Zazwyczaj kino studyjne kojarzy się z małymi salami, filmami spoza fali, czasami zdezaktualizowanym repertuarem i przeważnie równie nieaktualnym wyposażeniem technicznym. Dlatego dzisiaj o małych kinach, stanowiących alternatywę dla wielkich, komercyjnych multipleksów, coraz częściej mówi się „kina butikowe”. Są to luksusowe, świetnie wyposażone kameralne kina, w których najnowsze produkcje filmowe można obejrzeć w warunkach nieosiągalnych w kinie sieciowym. Takie również jest KinoGram, znajdujące się w kompleksie Fabryka Norblina w Warszawie. Firma Awaco Project zainstalowała tutaj topowe rozwiązania kinowe oferujące najwyższą jakość wyświetlanego obrazu i towarzyszącego im dźwięku, z najnowszym systemem dźwięku przestrzennego Dolby Atmos na czele. A tam gdzie topowa jakość kinowa, tam nie mogło zabraknąć rozwiązań JBL i Barco.

 Bez ani odrobiny przesady można powiedzieć, że warszawski KinoGram to najbardziej ekskluzywna przestrzeń kinowa w Polsce. Jego wystrój w stylu vintage nawiązuje do złotej ery amerykańskich, małych, kameralnych kin. Znajduje się tutaj siedem sal, które łącznie mogą pomieścić 550 widzów, i z których największa dysponuje miejscami dla 115 osób. Wyjątkową cechą sal jest to, że widzowie mogą zasiąść wygodnie na aksamitnych kanapach lub rozłożyć się w fotelach wyposażonych w stoliki, na które w trakcie wybranych seansów mogą zostać dostarczone bezpośrednio przez serwis kelnerski przekąski i dania.
Przed wejściem do sal znajduje się ogromny, czternastometrowy bar z wyśmienitym menu, galeria sztuki, a także scena, gdzie w piątki odbywają się koncerty, a przez cały dzień prezentowane są zwiastuny najnowszych filmów. Niewątpliwą atrakcją obiektu jest również to, że jest to jedyne kino w Europie, które może pochwalić się ekspozycją z oryginalną statuetką Oscara, przekazaną przez Jana A.P. Kaczmarka i przyznaną mu za film „Marzyciel”. KinoGram współpracuje również z gildią reżyserów polskich. Organizacja nie tylko będzie miała swoją siedzibę w przestrzeniach należących do kina, ale także zgodziła się objąć swoim wsparciem merytorycznym odbywające się tutaj imprezy, takie jak wydarzenia filmowe i branżowe, spotkania czy wykłady. Przykładem mogą być chociażby spotkania takie jak „Jeden na jeden”, odbywające się w poniedziałki, w trakcie których prezentowany jest film, a po nim odbywa się rozmowa z reżyserem, prowadzona przez innego reżysera.
Jednak repertuar z najnowszymi superprodukcjami hollywoodzkimi, przebogaty program wydarzeń specjalnych czy atrakcyjna architektura to nie wszystko. Siłą KinoGram jest przede wszystkim technologia obrazu i dźwięku. Za jej zaprojektowanie, dostarczenie wszystkich urządzeń i uruchomienie systemu odpowiedzialna była firma Awaco Project, która ma ogromne doświadczenie w realizacji nietuzinkowych projektów, o czym może świadczyć jej portfolio. Ten projekt również był wyjątkowy, przede wszystkim z uwagi na charakter obiektu, w którym powstał kompleks sal kinowych. Fabryka Norblina to bardzo ważne miejsce na mapie Warszawy. Jak już wspomniano, to również tutaj mieści się gildia reżyserów polskich – instytucji, która jest wyjątkowo krytycznym jury oceniającym technologie zastosowane w kinie. Wyjątkowe w skali kraju, butikowe kino idealnie wpasowuje się w klimat dawnej fabryki i, jak już dzisiaj widać, spełnia ono również funkcję miejsca szerzącego kulturę i sztukę filmową, przywracając wyjściom do kina dawną magię. To kolejny projekt wspólnie zrealizowany przez Awaco Project i ESS Audio, w trakcie którego przeprowadzona została gruntowna transformacja obiektu kultury.
Inwestycja rozpoczęła się od wnikliwej analizy potrzeb inwestora i doboru funkcji systemu do potrzeb przestrzeni, spełnienia założeń programu funkcjonalno-użytkowego zadanego przez inwestora i skonfrontowania tych parametrów z budżetem inwestora. W kolejnym etapie przygotowana została dokumentacja wykonawcza, cały szereg koordynacji międzybranżowych i modyfikacja pierwotnego projektu. Oczywiście końcowym etapem była instalacja sprzętu, uruchomienie całej instalacji wraz z przekazaniem systemów użytkownikowi i szkoleniem.

