Jak dobrać sprzęt do wideokonferencji w pracy zdalnej? To pytanie stało się ostatnimi czasy bardzo popularne. Zmiany w stylu pracy stały się faktem. Chyba każdy z nas pracując z domu przez ostatni rok, uczestniczył w różnego rodzaju spotkaniach online z wykorzystaniem platform Unified Communication takich jak Teams, Zoom czy BlueJeans. Przed nastaniem czasów New Normal firmy wyposażały wybrane sale konferencyjne do spotkań online, a „calle” nie były tak powszechne jak obecnie. Dziś wideo spotkania możemy prowadzić nawet z domowej kuchni, która pomiędzy 8 a 16 staje się często naszym biurem.

Warto więc zoptymalizować swoje miejsce pracy tak, aby zapewniało maksymalną wygodę dla nas oraz gwarantowało najlepszą możliwą jakość przekazywanego obrazu i dźwięku. Najprostszy scenariusz spotkania na UC to po prostu dołączenie do konferencji przez laptop właśnie z domowego zacisza. O ile wokół nas nie ma innych domowników, możemy skorzystać z głośnika, mikrofonu i kamery wbudowanych w komputer. Jednak lepszym rozwiązaniem jest kamera mocowana na monitorze. Dobrymi przykładami będą tu kamery Logitech C930e lub Poly Studio P5. Po co nam taka kamera? Po pierwsze zwykle ma lepszy kąt widzenia, a czasem i rozdzielczość, niż wbudowana w obudowę laptopa. Po drugie, często producent dodaje „coś ekstra” – jak choćby możliwość zasłonięcia obiektywu czy bezprzewodowe podłączenie słuchawek. Kamery mocowane na monitorze mają kąt widzenia zwykle nieprzekraczający 90 stopni, najczęściej oferują rejestrację obrazu w jakości 1080p, czasem też dysponują zoomem – obie wspomniane kamery mają 4x zoom cyfrowy. Te parametry są całkowicie wystarczające do zastosowań, gdzie użytkownik siedzi w odległości 60-70 cm od obiektywu.

Nieco inaczej jest, gdy wraz z nami w pomieszczeniu przebywają inni domownicy, zza drzwi dochodzi dźwięk grającego telewizora czy sąsiad nieustannie robi remont w czasie, gdy my pracujemy. W takich sytuacjach przydadzą się niego bardziej rozbudowane urządzenia, w których oprócz kamery o świetnych parametrach potrzebna jest także eliminacja dźwięków otoczenia. Technologia ta często określana jest jako Audio Fencing, działająca jak „wirtualny płot”, zza którego nie przedostaną się żadne dźwięki otoczenia. Najczęściej takie rozwiązania oferowane są w formie soundbarów, świetnymi przykładami będzie tu Poly Studio USB oraz Cisco Webex Room USB. Kąty widzenia kamer wbudowanych w soundbary to około 120 stopni, rozdzielczość, jaką oferuje matryca w kamerze, to 4K, zoom jest nieco większy niż poprzednio, najczęściej 5x.

Soundbary to jednak głównie pomieszczenia typu huddle. To pomieszczenia, gdzie zmieści się nie więcej niż sześciu uczestników. Z myślą o takich zastosowaniach producenci wyposażyli swoje urządzenia w jeszcze jedną innowacyjną technologię. Wykorzystanie matrycy mikrofonów wbudowanych w soundbary pozwala na kadrowanie kamery na użytkownikach. Zależnie od producenta jest to nieustanne śledzenie osoby mówiącej, ustawianie kadru, aby mówiący był w nieco szerszym kadrze, czy takie ustawianie sceny, by wszyscy uczestnicy spotkania byli widoczni. Te rozwiązania są nieco mniej mobilne niż poprzednie, często jednak łączy się soundbar wraz z monitorem i całość umieszcza na mobilnym wózku. Jest to świetne rozwiązanie, na przykład, dla hoteli czy przestrzeni coworkingowych. Wystarczy kilka takich zestawów by mieć możliwość błyskawicznego doposażenia dużej liczby sal w system pozwalający na prowadzenie konferencji w duchu BYOM, czyli Bring Your Own Meeting.

