Jak sięgnąć pamięcią jeszcze kilka lat temu wzmacniacze marki Powersoft były kojarzone przede wszystkim z najbardziej wymagającymi i rozbudowanymi produkcjami koncertowymi. Modele znajdujące się w ofercie włoskiego producenta od zawsze określane były mianem prawdziwych „elektrowni” mogących zasilić z łatwością każde, nawet najbardziej prądożerne systemy nagłośnieniowe. Wielokrotnie dochodziło nawet do sytuacji, w której dostarczane wraz z systemem wzmacniacze były zamieniane z tymi z logo Powersoft.
W 2015 roku producent zaprezentował pierwszą serię Ottocanali stworzoną z myślą o rynku instalacyjnym. Dwa lata później na rynku pojawiły się modele Quattrocanali. Bardzo szybko okazało się, że nie tylko świetnie sprawdzą się one w największych instalacjach AV na rynku komercyjnym, ale także z powodzeniem mogą być stosowane zarówno na rynku kinowym, jak i home cinema.
Postanowiliśmy przyjrzeć się wyjątkowej instalacji profesjonalnego kina zlokalizowanego na poddaszu, zrealizowanej przez firmę Cinematic, w której kluczową rolę odegrały właśnie modele Quattrocanali firmy Powersoft.

W znakomitej większości przypadków, gdy myślimy o klasycznej sali kinowej, zazwyczaj przed oczami mamy przestrzeń o regularnych kształtach, zaprojektowaną od podstaw z zachowaniem odpowiednich proporcji i współczynników długości, szerokości i wysokości.
To właśnie przestrzeń stała się pierwszym z wyzwań ekipy Cinematic realizującej prezentowany projekt. Cała instalacja została zlokalizowana na olbrzymim poddaszu z nieregularnymi kształtami, załamaniami i skosami. Dodatkowo zostało ono podzielone na dwie części: kinową i rozrywkową z bilardem i barkiem, a jedynym elementem separującym je jest kotara. Brak możliwości fizycznego podziału, a także duże skosy i stosunkowo niewielka, a przede wszystkim różna wysokość sali w poszczególnych punktach znacząco skomplikowały cały projekt i utrudniały zadanie zapanowania nad akustyką. Początkowo na poddaszu miał się znaleźć prosty pokój umożliwiający komfortowe oglądanie filmów. Jednak w ramach kolejnych rozmów z inwestorem i rosnącego apetytu na rozwiązania zapewniające najwyższą jakość obrazu i dźwięku, prosta instalacja zamieniła się w profesjonalne kino.
Realizacja całego przedsięwzięcia od prac projektowych, przez instalację, aż do uruchomienia trwała dosyć długo, bo aż cztery lata. W pierwszym etapie firma Cinematic zajęła się zaprojektowaniem samego pokoju kinowego, jego kształtu i akustyki odpowiadającej najwyższym normom i standardom narzucanym przez organizacje kinowe. Dopiero gdy cała przestrzeń została w odpowiedni sposób zaadaptowana, można było przystąpić do wyboru i instalacji odpowiednich rozwiązań AV.

Kino na poddaszu

Za widzami zasiadającymi na tej wygodnej kanapie zainstalowano dwie kolumny Procella Audio P5V, które dzięki płytkim obudowom umożliwiły instalację bardzo blisko tylnej ściany i, tym samym, maksymalne wydłużenie dystansu między źródłem dźwięku a słuchaczami, co w znakomity sposób zwiększyło realizm efektów przestrzennych

Pierwszym z filarów kina, w tym kina domowego, jest oczywiście obraz. Dlatego w tym projekcie nie mogło być miejsca na żadne kompromisy. Jego twórcy zdecydowali się zastosować laserowy projektor 4K UHD Sony VPL-VW790ES, który dzięki odpowiedniej mocy pozwala również na wyświetlanie obrazu w standardzie HDR. Po instalacji urządzenie zostało bardzo dokładnie skalibrowane i przygotowano kilka profili uzależnionych od typu projekcji i warunków oświetleniowych. Projektor rzutuje na ekran w formacie 16:9 o długości podstawy 254 cm. Jest to maksymalny rozmiar ekranu, który można było wkomponować w znajdujące się tutaj skosy.
Do projektora trafia m.in. sygnał z odtwarzacza UHD 4K firmy Panasonic, ale także z tunera telewizji satelitarnej oraz dekodera umożliwiającego odtwarzanie materiałów z takich platform jak Netflix czy HBO Go, które już kilka lat temu przejęły palmę pierwszeństwa od klasycznych płyt Blu-Ray, stając się najpopularniejszym medium każdego domowego centrum rozrywki.

Kino na poddaszu

Cała instalacja została zlokalizowana na olbrzymim poddaszu z nieregularnymi kształtami, załamaniami i skosami.