KinoGram

Przed wejściem do sal znajduje się ogromny, czternastometrowy bar z wyśmienitym menu, galeria sztuki, a także scena, gdzie w piątki odbywają się koncerty, a przez cały dzień prezentowane są zwiastuny najnowszych filmów.

Jak przyznają przedstawiciele Awaco Project: W naszej opinii, w interesie inwestora jest włączenie integratora systemu kinotechnicznego na jak najwcześniejszym etapie ustaleń tj. na etapie koncepcji i projektowania. Istnieje wiele aspektów dotyczących przestrzeni przeznaczonej dla kina, które należy uzgodnić jak najwcześniej w tym m.in. geometria widowni, pozycja projektora względem ekranu kinowego, gabaryty zespołu ekranowego, rozmieszczenie urządzeń głośnikowych, sposób zasilania i zyski ciepła od urządzeń kinotechnicznych czy dodatkowe funkcje, o jakie należy rozszerzyć funkcjonalność systemu. Jak przy wielu inwestycjach, etap realizacji i instalacji urządzeń powinien stanowić najprostszy z etapów inwestycji, będący następstwem sprawnego i skutecznego planowania.”
Łącznie cały projekt wyposażenia KinoGram w rozwiązania z departamentów audio i wideo trwał około trzydziestu tygodni. Jednak, oczywiście, budowa kina z tak wieloma salami to przedsięwzięcie rozłożone na znacznie dłuższy czas i angażujące bardzo wiele różnych ekip.

Flagowe projektory
Inwestor zdecydował się wybrać dla potrzeb KinoGram wiodące rozwiązania kinotechniczne dostępne na rynku, zapewniające najwyższą jakość obrazu, niezawodność, ale także  znaczne oszczędności zarówno na etapie instalacji, jak i w trakcie codziennej eksploatacji czy koniecznych konserwacji.
Już wchodząc do kina, możemy zobaczyć projektory kinowe, zlokalizowane na antresolach we foyer kina. Wszystkie siedem sztuk to najnowsze technologicznie urządzenia z laserowej serii 4 od Barco.
O wyborze tych konkretnych rozwiązań zdecydował przede wszystkim fakt, że Barco to niekwestionowany lider, mający ponad 40% udział w całym rynku projektorów kinowych i mogący pochwalić się sprzedażą ponad 100 000 projektorów z tego obszaru. Nowoczesne projektory Barco SP2K oraz SP4K, wraz z obiektywami o wysokim kontraście, dostarczone do kompleksu KinoGram, a także serwery Barco ICMP-X są flagowymi rozwiązaniami producenta. Nie bez znaczenia jest fakt, że dla obiektów wielosalowych główne aspekty stanowią niezawodność sprzętu kinotechnicznego i koszty eksploatacji. Najnowsze rozwiązania od Barco to zapewnienie o wieloletniej pracy urządzeń bez znaczących kosztów dodatkowych (w tym m.in. aż 40 000 h pracy laserowego źródła światła) oraz niskie koszty utrzymania wynikające m.in. z nowoczesnego układu zasilania pozwalającego uzyskać wysoką sprawność świetlną przy niskim zużyciu energii elektrycznej (mniejszym nawet o 40% w porównaniu do poprzedników) oraz emisji ciepła.
Ciekawostką jest fakt, że dzięki rozwojowi technologii kinowej, takie serwery jak Barco ICMP-X, które zostały wykorzystane w KinoGram, są instalowane bezpośrednio w obudowie projektora kinowego. Architektura umożliwia niezawodne i wysoce wydajne połączenia, zapewniające transmisję z szybkością nawet większą niż 625 Mbps, umożliwiając odtwarzanie materiału filmowego 4K w klatkażu wynoszącym nawet 120 kl/s. To niezwykle przyszłościowe rozwiązanie, dzięki któremu kino nie musi się martwić o to, czy również w przyszłości będzie można tutaj odtwarzać najnowsze produkcji. Twórcy filmowi nie będą w stanie zaskoczyć infrastruktury KinoGram wymaganiami. Przykładem takiej produkcji wykraczającej poza przyjęte dzisiaj standardy kinowe może być chociażby tytuł GEMINI MAN, stworzony właśnie w klatkażu 4K 120 kl/s.
Opisywane tutaj projektory współpracują z dwoma systemami do projekcji 3D Volfoni i rzutują, w zależności od sali, na ekrany Harkness Screens Perlux HiWhite i Harkness Screens Clarus XC. Dzięki perforacji ekrany przepuszczają dźwięk z zainstalowanych za nimi głośników, a dzięki odpowiedniemu doborowi parametrów wzmocnienia odbijanego światła i zastosowaniu relatywnie niskich współczynników odbicia, udało się uniknąć niepożądanego efektu kierunkowości, który powodowałby, że w zależności od zajmowanego miejsca widzowie mieliby wrażenie, że wyświetlany obraz ma nieco inne parametry.