Soundbary świetnie sprawdzą się w huddle roomach, jeżeli jednak planujemy wyposażenie sali na stałe w system wideokonferencyjny, warto wykorzystać rozwiązania przeznaczone do wybranej platformy UC oraz integrujące się z całą salą. Wśród takich rozwiązań znajdują się monitory all-in-one, w których kamera, wraz z mikrofonami i głośnikami, wbudowana jest w obudowę urządzenia. Takie rozwiązanie pozwala na udostępnienie uczestnikowi wszystkiego, co niezbędne, nie tylko do wideo rozmowy, lecz też do pełnej współpracy na odległość. Idealnym przykładem takich rozwiązań są monitory Newline serii X (wyposażone w dwie kamery) czy Avocor W6555. Ważną kwestią do rozważenia miejsca montażu zarówno samej kamery, jak i monitora all-in-one jest wysokość obiektywu. W moich projektach zwykle przyjmuję, że twarz siedzących uczestników spotkania będzie około 120-130 cm nad podłogą i zawsze staram się, aby kamera przeznaczona do wideokonferencji znajdowała się na podobnej wysokości. W przypadku monitorów dotykowych z wbudowanymi kamerami trzeba przyjąć, że przynajmniej jeden uczestnik spotkania będzie stał przed kamerą. Zakres wysokości zmienia się tu znacznie, dlatego warto monitor all-in-one powiesić na uchwycie umożliwiającym regulację wysokości całego urządzenia.

W dużych pomieszczeniach, w których mówiący mogą przemieszczać się na sporym obszarze, konieczne może okazać się takie dobranie kamery lub nawet kilku kamer, by możliwie precyzyjnie pokazać wszystkich uczestników spotkania. Dla przykładu sale, w których pracuje system konferencyjny, powinny mieć kilka kamer z zaprogramowanymi presetami wywoływanymi, gdy tylko kolejny delegat dołącza do dyskusji. Z kolei sale audytoryjne, w których zwykle jedna osoba prezentuje przed dużą publicznością, kamerę musimy często ustawić dość daleko. W takim zastosowaniu sprawdzi się na przykład kamera Lumens VC-TR1, która ma 20-krotny zoom, ale też zaawansowane funkcje automatycznego podążania za prowadzącym prezentację.

Określenie parametrów, jakie musi mieć kamera o zmiennej ogniskowej, powinno uwzględniać przede wszystkim odległość obiektu od obiektywu. Szerokość kadru, jaki możliwy jest do uzyskania dla konkretnego zastosowania określa się wzorem:

Gdzie:
d – odległość obiektu od kamery
q – kąt widzenia kamery

Dla przykładu przyjmijmy, że odległość D to 1,5 metra, a kamera, jakiej zamierzamy użyć, dysponuje zakresem pracy od 8 stopni do 72 stopni i wyposażona jest w matrycę o proporcjach 16:9, o rozmiarze 1/3”, czyli jej przekątna to 6 mm. Zatem szerokość kadru dla ustawienia tele wyniesie Cały kadr będzie miał 20 x 11,25 cm.

Podsumowując – rozwiązania dla pracy zdalnej można dobrać, uwzględniając nie tylko parametry optyczne kamery, lecz także jej mobilność, łatwość montażu czy opcjonalne, bezprzewodowe dołączanie peryferiów. Tam, gdzie nie będziemy sami, można użyć rozwiązań pomagających wycięcie hałasów otoczenia. Te zastosowania to jednak okazjonalne prowadzenie spotkań. Sale przeznaczone do spotkań wideo prowadzonych cały czas powinny nie tylko mieć optymalnie dobraną optykę kamer. Ważne jest także sprawdzenie, jak pomieszczenie jest przygotowane akustycznie. Nawet popularne „budki telefoniczne” warto oddać w ręce ekspertów od akustyki, bowiem to, co mówimy, jest najważniejsze, a i nam komfortowo wyciszone pomieszczenie pomoże skupić się na trwającym spotkaniu.

Tekst: Andrzej Pawluś, AVIntegracje