia może okazać się, że zostaniemy zanurzeni w zupełnie innych doznaniach…