KinoGram

Już wchodząc do kina, możemy zobaczyć projektory kinowe, zlokalizowane na antresolach we foyer kina. To nowoczesne projektory Barco SP2K oraz SP4K, wraz z obiektywami o wysokim kontraście, dostarczone do kompleksu KinoGram, a także serwery Barco ICMP-X, będące flagowymi rozwiązaniami producenta. Najnowsze rozwiązania od Barco to zapewnienie o wieloletniej pracy urządzeń bez znaczących kosztów dodatkowych (w tym m.in. aż 40 000 h pracy laserowego źródła światła) oraz niskie koszty utrzymania wynikające m.in. z nowoczesnego układu zasilania pozwalającego uzyskać wysoką sprawność świetlną przy niskim zużyciu energii elektrycznej (mniejszym nawet o 40% w porównaniu do poprzedników) oraz emisji ciepła.

75 lat doświadczenia
Drugim filarem współczesnego kina, obok pełnego kolorów obrazu w najwyższej możliwej rozdzielczości, jest wielokanałowe nagłośnienie, pozwalające na zanurzenie widza w samym środku akcji. W KinoGram zostało ono zrealizowane w oparciu o produkty marki JBL Professional z serii Cinema. Rozwiązania amerykańskiej marki stały się standardem branżowym w kinach znajdujących się w zasadzie pod każdą szerokością geograficzną; wiele modeli producenta jest wykorzystywanych również w trakcie rejestracji i miksu muzyki do filmów czy miksu wielokanałowego, a produkty z logo JBL są obecne na największych branżowych wydarzeniach takich jak np. gala rozdania Oskarów.
KinoGram oferuje dźwięk w tradycyjnej technologii Dolby Surround 7.1,  a dla wybranych sal dostępny jest system nagłośnienia kinowego w technologii Dolby Atmos. O zaletach Dolby Atmos nie trzeba nikogo przekonywać – wielokanałowy dźwięk docierający już nie tylko z bocznych ścian, z przodu i z tyłu, ale także znad głów słuchaczy robi ogromne wrażenie. Systemy nagłośnienia Dolby Atmos w KinoGram cechuje bezkompromisowe podejście do doboru aparatury nagłośnieniowej oraz rozmieszczenia samych głośników już na etapie projektowania.
Integralnym punktem całej procedury wdrożenia jest również bardzo drobiazgowa kalibracja dźwięku. To wnikliwy i złożony proces, który odbywa się przy zastosowaniu precyzyjnych narzędzi pomiarowych i zgodnie z zaleceniami Dolby Laboratories.
Osiem mikrofonów pomiarowych zbiera informacje, tak aby odczyt był jak najbardziej zgodny z rzeczywistością – nieobarczony błędami pomiarowymi wynikającymi z umiejscowienia pojedynczego mikrofonu, takimi jak odbicia dźwięku, mody własne pomieszczenia czy fale stojące.

