W dobie pracy hybrydowej zaufanie do nas i naszą wiarygodność budujemy często za pośrednictwem wideo. Dlatego tak ważny jest dobór odpowiednich narzędzi, które umożliwiają nam właściwą autoprezentację podczas spotkań wideo.
Każdy lider odnoszący sukcesy w biznesie w pewnym momencie przeżywa moment olśnienia, który zmienia jego sposób myślenia o przywództwie. Dla wielu z nich nie musi to być związane z oferowanymi usługami czy produktami, ale z jakością i wiarygodnością relacji z innymi. Mówiąc inaczej, nie chodzi o to, jaki biznes prowadzą, ale jak to robią. Zdają sobie sprawę, że sposób, w jaki się zachowują i prezentują może mieć duży wpływ na wyniki finansowe, ale także na to, w jakim stopniu inni im ufają. Zaufanie to nie tylko powierzenie swojego życia w czyjeś ręce. W wielu przypadkach zaufanie budujemy po prostu poprzez empatię i pokazanie swojego prawdziwego oblicza. W biznesie wszyscy interesariusze – w tym pracownicy, klienci, inwestorzy i media – muszą mieć zaufanie do przywództwa organizacji. Muszą mieć wewnętrzne przekonanie, że osoby stojące u steru podejmują właściwe decyzje finansowe, prowadzą działalność gospodarczą w sposób uczciwy i mają zdolność inspirowania swoich pracowników do podejmowania działań na najwyższym poziomie. W przeszłości ludzie oceniali wiarygodność rozmówców głównie na podstawie osobistych interakcji, odbierając widoczne, czasem ledwo dostrzegalne wskazówki, które pozwalały im ocenić osobę instynktownie. Jednak wraz z rozwojem pracy zdalnej i hybrydowej, wiarygodność i autentyczność rozmówców są oceniane za pośrednictwem wideo. To, jak wypadamy na wideo, jakość i ostrość obrazu, kontakt wzrokowy, mają decydujący wpływ na ocenę pierwszego wrażenia. Zamiast budować zaufanie osobiście, robimy to teraz za pośrednictwem wideo: jest to jedno z głównych źródeł informacji na temat wiarygodności, uczciwości i kompetencji drugiej osoby. Dlatego tak ważny jest dobór odpowiednich narzędzi, które umożliwiają właściwą prezentację podczas spotkań wideo. Przykładem mogą być inteligentne rozwiązania firmy Jabra – osobista kamera PanaCast 20 oraz zaawansowany wideobar PanaCast 50 do zastosowań w salach konferencyjnych.
Ocena rozmówcy na podstawie pierwszego wrażenia
Oczywiście lubimy myśleć, że dokonujemy uzasadnionych, racjonalnych i przemyślanych osądów na temat osobistych cech i możliwości ludzi. Jednak coraz więcej danych wskazuje, że tak nie jest. Training Industry, wiodąca firma konsultingowa w dziedzinie kształcenia i rozwoju umiejętności, bada psychologię procesu percepcji oraz tego, co wpływa na zaufanie do liderów. W jednym z wpisów na blogu zauważyli: „Ludzie są wzrokowcami. Jesteśmy ekspertami w dostrzeganiu sygnałów wizualnych, a następnie szybko nadajemy tym wskazówkom znaczenie. Badania są jednoznaczne: już po kilku sekundach od poznania kogoś, zauważamy jego posturę, kolor włosów, wyraz twarzy, ubranie, buty i ton głosu. Jeśli te pierwsze wrażenia są negatywne, szybko przypisujemy im cechy drugorzędne, takie jak apatia, niedbałość, brak profesjonalizmu itd. To przypisanie negatywnych cech automatycznie powoduje utratę naszego zaufania”. Stowarzyszenie Nauk Psychologicznych opublikowało podobne wnioski. Stwierdzili oni, że jesteśmy świetni w wydawaniu szybkich i trafnych osądów na temat faktów, które z natury wydają się znacznie trudniejsze do przewidzenia, takich jak „wysokość dochodów, jakie dyrektor generalny przyniesie firmie w danym roku”. Zauważają, że „cechy charakteru odczytane z twarzy kierownictwa umożliwiają przewidywanie ich zdolności przywódczych, mierzonych w kategoriach zysków dla firmy”. To wyraźnie pokazuje, że oceny na podstawie pierwszego wrażenia mają duży wpływ na sposób, w jaki społeczeństwo postrzega zdolność zarządu do efektywnego kierowania firmą.