Szczupłe kolumny
W większości projektów kinowych realizowanych przez firmę Cinematic instalowane są kolumny marki Procella Audio. Tak było i tym razem. Po przeprowadzonej prezentacji, inwestor docenił rozwiązania marki przede wszystkim za przestrzenność dźwięku, realizm, lokalizację źródeł pozornych i bardzo bezpośredni, namacalny dźwięk. Jako zestawy frontowe wybrane zostały kolumny Procella Audio P8 zainstalowane w zabudowie ustrojów akustycznych.
Co ciekawe, inwestor zdecydował, że zamiast klasycznych foteli kinowych w jego prywatnej sali zostanie umieszczona duża kanapa, która zdecydowanie lepiej sprawdziła się w tej przestrzeni.
Za widzami zasiadającymi na tej wygodnej kanapie zainstalowano dwie kolumny Procella Audio P5V, które dzięki płytkim obudowom umożliwiły instalację bardzo blisko tylnej ściany i, tym samym, maksymalne wydłużenie dystansu między źródłem dźwięku a słuchaczami, co w znakomity sposób zwiększyło realizm efektów przestrzennych. Nad głowami dla potrzeb materiałów w standardzie Dolby Atmos znalazły się głośniki Procella Audio P5IW, które mają bardzo szerokie kąty pokrycia dźwiękiem i konstrukcję z głośnikiem wysokotonowym ustawionym pod kątem 15 stopni, co umożliwia instalację głośników przy ścianie, ratując sytuację w wielu skomplikowanych instalacjach.

Kino na poddaszu

Poddasze, na którym zlokalizowana została sala kinowa, zostało podzielone na dwie części: kinową i rozrywkową z bilardem i barkiem, a jedynym elementem separującym je jest kotara. Brak możliwości fizycznego podziału, a także duże skosy i stosunkowo niewielka, a przede wszystkim różna wysokość sali w poszczególnych punktach znacząco skomplikowały cały projekt i utrudniały zadanie zapanowania nad akustyką.

Ze względu na rozmiary i kształt pomieszczenia ostatecznie zdecydowano o instalacji systemu 5.1.4 zamiast 7.1.4 lub 7.1.2, głównie ze względu na trudności z umieszczeniem bocznych głośników surround.
Nikogo nie trzeba przekonywać jak ważnym elementem w sugestywnym dźwięki kinowym są najniższe częstotliwości. W przypadku tej instalacji zadanie „wstrząśnięcia” pokojem zostało powierzone dwóm subwooferom: Procella Audio V18, który jest odpowiedzialny za najniższe częstotliwości oraz Procella Audio P15, który transmituje nieco wyższy zakres pasma. Zgłaszające wysokie zapotrzebowanie na prąd subwoofery zostały zasilone dużym wzmacniaczem DA-07 tego samego producenta, potrafiącym wygenerować nawet 2x 2,8 kW przy 4 omach.

Kino na poddaszu

Laserowy projektor 4K UHD Sony VPL-VW790ES rzutuje na ekran w formacie 16:9 o długości podstawy 254 cm. Jest to maksymalny rozmiar ekranu, który można było wkomponować w znajdujące się tutaj skosy.

Wzmacniacze w samym centrum akcji
O ile do zasilenia subwooferów wystarczył tylko jeden wzmacniacz, to cała reszta, ze względu na liczbę głośników i stopień rozbudowania systemu, wymagała już trzech i to w dodatku czterokanałowych wzmacniaczy. W tej roli świetnie sprawdziły się wzmacniacze Powersoft Quattrocanali 1204 DSP+D. To konstrukcja, w której w ramach jednej, niewielkiej obudowy o wysokości 1U mamy do dyspozycji cztery kanały wzmacniacza o łącznej mocy 1200W oraz blok DSP. Dla potrzeb największych i najbardziej wymagających instalacji, producent przygotował nawet model Quattrocanali 8804, dysponujący piorunującą mocą 4x 2400W@4ohm!
Na wybór do tej instalacji właśnie modelu Quattrocanali wpływ miało kilka czynników. Po pierwsze, niewielkie rozmiary.

Kino na poddaszu

O ile do zasilenia subwooferów wystarczył tylko jeden wzmacniacz, to cała reszta, ze względu na liczbę głośników i stopień rozbudowania systemu, wymagała już trzech i to w dodatku czterokanałowych wzmacniaczy. W tej roli świetnie sprawdziły się wzmacniacze Powersoft Quattrocanali 1204 DSP+D. To konstrukcja, w której w ramach jednej, niewielkiej obudowy o wysokości 1U mamy do dyspozycji cztery kanały wzmacniacza o łącznej mocy 1200W oraz blok DSP.