KinoGram

Łącznie w całym KinoGram zainstalowano 124 głośniki efektowe JBL 9300.

Podczas kalibracji systemu Dolby Atmos każdy głośnik jest analizowany indywidualnie, sygnałem przestrajalnym w pełnym paśmie częstotliwości pracy głośnika. W ten sposób analizowany jest nie tylko zakres odtwarzanych częstotliwości, ale i czas w jakim dźwięk dociera do widowni.
Pomiar charakterystyki zestawów zaekranowych, a w szczególności zestawu centralnego (dialogowego), jest wykonywany celem weryfikacji poprawności odtwarzania według obowiązujących norm dotyczących obiektów kinowych (w szczególności dotyczący zakresu odtwarzanych częstotliwości oraz poziomu ciśnienia akustycznego).
W salach o statusie premium (z projekcją obrazu w jakości 4K, z dźwiękiem Dolby Atmos) zostały zastosowane trójdrożne zestawy głośnikowe JBL Screen Array 4732 oraz potężne subwoofery JBL 5628.

KinoGram

Każda z sal jest obsługiwana przez niezależny procesor kinowy Dolby, który umożliwia przetwarzanie i konwersję ścieżki dźwiękowej wysyłanej z serwera filmowego. Sale kinowe Dolby Surround 7.1 korzystają z rozwiązania Dolby CP950, a te z systemem Dolby Atmos – z procesorów przystosowanych do dekodowania tego standardu, czyli modeli CP850.

Na etapie projektowania wyposażenia kinotechnicznego sal kinowych KinoGram, po wstępnej analizie geometrii sal i wielkości nagłośnianej przestrzeni widowni, integrator, firma Awaco Project, zdecydowała się zastosować właśnie zestawy Screen Array 4732 z uwagi na ich konstrukcję bazującą aż na czterech przetwornikach średniotonowych, umieszczonych w osi nad sobą, w efekcie czego zachowują się jak źródło liniowe dla odtwarzanego przez nie zakresu częstotliwości.
Dla zapewnienia maksymalnej skuteczności zaekranowe zestawy głośnikowe zasilane są dwudrożnie (bi-amp) z kinowych wzmacniaczy mocy JBL DSi 2.0 – kolejnej generacji doskonałych wzmacniaczy przeznaczonych dla instalacji kinowych. Wzmacniacze są wyposażone w procesory cyfrowej obróbki sygnałów DSP, co daje ogromne możliwości konfiguracji i kalibracji w momencie strojenia. Jak mówią przedstawiciele firmy Awaco Project: „Zaproponowane przez nas rozwiązania sprzętowe zostały zaaprobowane przez Dolby Laboratories.

KinoGram

W instalacji zostały zastosowane wzmacniacze JBL DSi 2.0 – kolejna generacja doskonałych wzmacniaczy przeznaczonych dla instalacji kinowych. Wzmacniacze wyposażone są w procesory cyfrowej obróbki sygnałów DSP, co daje ogromne możliwości konfiguracji i kalibracji w momencie strojenia.