Wideo to okno do świata pracy
Żyjemy w czasach, w których mamy swoje opinie o liderach, celebrytach i innych osobach publicznych, oparte w dużej mierze na obejrzanych przez nas filmach czy materiałach wideo, mimo że tych osób nie znamy i prawdopodobnie nigdy nie poznamy osobiście. Nie jest tajemnicą, że wideo stało się centralnym elementem naszego życia. Od mediów społecznościowych po pracę, ludzie spędzają coraz więcej czasu każdego dnia, używając przekazu wideo. Dla wielu osób zmiana stylu życia na wykorzystujący wideo jest spowodowana w dużej mierze przejściem na pracę zdalną i hybrydową, gdzie nie tylko oglądamy wideo, ale także bierzemy w nim czynny udział każdego dnia. Raport Jabra Hybrid Ways of Working 2022 Global Report wykazał, że 80% wszystkich spotkań na świecie odbywa się obecnie wirtualnie, a tylko 20% ma miejsce w pełni twarzą w twarz. W takim świecie sposób, w jaki prezentujemy się innym, będzie odgrywał kluczową rolę w tym, jak jesteśmy postrzegani. Przed pandemią, nasze sukcesy i kontakty biznesowe wymagały od nas profesjonalnej i wiarygodnej prezentacji. Ponieważ odbywało się to zazwyczaj osobiście, wiązało się z odpowiednim ubiorem i uściskiem dłoni. Jednak obecnie, gdy interakcje odbywają się za pośrednictwem wideo, zasady budowania zaufania w biznesie uległy przeformułowaniu. Wielu menedżerów prowadzi rozmowy z lokalnymi władzami, konferencje dotyczące wyników finansowych oraz ważne spotkania handlowe zza swojego biurka, polegając wyłącznie na własnych umiejętnościach i cyfrowych narzędziach do komunikacji i budowania zaufania.
Jak wideo niskiej rozdzielczości wpływa na ocenę jakości i wiarygodności treści
Z powyższych danych wynika, że oceny rozmówców dokonywane są błyskawicznie. Oznacza to, że oprócz tego, co mamy na sobie lub jak się zachowujemy, jakość wideo – rozdzielczość, oświetlenie, kąt widzenia – będą miały duży wpływ na te oceny. Dlaczego zatem wielu menedżerów, którzy wcześniej spotykali się w luksusowych salach konferencyjnych za pół miliona dolarów, teraz dołącza do spotkań wideo, używając zwykłej kamery w laptopie? Jaki to może mieć wpływ na to, jak są postrzegani przez innych? Badania pokazały, że produkcja niskiej jakości wideo może mieć bardzo negatywny wpływ na biznes. I tak, 62% respondentów stwierdziło, że jest bardziej prawdopodobne, że będą negatywnie postrzegać markę, której materiały wideo są niskiej jakości. Dodatkowo, 23% stwierdziło, że będzie mniej skłonna dokonać zakupów w takiej firmie. Jak wiadomo, marka to nie tylko domena firm. Każdy z nas ma również swoją markę osobistą. Jakość wideo może mieć znaczący wpływ na to, jak nas oceniają.
Buduj zaufanie, odzyskując kontrolę nad swoim wizerunkiem
Profesor Laura Morgan Roberts z University of Virginia Darden School of Business uważa, że jeśli Ty nie zarządzasz swoim profesjonalnym wizerunkiem, to robią to inni. „Ludzie stale obserwują Twoje zachowanie i tworzą teorie na temat Twoich kompetencji, charakteru i zaangażowania, które się szybko rozprzestrzeniają w Twoim miejscu pracy” – mówi. – „Jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest Twój osobisty wkład w kształtowanie cudzych opinii na temat tego, kim jesteś i co możesz osiągnąć”. To nie przypadek, że mówimy o budowaniu naszego wizerunku – tego, kim jesteśmy i co możemy osiągnąć w tych kategoriach. To, jak ludzie nas widzą, jest w większości przypadków jedyną informacją, na podstawie której inni mogą wyrobić sobie o nas zdanie. Zilustrujmy to na przykładzie. Powiedzmy, że prowadzisz prezentację, korzystając z wbudowanej w laptopa kamery lub standardowej kamery internetowej i siedzisz przed jasnym oknem. W tej sytuacji ludzie oglądający cię na wideo będą widzieć tylko kontur Twojej sylwetki. Zamiast widzieć Twoją twarz, będą widzieć wszystko, co jest za Tobą, a Ty będziesz w cieniu. To z pewnością nie jest autoprezentacja w korzystnym świetle (także dosłownie). A dla Twoich rozmówców, to dziwne oświetlenie może również prowadzić do podprogowego dysonansu poznawczego i stresu, podświadomie pogarszając jakość relacji i wyników biznesowych. Podobnie podczas spotkań twarzą w twarz, często zmieniamy pozycję ciała, poruszając się do przodu i do tyłu oraz na boki. I dla naszego rozmówcy nie stanowi to żadnego problemu. Na wideo jednak ten naturalny ruch może spowodować, że będziemy widziani pod dziwnym kątem lub nawet całkowicie wyjdziemy poza pole widzenia. Na szczęście wbudowana w urządzenia wideo, takie jak Jabra PanaCast 50 czy PanaCast 20, sztuczna inteligencja rozwiązuje również ten problem, zawsze prawidłowo umieszczając rozmówcę w kadrze. Wszystko to odbywa się automatycznie i niezauważalnie, dzięki czemu pozostawisz po sobie dobre wrażenie i utrzymasz wysoki poziom zaangażowania współpracowników, a jednocześnie będziesz mógł zachowywać się naturalnie na swoim stanowisku pracy. Bardzo ważne jest, aby niezależnie od miejsca wykonywania pracy korzystać z urządzeń wideo, które pozwalają wykorzystać mowę ciała i sygnały wizualne, a także sprawiają, że wyglądasz najlepiej jak to możliwe w konkretnych warunkach oświetleniowych. Wysoka jakość wideo ma natychmiastowy i pozytywny wpływ na to, jak widzą Cię Twoi współpracownicy, partnerzy i klienci, wspierając Twój wizerunek biznesowy, wzmacniając cel współpracy, a wreszcie podkreślając Twój profesjonalizm i kompetencje w środowisku wirtualnym.