Jak już wspomniano, wzmacniacz ma obudowę o wysokości zaledwie 1U! Równocześnie tak niewielkie urządzenie ma na pokładzie aż cztery niezależne kanały. Ponadto wzmacniacze mają bardzo wysoką wydajność prądową, są niezawodne, a także zostały wyposażone w jedne z najcichszych na rynku wentylatory, dzięki czemu z powodzeniem mogą być wykorzystywane w instalacjach domowych i wszystkich tych projektach, gdzie nie ma wydzielonej amplifikatorni czy serwerowni i wzmacniacz musi znaleźć się blisko słuchaczy. Na co zwraca uwagę Andrzej Gratkowski z firmy Cinematic:  – Nawet w przypadku większego obciążenia wentylatory nie generują zauważalnego hałasu.

Kino na poddaszu

W tej instalacji zastosowane zostały dwa subwoofery marki Procella. Są to modele: V18, który jest odpowiedzialny za najniższe częstotliwości oraz P15, który transmituje nieco wyższy zakres pasma. Jak widać na zdjęciu dużą uwagę przyłożono również do odpowiedniej adaptacji akustycznej, która w takiej przestrzeni jest kluczowa i decyduje o efekcie finalnym.

Jak przyznaje Maciej Szewczyk z firmy SoundTrade, wzmacniacze Quattrocanali mają kilka unikatowych na rynku cech, które sprawiły, że konstrukcje te doskonale sprawdziły się w tej instalacji: – Dość unikatowym rozwiązaniem jest, w przypadku wersji DSP+D, pełne wsparcie dla najnowszej generacji algorytmów Powersoft, w tym pięciu rodzajów limiterów oraz w pełni programowalnych filtrów FIR. Można je projektować nie tylko pod kątem współpracującego ze wzmacniaczem przetwornika, ale także konkretnej przestrzeni odsłuchowej, w jakiej ten sprzęt pracuje. Dodatkowym atutem naszych wzmacniaczy jest funkcja PowerSharing, pozwalająca dynamicznie przydzielać zasoby zasilacza do poszczególnych kanałów wyjściowych w zależności od zapotrzebowania – zestawy o niższym zapotrzebowaniu na moc „oddają swój przydział” do zasilacza, który może ten dodatkowy zapas wykorzystać dla bardziej „energożernych” zestawów. Ponadto ,cała seria Canali może być zdalnie załączana za pomocą dedykowanych złącz. Dodatkowo, do większości popularnych systemów sterowania, takich jak AMX/Crestron/Extron itp., powstały już odpowiednie plug-iny pozwalające na integrację z rzeczonymi systemami w obrębie sieci ethernet – dodaje. Obróbka sygnałów i dystrybucja do wzmacniaczy została powierzona procesorowi kina domowego Marantz AV8805A. Jest on wykorzystywany nie tylko do dekodowania sygnałów, ale także posłużył do kalibracji subwooferów i umożliwił wprowadzenie odpowiednich ustawień odcięcia, opóźnień oraz wgranie odpowiedniej korekcji. Sygnał z procesora do wzmacniaczy jest przesyłany za pomocą symetrycznych złącz analogowych.

 

Podsumowanie
Z całą pewnością równie łatwo można znaleźć liczną grupę osób, które bardzo konserwatywnie podchodzą do kina, mówiąc, że jedyną przestrzenią, w której można oglądać nowe produkcje są duże multipleksy, jak i takich, którzy jednak wolą delektować się filmami w domowym zaciszu. Dzięki platformom streamingowym, których liczba cały czas rośnie, nowe filmy ze srebrnego ekranu bardzo szybko trafiają na mały ekran. Jedno jest pewne: technologia dzisiaj pozwala z łatwością przenieść dźwięk i obraz z wielkiej sali kinowej do przygotowanego do tych celów pomieszczenia znajdującego się w domu. Realizacją kolejnego takiego projektu zajęła się niedawno firma Cinematic, tworząc wyjątkowe kino w przestrzeni poddasza, które okazało się nie lada wyzwaniem.
W efekcie, w ramach realizacji opisywanego tutaj wdrożenia powstała pełnokrwista sala kinowa z doskonałym dźwiękiem, obrazem i, co ciekawe, wykorzystująca najwyższej jakości, instalacyjne wzmacniacze Powersoft. Teraz wystarczy tylko zrobić popcorn, chwycić w jedną dłoń ulubiony napój, w drugą pilota i dać rozwinąć skrzydła otaczającemu domową widownię systemowi nagłośnieniowemu, a to wszystko bez kolejki i bez wychodzenia z domu. Brzmi dobrze!

Zainteresowały cię opisane rozwiązania i wykorzystane urządzenia?

Skontaktuj się z nami - pomożemy, doradzimy, odpowiemy na Twoje pytania.

mail reklama@avintegracje.pl