Ocena wydawana jest po wnikliwej analizie inżyniera Dolby i jest niezbędna do uzyskania licencji umożliwiającej odtwarzanie ścieżki dźwiękowej zakodowanej w Dolby Atmos.”Sale kinowe, dla których inwestor zdecydował o zastosowaniu systemu nagłośnienia w standardzie Dolby Surround 7.1, korzystają z zestawów JBL 3722, zasilanych w bi-amp ze wzmacniaczy JBL DSi 2.0. Z uwagi na mniejszą kubaturę tych sal kinowych zdecydowano się tutaj na zastosowanie konstrukcji JBL 4642A, znanych i sprawdzonych przy niezliczonej ilości instalacji kinowych. Każda z sal jest obsługiwana przez niezależny procesor kinowy Dolby, który umożliwia przetwarzanie i konwersję ścieżki dźwiękowej wysyłanej z serwera filmowego. Sale kinowe Dolby Surround 7.1 korzystają z rozwiązania Dolby CP950, a te z systemem Dolby Atmos – z procesorów przystosowanych do dekodowania tego standardu, czyli modeli CP850. Warto podkreślić, że algorytmy w dzisiejszych procesorach od Dolby Laboratories wymagają wprowadzenia danych geometrycznych sali kinowej oraz rozmieszczenia głośników w jej przestrzeni, a także umożliwiają niezwykle precyzyjną kalibrację dla każdego z zestawów głośnikowych dzięki korekcji o rozdzielczości aż 1/12 oktawy. Processing bazuje na znanej i uznanej technologii zaczerpniętej z procesorów Dolby Lake. Uzupełnienie stanowi processing we wzmacniaczach JBL, zawierających presety producenta dla każdego z zestawów głośnikowych.

KinoGram

KinoGram oferuje dźwięk w tradycyjnej technologii Dolby Surround 7.1, a dla wybranych sal dostępny jest system nagłośnienia kinowego w technologii Dolby Atmos. O zaletach Dolby Atmos nie trzeba nikogo przekonywać – wielokanałowy dźwięk docierający już nie tylko z bocznych ścian, z przodu i z tyłu, ale także znad głów słuchaczy robi ogromne wrażenie. Systemy nagłośnienia Dolby Atmos w KinoGram cechuje bezkompromisowe podejście do doboru aparatury nagłośnieniowej oraz rozmieszczenia samych głośników już na etapie projektowania.

Wszystkie sale pod kontrolą
W całym kompleksie KinoGram został wdrożony system zintegrowanego zarządzania odtwarzaniem projekcjami filmowymi Theatre Managment System (TMS). Firma Awaco Project wybrała tutaj rozwiązanie od UniqueX. Nad przebiegiem projekcji filmowych czuwa oprogramowanie RosettaBridge TMS, które z uwagi na nowoczesną architekturę zyskało uznanie w świecie i jest stosowane w bardzo wielu obiektach kinowych. Oprogramowanie zostało zaimplementowane na jednostce sprzętowej Supermicro, którą rekomenduje jego producent. Warto podkreślić, że TMS umożliwia nie tylko bardzo precyzyjne planowanie przebiegu projekcji filmowych, w tym zdalne włączanie projektorów, serwerów, przełączanie presetów na procesorach Dolby, sterowanie okotarowaniem ekranów kinowych w oparciu o zaprogramowany wcześnie przez użytkownika harmonogram, ale daje również możliwość dystrybucji materiałów filmowych. Użytkownik importuje odpowiednie pliki zawierające konkretne tytuły filmowe, zwiastuny, reklamy do pamięci wewnętrznej serwera centralnego, wspomnianej wcześniej jednostki sprzętowej Supermicro z macierzą dyskową o przestrzeni  przekraczającej 25 terabajtów, a oprogramowanie zapewnia dystrybucję do pamięci wewnętrznej serwerów filmowych poszczególnych sal kinowych. Połączenia sieciowe oparto na medium światłowodowym, co zapewnia wysokie transfery dużych plików (JPEG2000) w jakości dostosowanej do rozwiązań zainstalowanych w kinie. Podstawowym trybem działania TMS jest odtwarzanie zgodnie z potrzebami użytkownika materiału filmowego i automatyki projekcji zaprogramowanej z wyprzedzeniem. Jednocześnie w każdym momencie może on również na bieżąco wprowadzać modyfikacje czy też zdalnie wymusić zmianę w odniesieniu do wybranego elementu systemu kinotechnicznego np. manualnie zmienić preset w procesorze czy zasunąć lub rozsunąć okotarowanie. Zmiany mogą być również wprowadzone w odniesieniu do grupy dowolnie wybranych elementów, na przykład równocześnie dla kilku sal kinowych za pomocą jednego kliknięcia.

KinoGram

Osiem mikrofonów pomiarowych zbiera informacje, tak aby odczyt był jak najbardziej zgodny z rzeczywistością – nieobarczony błędami pomiarowymi wynikającymi z umiejscowienia pojedynczego mikrofonu, takimi jak odbicia dźwięku, mody własne pomieszczenia czy fale stojące.

Zarządzanie jest możliwe za pośrednictwem systemu TMS lokalnie w kinie oraz zdalnie z zewnątrz. Jednocześnie użytkownik ma dostęp do każdego z głównych elementów systemu przez zaimplementowane w oprogramowaniu projektora, serwera czy procesora Dolby GUI dostępne przez klienta przeglądarki internetowej. To niezwykle wygodne rozwiązanie, które możliwe jest z dowolnego komputera, tabletu, a nawet smartfonu podłączonego do sieci lokalnej kina, oczywiście po uzyskaniu przez użytkownika autoryzacji przyznającej dostęp i dającej możliwość dokonywania zmian.

KinoGram

Wyjątkową cechą sal jest to, że widzowie mogą zasiąść wygodnie na aksamitnych kanapach lub rozłożyć się w fotelach wyposażonych w stoliki, na które w trakcie wybranych seansów mogą zostać dostarczone bezpośrednio przez serwis kelnerski przekąski i dania.

Podsumowanie
Już od kilku lat mówi się o nabierającej dynamiki walce kina z małym ekranem i serwisami streamingowymi, które szczególnie w dobie pandemii zaczęły mocno wychodzić na prowadzenie. Świadczyć może o tym chociażby to, że wiele produkcji ma swoje premiery już nie na ekranie kinowym, ale właśnie na platformach streamingowych, a coraz więcej produkcji jest tworzonych z myślą o małym ekranie – i nie dotyczy to już tylko seriali, ale również filmów pełnometrażowych. Równocześnie wciąż dostęp do treści w najwyższej jakości obrazu jest mocno ograniczony lub bardzo kosztowny. Nie każdy w domu ma system dźwięku przestrzennego Dolby Atmos, a już ekran o przekątnej 500 czy 600 cali ma naprawdę mało kto… A to wszystko właśnie czeka na widzów w KinoGram.
Firma Awaco Project, będąca na naszym rynku wiodącym projektantem i integratorem w obszarze kinowym, zainstalowała w kompleksie kinowym w przestrzeni Fabryki Norblina wszystkie najnowocześniejsze, dostępne dzisiaj na rynku rozwiązania z departamentu obrazu i dźwięku. Dodatkowo technologia została zestawiona z bardzo wygodnymi sofami, drewnianymi stolikami i wyjątkową architekturą wnętrz, tworzącą stylowy klimat. Nie można zapomnieć również o tym, że ze względu na lokalizację KinoGram przed seansem można skorzystać z przebogatej oferty restauracji, kawiarni i sympatycznych barów znajdujących się w kompleksie Fabryka Norblina, a później przejść bezpośrednio do kina; a to wszystko pod jednym dachem.
Wyjście do kina znów może stać się ważnym wydarzeniem i okazją, aby spędzić wspólnie czas w wyjątkowej przestrzeni. A to zdecydowanie bardziej atrakcyjna perspektywa niż sofa i Netflix.

NOWOCZESNE ROZWIĄZANIA MULTIMEDIALNE DLA MUZEÓW

Zainteresowały cię opisane rozwiązania i wykorzystane urządzenia?
Pomożemy, doradzimy, odpowiemy na twoje pytania.
Skontaktuj się z nami.

mail reklama@avintegracje.pl mail +48 500 053 208